سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه 30 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند، خاطرنشان کرد: «در روزهای اخیر شاهد افزایش بی سابقه موارد مرگ و میر کرونا در کشور هستیم».

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۳۷ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۸ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۹۴۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۴ هزار و ۶۳۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۳۱ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۷۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۵۴۰ هزار و ۴۵۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری ادامه داد: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استانهای هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش بی سابقه موارد مرگ و میر کرونا در کشور هستیم. علت آن بی توجهی و سهل انگاری در رعایت توصیه های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک در کشور و بروز رفتارهای اجتماعی خطرآفرین در بین مردم است.

وی افزود: گذر از این وضعیت نگران کننده مستلزم همکاری همه مردم و همه دستگاههای اجرایی با کارکنان نظام سلامت است.

 

زنان در خط مقدم مبارزه با کرونا

لاری با اشار به هفته سلامت بانوان گفت: از ۲۴ تا ۳۰ مهر به عنوان هفته سلامت بانوان نامگذاری شده و شعار این هفته با توجه به شیوع کرونا در کشور «سلامت زنان در دوره کرونا» نامگذاری شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اکثریت کارکنان نظام سلامت از بهورز گرفته تا مراقب سلامت، پرستار و کادر تخصصی بیمارستانها را زنان سخنگوشی تشکیل می دهند. افرادی که در ۸ ماه گذشته با فشار سنگین کاری در خط مقدم مراقبت و مبارزه با بیماری کووید۱۹ و با مخاطرات جدی در سلامت جسم و روان مواجه بوده اند.

وی گفت: این زنان فداکار در همه ماههای گذشته با وجود خستگی زیاد همزمان باید بین کار و امور شخصی در منزل تعادل برقرار می کردند و قدردانی از آنان که در مبارزه با کرونا نقش محوری داشته اند و البته همزمان برای مراقبت از بیماران در خانواده، رسیدگی به فرزندان به خصوص در شرایط آموزش آنلاین مدارس و کاهش استرس در خانواده نقش اصلی را داشته اند، یک ضرورت است.

لاری ادامه داد: همزمان زنان باردار، زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست در این دوران خاص و پر التهاب با مشکلات مضاعفی رو به رو هستند. به خصوص اینکه فشار اقتصادی ناشی از محدودیت ها در این دوران بحرانی، مشکلات خانواده ها را دو چندان کرده است بنابراین لزوم توجه بیشتر به سلامت زنان کاملا احساس می شود.

وی افزود: امیدواریم همه مردم ایران ضمن همکاری با نظام سلامت برای پیشگیری از بروز بیماری کووید۱۹ با عزم راسخ برای ارتقای سواد سلامت و آگاهی جمعی بری مقابله با کرونا برای کمک به کنترل این بیماری و شکست چرخه انتقال این بیماری همکاری کنند.

در مشهد، دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده که افزایش مبتلایان سرپایی و بستری به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی طی هفته اخیر هشدار دهنده است.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ بیمار بر اثر کرونا در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بستری هستند و تحت معالجه قرار دارند.

وی ادامه داد: روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ مورد جدید مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری می شوند در حالی که این آمار جدا از تعداد مبتلایان سرپایی است

در این میان گیلان از نخستین استان هایی بود که درگیر کرونا شد گرچه علت دقیق آن هنوز مشخص نیست اما احتمالا به دلیل گردشگرپذیری آن و مراودات اقتصادی با چین به دلیل داشتن بندرگاه و منطقه آزاد و پایانه باری در صف نخستین استانهای مبتلا قرار گرفت. پس از فروکش کردن موج نخست کرونا و گرم شدن هوا ورود مسافران به پردیس گیلان فزونی گرفت و دلواپسی ها را نیز بیشتر کرد.

اما با آمدن خزان و فعالیت بیشتر ویروسها و افزایش موارد زکام و آنفولانزا در کنار رفت و آمد مسافران و حمل و نقل بار از کشورها و استان های دیگر و کاهش حساسیت های مردم این نگرانی ها تشدید شده و افزایش آمار بیماران مبتلای ورودی به مراکز درمانی هم بر شدت این نگرانی ها افزوده است.

در هشتمین ماه درگیری کشورمان با کرونا، کردستان موج سوم را پشت سر می گذارد، البته اگر پشت سر بگذارد؛ چون مسوولان دانشگاه علوم پزشکی  اعلام کرده‌اند که ممکن است این موج با موج دیگری در اوایل آبان همراه شود.

پیش ‌بینی آنها از قبل هم همین بود که موج شدیدی در اوایل آبان رخ دهد اما این موج از اواسط مهر مهمان کردستانی‌ها شد. البته استفاده نکردن از ماسک و بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی تنها منحصر به عامه مردم نیست و اداراتی هم هستند که هنوز با این مسائل کنار نیامده‌اند.

وقتی گزارش این بی توجهی‌ها در جلسه ستاد پیشگیری ومقابله با کرونای کردستان مطرح شد، استاندار کردستان دستورداد این ادارات شناسایی و با آنها برخورد شود.

بهمن مرادنیا بر لزوم برخورد جدی با ادارات و بانک‌های متخلفی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی تفاوت باشند تاکید کرده وگفته بود: دستگاه‌های دولتی که پایبند به مصوبات دولت نباشند شناسایی و گزارش تخلف آنان منعکس شود تا برخورد با آنان در اولویت قرار گیرد.

خبر رسیده که  روز ۲۷ مهرماه روزی بی سابقه در شمار بالای درگذشتگان کرونا در استان فارس رقم خورد ، کارشناسان و کارگزاران بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز این آمار نگران کننده را یک هشدار جدی و آن را نشان دهنده کاهش توجه عمومی نسبت به ضرورت رعایت اصول بهداشتی در جامعه می‌دانند.

استفاده نکردن افراد از وسایل حفاظت شخصی به ویژه ماسک، رعایت نکردن فاصله فیزیکی و حضور در تجمعات عمومی   مهم ترین علت های مواجهه با این حجم از ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان فارس شمرده شده است برخی گزارش ها بیانگر آن است که در بیمارستان های مرجع کرونا در شیراز بیماران برای آنکه تخت بساری خالی شود ساعت ها روی زمین نگهداری می شوند و هیچ تخت خالی برای پذیرش های جدید وجود ندارد .

همچنین احسان بینش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از ابتلای ۱۰۲ مورد جدید به ویروس کرونا در ۷۲ ساعت گذشته خبر داد. وی افزود: با ابتلای ۱۰۲ مورد جدید  به ویروس کرونا  در زیر مجموعه این دانشگاه، شمار مبتلایان به ۲ هزار و ۱۹۴ تن رسید.

وی با بیان اینکه هم اکنون در وضعیت هشدار و کامل قرمز کرونایی قرار داریم، تصریح کرد: در شرق استان سمنان کماکان شاهد سیر صعودی موارد ابتلا و بستری هستیم.

همچنین معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان می گوید: روند ابتلا به کرونا در زنجان افزایشی است و هم اکنون بیش از ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان به بیماران کووید- ۱۹ اختصاص یافته است.

خدابخش مرادی نافچی با تاکید بر اینکه افزایش نظارت‌ها برای حفظ جان مردم در دستور کار قرار دارد، می افزاید: در شرایطی که شیوع کرونا روزانه جان بسیاری از هموطنان را می گیرد، بر همگان واجب است در جهت قطع زنجیره انتقال این ویروس و حفظ جان افراد جامعه تلاش کنند.

بررسی میدانی نشان می دهد که میزان استفاده شهروندان زنجانی از وسایل حفاظتی کرونایی به ویژه ماسک تا ۱۰ روز گذشته ۷۲ درصد بوده که اکنون این رقم به ۸۵ درصد رسیده است.

از سنندج نیز خبر رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفته ظرفیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های توحید سنندج، فجر مریوان، امام خمینی سقز و رازی بانه تکمیل شده و تعدادی از بیماران جدید به دیگر مراکز درمانی این شهرها منتقل شدند.

دکتر فرزین رضاعی اظهار داشت: طی سه هفته گذشته شاهد موج جدیدی از بیماری در استان هستیم که هم شدت سرایت و هم تعداد افراد مبتلا به ویژه جوانان به این بیماری به شدت افزایش یافته است.

 وی افزود: ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های مختص بیماران مبتلا به کرونا از جمله توحید سنندج تکمیل شده و تعدادی از بیماران به مراکز درمانی دیگر منتقل شده‌اند که این مساله خساراتی را به همراه دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۸ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان این بیماری در البرز به یک هزارو ۴۴۵ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی گفت: ۱۲۷ بیمار با علائم کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به علت  وخامت حال در مراکز درمانی استان تحت مراقبت  قرار گرفتند که اکنون در مجموع ۷۹۲ نفر در بیمارستان ها بستری هستند.

همچنین روند افزایشی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جنوب غرب خوزستان در حالی باعث نگرانی دست اندرکاران امر بهداشت و درمان این منطقه شده است که آمارهای روزانه نشان ‌دهنده شیب تند ابتلای افراد به این ویروس کشنده و افزایش آمار بستری در بخش‌های بیمارستانی این منطقه است، مسئولان و کارشناسان بهداشتی و درمان جنوب غرب خوزستان استفاده نکردن از ماسک بخصوص در سطح بازار از سوی کسبه و شهروندان ، رعایت نکردن فاصله‌ اجتماعی و تردد غیرضروری در شهرهای آبادان و خرمشهر را عامل اصلی گسترش بیماری کرونا در این منطقه عنوان می کنند.

از سوی دیگر حضور پرتعداد مسافران بخصوص در روزهای تعطیل در بازارهای آبادان و خرمشهر آن هم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک به وضعیتی نگران کننده برای شهروندان شهرستان‌های آبادان، خرمشهر تبدیل شده است.

کاهش استفاده از ماسک و کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گنبدکاووس را پس از ماه‌ها روند رو به کاهش شیوع کرونا و کنترل این بیماری، به مرز بحران و گرفتارشدن در معرض خطر افزایش تعداد مبتلایان کشاند.

کارشناسان بهداشتی استفاده از ماسک را مهمترین عامل جلوگیری از ابتلا به کرونا می دانند اما طولانی شدن دوران شیوع و عادی انگاری تعداد جان باختگان و مبتلایان در کنار دشواری رعایت پروتکل های بهداشتی از نظر گنبدی‌ها، خطر آغاز پیک سوم این بیماری در گنبدکاووس را بیشتر کرد.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجموع افراد مبتلا به کرونا در استان به ۱۱ هزار و ۳۵۶ نفر رسیده که ۲۰ درصد از این تعداد تاکنون بستری شده اند.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: شمار جانباختگان کرونایی استان به ۱۸۰نفر رسیده است. وی افزود: از این تعداد ۱۰۳ نفر مرد و ۷۷ نفر زن بوده و ۱۵۹ مورد از آن ها دارای بیماری زمینه ای و ۲۱ نفر فاقد بیماری زمینه ای بوده اند.

 

یک نفر طی هر ۵۰ دقیقه بر اثر کرونا در آذربایجان‌غربی فوت می‌کند

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد ابتلای ۱۶۱ نفر و فوت ۲۹ شهروند بر اثر این بیماری در استان بودیم که نشان می‌دهد شیوع بیماری و مرگ و میر ناشی از آن در استان همچنان نگران‌کننده است.

علی احمد آقاپور روز دوشنبه افزود: در صورت رعایت نکردن شهروندان و بی توجهی مردم به اصول بهداشتی و خودمراقبتی در مقابل بیماری کرونا، این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به  یک‌هزار و ۱۹۳ نفر رسیده که از این تعداد ۶۶۷ نفر مشکوک و ۵۲۶ نفر مبتلا به کرونا هستند.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۲۲۸ نفر بوده که از این تعداد، ۶۹ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.

آقاپور با اشاره به افزایش ۲۹ نفری تعداد فوت شدگان براثر بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی اضافه کرد: تعداد کل فوت‌شدگان در استان به یک‌هزار و ۴۱۷ نفر رسیده که روند افزایشی آنان بسیار خطرناک است.

 

۹۰ درصد ظرفیت بیمارستان پیرانشهر پر شد

رییس شبکه بهداشت پیرانشهر گفت: به دلیل رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی تعداد بیماران بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان به ۳۴ نفر رسید که ۹۰ درصد ظرفیت این بیمارستان است.

دکتر مجید کاسیان زاده روز دوشنبه افزود: به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به ویژه بی توجهی به زدن ماسک و شستشوی منظم دست ها و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این شهرستان، هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا هستیم.

وی با اشاره به تکمیل ۹۰ درصد ظرفیت  بیمارستان پیرانشهر افزود: براساس آمارهای اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان آمار فوتی های ناشی از کرونا در پیرانشهر تا  روز شنبه به ۴۲ نفر رسیده که رقم بالایی در این شهرستان است.

رییس شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر با انتقاد از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری در این شهر گفت: متاسفانه علاوه بر بی توجهی به زدن ماسک، حضور مردم در تجمع‌ها به‌ویژه مراسم عروسی و عزا یکی از دلایل اصلی همه گیری این بیماری است.

پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.