بنا بر گفته سخنگوی وزارت بهداشت 26 استان کشور در وضعیت قرمز و 4 استان نیز در وضعیت هشدار کرونایی به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۵۶ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۱۷ هزار و ۸۳۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۱۸ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۶۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۴۲۶ هزار و ۷۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری،البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، مسافرتهای بین شهری یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل شیوع بیماری ها  به خصوص در اپیدمی کروناست و هر زمان که ترددهای بین شهری افزایش پیدا کرده، موارد سرپایی و بستری بیماری کووید19 نیز در کشور افزایش یافته است.

وی افزود: درخواست وزارت بهداشت از همه مردم این است که برای حفظ سلامت خود و خانواده خود از هر گونه اقدام به سفر جدا خودداری کنند. به خاطر داشته باشیم که شکست بیماری فقط با همکاری همه مردم در عمل به توصیه های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای اجتماعی خطر آفرین امکانپذیر است.


محدودیت تردد در تهران 

طبیعی است که بسیاری از مسئولان شهر های دیگر بویژه پنج شهر یاد شده در جوش و جلای اعمال محدودیت های بسر می برند. می توان در وهله نخست از تهران شروع کرد و اظهارات انوشیروان محسنی بندپی ، استاندار تهران که امروز گفت:  محدودیت‌های کرونایی اعمال شده در استان تهران ادامه پیدا می‌کند ضمن اینکه همزمان با آن، تست‌های غربالگری اضافی در مناطق مختلف استان تهران انجام می‌شود.

 

محدودیت های ترافیکی و سفر در غرب استان تهران 

سرهنگ قباد قطاسی که فرمانده پلیس راه غرب استان تهران است امروز به ایرنا گفت : طبق ستاد ملی کرونا، طرح محدودیت‌های ترافیکی و سفر در غرب این استان اجرا می‌شود.بدین ترتیب که در محورهای تهران - ساوه و تهران - قم از پلاک های شهرستان در ورود و خروج خودروها جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه مامورین پلیس راه در اجرای طرح محدودیت ورود به کلان شهر تهران در مبادی های غرب استان تهران حضور دارند، بیان کرد: پلیس با تذکر شفاهی از شهروندان که قصد مسافرت به خارج از تهران و یا به استان تهران را دارند درخواست همکاری می کند که خوشبختانه بیشتر هموطنان با پلیس همکاری بسیار خوبی دارند.

 

محدودیت تردد در البرز 

به گفته عزیزاله شهبازی استاندار البرز ، این استان ، شاهراه ارتباطی ۱۴ استان کشور است و یکی از عوامل شیوع کرونا در این استان، این حجم از تردد است.

شهبازی امروز اعلام کرد که  پیرو دستور رییس جمهوری و ابلاغ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تمام توان نسبت به اعمال محدودیت عبور و مرور در مبادی کلانشهر کرج اقدام می کنیم. 

البته این را هم نباید فراموش کرد که استاندار البرز دیشب هم با توجه به تشدید وضعیت کرونایی استان ، محدودیت های البرز را یک هفته دیگر تمدید کرد.یعنی اعمال محدودیت ها به مدت یک هفته دیگر از ۲۶ مهر ماه تا ۲ آبان ماه ۹۹ تمدید شد.

اینکه چرا این اعلام از سوی شهباز است به این علت است که به گفته او اکنون البرز در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و اعمال محدودیت ها برای سومین هفته متوالی تمدید می‌شود.

شهبازی همچنین اعلام کرد که با توجه به قرار گرفتن در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا دراین استان مبادی ورودی و خروجی تحت کنترل قرار گرفته است.

فقط استاندار البرز نیست که تاکیدات یاد شده را دارد غفور قاسم پور ،  معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج اعلام کرد که از شامگاه چهارشنبه ورود خودروهای با پلاک غیر بومی به کرج ممنوع شده است. 

قاسم پور،  جلوگیری از افزایش آمار جمعیت بیماران کرونایی را  علت اجرای این طرح بیان کرد ضمن اینکه این محدودیت ها فعلا به مدت سه روز تعطیلات پیش رو خواهد بود و در ادامه نیز تابع تصمیمات کشور خواهیم بود. 

تردد بین تهران و البرز محدودیت ندارد

البته با وجود تاکیدات استاندار تهران این را هم باید یادآور شد که علی درویش پور،  جانشین ستاد مدیریت بیماری کرونا در البرز اینگونه اعلام کرد که  تردد بین تهران و البرز براساس این محدودیت ها مشکلی ندارد.

 

محدودیت های ورود به مشهد مقدس

مشهد مقدس برای همه ایرانیان ، معنای خاص دارد و بسیاری برای آنکه استخوانی سبک کنند بشدت به سفر معنوی و زیارت امام هشتم شیعیان احساس نیاز می کنند. اما مشهد هم در زمره پنج شهری است که اجازه ورود به آن در این روزها به این راحتی نیست.گواه آن هم سخنان حسن جعفری ، سرپرست استانداری خراسان رضوی است که از ساعت صفر بامداد امروز پنجشنبه مورخ ۲۴ مهرماه اقدامات محدودکننده در سفر به مشهد و بالعکس اجرایی شده ‌است.

دیگر آنکه اظهارات سرهنگ حمیدرضا دهنوی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی  هم دیگر گواه این محدودیت ها به شمار می آید که این مقام انتظامی امروز گفت: اجازه ورود خودروهای غیربومی از دیشب به مشهد داده نمی‌شود و سفرهای درون شهری در این کلانشهر نیز کنترل می‌شود.

سرهنگ هادی امیدوار ، رییس پلیس ‌راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز در خصوص دستورالعمل اجرایی وزارت کشور برای منع سفر به مشهد اینگونه تاکید کرد که سرپیچی از این طرح برای رانندگان خودروهای متخلف مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت.

ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خراسان رضوی امروز پنجشنبه و در آستانه ایام سوگواری پایان ماه صفر با تاکید بر لزوم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم استان، زائران و مجاوران اطلاعیه‌ای صادر کرد و از عموم هموطنان خواست به مشهد سفر نکنند. 

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: "امسال حرکت کاروان‌های پیاده در مسیر جاده‌های خراسان رضوی انجام نمی‌شود و راه‌اندازی ایستگاه و موکب نیز ممنوع است لذا تمامی کسانی که هر سال نذر و نیتی برای ارائه خدمات به هر شکلی برای زائران امام هشتم (ع) داشته‌اند با توجه به مشکلات فراوان اقشار ضعیف و نیازمند جامعه، در قالب قرارگاه مواسات و از طریق متولیان رسمی، کمک‌های خود را به این گروه‌ها تقدیم کنند."

 

محدودیت های سفر به نصف جهان

اصفهان ، شهری دیگر و در زمره پنج شهری است که گفته حجت الله غلامی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان ، سفر " از " یا " به " کلانشهر اصفهان از بامداد پنجشنبه بیست و چهارم مهر تا ظهر روز یکشنبه هفته آینده با توجه به قرمز و حاد بودن شرایط بیماری کرونا، ممنوع است.

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم امروز در راستای اعمال محدودیت یاد شده گفت: ۲۰ ایستگاه اعمال محدودیت در استان اصفهان از تردد خودروهای غیر بومی(غیر استانی) جلوگیری می‌کنند.

ورود خودروهای غیر بومی به داخل این استان تا پایان تعطیلات روزهای پیش رو با هدف جلوگیری از ازدحام و افزایش شیوع ویروس کرونا ممنوع است.


 

ماکو در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا قرار دارد

رییس شبکه بهداشت و درمان ماکو گفت: با توجه به افزایش بی‌رویه مبتلایان به بیماری کرونا در این شهرستان طی سه هفته اخیر، وضعیت فوق قرمز در این منطقه ایجاد شده که ادامه این روند می‌تواند معضلی غیرقابل جبران به وجود آورد.

رحیم صمدی روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از وضعیت بسیار حاد این شهرستان اظهار داشت: متاسفانه تعداد فوتی ‌های اخیر در این شهرستان چهار برابر پیش از بروز موج جدید شده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت تنها بیمارستان شهرستان تکمیل شده و حتی برخی از بیماران در نوبت پذیرش در بخش آی سی یو قرار دارند.

رییس شبکه بهداشت و درمان ماکو اضافه کرد: ساده انگاری بیماری و کاهش استفاده از لوازم حفاظت فردی و عادی شدن شرایط برای مردم از عوامل این رشد نگران کننده است.

وی با بیان اینکه مبتلایان بدون علامت از حضور در تجمع‌ ها باید پرهیز کنند، ادامه داد: این افراد در صورت سطحی بودن علامت و نیاز داشتن به مشاوره از ظرفیت تلفن ۴۰۳۰ استفاده کنند زیرا همکاران به صورت شبانه روزی برای پاسخگویی آماده هستند.

صمدی در ادامه با بیان اینکه محدودیت‌هایی برای آرامستان ها در نظر گرفته شده، گفت: شهروندان تنها با تماس تلفنی، تسلیت درگذشتگان را انجام دهند تا مانع شیوع بیشتر کرونا شوند.

شهرستان ماکو با بیش از ۱۰۰هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.

 

نماز جمعه در قم برای دوازدهمین هفته متوالی برگزار نمی‌شود

مدیر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم از عدم برگزاری نماز جمعه روز ۲۵ مهرماه در قم و توابع این استان به دلیل وضعیت قرمز کرونایی خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مهدی زاده افزود: به دلیل وضعیت قرمز کرونایی، نماز جمعه ۲۵ مهرماه در شهر مقدس قم و ۷ ستاد دیگر نماز جمعه در کهک، پردیسان، قنوات، خلجستان،جعفریه، سلفچکان و فردو تعطیل است و اقامه نمی‌گردد.

وی ادامه داد: بااین‌وجود بیانات ائمه جمعه محترم استان قم در قالب پیام آدینه از صداوسیمای مرکز استان قم و کانال‌های فضای مجازی منتشر خواهد شد.

گفتنی است جمعه ۲۵ مهرماه پیام آدینه آیت‌الله حسینی بوشهری ساعت ۱۲:۳۰ از صداوسیمای مرکز قم پخش و بازپخش آن ساعت ۲۲ منتشر خواهد گردید.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

 

همه مناطق ایلام در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: برای نخستین بار همه مناطق این استان با توجه به شرایط حاد کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت.

دکتر جمیل صادقی فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی از وضعیت حاد استان، یادآور شد: اکنون تعداد بستری های کرونا در مراکز درمانی استان از مرز ۲۰۰ نفر هم گذشته است.

وی اضافه کرد: در پنج روز گذشته نزدیک به ۲ برابر اردیبهشت ماه مبتلا به کرونا در استان ثبت شده که با تعداد ۲۰ فوتی، ۱.۵ برابر کل ماه اردیبهشت فوتی کرونا و بیش از دو برابر اردیبهشت ماه بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان ها ثبت شده است.

دکتر صادقی فر اظهار کرد: این در حالی است که رعایت پروتکل های بهداشتی در اردیبهشت خیلی بهتر از وضعیت کنونی بوده است.

به گفته وی، سن بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان های استان به طور نگران کننده ای کاهش یافته و ظرفیت بیمارستان ها به مرز تکمیل شدن رسیده است.

وی با بیان اینکه روزهای طوفانی کرونا در ایلام در پیش است، گفت: ساده انگاری و بی تفاوتی بخش عمده ای از جامعه و بی احتیاطی و سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی عامل ایجاد وضعیت کنونی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تاکید بر اینکه میزان استفاده از ماسک توسط مردم باید به حداکثر برسد، افزود: چنانچه کمتر از ۸۰ درصد مردم ماسک بزنند در جلوگیری از انتقال ویروس موفقیتی حاصل نخواهد شد.

وی گفت: خانه امن ترین مکان به ویژه برای مادران باردار و گروه های آسیب پذیر و دارای بیماری های زمینه ای است و در خانه ماندن باید بیشتر ترویج یابد چراکه اوضاع خیابان ها و معابر شلوغ استان به هیچوجه مطلوب نیست.

دکتر صادقی فر بیان کرد: پرهیز از ورود به مکان های شلوغ و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به اندازه ماسک زدن مهم بوده و مردم چنانچه می خواهند از کرونا در امان باشد باید این ۲ کار را انجام دهند چراکه اتکا به یکی از این ۲ راه پیشگیرانه فایده چندانی ندارد.

 

اماکن گردشگری روانسر تعطیل می‌شود

فرماندار روانسر گفت: باتوجه به افزایش شیوع کرونا تمام اماکن گردشگری، تفریحی و اقامتی این شهرستان تا عادی شدن شرایط تعطیل می‌شود.

«سعدی مصطفی‌زاده» روز پنجشنبه در بیست و هشتمین جلسه ستاد مدیریت کرونا شهرستان روانسر با تاکید براینکه تشدید نظارت بر اماکن پذیرایی بین راهی بخش شاهو از جمله اقداماتی است که تا عادی شدن شرایط باید انجام شود، افزود: باتوجه به گردشگر پذیر بودن این شهرستان، بیشتر در معرض خطر هستیم.

وی تصریح کرد: آمار ابتلای شهروندان روانسری به کرونا بسیار نگران کننده است و در این شرایط بیشتر از گذشته نیازمند تعامل و همکاری آحاد مردم و پیشگیری در مقابل کرونا هستیم.

فرماندار روانسر با بیان اینکه در این شرایط بحرانی مهمترین دغدغه ما سلامت مردم است تصریح کرد: سلامت مردم خط قرمز ما است و هیچ قصور کوتاهی د راین زمینه پذیرفته نیست.

رییس ستاد مبارزه با کرونا شهرستان اضافه کرد: تاثیرگذاری امامان جمعه و جماعات، رسانه‌ها و معتمدین در راستا فرهنگ‌سازی استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر کسی پوشیده نیست و انتظار می‌رود این اقشار همکاری و همدلی بیشتری داشته باشند.

مصطفی‌زاده اظهار داشت: به دلیل قرمز بودن شرایط شهرستان، نماز جمعه این هفته شهر روانسر اقامه نمی‌شود و انتظار می‌رود امامان جمعه و جماعات برابر دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا همکاری لازم را داشته باشند.

وی همچنین از تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های سرپوشیده این شهرستان خبر داد.

فوت ۱۷ نفر براثر کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر نیز گفت: تاکنون ۱۷ نفر بر اثر ابتلای به کرونا در این شهرستان فوت کردهاند.

«محمدسعید سریری» افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز ۳۵ نفر از کادر بهداشت و درمان این شهرستان به کرونا مبتلا شده‌اند و یک نفر نیز فوت کرده است.

وی رعایت توصیه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و عدم حضور در تجمعات و اماکن شلوغ به ویژه مراسمات تعزیه از سوی شهروندان را خواستار شد.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

 

فوت ۱۲ نفر بر اثر کرونا در کرمانشاه

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تعداد موارد فوت در اثر ابتلا قطعی به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان را ۱۲ نفر اعلام کرد.

«مهدی محمدی» افزود: از ۱۲ مورد فوت در اثر ابتلا قطعی به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، هفت نفر در شهرستان کرمانشاه ، ۲ نفر در شهرستان کنگاور، یک نفر شهرستان اسلام آباد غرب، یک نفر شهرستان روانسر، یک نفر شهرستان گیلانغرب جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به ۷۲۲ نفر رسید.

به گفته او در این مدت همچنین ۷۳ مورد بیمار مثبت بستری، ۲۲۶ بیمار مثبت سرپایی نیز در استان شناسایی شدند و اکنون ۵۷۶ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.