طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت 30 استان کشورمان از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند و در برخی استان‌ها مانند قم، نرخ بروز بستری و مرگ و میر دارای اختلاف بسیار زیاد با میانگین کشوری است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۵۱ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۰ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۸۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۰۶ هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۴۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان کرد: تاکنون چهار میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۱۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

نیازمند همبستگی بیشتر هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در شرایطی هستیم که مردم نیاز به همبستگی بیشتر برای حفظ سلامت خود دارند و شرط اساسی موفقیت در این دوران حساس همه گیری بیماری کووید ۱۹، همکاری بیشتر و موثرتر مردم با پرسنل نظام سلامت است.

وی ادامه داد: هرگونه عادی انگاری شرایط و سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زمینه لازم را جهت شیوع گسترده‌تر بیماری در کشور فراهم کند.

میانگین بستری و فوت کرونا در کشور

لاری اظهار کرد: در هفته سوم مهر ماه، میانگین بروز موارد بستری در کشور در هر صد هزار نفر جمعیت، عدد ۱۵.۱۹ و متوسط بروز موارد مرگ و میر ۲۰.۲ در هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که در برخی استان‌ها مانند قم، نرخ بروز بستری و مرگ و میر دارای اختلاف بسیار زیاد با میانگین کشوری است.

وی بیان کرد: فراموش نکنیم که عمل به توصیه‌های ساده بهداشتی توسط هر یک از ما می‌تواند به عنوان گامی موثر در جهت حفظ سلامت خود و خانواده‌مان قلمداد شده و امیدواریم در شرایط حساس کنونی با تقویت عزم و اراده مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد توقف شیوع گسترده انتقال بیماری در کشور باشیم.


کرونا در استان ها

از لرستان خبر رسیده که آمار ابتلا به کرونا در این استان روند افزایشی یافته است .

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در لرستان گفت: باتوجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا، محدودیت‌های کرونایی در استان از فردا دوشنبه ۲۱ مهرماه به مدت یک هفته آغاز می شود.

احمدحسین فتایی افزود : تمامی ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، موسسات دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی لرستان از دوشنبه ۲۱ مهرماه لغایت ۲۷ مهر ماه با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت داشته باشند.

 استاندار آذربایجان‌غربی هم با ابراز نارضایتی شدید از کاهش قابل توجه میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان گفت: میزان رعایت این پروتکل ها در استان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده که این امر بسیار نگران کننده است.

محمدمهدی شهریاری در جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا در آذربایجان غربی افزود: روند افزایشی بیماری کرونا در استان بیانگر اجرانشدن درست دستورالعمل‌هاست که برای بهبود این وضع، فرمانداران و دستگاه های اجرایی باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

وی ادامه داد: نانوایی ها، ادارات و آرامستان ها سه مکانی هستند که رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آنها در کمترین میزان است.

در اردبیل هم شمار جان‌باختگان و بستری‌های کرونا افزایش یافته بطوریکه هم‌اکنون ۲۲۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد  ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند .

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در این خصوص گفت: روند صعودی شیوع بیماری کرونا در استان همچنان ادامه داشته و با وجود تلاش مسوولان درمانی، این بیماری مسیری نزولی به خود نگرفته است.

وی اظهارداشت: هم‌اکنون  شهرستان‌های اردبیل، مشگین شهر در وضعیت قرمز، شهرستان خلخال نارنجی و هشت شهرستان دیگر  استان نیز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر شمار مبتلایان به کرونا در شهرهای ابهر و خرمدره این استان روند افزایشی داشت افزود: هم اکنون وضعیت این بیماری در ۲ شهرستان با ثبات بوده، اما این نگرانی وجود دارد که روند حاکم به بی ثباتی تبدیل شود.

دکتر علیرضا آرمانی کیان گفت: در زمان حاضر مشکل اصلی در شیوع کرونا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم است ،ادامه اعمال محدودیت‌ها به رفتار مردم بستگی دارد چراکه هر چه رعایت بیشتر باشد میزان ابتلا کمتر و در صورت بی‌توجهی‌ها شمار بیماران افزایش می‌یابد.

کسب رتبه چهارم استان ایلام از نظر تعداد بستری های کرونا نسبت به جمعیت خبر دیگری از حوزه کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دراین خصوص گفت‌:  این استان از نظر تعداد بستری‌های کرونا نسبت به جمعیت بعد از استان‌های قم، لرستان و سمنان در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت:  روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار کرونا بستری می‌شوند.تعداد بستری‌های کرونا در ۱۹ روز مهرماه برابر با مجموع تعداد بستری‌ها در شهریورماه است و تعداد فوتی‌ها نیز با ادامه این روند از تیرماه که بالاترین تعداد ثبت شد بیشتر خواهد شد.

با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در استان فارس با تاکید اعضای این ستاد بر ضرورت اعمال محدودیت های سختگیرانه در استان، با هدف پیشگیری از افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا ، محدودیت های جدید به ستاد استانی مدیریت کرونا پیشنهاد داد.

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش آمار ابتلا و بستری بیماران کرونا  در استان فارس ، گفت: اعمال محدودیت های جدید در مقابله با کرونا در ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا  به تصویب رسیده است ودر صورت تداوم شرایط افزایشی موارد ابتلا به کرونا در استان، پس از تصویب ستاد استانی مدیریت کرونا، محدودیت های جدید در استان فارس اجرا می شود.

 جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین هم گفت: با توجه به تداوم وضعیت قرمز و افزایش ابتلا به این ویروس، به زودی سخت‌گیری‌های بیشتری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان اعمال می‌شود.

منوچهر حبیبی با بیان اینکه جزییات تصمیمات و سخت گیری های جدید در نشست ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان اعلام می شود، افزود: فعلا تصمیمی از سوی ستاد برای وضع جریمه برای افراد بدون ماسک در استان ها اتخاذ نشده و در این خصوص منتظر تصمیمات ملی هستیم.

 

 

شمار جان‌باختگان کرونا در استان مرکزی ۲ برابر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: شمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در استان مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافت و در این مدت ۱۶ نفر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در استان فوت کردند.

دکتر محمد جمالیان روز یکشنبه با بیان اینکه  مجموع جان باختگان کرونا در استان به ۶۰۵ نفر رسید، افزود: آمار فوتی و بستری در ۲۴ ساعت اخیر در استان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته زیرا این رقم در  مدت مشابه قبل هفت جان باخته و  ۲۹ نفر بستری بوده است.

وی اظهار داشت: براساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد بیماری کرونا ویروس ۲۷۸ مورد جدید ابتلا شناسایی شده‌اند که بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۱۷ هزار و ۵۴۸ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: از ۲۷۸ مورد جدید در استان ۲۱ درصد آن یعنی ۶۰ نفر از بیماران در بیمارستانهای استان بستری شده و خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.  

دکتر جمالیان افزود: ۲۱۸ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده‌اند نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

 

هفت روز گذشته روزانه ۱۳۵ نفر در یزد به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به افزایش ابتلای افراد به کرونا در استان گفت: در هفت روز گذشته ( ۱۳ تا ۱۹ مهرماه ) روزانه ۱۳۵ نفر به این ویروس مبتلا شدند .

دکتر سید ابراهیم سلمانی روز سه شنبه در گفت و گوی مجازی با خبرنگاران گفت: در این مدت نتیجه آزمایش ۹۴۵ فرد به کرونا مثبت اعلام شد.

این گفت و گو نخستین نشست خبری سلمانی در فضای مجازی پس از ماه ها با خبرنگاران در مورد کروناست. 

وی اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا از اوایل اسفند ماه ۹۸ تاکنون، ۹ هزار و ۴۴۷ نفر به این ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد سه هزار و ۹۱۴ نفر بستری و پنج هزار و ۵۳۳  نفر نیز سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد میانگین سنی مبتلایان قطعی بستری شده را ۵۶ سال و میانگین سنی مبتلایان فوت شده را ۷۱ سال بیان کرد.

 سلمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۸۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران کووید -۱۹ در شهرستان میبد سه برابر شده است، تصریح کرد : همچنین تعداد افراد مبتلا در ابرکوه هم در حال افزایش است و وضعیت شهرستان های خاتم و تفت هم بحرانی است.

سلمانی علت افزایش بیماری در استان یزد را دورهمی های خانوادگی ذکر کرد و گفت: شهروندان برای حفظ سلامتی خود همچنان در خانه بمانند و در صورت نیاز به حضور در اجتماع پروتکل‌های بهداشتی  را رعایت کنند.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( شنبه) گفته  بود که با فوت ۱۹۵ بیمار دیگر  در ۲۴ ساعت گذشته، شمار افراد متوفی به بیماری کووید- ۱۹ در کشور به ۲۸ هزار و ۲۹۳ نفر رسیده است و ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا حالت هشدار قرار دارد.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر ۱۹ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۸۷۵ بیمار جدید در کشور شناسایی شدند که از این تعداد هزار و ۲۷۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۴۹۶ هزار و ۲۵۳ نفر رسیده است.

به گفته وی تاکنون ۴۰۳ هزار و ۹۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار هزار و ۴۳۹ نفر از افراد بدحال تحت مراقبت قرار دارند  که تاکنون چهار میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۱۳ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ نیز در کشور انجام شده است.

لاری افزود: شرایط از لحاظ شیوع کرونا در استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد قرمز  و کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار  قرار دارد.

وی یادآور شد: با توجه به روند رو به رشد کرونا در کشور لزوم افزایش همکاری مردم در عمل به توصیه های بهداشتی بیش از پیش احساس می شود، امیدواریم با تقویت عزم و اراده مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در کشور باشیم.

 

کرونا با ۱۵۰ نفر بستری روزانه در کرمانشاه رکورد زد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار مبنی بر اینکه در شبانه روز گذشته هر ۱۰ دقیقه یک بیمار جدید در بیمارستان‌های استان بستری شد، گفت: در شبانه روز گذشته ۱۵۰ بیمار جدید مربوط به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند که این بالاترین میزان بستری روزانه از ابتدای اپیدمی کرونا است.

دکتر «محمودرضا مرادی» روز یکشنبه در مورد آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه افزود: در شبانه روز گذشته ۴۵ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و جمع موارد مثبت بستری به پنج هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

او گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۸۸ مورد بیمار مثبت سرپایی نیز در استان شناسایی شدند و جمع موارد سرپایی مثبت در استان به ۱۶هزار و ۶۵۵ نفر رسید.

به گفته او اکنون ۵۵۵ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند.

وی تعداد موارد فوت در اثر ابتلا قطعی به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان را هفت ۷ نفر اعلام کرد و با بیان اینکه از این تعداد سه مورد فوت مربوط به شهرستان کرمانشاه است، گفت: در شهرستان های  اسلام آباد غرب، سنقر و کلیایی ، جوانرود و قصرشیرین هر کدام یک نفر  در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

مرادی اضافه کرد: با احتساب موارد فوت در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان باختگان در اثر ابتلا به کرونا در استان کرمانشاه از ابتدای اپیدمی تا کنون به ۶۹۳ نفر رسید.

وی اظهار داشت: از ابتدای شروع اپیدمی تا کنون در استان ۱۴هزار و ۲۰۶ نفر بستری و ۱۲هزار و ۹۶۵ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

وی تصریح کرد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۰ بیمار جدید با علائم بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۱۲۳ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.