30 استان کشور از نظر شیوع ویروس کرونا همچنان در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۴۸۸ هزار و ۲۳۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۳۰ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۷ هزار و ۸۸۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ و موارد فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۷ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۳۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۲ نفر از آن ها بستری شدند. با این حساب،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۸۸ هزار و ۲۳۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۸۸۸ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۹۹ هزار و ۳۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۳۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون چهار میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی اضافه کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گفته لاری، استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شیوع ویروس کرونا در جهان و تاثیر شگرف آن در قواعد زیستی بشر، بسیاری از مفاهیم ارزشی مانند ایثار، جهاد و شهادت نیز به گونه‌ای جدید مفهوم‌سازی شد.

وی ادامه داد: از همان روزهای نخستین ورود این ویروس به کشورمان، پرسنل شاغل در نظام سلامت در جای جای این مرز و بوم، با تأسی از آموزه‌های حضرت سیدالشهدا (ع)، در خط مقدم این نبرد دشوار مشغول خدمت رسانی و مداوای بیماران شدند و متأسفانه تاکنون تعدادی از این عزیزان به فیض شهادت نائل شدند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: حال در اربعین حسینی با سلام و درود به روح بلند شهدای تاریخ این سرزمین از دفاع مقدس تا دفاع از حریم سلامت، توفیقات روز افزون کلیه خدمت‌گذاران شاغل در کادر بهداشت و درمان کشور را از خداوند منان مسئلت داریم و امیدواریم به مدد الهی و همراهی شما در عمل به توصیه‌های بهداشتی، شاهد ریشه کن شدن هرچه زودتر این مهمان ناخوانده از زندگی هموطنان باشیم.


هر سه ساعت یک مرگ کرونایی در کرمانشاه ثبت می‌شود

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه در شبانه‌روز گذشته هشت تن براثر ابتلا قطعی به کرونا در استان فوت کرده‌اند، گفت: هر سه ساعت یک مرگ کرونایی در این استان ثبت می‌شود.

«مهدی محمدی» روز پنجشنبه با بیان اینکه از این هشت تن فوت شده براثر ابتلا قطعی به ویروس کرونا ۶ مورد فوت مربوط به شهرستان کرمانشاه است، افزود: همچنین در شبانه‌روز گذشته در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب و صحنه هر کدام یک نفر  در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

وی اظهار داشت: با احتساب موارد فوت در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان باختگان در اثر ابتلا به کرونا در استان کرمانشاه از ابتدای اپیدمی تاکنون به ۶۷۲ نفر رسید.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: همچنین در شبانه‌روز گذشته ۵۶ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و جمع موارد مثبت بستری به پنج هزار و ۲ نفر رسید.

محمدی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۶ مورد بیمار مثبت سرپایی نیز در استان  شناسایی شدند و جمع موارد سرپایی مثبت در استان به ۱۶هزار و ۳۶۱ نفر رسید.

به گفته او هم اکنون ۵۰۲ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

او ادامه داد: از ابتدای شروع اپیدمی تاکنون در استان ۱۳هزار و ۸۹۴ نفر بستری و ۱۲هزار و ۷۲۸ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۷ بیمار جدید با علائم بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۱۱۴ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند.

 

۶ شهرستان استان سمنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

سخنگو و جانشین رییس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان گفت: ۶ شهرستان این استان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت زرد و نارنجی کرونایی قرار دارند.

حبیب ‌الله خجسته پور روز پنجشنبه افزود: اکنون شهرستان‌های شاهرود، سمنان، مهدیشهر، گرمسار، آرادان و دامغان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. 

وی بیان کرد: شهرستان‌های سرخه و میامی در بحث شیوع کرونا به ترتیب در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند.

سخنگو و جانشین رییس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان تصریح کرد: اقشار مختلف جامعه به منظور سلامت عموم و بهبود شرایط نیروهای درمانی، رعایت موازین  بهداشتی را در نظر بگیرند تا وضعیت بهبود یابد.

وی خاطرنشان کرد: بنابر درخواست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و موافقت کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستادملی مدیریت بیماری کرونا، محدودیت‌های کرونایی از شنبه ۱۹ مهر تا جمعه ۲۵ مهر در کل استان اجرایی می‌شود.

۳۹۰ نفر در استان سمنان به دلیل ابتلا به کرونا بر اساس اعلام روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سمنان و شاهرود فوت کردند.

براساس گزارش‌ها ۲۸۱ فوتی از مجموع ۳۹۰ فوتی به دلیل ابتلا به کرونا مربوط مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و ۱۰۹ نفر مربوط به مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود است.

 

سن ابتلای بیماران کرونایی در زنجان کاهش یافته است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی استان زنجان گفت: بیماری کرونا در تمام طیف سنی وجود دارد و اغلب و عمده بیماران در این استان را افراد بالای ۴۰ سال تشکیل می دهند که نسبت به موج دوم نیز، سن ابتلا ۱۰ سال کاهش یافته است .

دکتر علیرضا آرمانی کیان شامگاه چهارشنبه  در نشست خبری که بصورت ویدیوکنفرانس  برگزار شد افزود: خوشبختانه عموم مردم نسبت به علائم بیماری کرونا آگاهی های لازم را کسب کرده اند که توصیه می شود اگر مشکلات‌ بوجود آمده چندان شدید نیست، به مراکز درمانی مراجعه نکنند و در منزل با مصرف مایعات و داروهای مناسب علائم خود را کنترل کنند.

وی بااشاره به اینکه ۸۵ درصد از مراجعین کووید- ۱۹ دارای علائم متوسط تا خفیف هستند اضافه کرد:  ۱۰ درصد با علائم به نسبت شدید، نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی داشته و سطح بندی می شود اما  حدود پنج درصد با وضعیت وخیم، در مراکز آی سی یو تحت مراقبت های لازم قرار می گیرند.

 این مسؤول ادامه داد: به لحاظ نوع درمان نیز تمامی اقدامات این بخش براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ویژه پروتکل هشتم که در شهریو سال جاری ابلاغ شد، در این  استان انجام می‌گیرد که درمانگرها سرویس‌دهی بهتری را انجام می‌دهند و انواع داروهایی که در سطح کشور موجود است به طور کامل به بیماران تحت پوشش تزریق و تجویز می‌شود وی اظهار داشت: در راستای مدیریت بیماری کرونا، مراکز ۱۶ ساعته در این استان نیز مشغول خدمات رسانی هستند که در این ارتباط بیماران مشکوک پس از انجام آزمایش ها به مراکز تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شوند و بیماران بدحال در بیمارستان ولیعصر (ع) و مرکز آموزشی درمانی تخصص و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان و بیماران با حال تا حدودی بهتر در بیمارستان  های تامین امام حسین (ع) و خصوصی  بهمن بستری می شوند.

آرمانی کیان افزود: مدیریت تخت‌های بیمارستانی در شرایط کرونایی اهمیت ویژه ای دارد و باید به بهترین نحو از ظرفیت های موجود در این بخش استفاده شود.

وی یادآوری کرد: هم اکنون در سطح استان، حدود ۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های بستری هستند که دو سوم آنان در مرکز استان و یک سوم  به شهرستان‌ها تعلق دارد.

معاون درمان  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  ادامه داد: هم اکنون تعدادی از شهرهای استان به لحاظ بیماری کرونا در شرایط نگران کننده‌ای قرار دارند و اغلب تخت‌های بیمارستانی اشغال شده است .

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بیمارا ن کرونایی بیماران دیگر حاد گوارشی، حاد تنفسی، قلبی، مغزی و .. وجود دارد که نیاز به بستری دارند که در این راستا تلاش می شود خدمات درمانی لازم را دریافت کنند.

 به گفته این مسؤول،این  استان ۲ هزار  تخت بیمارستانی دارد که از این تعداد ۸۰۰ تخت به بیماران کرونایی اختصاص یافته است که در صورت پیک، این تعداد به یکهزار و ۲۰۰ تخت نیز می رسد.

 

کرونا جان ۶۴۵ تن را در همدان گرفت

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شیوع ویروس کرونا در هفت و نیم ماه گذشته موجب مرگ ۶۴۵ تن در این استان شده است.

دکتر محمد طاهری شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: چهار هزار و ۸۰۲ تن در این استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون به این ویروس مبتلا شدند که از این تعداد سه‌هزار و ۸۸۱ تن بهبود یافتند.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۹۵۱ تن در شهرستان همدان، ۹۰۱تن در ملایر، ۴۹۸ تن در نهاوند، ۳۱۶ تن در شهرستان بهار، ۳۱۳ تن در کبودراهنگ، ۲۵۴ تن در تویسرکان، ۲۳۶ تن در ۲ شهرستان رزن و درگزین، ۱۱۷ تن در اسدآباد و ۷۱ تن در فامنین به ویروس کرونا مبتلا شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ۱۴۶ تن از بیماران مبتلا به این ویروس مربوط به خارج از استان هستند که در همدان بستری شدند افزود: ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ مورد مثبت مبتلا به کرونا در همدان ثبت شده است.

طاهری بهترین راه عبور از پیک سوم شیوع کرونا را رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمع‌ها دانست.

وی همچنین حضور در مکان های بدون تهویه مناسب، حضور در تجمع ها، استفاده نکردن از ماسک و بی‌اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی را عامل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در همدان عنوان کرد.

 

محدودیت‌های کرونایی تا پایان هفته آینده در آذربایجان‌غربی تمدید شد

محدودیت‌های کرونایی با هدف کاهش شیوع این بیماری، تا ۲۵ مهرماه جاری (پایان هفته آینده) تمدید شد.

در اطلاعیه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان غربی آمده است: کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تمدید محدودیت های کرونایی به مدت یک هفته از ۱۹ تا ۲۵ مهر ماه در آذربایجان غربی موافقت کرد.

در این اطلاعیه اضافه شده است: بر این اساس مصادیق محدودیت شامل دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، مهدهای کودک، زبانسراها و سایر آموزشگاه ها و کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها است.

در ادامه این اطلاعیه افزوده شده است: علاوه بر آن، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن های زیبایی، مساجد و مصلاها، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، باشگاه های ورزشی ورزش های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه و چایخانه ها، باغ وحش و شهربازی ها، مراکز تفریحی آبی، باشگاه های بدنسازی و برگزاری نماز جمعه نیز شامل این محدودیت ها می شود.

به گزارش ایرنا، این محدودیت ها از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود.

آذربایجان غربی از جمله استان های با وضعیت قرمز در آذربایجان غربی است.

 

۹۸ درصد بیماران پرخطر استان مرکزی در ایام کرونا مراقبت بهداشتی شدند

رئیس گروه بیماری‎های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۹۸ درصد از جمعیت پرخطر این استان شامل بیماران قلبی و عروقی، دیابتی، مبتلایان به چربی خون و فشار خون در ایام کرونا به صورت مستمر رصد شده و از مراقبت‌های بهداشتی دوره‌ای بهره‌مند شدند.

دکتر «پری میرشفیعی» روز پنجشنبه افزود: ۴۷۰ هزار و ۲۴۵ نفر از افراد ۴۰ سال به بالای استان مرکزی از سال ۹۵ تا کنون سنجش خطرپذیری بیماری‌های غیرواگیر شده‌اند و فاکتورهای خطرسنجی سازمان بهداشت جهانی در جمعیت بزرگسال ۹ شهرستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک آزمون شد.

وی توضیح داد: برابر نتایج این ارزیابی  ۱۹ هزار و ۳۰۶ نفر معادل ۴/۷ درصد افراد سنجش شده ۱۰ تا ۲۰ ددرصد احتمال مواجهه با خطر سکته قلبی و مغزی دارند و سه هزار و ۵۴ نفر معادل ۶۵ صدم درصد نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد با خطر سکته مغزی و قلبی در آینده مواجه هستند که از آنان به صورت مستمر مراقبت بهداشتی شده و توصیه‌های سبک زندگی سالم و ورزش مستمر صورت می‌گیرد و متخصصان شرایط جسمی آنان را به‌ویژه در شرایط کرونا زیر نظر گرفتند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در این طرح یک و ۶۲ صدم درصد افراد سنجش شده در شرایط قرمز بیماری قلبی و عروقی هستند که با وجود مراقبت مستمر غیرحضوری ایام کرونا در شرایط لزوم ارجاع به پزشک و خدمات دیگر برایشان انجام شده است.

دکتر میر شفیعی اظهار داشت:  ۱۲ و سه دهم درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان مرکزی به فشار خون مبتلا هستند و ۶ و یک دهم درصد نیز دیابت دارند و ارزیابی سطح کلسترول خون بزرگسالان نیز در ارزیابی برنامه کشوری بیانگر آن است که سه درصد مردم این خطه به اختلال چربی خون مبتلا هستند.

وی یادآور شد: استرس، کم تحرکی، تغذیه ناسالم، فشارخون، دیابت و چربی خون از پیش‌زمینه‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سکته ها است که با توجه به اهمیت این مساله امسال از هشتم تا ۲۶ مهر ماه به‌عنوان بسیج اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سلامت قلب و فشار خون در استان تعیین شده است.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی قلب «با تمام وجود از قلبم مراقبت می‌کنم» است و  تلاش شده در مهر امسال  راهبردها  و برنامه‌ها در حساس سازی گروه‌های جمعیتی در خودمراقبتی و سبک زندگی سالم هدفگذاری شود.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه  ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در کشورهای مختلف بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق می‌میرند و یک سوم مرگ‌های جهان به علت نارسایی قلبی و عروقی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.