همچون روزهای اخیر 30 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند و سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که هموطنان از هرگونه اقدام به سفر غیرضروری به شهرها و استان‌های کشور خودداری کنند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۸۳ هزار و ۸۴۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۳۹ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۷ هزار و ۶۵۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۶ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۸۳ هزار و ۸۴۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۹۷ هزار و ۱۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۲۷۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: تاکنون چهار میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۳۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

وضعیت کرونا در استان آذربایجان غربی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان آذربایجان غربی گفت: پس از گذر از خیز اول بیماری در فروردین و خیز جدی‌تر از نیمه خرداد تا اواسط تیر امسال در استان آذربایجان غربی، نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان از نیمه دوم شهریور مجدد روند صعودی به خود گرفته و این شیب صعودی به شکلی نگران کننده در حال امتداد است.

وی ادامه داد: هم اکنون شهرستان‌های ارومیه، اشنویه، پلدشت، چالدران، خوی، سردشت، سلماس، شاهین دژ، ماکو، مهاباد و میاندوآب در این استان در وضعیت قرمز و بقیه شهرستان‌های این استان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آذربایجان غربی

لاری بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان آذربایجان غربی ۵۴.۷ درصد گزارش شده که پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، میزان استفاده از ماسک توسط مردم این استان در مراکز و اماکن عمومی ۴۵.۲ درصد و در وسایل نقلیه عمومی ۴۳.۷ درصد است. همچنین میزان استفاده از ماسک توسط کارمندان اداره‌ها و بانک‌های استان ۷۹.۳ درصد و توسط شاغلان صنوف و صنایع این استان ۶۳.۹ درصد گزارش شده است.

موارد مثبت بستری و مرگ و میر

لاری گفت: بروز موارد مثبت بستری و بروز موارد مرگ و میر در استان آذربایجان غربی بالاتر از متوسط کشور است. در حال حاضر ۴۶۲ بیمار قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان آذربایجان غربی بستری هستند. تعداد ۱۳۱ نفر از این بیماران به دلیل شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند. امیدواریم با افزایش عمل به توصیه‌های بهداشتی توسط مردم این استان شاهد خروج شهرستان‌های این استان از وضعیت قرمز و هشدار بیماری در هفته‌های آتی باشیم.

لطفا سفر نروید

معاون وزیر بهداشت گفت: میان افزایش تردد وسایل نقلیه در جاده‌های کشور، با شروع پیک‌های بیماری رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین درخواست ما از همه هموطنان این است که از هرگونه اقدام به سفر غیرضروری به شهرها و استان‌های کشور خودداری کنند.

 

شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی به نقطه اوج رسیده است

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد ابتلای حدود ۲۱۰ نفر و فوت ۲۱ نفر بر اثر این بیماری در استان بودیم که نشان می‌دهد شیوع بیماری در اوج قرار دارد.

علی احمد آقاپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شدت و سرعت ابتلا به بیماری کرونا و جان‌باختن شهروندان بر اثر این بیماری همچنان در استان افزایش دارد و همچنان شاهد فوت تعداد زیادی از شهروندان در استان بر اثر این بیماری هستیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به  ۹۲۶ نفر رسیده که از این تعداد ۴۹۲ نفر مشکوک و ۴۳۴ نفر مبتلا به کرونا هستند.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۱۸۴ نفر بوده که از این تعداد، ۴۴ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.

آقاپور با اشاره به افزایش ۱۹ نفری تعداد فوت شدگان براثر بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی اضافه کرد: تعداد کل فوت‌شدگان در استان به یک‌هزار و ۱۴۹ نفر رسیده که روند افزایشی آنان بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به ثبت فوتی های ناشی از کرونا در ۱۰ شهرستان آذربایجان غربی طی ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: از کل فوتی های دیروز بر اثر شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی، ۶ نفر مربوط به ارومیه و چهار نفر مربوط به میاندوآب بود.

آذربایجان‌غربی طی حدود هفت ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد تداوم خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال  زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

پیشتر نیز معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز از پر بودن تخت های این بیمارستان مرجع بیماران کرونایی در استان خبر داده بود.

 

به مناطق ییلاقی تفت سفر نکنید

فرماندار تفت از مردم این استان خواست در دو روز تعطیلات پیش رو و همچنین دیگر ایام تعطیل به ییلاقات این شهرستان سفر نکنند زیرا خطر ابتلا به کرونا، سلامت روستاییان را تهدید می‌کند.

علیرضا نوکار روز چهارشنبه با اشاره به وضعیت حاد کرونایی در استان و این شهرستان اظهار داشت: هر چند با آمدن فصل پاییز، حضور غیربومی‌ها در مناطق روستایی این شهرستان به یک سوم کاهش یافته اما با وجود کرونا، حضور همین تعداد هم موجب به خطر افتادن سلامت روستاییان و به خصوص سالمندان این مناطق می شود.

وی تصریح کرد: اکنون فصل برداشت گردو؛ بادام و انار است و بسیاری از روستاییان مهاجر تفتی برای برداشت این محصولات به زادگاه خود بر می گردند که امری طبیعی است اما توصیه ما آن است که آنهایی که برای تفریح وارد این مناطق می شوند از تصمیم خود صرف نظر کنند.

وی با بیان اینکه مسوولان درمانی استان از کمبود تخت در بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان خبر دادند، یادآور شد: اوضاع کرونا در تفت اصلا خوب نیست و لازم است غیر بومی ها از حضور در مناطق روستایی که موجب ابتلای خود و ساکنان این مناطق به کرونا میشود خودداری کنند.

فرماندار تفت در پاسخ به این پرسش که چرا ورودی مناطق ییلاقی شهرستان مسدود و از ورود افراد جلوگیری نمی شود هم گفت: باتوجه به اینکه فصل برداشت محصولات کشاورزی است سعی خواهد شد تا ایجاد محدودیت‌ها برای کشاورزان و روستاییان مشکل ساز نشود ولی در هرصورت این اقدام به تصمیم ستاد کرونا بستگی دارد که در صورت ضرورت تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

وی اظهار داشت: قبلا حضور گردشگران در مناطق روستایی موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه تامین آب؛ برق و سایر خدمات مورد نیاز بود ولی اکنون و در شرایط فعلی دیگر کار از این حرفها گذشته و سلامت انسان ها در خطر است لذا از هم استانیهای گرامی می خواهیم فعلا برای تفریح وارد مناطق ییلاقی تفت نشوند.

 

۲ منطقه تفرجگاهی دره گاهان و چشمه تامر همچنان مسدود است

فرماندار تفت در ادامه از مسدود بودن ۲ منطقه تفرجگاهی در این شهرستان شامل دره گاهان و چشمه تامهر خبر داد.

به گفته وی این دو منطقه که در جوار شهر تفت و در مسیر مناطق روستایی واقع شده فعلا بعلت شیوع کرونا و با هدف حفظ سلامتی مردم تا اطلاع ثانوی مسدود است و پارک ها و بوستانهای شهری هم تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

بیمارستان تفت، دیگر ظرفیت پذیرش بیمار ندارد

حضور خیل جمعیت از استان یزد در مناطق ییلاقی شهرستان تفت در حالیست که متولیان این حوزه در استان یزد گفته‌اند بیمارستان شهید بهشتی تفت دیگر ظرفیت پذیرش بیمار ندارد و با کمبود تخت روبروست.

بیمارستان تفت، کمبودی از نظر تجهیزات و امکانات ندارد اما با کمبود نیروی انسانی روبروست و نیروی انسانی تنها موردی است که نمی توان به صورت فوری برای آن جایگزین تعیین کرد.

بخش مراقبت های ویژه بیمارستان تفت تکمیل شده ضمن آنکه حدود ۳۵ نفر از مجموع ۱۴۰ کادر درمانی این شهرستان، خود به کرونا مبتلا شده اند.

مجموع این شرایط نشان می دهد که لازم است شهروندان غیربومی از حضور در مناطق ییلاقی تفت خودداری کنند و حتی اگر لازم باشد خروجی های روستاها و مناطق ییلاقی این شهرستان مسدود گردد.

تفت در ۲۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده و خوش آب و هواترین روستاها و مناطق ییلاقی استان یزد را در دل خود جای داده است.

 

ابتلای خانوادگی به کرونا در خراسان جنوبی افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از روند صعودی بستری بیماران تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی خبر داد و گفت: باز هم مانند گذشته میزان ابتلاهای درون خانوادگی به صورت قابل توجهی بالا رفته است.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: چنین روندی نشان دهنده این است که در منازل، دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها پروتکل‌های بهداشتی از جمله «استفاده از ماسک» و «فاصله حداقل یک تا ۲ متر» رعایت نمی‌شود و ما شاهد افزایش موارد ابتلاهای خانوادگی در استان هستیم.

وی تصریح کرد: طی روزهای اخیر با موج سوم بیماری کرونا در استان خراسان جنوبی مواجه‌ایم همچنین شاهد یک سیر صعودی قابل توجه از نظر بیماران حاد تنفسی و بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان‌ها هستیم. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ان شاءالله با همراهی مردم عزیز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بتوانیم کانون مهم انتقال و بیماری را مهار کنیم.

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی پس از خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و خرداد امسال، بار دیگر در شهریور ماه صعودی شد و این روند همچنان ادامه دارد.

موارد بستری بیماران تنفسی و مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی طی ۲ هفته اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز همچنان شهرستان بیرجند (مرکز استان) در رتبه اول است.

استاندار خراسان جنوبی در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا از احتمال بازگشت محدودیت‌ها در این استان خبر و به کمیته مربوطه ماموریت داد تا در مدت ۷۲ ساعت موارد پیشنهادی را بررسی و اعلام کند.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، سه هفته است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

 

تفرجگاه های بندرانزلی تا اطلاع ثانوی تعطیل است

فرماندار شهرستان بندر انزلی طی ابلاغیه ای به دستگاه ها و متولیان گردشگری اعلام کرد :به منظور پیشگیری از شیوع کرونا نسبت به تعطیلی اماکن تفریحی، توریستی و ورودی سواحل تا اطلاع ثانوی اقدام کنند.

اسماعیل میرغضنفری در این ابلاغیه که سه شنبه به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد،  تصریح کرد : متاسفانه در پی تشدید بیماری کووید ۱۹ و افزایش مسافرت و حضور گردشگران در شهرستان انزلی به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از هرگونه دغدغه های احتمالی باید از امروز  ۱۵ مهر ۱۳۹۹ تا اطلاع ثانوی تمامی پارکها، مکانهای گردشگری، توریستی و ورودی سواحل با رعایت موازین قانونی مسدود شود.

وی عنوان کرد : شهرستان بندرانزلی همواره میزبان مردم ایران بوده ولی با توجه به شرایط قرمز کرونا به منظور سلامت مردم انزلی و مسافران اکنون سفر به صلاح نیست.

بندرانزلی از مراکز مهم گردشگری در شمال کشور و استان گیلان محسوب می شود و در ایام تابستان و نوروز و تعطیلات با ورود شمار زیادی از مسافران به منظور بهره گیری از طبیعت زیبا و تفرجگاه های این شهرستان مواجه است.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده و بیش از ۴۷ کیلومتر نوار ساحلی دارد. تالاب انزلی، بوستان ساحلی بلوار، حافظیه بندرانزلی، پل های تاریخی غازیان و انزلی، موزه نظامی یا کاخ میان پشته، ساختمان تاریخی دادگستری و بنای تاریخی بانک ملی، موج شکن و مناره مسجد قائمیه از جمله دیدنی های انزلی است.

طرح های سالم سازی دریا و قایق سواری نیز از دیگر جاذبه های گردشگری بندرانزلی است.

منطقه آزاد انزلی و تفریحات دریایی و ساحلی و بازارهای متعدد برخی از عوامل جذب گردشگر به این شهرستان زیبای ساحلی است.

انزلی از اولین شهرستانهای درگیر با ویروس کرونا بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.