طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت 27 استان کشور از نظر شیوع بیماری کرونا در وضعیت قرمز به سر می برند و چهار استان نیز در وضعیت زرد و نارنجی هستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۵۸۱ هزار و ۸۲۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۴۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۶ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۳۵ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۸۱ هزار و ۸۲۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۶۳ هزار و ۶۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۹۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون چهار میلیون و ۷۸۶ هزار و ۷۶۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

بالا رفتن بی سابقه مرگ و میر کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در جهان همچنان رو به شتاب است و ما در مرحله حساس همه گیری بیماری به خصوص در نیمکره شمالی قرار داریم. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به مرز ۴۴ میلیون نفر نزدیک شده و بیش از یک میلیون و ۱۶۵ هزار نفر در دنیا جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه تقریبا در تمام استان‌های کشور صعودی است. به دنبال این روند افزایشی، متاسفانه شاهد بالا رفتن بی سابقه موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور هستیم.

افزایش موارد بستری و مرگ نسبت به هفته قبل

لاری گفت: در هفته گذشته میانگین بروز موارد بستری مثبت و مرگ ناشی از بیماری نسبت به هفته قبل دارای روند رو به رشد بوده است. به طوری که متوسط بروز موارد مثبت بستری حدود ۱۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و بروز موارد فوتی حدود ۲۸ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۵۷.۷ گزارش شده که رقم بسیار پایینی است و لزوم افزایش عمل به توصیه‌های بهداشتی در این شرایط سخت و نفس گیر همه گیری بیماری در کشور امری لازم و ضروری است. ما بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند تقویت و همدلی ملی هستیم.

لاری گفت: تلاش و همکاری همه جانبه و جدی‌تر همه دستگاه‌ها و بخش‌های حاکمیتی کشور با مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این ایام بسیار مهم است. امیدواریم با افزایش و تقویت عزم و اراده در عمل به توصیه‌های بهداشتی شاهد توقف شیوع گسترده انتقال بیماری کووید ۱۹ در کشور باشیم.

 

کرونا در استان ها

بر اساس گزارشهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان درگز در خراسان رضوی نیز در زمره شهرهای بحرانی و  با اعمال محدودیت های کرونایی در کشور معرفی شده است.

این در حالی است که به گفته متولیان حوزه سلامت خراسان رضوی، اکنون هفت شهر دیگر این استان شامل سبزوار، نیشابور، گناباد، تربت‌حیدریه، کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در وضعیت بحرانی از نظر شیوع کرونا قرار دارند و همچنان وضعیت قرمز از این نظر در کل استان خراسان رضوی حاکم است.

همچنین حاد شدن وضعیت کرونا در لرستان موجب شد تا فرمانداران سه شهرستان دورود، کوهدشت و پلدختر از امروز تا پایان هفته جاری ادارات و بازار این شهرستانها را با هدف کاهش ابتلا به کرونا تعطیل اعلام کنند.

حسن رضاییان ، فرماندار پلدختر گفت: از سه‌شنبه ششم آبان تا پایان هفته جاری تمامی ادارات و بانک‌های شهرستان به علت شرایط فوق خطر کرونایی به منظور رعایت فاصله اجتماعی و قطع زنجیره کرونا تعطیل هستند.

از مشهد نیر خبر رسیده که دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته ۴۷ درمانگاه خیریه و خصوصی در کنار مراکز جامع خدمات سلامت برای درمان سطح یک بیماران مشکوک به کرونا در حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شده است.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: تعداد کل درمانگاههای خصوصی و خیریه در نظر گرفته شده برای درمان بیماران مشکوک به کرونا در مشهد ۱۴۵ مرکز است که در تمامی مناطق این کلانشهر استقرار دارند.

 

از سوی دیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی اعلام کرد : فوتی‌های ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ نفر دیگر افزایش یافت و به یک‌هزار و ۶۴۰ نفر رسید.

دکتر جواد آقازاده افزود: با بستری شدن ۳۰۴ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته نیز، تعداد بستری های بیماران حاد تنفسی در استان به یک هزار و ۴۲۷ نفر رسید که آن هم رقم بسیار بالایی است.

محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به ارائه پیشنهاد تعطیلی اصناف گروه ۲ در استان به ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تعطیلی صنوف و کسب و کار بدون رعایت مردم موجب کنترل کرونا نمی‌شود و همه باید برای مدیریت این وضعیت، اهتمام داشته باشند.

همه شهرستان های آذربایجان غربی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و سه شهرستان پیرانشهر، ماکو و مهاباد با وضعیت فوق قرمز، مشمول محدودیت های شدیدتر شده اند.

استان اردبیل همچنان در وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید.۱۹ قرار دارد و در ادامه روند صعودی آمار مبتلایان، تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این استان به ۳۳۲ نفر رسید.

در این میان نیز سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرده که ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل محدود است و به همین علت، نگران افزایش بیماران بدحال کرونا هستیم.

دکتر شهرام حبیب زاده کمبود تحت‌های مراقبت‌های ویژه را مهمترین مشکل مدیریت بیماری کرونا در استان اردبیل اعلام کرد و افزود: این استان با افزایش مبتلایان کرونا، در پذیرش بیماران بدحال دچار بحران خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن استان اردبیل در پیک سوم شیوع کرونا بیان کرد: استان با تاخیر نسبت به سایر استان‌ها وارد پیک سوم کرونا شده و پیک سوم ناشی از عدم رعایت مردم در هفته‌های گذشته بوده است چرا که هر زمان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه کاهش یابد، آثار آن به فاصله ۲۵ الی ۴۵ روز بعد خود را نشان می‌دهد.

به اذعان مسوولان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار روزهای سیاه کرونایی فرا رسیده و با افزایش چشمگیر مبتلایان، بیماران بستری و جان باختگان ویروس کرونا این شهرستان در وضعیت حاد و بحرانی قرار گرفته و این امر به یک تهدید اجتماعی و روانی در حوزه سلامت شهرستان تبدیل شده است.

موج سوم شیوع کرونا و افزایش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در سبزوار همچون بسیاری از مناطق کشور از اواخر شهریور امسال آغاز شده و هم اینک شمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی این شهرستان به مرحله نگران‌کننده رسیده است.

دکتر علیرضا مسلم رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: حضور در اجتماعات، برگزاری مراسم عروسی، عزا و  دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی همراه با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شعله ور شدن آتش کرونا در این منطقه شده است.

به گفته رییس دانشگاه علوم‌پزشکی چهارمحال و بختیاری شهرستان‌های شهرکرد و بروجن جزو شهرستان‌های بحرانی کشور در خصوص شیوع این بیناری هستند.

مجید شیرانی در بیست و هفتمین ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های جدید در استان به‌ خصوص در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن ضرورت دارد.

همچنین فرماندار بافق با بیان اینکه نقاهتگاه مبتلایان به کرونا راه اندازی شد گفت: باتوجه به وضعیت قرمز شهرستان از نظر شیوع کووید- ۱۹ به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری، نقاهتگاه افراد مبتلا به ویروس کرونا از امروز (سه‌شنبه) با ظرفیت ۳۰ تخت، دایر شد و آماده خدمت‌رسانی به بیماران است .

سیدمهدی طلایی مقدم افزود: با افزایش آمار و تکمیل ظرفیت تخت‌های تنها بیمارستان بافق، برای پشگیری از انتقال این بیماری، افرادی که آزمایش آن‌ها مثبت است یا دوره درمانشان در بیمارستان به پایان می‌رسد اما شرایط قرنطینه خانگی را ندارند،در نقاهتگاه یادشده از آنها نگهداری می‌شود.

خبر دیگر اینکه فرماندار و رئیس ستاد مقابله با کرونا گناوه اعلام کردند که درج تاریخ و ساعت در آگهی تشییع و تدفین اموات ممنوع است و در اعلامیه‌های تشییع اموات به عنوان یکی از مصوبه‌های ستاد کرونا این شهرستان به منظور حفظ سلامت شهروندان لازم اجرا است.

 غلامرضا مهرجو افزود: در صورتیکه در اعلامیه‌های تشییع و دفن اموات ساعت و روز مشاهده شود، دستگاه‌های اجرایی مرتبط هیجگونه همکاری و خدمات‌دهی به بازماندگان ارایه نخواهند کرد.

همچنین براساس پیشنهاد ستاد کرونا استان کرمانشاه و موافقت ستاد ملی کرونا ادارات و بازار شهرستان جوانرود از پنجم آبان به مدت یک هفته تعطیل شد.

 براساس تصمیم ستاد کرونا استان کرمانشاه ادارات، بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت در شهرستان جوانرود تعطیل شده و درب و کرکره بیشتر مغازه‌های این شهرستان نیز بسته و پایین کشیده شده است.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی در حال حاضر میزان بروز تجمعی کرونا در پنج شهرستان استان از شاخص کشوری بالاتر است به ویژه شهرستان‌های بشرویه و بیرجند فاصله زیادی با این شاخص دارند.

غلامرضا شریف زاده در ارتباط با آخرین تحلیل آماری کووید ۱۹ در استان افزود: شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی هزار و ۱۰ نفر در هزار نفر جمعیت در رتبه نخست، بیرجند با ۹۰۶ رتبه دوم، سرایان با ۸۰۱ نفر رتبه سوم، قاینات با ۷۱۳ نفر رتبه چهارم و طبس با ۷۲۴ نفر در رتبه پنجم بروز تجمعی کرونا قرار دارند.

از کرمان نیز گزارشی با عنوان جولان کرونا در کرمان زیر سایه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی منتشر شده است که در ابتدای آن آمده است : بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری شرایط، ویروس کرونا را در پیک سوم شیوع خود در کرمان جولانی بی حد و حصر داده، چنانچه تمام ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌های این استان توسط بیماران کرونایی اشتغال شده و تا چندی بعد دیگر پاسخگوی نیاز بیماران و مراجعه کنندگان نخواهد بود.

از ورامین نیز خبر رسیده که ۸ هزار و ۲۶۰ بیمار مشکوک کرونا به بیمارستان‌های ورامین مراجعه کرده اند و دراین باره رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفندماه تاکنون، ۸ هزار و ۲۶۰ بیمار مشکوک به ابتلاء کرونا به دو بیمارستان شهید مفتح و شهدای ۱۵ خرداد ورامین مراجعه و خدمات درمانی را دریافت کردند.

دکترمحمدرضا میرزاحسینیان اظهار کرد: از زمان رسمی اعلام شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته تاکنون، ۸ هزار و ۲۶۰ بیمار مشکوک از شهرستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک، پاکدشت، ری و سایر شهرستان‌های استان تهران به بیمارستان‌های شهید مفتح و شهدای ۱۵ خرداد ورامین مراجعه و خدمات درمانی را دریافت کردند.

محدودیت های خاص در ایوان و دره شهر اعمال شد و معاون سیاسی ، امنیتی استاندار ایلام از اعلام محدودیت های خاص برای ۲ شهرستان ایوان و دره شهر در پی تشدید شیوع ویروس کرونا خبر داد و بر نظارت جدی مسوولان امر برای اجرایی شدن آنها تاکید کرد.

 محمد نوذری از اعمال محدودیت های شدید برای شهرستان های پرخطر خبر داد و اظهار داشت: بر اساس اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی امنیتی در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلاء به کرونا را دارند، از روز دوشنبه ۵ آبان‌ ماه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.

همچنین در استان البرز که با مرگ ۱۸ بیمار دیگر کووید۱۹، شمار جان باختگان کرونا از ابتدای شیوع تاکنون به یک هزارو۶۰۹ نفر در این استان رسیده است.

گزارشی از دفتر خمین منتشر شده با عنوان گُل به خودی در مصاف با کرونا  که در بخشی از آن امده است : شهرستان خمین این روزها حال و روزش ناخوش است و آمار مبتلایان به کرونا در این خطه از مرز ۹۷۰ نفر گذشته است و مشکل اینجاست که قربانیان این ویروس تنها افراد سهل انگار در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیستند بلکه این طیف به عنوان ناقل کسانی را که همراه تفکر شکست کرونا هستند را آلوده کرده و بسیاری از آنان سالمندان با بیماری زمینه‌ای هستند که ناباورانه در برابر چشمان عزیزانشان پرپر می‌شوند.

از سوی دیگر دکتر «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مبارزه با کرونای کلانشهر تهران گفت: امروز خواست شهروندان لزوم اقدامات انتظامی در دوران کروناست و طی آخرین نظرسنجی که داشتیم شهروندان از ما درخواست کرده‌اند که با قاطعیت با افراد متخلف برخورد شود.

وی افزود: ما در تهران و در دوران شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی نسبت به دیگر شهرهای کشور داریم و همین امر کار را برای ما سخت‌تر کرده‌است.

 

آمار مبتلایان به کرونا در همدان به ۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در همدان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به ۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است.

دکتر محمد طاهری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۹ مورد بوده است که ۱۰۲ نفر در بخشی عادی و ۱۸ تن در بخش آی.سی.یو بستری شدند و حال ۳۷ تن نیز وخیم است.

وی افزود: ۷۳ بیمار در شبانه روزر گذشته شناسایی شدند و چهار هزار و ۷۹۲ تن از مبتلایان به کرونا از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون از بیمارستان مرخص شدند.

مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته هشت از مبتلایان به کرونا جان باختند که شمار متوفیان ناشی از این ویروس هم اینک در استان همدان به ۸۲۷ تن رسیده است.

طاهری گفت: آخرین آمار مبتلایان به کرونا به ترتیب در شهرستان اسدآباد ۱۵۷ نفر، بهار ۳۸۱، تویسرکان ۳۵۸، رزن ۲۲۳ ، درگزین ۹۳، فامنین ۹۴ و کبودراهنگ ۳۹۲ بیمار بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین در شهرستان ملایر یک هزار و ۱۷۳، نهاوند ۶۵۴ و همدان ۲ هزار و ۴۴۸ تن به کرونا مبتلا شدند و ۱۷۴ مورد مثبت بستری در بیمارستان های همدان افراد غیربومی هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و حضور نیافتن در اجتماعات را از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دانست.

 

محدودیت‌های کرونایی در ۶ شهر آذربایجان‌شرقی آغاز شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: از امروز ششم آبان به مدت یک هفته محدویت‌های کرونایی‌ در ۶ شهر آذربایجان‌شرقی اعمال می‌شود.

عباسعلی درستی روز سه شنبه در گفت‌وگویی اظهار کرد: این محدودیت‌ها با جدیت در ۶ شهرستان مراغه، مرند، چاراویماق، جلفا، آذرشهر و عجب‌شیر اجرا می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.