سخنگوی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که 26 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز هستند و 4 استان نیز در وضعیت هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۲۷ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۷ هزار و ۴۱۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۵ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۲۷ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۴۱۹ نفر رسید.

لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۳۹۴ هزار و ۸۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۲۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

شیوه استفاده صحیح از ماسک

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال کووید ۱۹ از طریق انتشار قطره‌های آلوده ترشحات تنفسی فرد مبتلا به اطرافیان است که معمولا در هنگام صحبت، سرفه و عطسه اتفاق می‌افتد. بنابراین لزوم استفاده درست و صحیح از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ضروری و مهم است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود قبل از استفاده از ماسک دقت شود ماسک آسیب دیده، پاره یا مرطوب نباشد و همچنین از ماسک با کش‌های شل استفاده نشود و همچنین از ماسک‌هایی که نفس کشیدن را سخت می‌کند هم استفاده نکنید.

لاری افزود: قبل از استفاده از ماسک، دست‌های خود را ضد عفونی کرده یا با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشورید. هنگام شست‌وشو کف دست‌ها را خوب به هم بمالید و دقت کنید که چین‌های کف دست، بین انگشتان دست، نوک انگشتان، شست و مچ دست‌ها به خوبی شسته شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: ماسک را به دقت روی صورت قرار دهید، به طوری که دهان، بینی و چانه به طور کامل پوشانده شود و از عدم ایجاد هرگونه شکاف بین صورت و ماسک اطمینان حاصل کنید.

لاری بیان کرد: وقتی ماسک روی صورت قرار گرفت از لمس آن خودداری کنید. هنگام صحبت کردن به هیچ وجه ماسک را از روی صورت خود بر ندارید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: به محض مرطوب شدن ماسک، آن را با ماسک جدید جایگزین کنید. هنگام در آوردن ماسک از صورت، به هیچ وجه جلوی ماسک را لمس نکرده و آن را از پشت سر خارج کنید. پس از استفاده از ماسک، ماسک استفاده شده را از خود و سطوح اطراف دور نگه داشته و آن را داخل سطل زباله دربسته بیندازید.

وی اظهار کرد: پس از برداشتن ماسک از صورت، چشم و دهان را به هیچ وجه لمس نکرده و دست‌ها را ضد عفونی کنید یا با آب و صابون بشورید.

لاری گفت: ضروری است که از ماسک‌های یک بار مصرف بیش از یک بار استفاده نشود. فراموش نکنیم که استفاده از ماسک به تنهایی نمی‌تواند از ابتلای به بیماری جلوگیری کند. بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری حتی زمانی که از ماسک استفاده می‌کنیم، نسبت به رعایت اصول فاصله گذاری فیزیکی اقدام کنیم. امیدواریم با پای بندی و ممارست در عمل به توصیه‌های بهداشتی شاهد توقف شیوع گسترده بیماری و در نهایت قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ در کشور باشیم.

 

وضعیت کرونا در تربت‌حیدریه نگران کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه وضعیت این شهرستان از نظر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را نگران کننده توصیف کرد و گفت: تنها راه شکست بیماری کووید ۱۹، مشارکت و همراهی بیش‌ از پیش مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای صحیح فاصله‌گذاری اجتماعی است.

حسین ابراهیمی‌پور روز سه‌شنبه با بیان اینکه شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در شرایط قرمز کرونا قرار دارند افزود: آغاز فصل پاییز و همزمانی آن با بیماری آنفلوآنزا، مشکلات کادر درمانی را دو چندان کرده است و مردم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، علاوه بر شست و شوی مرتب دست‌ها، باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در مراکز شلوغ و پرجمعیت خودداری کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون روزانه بطور میانگین ۴۰ تا ۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی تربت‌حیدریه بستری می‌شوند، هشدار داد با توجه به تداوم وضعیت موجود و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای ۲۰۰ بیمار، مجبوریم از دیگر شهرستان‌ها کمک بگیریم که در عمل به خاطر همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، این کار امکان پذیر نیست.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۳۶۳ هزار نفر جمعیت ساکن سه شهرستان تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در جنوب استان خراسان رضوی خدمت می‌کند.

این دانشگاه ۱۹۰ تخت در بیمارستان نهم دی تربت‌حیدریه و ۲۰ تخت در بیمارستان شهر مه‌ولات دارد.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه دارای ۵۹ عضو هیات علمی و ۶۱۹ دانشجو است که در ۱۰ رشته مامایی، اتاق عمل، هوشبری، پرستاری، فناوری اطلاعات سلامت، علوم‌آزمایشگاهی، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، فوریت‌های پزشکی، تکنسین سلامت دهان و دندان و در مقاطع کاردانی و کارشناسی تحصیل می‌کنند. 

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.

 

کرونا جان ۱۰کرمانشاهی دیگر را گرفت

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تعداد موارد فوت در اثر ابتلا قطعی به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان را ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: با احتساب این تعداد مجموع جان باختگان در اثر ابتلا به کرونا در استان کرمانشاه از ابتدای اپیدمی تاکنون به ۶۶۱ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۵۷ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و جمع موارد مثبت بستری به چهار هزار و ۸۹۰ نفر رسید.

او گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۲ مورد بیمار مثبت سرپایی نیز در استان شناسایی شدند و جمع موارد سرپایی مثبت در استان به ۱۶هزار و ۵۸ نفر رسید.

به گفته او اکنون ۵۱۶ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین در  ادامه افزود: از ابتدای شروع اپیدمی تا کنون در استان ۱۳هزار و ۶۷۱ نفر بستری و ۱۲هزار و ۵۱۰ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

محمدی اضافه کرد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۱ بیمار جدید با علائم بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۱۲۸ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند.

وی از مردم خواست از هرگونه تجمع، تردد و مسافرت غیرضروری خودداری کنند و حتی المقدور در منازل خود بمانند.

استفاده از ماسک و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی نیز از دیگر توصیه های رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود و یادآوری کرد که همه مردم برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید کمک کنند.

 

بیماران کرونایی، تخت‌های بیمارستانی مهاباد را پر کردند

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: هم‌اکنون تعداد بستری شدگان بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان به ۵۰ نفر رسیده و ظرفیت پذیرش در حال تکمیل شدن است.

امیر بهزاد روز سه‌شنبه با اشاره به افزایش پنج برابری تعداد بستری شدگان در یک ماه گذشته افزود: از مجموع کل بستری شدگان مربوط به کرونا در حال حاضر ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا و ۳۷ بیمار مشکوک بوده، ۱۰ بیمار در بخش آی سی یو بستری شده و یک نفر نیز به دستگاه اکسیژن متصل است.

وی با بیان اینکه توان کادر درمانی بیمارستان تحلیل رفته است، ادامه داد: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی توسط شهروندان ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در چند روز آینده تکمیل و امکان خدمات به سایر افراد مهیا نخواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اظهار داشت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۱۴۲ نفر از اعضای کارکنان درمانی فعال در این شهرستان شامل پرستار، پزشک و بهورز به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

بهزاد با بیان اینکه وضعیت این شهرستان در این بیماری هم‌اکنون در حالت هشدار قرار دارد، بیان کرد: همه کادر درمانی مبتلا به کرونا در مهاباد بهبود یافته و تاکنون این بیماری در هیچ یک از این افراد منجر به فوت نشده است.

وی از احتمال وقوع موج بعدی شیوع بیماری کرونا در ماه‌های مهر و آبان خبر داد و گفت: همپوشانی بیماری آنفلوانزا و کرونا در اوایل پاییز، آمار بیماران و تعداد پذیرش مراجعه‌کنندگان را افزایش می‌دهد که نیاز است از هم‌اکنون برای آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شود.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در ماه گذشته شیب نمودار ابتلا به کرونا در این شهرستان و آذربایجان‌غربی صعودی بوده و آمار افراد بستری در بیمارستان افزایش قابل توجهی داشته است.

 

تعداد جان باختگان کرونا در استان مرکزی ۲ رقمی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تعداد جان باختگان ناشی از کرونا در استان مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته به بالاترین حد از زمان شیوع این ویروس تاکنون رسید و برای نخستین بار ۲ رقمی شد.

دکتر سید «محمد جمالیان» روز سه‌شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی شناسایی شده و در این مدت  ۱۱ نفر نیز بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: سه بیمارستان امیرالمومنین (ع)، آیت‌الله خوانساری و امیرکبیر اراک برای درمان و پذیرش بیماران کرونایی در این شهر اختصاص یافته که ظرفیت هر سه بیمارستان شده و شرایط نگران کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: از ۳۲۲ مورد جدید شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی، ۴۳ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که در حال دریافت مراقبت‌های تخصصی و ویژه هستند.

دکتر جمالیان اظهار داشت: استان مرکزی همچنان در شرایط قرمز کرونایی به سر می‌برد و انتظار است برای مقابله با این ویروس و شرایط بحرانی، مردم بیش از پیش به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک توجه کنند.

وی اظهار داشت: مشاهده برخی رفتارهای عادی از سوی مردم در برابر این بیماری جای تاسف دارد و کادر بهداشت و درمان به شدت خسته‌ شده‌اند و بیش از توان خود مایه گذاشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.