بر اساس توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت، همچنان 15 استان کشور در وضعیت قرمز کرونایی هستند و 11 استان نیز در وضعیت هشدار هستند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «استانهای تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استانهای آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم  هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

 

استان فارس: ۱۹ شهرستان قرمز ، ۱۵ شهرستان زرد ، ۲ شهرستان سفید

مسوولان بهداشتی استان فارس وضعیت ۱۹ شهرستان این استان را از لحاظ آلودگی به ویروس کرونا و همه گیری این بیماری قرمز اعلام کرده اند ، کرونا در این شهرستان‌ها بی محابا می تازد به در بسته نمی خورد و همچنان قربانی می‌گیرد و شرایط را برای ماه‌های پیش رو در این استان دشوار تر می کند.

هر چند محدودیت های صنفی و شغلی در این شهرستان ها از هفته های گذشته اجرایی شده است اما کرونا به در بسته نمی خورد ، در برخی موارد این مرزبندی ها و محدودیت ها به صورت رسمی و غیر رسمی شکسته میشود ، بر اساس گزارش کمیته اپیدمیلوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موج جدید ابتلا به این بیماری در استان فارس آغاز شده و به صورت شتابناک و فزاینده افراد به کرونا مبتلا می شوند و همچنین شماری نیز جان خود را از دست می دهند.

شمار جان باختگان کرونا در استان فارس از مرز ۵۲۰  نفر گذشته است و اکنون مرگ روزانه دست کم ۱۰ نفر بر اثر این بیماری به آماری طبیعی رسیده است ، مساجد ، حسینه ها و مراکز برگزاری مراسم مذهبی تعطیل است اما همچنان شاهد برپایی مراسم ختم و عزاداری در قبرستان‌ها به صورت غیر رسمی ، تجمع ها و دورهمی های خانوادگی در شیراز و شهرستان های قرمز کرونا دراستان فارس هستیم.

هر چند استقبال از ماسک و وسایل مراقبتی افزایش یافته و بیشتر شهروندانی که در سطح شهر آمد و شد می کنند ماسک بر چهره دارند ، اما کرونا با همان افراد اندک که ماسک نمی زنند کار خود را به پیش می برد و از فردی به افرادی دیگر منتقل می گردد، شیوه نامه های بهداشتی نسبتا پرو پا قرص در ادارات و مراجعات مردمی رعایت می شود ولی عادی انگاری کرونا هم روی دیگر این موضوع است که به خوبی در بین مردم دیده می شود.

 اعضای ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در شیراز برای افزایش آمادگی مجموعه سلامت استان فارس در آستانه فصل پاییز به همفکری پرداختند و  با توجه  به نزدیک بودن فصل پاییز، پیرامون راهکارهای افزایش آمادگی مجموعه سلامت استان  و برخورد با خطر شیوع بیماری های تنفسی، تصمیم گیری کردند.

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه در یکصد و سی و سومین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا  از آمادگی تمامی مجموعه بهداشت و درمان استان فارس برای مقابله با گسترش شیوع بیماری کرونا خبر داد.

دکتر لطفی با توجه به موضوع شیوع بیماری آنفلوآنزا در فصل پاییز و زمستان؛ آماده سازی تخت های مجزا، گسترش آموزش های عمومی در این زمینه، هماهنگی و همکاری با مسوولان مرتبط، تقویت و آماده سازی مراکز ۱۶ ساعته و افزایش تعداد آن در سطح شیراز و استان را در دستور کار اعضای این ستاد قرار داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر آموزش و ارتقای سطح آمادگی پزشکان خانواده، پزشکان مستقر در مراکز ۱۶ ساعته درمان سرپایی کرونا و اسکرین بیمارستان ها، اینترن ها و دستیاران داخلی و اطفال در خصوص کرونا و بیماری آنفلوآنزا تاکید کرد.

لطفی در این نشست ضمن بررسی مصوبات نشست های پیشین، وضعیت آمار مبتلایان به کرونا  و جانباختگان این بیماری در شیراز و دیگر شهرستان های استان، روند انجام تست ها در مراکز ۱۶ ساعته، فعالیت آزمایشگاه های تشخیصی کرونا ، همچنین اقدامات کارگروه های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا  را ارزیابی کرد.

وی همچنین با اشاره به هفته جهانی شیر مادر و برخی نگرانی ها نسبت به شیردهی در دوران کرونا و یا خطر ابتلا به کرونا  در دوران بارداری، گفت: مادران می توانند پرسش های مربوط به سلامت خود و نوزاد را با کارشناسان سامانه ۴۰۳۰ و ۱۸۱۹ مطرح کنند.

معاونان و مدیران ارشد دانشگاه نیز توضیحاتی در خصوص حوزه های مختلف مانند فرآیندهای دارویی، واکسیناسیون، زیرساخت های آزمایشگاهی، دوره های آموزشی دانشجویان و دستیاران، بیماری های تنفسی و آنفلوآنزا، تجهیزات و امکانات، فعالیت بخش های اطفال، وضعیت بیماران بستری کرونا  اقدامات کارگروه های مختلف و پیگیری مصوبات ستاد، درصد اشغال تخت های عادی و ویژه، خدمات بیمارستان پشتیبان، وضعیت ابتلا در شهرستان های استان، انجام تست های کرونا ، نوبت کاری پزشکان و کارکنان ارائه کردند.

همچنین تزریق ضروری واکسن آنفلوآنزا برای گروه هدف شامل کودکان زیر ۶ سال، مادران باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای، تشابهات علائم بیماری آنفلوآنزا و کرونا ، تریاژ بیماران، حفظ سلامت کارکنان بهداشت و درمان، از دیگر مطالب مطرح شده از سوی معاونان و مدیران ارشد دانشگاه در نشست امروز بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: شوربختانه شمار مرگ و میر های روزانه کرونا در استان فارس روز آمار دو رقمی مانده است ، و در حال حاضر آمار جانباختگان کرونا  در فارس از ۵۲۰ نفر بیشتر شده است.

عبدالرسول همتی ادامه داد: هم اکنون ۸۸۷ بیمار مشکوک و دارای علامت کرونا  در بخش های عمومی بستری هستند، علاوه بر این تعداد، ۱۲۰ بیمار مبتلا به کرونا  نیز به دلیل دشواری وضعیت جسمی در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های استان بستری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کماکان استان فارس در وضعیت قرمز به سر می برد، یادآور شد: ۱۹ شهرستان فارس در وضعیت قرمز، ۱۵ شهرستان زرد و ۲ شهرستان در وضعیت سفید هستند.

او با بیان اینکه برخی از خانواده ها به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا ، از انجام واکسیناسیون فرزندان  خودداری می کنند که این امر عوارض بسیاری برای سلامت کودک به همراه دارد، گفت: اطمینان داشته باشید در مراکز بهداشتی تمامی شیوه نامه های  بهداشتی رعایت می شود و جای نگرانی نیست، بنابراین تزریق واکسن فرزندان خود را در زمان مشخص انجام دهید و حتی یک روز هم به تاخیر نیاندازید.

 

وضعیت آذربایجان‌غربی در شیوع کرونا از قرمز به هشدار تغییر یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: وضعیت این استان در شیوع بیماری کرونا، از قرمز به هشدار تغییر یافته که تداوم این روند کاهشی، نیازمند همراهی و تعامل روزافزون مردم است.

دکتر جواد آقازاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: کاهش تعداد بیماران بستری و فوتی در استان، یک موفقیت محسوب می شود که باید از همه مردم استان به دلیل رعایت موارد بهداشتی قدردانی کرد.

وی اضافه کرد: از شرایط شیوع بیماری کرونا و الزامات پیشگیرانه نباید غفلت کرد زیرا با کوچکترین غفلت، ویروس می تواند خطرناک تر از قبل استان را درگیر کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته تنها ۷۹ نفر با بیماری سندرم حاد تنفسی در استان بستری شدند که بیشترین تعداد بستری ها مربوط به ارومیه، خوی، سردشت، مهاباد و میاندوآب است.

دکتر آقازاده گفت: روند کاهشی مبتلایان در استان منجر به کاهش بیماران بستری و آی سی یو و افراد متصل به ونتیلاتور شده که همین موضوع منجر به کاهش مرگ و میر در استان شده است.

وی افزود: البته باید مردم از خوش‌بینی نسبت به آمار نزولی استان در شیوع بیماری کرونا پرهیز کنند.

وی از تجهیز مراکز درمانی آذربایجان غربی به پنج دستگاه سی تی اسکن دیگر خبر داد و اضافه کرد: همین امر، منجر به افزایش تشخیص زودرس شده که با توجه به آن، از نظر تشخیص در استان مشکلی نداریم.

 

اردبیل همچنان در وضعیت قرمز کرونایی

شیوع کرونا و مبتلایان به این ویروس در استان اردبیل همچنان روند صعودی داشته و با وجود تلاش نیروهای بهداشتی وضعیت در اغلب شهرهای این استان قرمز می‌باشد.

بر اساس آخرین آمارها که روز شنبه انتشار یافت، تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان ۳۹۳ نفر بوده که ۶۷ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر هستند، همچنین ۹ نفر نیز در شبانه‌روز گذشته جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند و ۵۴ بیمار نیز با بازیافتن سلامتی خود از بیمارستان مرخص شدند.

هم‌اکنون از ۱۱ شهرستان استان اردبیل تنها شهرستان‌های  اصلاندوز و کوثر در وضعیت زرد قرار داشته و مابقی شهرستان‌ها  در وضعیت قرمز و نارنجی بسر می‌برند.

روند صعودی کرونا در این استان در مقایسه با پیک اول آن در فروردین ماه بیشتر بوده و تعداد بیماران بستری و جانباختگان آن نیز در مقایسه با این زمان به مراتب بیشتر شده است.

به گفته مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، در پیک اول این بیماری تعداد بیماران بستری در استان در نهایت به ۳۷۰ نفر رسید در حالی که در روزهای اخیر این تعداد در بیمارستان‌های استان به ۴۱۶ نفر نیز افزایش یافته و تعداد جانباختگان نیز از حدود یک هفته پیش به تکرار، ارقام نگران‌کننده و ۲ رقمی را تجربه کرد.

مسوولان استانی برای مهار بیماری محدودیت‌های بیشتری را اتخاذ کرده‌اند اما مشاهده خبرنگاران حکایت از این دارد که این محدودیت ها از سوی شهروندان، اصناف و کسبه کمتر رعایت می‌شود. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، افزایش تعداد افراد بستری و بدحال مبتلا به ویروس کرونا در این استان را نگران‌کننده خوانده و نسبت به عواقب بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده است.

دکتر علیرضا رضایی‌بنا با اشاره به افزایش مراجعه شهروندان به مراکز درمانی استان اردبیل با علائم کرونا گفت: در روزهای اخیر در مواقعی بیش از ۷۰ بیمار در مراکز درمانی ویزه بستری شده‌اند.

به گفته وی ، تعداد مراکز و بخش‌های بستری بیماران کرونا نیز در این روزهای با وضعیت قرمز افزایش یافته است .

وی با اشاره به روند صعودی بیماری کرونا در استان اردبیل، از اهالی این استان خواست تا با جدیت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده و این بیماری را بیش از پیش جدی بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز  گفت: در ۱۰ روز اخیر به تعداد بخش‌ها و تخت‌های بستری در بیمارستان‌های استان افزوده شده و  پزشکان و پرستاران بشدت خسته شده‌اند ضمن اینکه تعداد قابل توجهی از کادر بهداشتی نیز درگیر این بیماری هستند.

در این حال استاندار اردبیل با بیان اینکه از سوی ستاد مدیریت و کنترل بیماری کرونا استان اردبیل کسبه واصناف پرریسک تعطیل اعلام شده است، بیان کرد: برای پیشگیری از شیوع کرونا برگزاری هرگونه مراسم عزاداری در منازل مسکونی استان نیز ممنوع است.

اکبر بهنامجو تاکید کرد: در صورت مشاهده برگزاری چنین مراسمی در منازل مسکونی و هرگونه اجتماع برای تماشا بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخورد قانونی خواهد شد.

وی با اشاره به قرار گرفتن استان در وضعیت قرمز و پیک کرونا افزود: باید مردم و مسوولان با همکاری هم برای سیر نزولی کرونا در استان تلاش کرده و اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه ، فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از مراسم جمعی را تا پایان سال ادامه دهند.

بهنامجو ادامه اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در وضعیت کنونی را گامی مهم برای کنترل کرونا در استان و رسیدن به وضعیت زرد و سفید تا یک ماه آینده دانست و گفت: فرهنگ‌سازی رسانه‌ها، تذکرات حضوری در اماکن و خیابان‌ها ، تبلیغات و نظارت‌های انتظامی و بهداشتی از جمله اقداماتی است که از سوی حوزه‌های‌ مربوطه باید به طور مرتب اعمال شود.

 

نارضایتی استاندار از کم توجهی به خطر کرونا در گلستان

استاندار گلستان از همراهی‌نکردن یکدست مردم، اصناف و برخی مسوولان استان در راستای پیشگیری و مقابله با کرونا در این خطه شمالی اظهار نارضایتی کرد و گفت: کاهش مرگ و میر و آمار مبتلایان نیازمند رعایت هر چه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است.

هادی حق‌شناس امروز یکشنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار داشت: ساده‌انگاری این بیماری و کم توجهی به ضرورت رعایت توصیه های پزشکی و فاصله گذاری اجتماعی، موجب افزایش تعداد بیماران کرونایی استان گلستان شد و روند کنترل و قطع زنجیره این بیماری را ناتمام گذاشت.

وی بیان داشت: در ۲ هفته اخیر و با تشدید اقدامات نظارتی و تلاش مضاعف عوامل درمانی؛ تعداد بیماران کرونایی گلستان از حدود ۹۰۰ به ۵۵۰ نفر رسید اما این کاهش آمار نباید موجب عادی‌پنداری شرایط و رعایت نکردن ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی شود.

وی به اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه تخصصی مبلمان در گرگان اشاره کرد و گفت: تصویب برگزاری این نمایشگاه برای اوایل تیرماه و روزهای عادی کرونا در گلستان بود اما با قرمز شدن شرایط فعلی، برپایی این نمایشگاه لغو شد.

قرار بود نمایشگاه تخصصی مبلمان در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان از سه شنبه هفته جاری ۱۴ مرداد ۹۹ برپا شود.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: در روزهای اول مرحله جدید شیوع کرونا تعداد جان‌باختگان بیماری در گلستان به ۲۰ نفر در یک روز رسید اما این آمار در شرایط کنونی به کمتر از ۱۰ فوت شده در روز کاهش یافته است.

وی با یادآوری قرمز بودن شرایط استان و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ۲۱ گانه بهداشتی تاکید کرد که هیچ نهاد و ارگانی در گلستان حق کم یا زیاد کردن این موارد را ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط قرمز کرونایی گلستان، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، موسسه آزاد هنری و کلاس‌های آموزشی تحت پوشش آموزش و پرورش، سالن‌های ورزشی و بازارهای هفتگی همچنان تعطیل بوده و رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها فقط مجاز به ارائه خدمات بیرون بر هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت: به جز گمیشان روند شیوع کرونا در همه شهرهای گلستان کاهشی است اما این شرایط به معنای رها کردن شرایط بهداشتی و انجام ندادن پروتکل‌ها نیست.

ناهید جعفری اظهار داشت: دلخوش شدن به کاهش تعداد بیماران کرونایی و سهل انگاری در رعایت پروتکل بهداشتی ممکن است عواقب تلخ و وخیمی برای استان گلستان به همراه داشته باشد.

وی افزود: به دنبال تعطیلی اصناف نیستیم اما نباید به صنوفی که به شرایط دشوار کرونایی توجه نداشته و اهمیتی به رعایت توصیه ها نمی دهند اجازه فعالیت داد.

وی گفت: در ۱۰ روز اول مرداد سه هزار و ۹۸۰ بازدید و سرکشی از مراکز تهیه، توزیع، طبخ، عرضه و فروش مواد غذایی و هزار و ۷۲ مورد بازدید از اماکن عمومی استان انجام شد که ۲۲ مرکز عرضه و فروش به مراکز قضایی معرفی و ۲۶ مرکز عمومی پلمب شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه با بیان اینکه اگر نظارت‌ها را رها کنیم، بار دیگر شاهد اوج‌گیری کرونا در استان خواهیم بود، بر ضرورت جلوگیری از برگزاری مجالس عزا و عروسی تاکید کرد.

سراج‌الدین عارف‌نیا ادامه داد: در نتیجه همراهی مردم با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا تعداد بیماران بستری در  کلاله، مینودشت، گنبدکاووس، آزادشهر، گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن و علی‌آبادکتول در یک هفته اخیر کاهش یافت اما آمار مبتلایان به کرونا در کردکوی و بندرگز رو به افزایش است.

وی گفت: در شهرهای اهل سنت‌نشین به علت نزدیک شدن به عید قربان، بیماران اصرار به ترخیص از بیمارستان داشته و یا تمایلی به بستری شدن نداشتند که ممکن است کاهش آمار بستری شدن کرونا در این مناطق به همین دلیل باشد.

دکتر عارف‌نیا یادآور شد: با توجه به سپری شدن عید قربان و برگزاری آیین های این ایام در برخی مناطق استان، افزایش تعداد بیماران بستری در گلستان دور از انتظار نیست.

وی گفت: تعداد بیماران بستری در گنبدکاووس با ۴۰ درصد کاهش از حدود ۲۵۵ به ۱۶۰ نفر و در گرگان از ۲۴۰ به ۱۷۴ نفر رسیده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان هم در این جلسه با بیان اینکه بسیاری از پروتکل‌ها در ایام عید قربان رعایت شد و در عید غدیر نیز این روند ادامه خواهد داشت، گفت: نحوه برگزاری مراسم ماه محرم در فضای باز و بسته و پروتکل‌های آن باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشخص شود تا جلو اقدامات جزیره‌ای گرفته شود.

حجت‌الاسلام نورالله ولی‌نژاد افزود: باید برای برگزاری مراسمات به ساختار و چارچوب مشخصی رسید تا برگزاری عزاداری ها موجب شیوع کرونا نشود.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان هم گفت: بجای تعطیلی واحدهای صنفی و بیکار شدن کارگران باید نظارت‌ بر نحوه فعالیت واحدهای خدماتی و صنفی را بیشتر کرد.

حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی شیوع کرونا در گلستان، برگزاری مجالس عزا و عروسی بود که به دلیل برگزاری آن در منازل و اماکن خصوصی امکان کنترل آن وجود نداشت.

 

برخی از مناطق استان زنجان در وضعیت قرمز کرونایی هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر شهرهای زنجان، ابهر و خرمدره در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و در مابقی شهرها شرایط نارنجی حاکم است.

 دکتر علیرضا آرمانی کیان روز یکشنبه افزود: وضعیت کرونایی شهرهای مختلف کشور با توجه به شاخص هایی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود که بر این اساس زنجان در شرایط هشدار و برخی شهرستان‌های آن نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های این استان بستری شدند که در مقایسه با روزها و هفته های گذشته روند کاهشی شمار مبتلایان بسیار کُند بوده که بطور طبیعی همین وضعیت برای روزهای آینده نیز متصور است.

این مسؤول ادامه داد: هر چند تحلیل ها وضعیت ثبات بستری و مبتلایان به کرونا در این استان را نشان می دهد، اما این موضوع به معنای نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده نکردن از ماسک از سوی عموم مردم نیست.

وی اظهار داشت: برخی ها با دریافت و یا مشاهده خبرهایی مبنی بر کاهش شمار مبتلایان و ثبات بیماری تصور می کنند که بیماری رو به پایان بوده و دیگر نیازی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی نیست و بر این اساس به زندگی عادی بازمی گردند.

آرمانی کیان باتاکید بر اینکه عموم مردم همچنان باید بیش از گذشته بیماری کووید- ۱۹ را جدی تر بگیرند، افزود: ترسیم آینده این بیماری به رفتار مردم بستگی دارد و در این میان هرچه دقیق‌تر و مسؤولیت پذیرتر در قبال پیشگیری از این بیماری ظاهر شویم، آینده بهتری در انتظارمان خواهد بود.

وی اضافه کرد: افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این استان طی هفته های گذشته نتیجه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش تعاملات اجتماعی افراد بوده و بروز همین مساله شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن را به مراتب افزایش داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: در زمان حاضر این واحد دانشگاهی با کمبود پزشک، پرستار و اعضا دیگر تیم درمان مواجه بوده که رفع آن تا حد زیادی می تواند به خدمات رسانی بهینه کمک کند.  

وی خاطرنشان کرد: رفتار ویروس کرونا در مقایسه با گذشته متفاوت شده و این موضوع نشان می دهد دشمن ناشناخته در برابر عموم قرار گرفته است و تا زمانیکه واکسن این بیماری ساخته نشده همچنان باید پایبند به درمان و دستورالعمل های بهداشتی بود.

هم اکنون حدود ۲ هزار نیرو در بیمارستان های استان زنجان فعال هستند که بیمارستان ولی عصر(عج) نیز به عنوان مرکز پذیرش بیماران کرونایی در شهر زنجان تعیین شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.