سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه 30 استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی به سر می برند، تاکید کرد: «ما در یک جنگ تمام عیار با بیماری هستیم و ضرورت اعمال و اجرای صحیح قوانین بازدارنده یک اصل اساسی است که باید مورد توجه بیشتر مسئولان اجرایی کشور قرار گیرد.»

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۲۲ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۱ هزار و ۳۴ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز(سه شنبه) ۲۹ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴ نفر رسید.

لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۴۳۴ هزار و ۶۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۸۱۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون چهار میلیون و ۵۷۰ هزار و ۲۴۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

وضعیت کرونا در استان کرمانشاه

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه اظهار داشت: پس از گذر از خیز اول بیماری در اواخر خرداد و اوایل تیر ماه امسال در استان کرمانشاه، از نیمه اول شهریور ماه، نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان دوباره روند افزایشی به خود گرفته و این روند صعودی با شیب تندی در حال امتداد بوده و متاسفانه در حال حاضر به بیشترین میزان خود از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه در وضعیت زرد یا با خطر متوسط، شهرستان‌های ثلاث باباجانی و قصر شیرین در وضعیت هشدار و بقیه شهرستان‌های این استان، یعنی ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کرمانشاه

لاری گفت: بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کرمانشاه در مطب‌ها و داروخانه‌ها و کمترین میزان رعایت در نانوایی‌های این استان گزارش شده است.

وی افزود: در هفته گذشته، بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ بازرسی از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و مراکز صنفی و صنعتی استان کرمانشاه انجام شده است. تعداد ۲۷۰ مورد از این اماکن به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراجع قضایی استان معرفی و حدود ۳۰ واحد متخلف پلمب شده است.

بستری و فوتی به علت کرونا در استان کرمانشاه

لاری بیان کرد: در هفته چهارم مهر ماه، بروز موارد مثبت بستری روزانه در این استان حدود ۲۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و همچنین بروز موارد مرگ و میر در این استان، ۲۸.۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که میزان بروز در هر دو شاخص بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: در حال حاضر ۶۷۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند که ۱۲۵ نفر به دلیل شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی حضور دارند.

در یک جنگ تمام عیار با کرونا هستیم

معاون وزیر بهداشت گفت: جهت پیشگیری از هرگونه ابتلا به ویروس کرونا و توقف شیوع گسترده این بیماری در کشور، راهی جز عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای اجتماعی خطر آفرین وجود ندارد و این موضوع نیازمند همراهی و همکاری مردم و مشارکت جدی کلیه دستگاه‌های متولی در این حوزه است.

وی اظهار داشت: ما در یک جنگ تمام عیار با بیماری هستیم و ضرورت اعمال و اجرای صحیح قوانین بازدارنده یک اصل اساسی است که باید مورد توجه بیشتر مسئولان اجرایی کشور قرار گیرد.

 

کرونا در استان ها

طبق گزارش تازه دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه ۱۰۶ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان زیر پوشش این دانشگاه بستری شدند که ۳۵ نفر بیشتر از روز یکشنبه است. این در حالی است که در همین روز ۲۶ بیمار جدید کرونایی هم در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری شدند تا مجموع بیماران بستری در یک روز به ۱۳۲ نفر برسد.

بررسی الگوی شیوع کرونا طی ۲ موجی که مازندران پشت سر گذاشت نشان می دهد که همواره سه رقمی شدن آمار بیماران بستری در یک روز مقدمه شکل گیری موج جدید بوده که تا رسیدن به نقطه پیک و کاهشی شدن دستکم یک ماه و نیم تا ۲ ماه به طول انجامید.

موج دوم شیوع کرونا که از اواخر خرداد ماه در مازندران شروع شده بود ، مانند موج اول از همین الگو پیروی کرد. در آن زمانی در حالی که آمار بیماران بستری از اواسط فروردین هر روز روند کاهشی داشت ، با شیب ملایم از میانه خرداد رو به افزایش گذاشت . در این الگو آمار بیماران بستری طی ۲ هفته نخست افزایش ملایمی داشت و گاهی کم و زیاد می شد ولی از آن به بعد آمار با سرعت بیشتری بالا رفت تا این که در ماه تیر در بعضی از روزها تعداد بیماران بستری تنها در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ۳۰۰ نفر هم بیشتر شد.

در زنجان رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد که  از ابتدای شیوع بیماری کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته های آزمایشگاهی" در استان به ۲۲ هزار و ۵۷ نفر رسیده است.

دکتر پرویز قزلیاش افزود: با توجه به شیوع موج سوم کرونا و همزمانی این بیماری با آنفلوانزا  شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان های این استان با شیب ملایم در حال افزایش است.

سرپرست فرمانداری سوادکوه نیز نسبت به تبعات عادی‌انگاری کرونایی در این شهرستان هشدار داد و از مردم خواست تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

عین الله طالبی گفت : متاسفانه استفاده از ماسک در شهرستان کاهش یافته و رعایت فاصله اجتماعی کمتر شده که نتیجه آن تاکنون افزایش آمار بیماران و شیوع کرونا بوده است.

وی با تاکید بر این که نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان هم ادامه دارد ، افزود : استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی باید تبدیل به فرهنگ عمومی شود و تا زمانی که مردم خطر کرونا را جدی نگیرند ، این ویروس همچنان در جامعه جولان خواهد داد.

فرماندار بانه نیز با بیان اینکه بخش زیادی از اقشار مختلف جامعه هنوز وجود ویروس کرونا را جدی نگرفته و وجود این بیماری را باور ندارند گفت که  همین عدم باور پذیری باعث افزایش شیوع آن شده است.

اسماعیل رستم‌پور با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در جامعه اظهار داشت: مردم مانند گذشته در اماکن عمومی تجمع کرده و ضمن اینکه فاصله اجتماعی را رعایت نمیکنند ماسک هم نم‌یزنند که این رفتارها باعث افزایش شیوع ویروس کرونا است.

یک خبر خوب اینکه  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگاران در ارومیه اظهار داشت که واکسن ایرانی کرونا مراحل آزمایش حیوانی را رد کرده و از اواسط آبان ماه امسال وارد مرحله آزمایش انسانی می‌شود.

سعید نمکی افزود : مراحل تست واکسن کرونا با چهار یا پنج گروه در کشور در حال دنبال شدن است و ۲ یا سه گروه پیشرفت خوبی داشته و طبق استانداردهای جهانی، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر بیماری و واکسن دچار تغییرات بنیادین و دگرگونی نشود، ما در رابطه با ساخت واکسن شیوه‌های خوبی را پیش برده ایم و به سازمان جهانی بهداشت هم این موارد را اعلام کرده ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امید است با این روند در آینده نزدیک خبرهای خوبی را برای مردم ایران در رابطه به واکسن کرونا داشته باشیم.

نمکی با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه بیان کرد: کاستی در وزارت بهداشت وجود ندارد و هیچ بیماری با کمبود امکانات بیمارستانی روبرو نشده است.

وی تاکید کرد: آنچه ما را گرفتار این امواج کرده به علت رعایت‌نکردن دستورالعمل‌ها و موارد بهداشتی است و عدم برخورد قاطعانه با هنجارشکنان از دیگر مواردی است که موجب این امر شده است.

 

استاندار یزد: بخشی از مردم استان به کرونا بی‌توجه هستند

استاندار یزد در صفحه شخصی خود نوشت: متاسفانه عامل اصلی شیوع کرونا، دورهمی‌های خانوادگی است و همچنان بخشی از مردم، بی توجه!

محمد علی طالبی اضافه کرده: با اوج گیری کرونا، از هفته قبل عمل های عادی بیمارستان ها متوقف و توان بخش خصوص هم به خدمت گرفته شد.

استاندار یزد یادآور شد: حالا با عبور از همه رکوردهای قبلی در آمار بستری، ایجاد بیمارستان صحرایی در برنامه قرار گرفته است.

بیش از ۶۰۰ نفر بیمار مشکوک کرونایی در استان یزد مراکز درمانی بستری هستند و یزد همچنان در شرایط قرمز به سر می برد.

 

رکوردزنی روزانه کرونا با بی‌اعتنایی مردم در آذربایجان‌غربی

شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی پس از گذشت نزدیک به هشت ماه، به بدترین شرایط خود در کشور و آذربایجان‌غربی رسیده و هر روز رکوردهای جدید ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان به ثبت می‌رسد ولی هنوز هم تعداد زیادی هستند که با بهانه‌های مختلف، از رعایت پروتکل‌ها سر باز زده و بی‌اعتنایی می کنند.

وضعیت نامناسب آذربایجان غربی در شیوع بیماری کرونا به حدی نگران کننده است که دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بامداد امروز سه شنبه برای بررسی وضعیت و اتخاذ تدابیر لازم، به این استان سفر کرده و امروز در جلسه ویژه ای موارد را بررسی می‌کند.

بیماری کرونا از اوایل اسفند سال گذشته در کشور و آذربایجان غربی شروع شد و روز به روز، میزان شیوع آن رو به فزونی گذاشت؛ در هشت ماه گذشته دهها میلیون نفر در دنیا، صدها هزار نفر در کشور و دهها هزار نفر هم در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

بروز موج های مختلف در ایام گوناگون این هشت ماه، نشان می داد که شیوع کرونا و حتی مرگ و میر ناشی از این بیماری، ارتباط تنگاتنگی با رفتار مردم دارد و هر زمان که مردم، موارد بهداشتی را رعایت کرده باشند، میزان شیوع نیز کمتر شده و هر زمان، بی اعتنایی بر جامعه حاکم شده، روند شیوع به سرعت افزایش یافته است.

این بی اعتنایی که البته می‌توان آن را ناشی از طولانی شدن ایام شیوع بیماری کرونا نیز دانست، از اواخر شهریور امسال آغاز شد که نتایج آن طی روزها و هفته های اخیر نمایان بود به طوری که میزان مرگ و میر در آذربایجان غربی به حدود ۵۰ دقیقه، یک نفر رسید.

البته مردم، نظرات مختلفی در خصوص شیوع این بیماری دارند و هر روز هم شایعات مختلفی (البته در سطح جهانی و کشوری) در خصوص روند شیوع بیماری و اقدامات لازم برای جلوگیری، کاهش اثر و حتی جلوگیری از مرگ و میر تکثیر می شود که بر باور مردم اثر می گذارد.

یکی از شهروندان ارومیه ای با ابراز عصبانیت از همراه نبودن برخی از مردم در رعایت پروتکل ها گفت: ما هر روز بیشتر از ۱۵ ساعت ماسک بر دهان در مغازه کار می کنیم ولی برخی از شهروندان، بدون رعایت پروتکل به مغازه می آیند.

احمد کاظم زاده افزود: این افراد در مقابل اعتراض به استفاده نکردن از ماسک، آن را نادرست می دانند و در برخی موارد  نیز بهانه های مختلفی می آورند.

وی اضافه کرد: در هشت ماه گذشته، سه دوره مغازه خود را در هرکدام حدود ۱۵ روز تعطیل کرده ام ولی بدون درآمد نیز نمی توان زندگی کرد و مجبور به باز کردن دوباره آن شده ام.

وی تاکید کرد: باید دولت و دستگاه های اجرایی دخیل، فکری به این وضعیت بکنند و اجازه ندهند برخی از مردم، با خودخواهی برای ما مشکل ایجاد کنند؛ من بچه کوچک در خانه دارم و نمی خواهم بیماری او را ببینم.

یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای با اشاره به اینکه جلوگیری از شیوع فقط با اقدامات سلبی قابل انجام است، گفت: تا وقتی که جریمه نقدی یا حتی مجازات های اجتماعی برای متخلفان در نظر گرفته نشود، همین وضعیت تداوم خواهد داشت.

مینا صمدزاده با اشاره به اینکه نباید اجازه شیوع بیشتر بدهیم، افزود: بسیاری از آنهایی که ماسک نزده و فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند، اجازه اعتراض به ما نمی دهند و ما هم باید بسوزیم و بسازیم.

وی اضافه کرد: دیروز به خاطر کار ضروری به خیابان امام ارومیه رفته بودم و حضور بی شمار مردم در این خیابان، مرا به یاد ایام پیش از نوروز سال های پیش انداخت؛ با این وضعیت، منتظر روزهای سخت تر در خصوص بیماری کرونا باید باشیم.

وی بیان کرد: مسوولان باید دست به کار شده و از توصیه برای رعایت دست بردارند تا بتوانیم پاییز و زمستان امسال را به سلامت رد کنیم.

مسوولان آذربایجان غربی نیز البته توپ را به زمین مردم انداخته اند و بر این باور هستند که مردم باید رعایت کننده موارد بهداشتی باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی که طی هشت ماه گذشته همواره پای کار اقدامات درمانی کرونا بوده،  گفت: همراهی مردم در رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی برای مقابله با کرونا ضروری است.

دکتر جواد آقازاده افزود: نباید به خود اجازه بدهیم که بار بیشتری روی دوش کادر درمانی باشیم زیرا توان این کادر نیز محدود است و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در آینده در این خصوص ایجاد خواهد شد.

وی البته از انجام روزانه یک هزار و ۸۰۰ آزمایش کرونایی در ارومیه خبر داد و اضافه کرد: این آمار نشان می دهد که توان آزمایشگاهی ما بالاست که این امر می تواند در تشخیص زودهنگام و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری مثمرثمر باشد.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه تشخیصی خوی نیز راه اندازی شده که به نیازهای آزمایشگاهی شمال آذربایجان غربی پاسخ می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: در آینده نزدیک نیز آزمایشگاه تشخیص کرونا در میاندوآب راه اندازی و وارد چرخه خدمات دهی می شود.

آقازاده با اشاره به افزایش توان تشخیصی به ویژه در حوزه اسکن ریه بیان کرد: طی ۲ روز گذشته، سی تی اسکن بیمارستان طالقانی ارومیه به عنوان مرکز اصلی درمان بیکاران کرونایی راه اندازی شد که اثر بسیاری در تشخیص بهتر خواهد داشت.

وی اظهار کرد: پیشتر، بیماران نیازمند سی تی اسکن به بیمارستان مطهری ارومیه ارجاع داده می شدند ولی دیگر نیازی به این کار نیست.

با وجود گفته مردم و مسوولان، روند شیوع بیماری کرونا همچنان در حال افزایش است و نمودار آن نیز به صورت کاملا تصاعدی پیش می رود.

در حالی که تا چند روز پیش، میزان مرگ و میر روزانه در استان به طور تقریب هر ساعت یک مورد بود، امروز خبری منعکس شد که از کاهش ۱۰ دقیقه ای این رقم خبر داد؛ این آمار بسیار نگران کننده است و حتی یک دقیقه کمتر را هم نباید نادیده گرفت.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد ابتلای ۱۶۱ نفر و فوت ۲۹ شهروند بر اثر این بیماری در استان بودیم که نشان می‌دهد شیوع بیماری و مرگ و میر ناشی از آن در استان همچنان نگران‌کننده است.

علی احمد آقاپور افزود: در صورت رعایت نکردن شهروندان و بی توجهی مردم به اصول بهداشتی و خودمراقبتی در مقابل بیماری کرونا، این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار، تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به  یک‌هزار و ۱۹۳ نفر رسیده که از این تعداد ۶۶۷ نفر مشکوک و ۵۲۶ نفر مبتلا به کرونا هستند.

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۲۲۸ نفر بوده که از این تعداد، ۶۹ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.

آقاپور با اشاره به افزایش ۲۹ نفری تعداد فوت شدگان براثر بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی اضافه کرد: تعداد کل فوت‌شدگان در استان به یک‌هزار و ۴۱۷ نفر رسیده که روند افزایشی آنان بسیار خطرناک است.

حال هرچه باشد و توپ در زمین هر کسی که قرار گیرد، برنده این بازی سرنوشت ساز، ویروس کرونا بوده و بازنده اصلی آن، فوت شدگان و خانواده های آنان هستند که داغ های زیادی را در هشت ماه گذشته متحمل شده اند.

آذربایجان‌غربی طی حدود هفت ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد تداوم خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال  زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.