27 استان کشور در وضعیت قرمز هستند و 4 استان هم در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند؛ همچنین 43 شهرستان فوق قرمز کشور وجود دارد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۹۶ نفر از بیماران در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۴ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۱۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۱ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۶۸ هزار و ۸۹۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۲ هزار و ۶۱۶ نفر رسید.

لاری افزود: خوشبختانه تا کنون ۴۵۵ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین چهار هزار و ۹۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون چهار میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۹۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز صنفی

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در شرایط همه گیری بیماری کرونا در کشور، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز صنفی و کارگاهی به عنوان یکی از محل‌های پر رفت و آمد مردم از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: بنابراین ضروری است که صاحبان مراکز یاد شده استفاده از ماسک را در دستور کار جدی خود قرار دهند و از هرگونه ارائه خدمت به افراد فاقد ماسک جدا خودداری کنند. همچنین نسبت به استفاده از کارتخوان به جای دریافت وجه نقد، گندزدایی مرتب سطوح، رعایت بهداشت دست‌ها، استفاده از مواد ضد عفونی کننده و در دسترس قرار دادن آن برای مراجعان و رعایت اصول فاصله گذاری به میزان یک و نیم تا دو متر اقدام کنند.

لاری گفت: ضمنا مردم می‌توانند هرگونه تخلف در رعایت اصول یاد شده را از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ یا از طریق پاسخ به سوالات پیش بینی شده، پس از اسکن Qr کد واحد متخلف با استفاده از دوربین تلفن همراه هوشمند خود، جهت انجام پیگیری‌های بعدی توسط همکاران ما اعلام کنند.

 

اعمال محدودیت‌های کرونایی

در ادامه اعمال محدودیت های کرونایی، امروز رییس انجمن "همازور" زرتشتیان یزد از لغو آیین "آبانگاه" در این استان به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

منوچهر ارغوانی به ایرنا گفت: سالهای گذشته این مراسم در روز چهارم آبان ماه برگزار می شد که امسال به دلیل شیوع کرونا و با هدف جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری، لغو و این آیین باستانی امسال به صورت مجازی برگزار شد.

آبانگان جشنی است ماهانه و سنتی که مطابق با ۱۰ آبان در گاهشمار ایرانی و ۴ آبان در گاهشمار شمسی برگزار می شود؛ این جشن،  در گرامیداشت "اَنَهیتَه" (آناهید یا زهره)  و رود پهناور و خروشان "اردوی/آمو" (مودریا)  برپا می‌شود.

همچنین امروز رستگار یوسفی فرماندار جوانرود در استان کرمانشاه از تعطیلی یک هفته ای ادارات و بازار این شهر از پنجم آبان خبر داد و علت آن را به دلیل شیوع بالای ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌ها عنوان کرد.

در شهر کرمانشاه نیز از فردا به مدت یک هفته سینماهای کرمانشاه تعطیل شده است هرچند که در ماههای گذشته نیز سینماهای این شهر فقط با ۱۰ درصد ظرفیت خود فعال بودند. هم اکنون ۸۴۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمانشاه بستری هستند.

در استان زنجان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار امروز اعلام کرد: نظارت و بازرسی در شهرهای ابهر و خرمدره با هدف کاهش شمار مبتلایان و بستری‌ها تشدید می‌یابد زیرا موارد ابتلا به ویروس کرونا صعودی شده که نشان دهنده گردش سریع ویروس در جامعه است.

در استان اردبیل، استاندار تصمیم گیری درباره شرایط کرونایی شهرها را به فرمانداران سپرده و اعلام کرده است: آخرین وضعیت کرونا در استان سیر صعودی طی می‌کند و در صورت تداوم این روند، شرایط خطرناک و سختی برای کادر درمانی و تامین دارو ایجاد خواهد شد.

در استان آذربایجان غربی، مسئولان برای ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی راه جدیدی در پیش گرفته اند؛ این بار فرماندار بوکان انجام آزمایش قبل از ازدواج را تا پایان محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان ممنوع کرده است.

به گفته محمد امین‌زاده فرماندار بوکان، با وجود محدودیت‌های کرونایی، برخی همچنان اقدام به برگزاری مراسم عروسی به ویژه در خانه باغ ها می کنند و حتی با وجود پلمب یک واحد خانه باغ باز هم اقدام به برگزاری آیین‌های مختلف می‌کنند که این امر در شیوع بیماری کرونا موثر است.

در سلماس دیگر شهر آذربایجان غربی نیز فرماندار دستور تعطیلی میدان دواب و تمامی بازارچه های محلی را صادر و اعلام کرد: این بازارها تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند ماند.

در تهران نیز علاوه بر اعمال محدودیت ها و دورکاری 50 درصدی کارکنان دستگاههای دولتی که از فردا تا پایان آبان ماه اجرا می شود، امروز آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در شرایط کنونی، فعلاً امکان برگزاری نمازهای جماعت در این آستان فراهم نیست.

شرایط کرونایی استان‌ها

از استان البرز که از حدود ۱۲ روز پیش در وضعیت فوق العاده کرونایی قرار گرفته امروز خبر رسید که در شبانه روز گذشته ۱۴۶ بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان تحت مراقبت های درمانی قرار گرفته اند.

به گفته محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اکنون ۸۲۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت درمانی قرار دارند و تاکنون در مجموع شمار بستری شدگان استان به ۲۱ هزار و ۳۶۰ نفر رسیده است.

در شهرستان کاشمر خراسان رضوی رییس ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، وضعیت این شهرستان را به لحاظ ابتلا به کرونا بحرانی اعلام کرده و گفته است: تخت‌های بیمارستانی در حال پُر شدن است.

در چهارمحال و بختیاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان از بستری شدن ۲۹۰ بیماری مبتلا به کرونا خبر داده و گفته است: تعداد بیماران بستری در استان از ابتدا تاکنون به بالاترین حد خود رسیده است.

به گفته مجید شیرانی تعداد فوتی‌های کرونا در استان در حالی به ۳۸۲ نفر افزایش یافته که این روند طی هفته های اخیر به صورت میانگین روزانه فوت ۶ نفر بوده است.

در استان مازندران آمارها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی یک هفته گذشته شد ۱۷ درصدی افزایش داشته است.

این اخبار و خبرهای مشابه از دیگر شهرهای ایران نشان می دهد که این ویروس کرونا نیست که میزبان خود را انتخاب می‌کند بلکه شهروندان هستند که با رفتارهای خود و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی خود را برای میزبانی از این ویروس آماده می کنند.

کرونا و شرایط اقتصادی 

بی شک، کند شدن فعالیت های اقتصادی یکی از آسیب های شیوع ویروس کرونا در جهان و از جمله ایران به شمار می رود و از این رو یکی از رویکردهای دولت برای کنترل نظام اقتصادی و حمایت از مشاغل بوده است.

در این رابطه مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان امروز گفت: ۱۶۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات کرونا به صاحبان مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده استان پرداخت شده است.

در خراسان شمالی معاون اجتماعی اداره ‌کل بهزیستی گفته شیوع ویروس کرونا موجب کاهش ۷۷ درصدی فعالیت مهدهای کودک شده و تعداد کودکانی که به مهد کودک می روند، در کل استان به کمتر از ۵۰۰ نفر رسیده است.

 

۸۴۹ نفر مبتلا به کرونا در کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان، گفت: هم اکنون ۸۴۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

«مهدی محمدی» روز یکشنبه افزود: اکنون تعداد ۱۳۶ نفر از بیماران، بدحال بوده و در بخش‌های آی‌سی‌یو تحت مراقبت هستند و ۴۰ نفر با حال وخیم به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند.

به گفته او، ۳۲ درصد از این بیماران در شهرستان‌های استان و ۶۸ درصد نیز در شهر کرمانشاه بستری هستند.

وی در ادامه در مورد آخرین آمار مبتلایان به کرونا در شبانه‌روز گذشته، گفت: در این مدت ۵۵ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۳۶ بیمار مثبت سرپایی در استان شناسایی شدند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۲ بیمار جدید با علایم بیماری کرونا در استان بستری و ۱۰۲ نفر از بیمارستان پس از بهبودی ترخیص شدند.

محمدی، همچنین تعداد موارد فوت با ابتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته در استان کرمانشاه را هشت نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد چهار نفر در شهرستان کرمانشاه، یک نفر هرسین، ۲ نفر گیلانغرب و یک نفر در سرپل ذهاب جان خود را از دست دادند.

وی مجموع جان‌باختگان بر اثر ابتلای قطعی به کرونا از ابتدای اپیدمی تاکنون در استان را نیز ۸۰۸ نفر اعلام کرد. 

 

۳۰ درصد مبتلایان کرونا در ایلام کارمند هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بیش از ۳۰ درصد کل مبتلایان قطعی به کرونا در این استان که تست پی سی آر آنها مثبت شده است از گروه کارکنان و شاغلان هستند.

 دکتر جمیل صادقی فر روز یکشنبه اظهار داشت: از مجموع ۱۴ هزار و ۷۱۱ نفر مبتلا به کرونا، چهار هزار و ۵۲۱ نفر کارمند و شاغل ادارات هستند.

وی افزود: متوسط روزانه تست بین ۵۰ تا ۷۰ نفر از شاغلان اعم از کارکنان، نیروهای نظامی و کارمندان بانک ها به طور قطعی مثبت می شود.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ نفر از این گروه مبتلا شده اند، گفت: بیشترین مبتلایان بخش بهداشت و درمان استان ۱۵ نفر، نیروهای نظامی و انتظامی ۹ نفر، پالایشگاه و پتروشیمی و نفت هشت نفر، بانک پنج نفر و ۲۴ مورد سایر ادارات و مشاغل بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: رعایت دستورالعمل دورکاری برای گروه های پرخطر از جمله مادران باردار، مادران دارای فرزند خردسال و افراد دارای بیماری های زمینه ای توسط ادارات و سازمان ها بر اساس مصوبه ستاد استانی کرونا ضروری است.

دکتر صادقی فر یادآور شد: تردد کارکنان در درون اداره باید محدود شود و اتاق کار کارکنان باید دارای تهویه مناسب بوده و از تجمع در آن اجتناب شود.

وی تاکید کرد: ادارات و بانک ها باید از ارائه خدمت به افراد بدون ماسک خودداری کنند که در بسیاری از موارد رعایت نمی شود و موارد عدم رعایت به ستاد استانی کرونا گزارش خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کارکنان دارای علائم نباید در محل کار حاضر شوند و باید در خانه به حالت قرنطینه بمانند و پس از طی دوران قرنطینه با نظر پزشک و دریافت گواهی سلامت کارکنان مبتلا، اجازه بازگشت به کار را دارند و الزامی به نمونه مجدد نیست.

دکتر صادقی فر افزود: پس از بازگشت به کار رعایت پروتکل های بهداشتی و مخصوصا استفاده از ماسک الزامی است.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد استانی کرونا، جلسات حضوری ادارات در حداقل ممکن و با نفرات بسیار محدود حداکثر در یک ساعت و در فضای دارای تهویه باید برگزار شود همچنین برگزاری جلسات از طریق ویدئو کنفرانس و از راه دور تا فروکش کردن وضعیت بیماری کرونا در استان، باید مورد تاکید باشد.

 

۱۸ بیمار کرونایی در قم فوت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۸ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهارم آبان ماه ۱۲۸ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۸۱ بیمار جدید کرونایی در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۶۸ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۶۰۱ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری می باشند که وضعیت ۱۵۲ تَن از آنها وخیم است.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

157687976 (1)

یک پرستار در دزفول بر اثر کرونا به شهیدان سلامت پیوست

پروین کیوان یکی از پرسنل پرستار در بیمارستان بزرگ دزفول بر اثر کرونا جان خود را از دست داد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: این شهید  مدافع سلامت دزفول در نبرد سهمگین با بیماری کرونا به همکاران شهیدش پیوست 

علی قمیشی یکشنبه در پیامی شهادت این تلاشگر بیمارستان بزرگ دزفول را به مردم، همکاران، جامعه پرستاران و خانواده کیوان تسلیت گفت.

پروین کیوان، ۵۳ ساله از پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول می باشد که حدود ۲۰ سال سابقه کار داشت .

پیش از این نیز سعید عباسی، محمود ایزدپناه و حسین جودکی از مدافعان سلامت دزفول بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت ایران در روز شنبه، با فوت ۳۳۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۳۲هزار و ۳۲۰ نفر رسید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان را قرمز اعلام کرد.

 ۴۳ شهرستان فوق قرمز کشور وجود دارد که قرار است از فردا محدودیت‌هایی در آنها ایجاد شود. مسجد سلیمان در استان خوزستان نیز جزو این شهرستان‌هاست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.