بنا بر توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت 12 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می برند و 13 استان کشور هم در وضعیت هشدار هستند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «همانند روزهای گذشته استانهای مازندران، فارس، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استانهای تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

۹ شهرستان استان تهران در وضعیت هشدار قرار دارد

فرماندار پاکدشت گفت: بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، آمار بستری در شهرستان پاکدشت شیب تندی پیدا کرده و بی‌توجهی به مسائل بهداشتی این شهرستان را در وضعیت هشدار شیوع ویروس کرونا قرار داده است.

هادی تمهیدی روز دوشنبه بیان کرد: با شیوع مجدد ویروس کرونا در جامعه که با برخی از بی‌تفاوتی‌ها نسبت به رعایت مسائل بهداشتی همراه شده، شاهد افزایش تعداد مراجعه‌ها به بیمارستان‌های پاکدشت هستیم و این امر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: با شروع موج دوم شیوع ویروس کرونا شاهدیم که تعداد زیادی از پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌های «زعیم» و «شهدای» پاکدشت درگیر بیماری شده‌اند و ورودی بیمارستان‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به تعطیلی تالارها برای برپایی مجالس عروسی و ممنوعیت اجتماع در آرامستان‌ها، بیان کرد: فعالیت مراکز ورزشی که ریسک شیوع ویروس کرونا در آن بالاست تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

تمهیدی افزود: آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از بیماری کرونا در روزهای گذشته نگران‌کننده شده و این امر، شهرستان را در شرایط هشدار قرار داده است.

وی با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان نیز گفت: با توجه به ممنوعیت برگزاری اجتماعات مردمی با هدف قطع زنجیره انسانی شیوع ویروس کرونا، امسال مراکز عرضه دام در پاکدشت دایر نیست.

۹ شهرستان استان تهران در وضعیت هشدار قرار دارد و موارد بستری روزانه در استان تهران طی یک ماه گذشته به ۲ برابر افزایش یافته است.

آمار بستری در شهرستان‌هایی مثل تهران، پاکدشت، دماوند و شهریار شیب تندی دارد و نیمی از تخت‌های مراقبت‌های ویژه بزرگسالان در استان تهران تحت اشغال بیماران کرونایی است.

 

کرونا در خلخال به مرز هشدار رسید

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال گفت: کرونا در این شهرستان به یک قدمی شرایط هشدار رسیده است.

دکتر سجاد رحیمی از ادامه روند صعودی شمار مبتلایان به بیماری کرونا در خلخال خبر داد و افزود: اگر مردم همچنان از حضور در دورهمی‌ها و تجمعات پرهیز نکنند، در وضعیت قرمز و حتی بدترقرار خواهیم گرفت.

وی گفت: در حال حاضر تعداد بیماران بستری کرونایی فعلی در بیمارستان خلخال  ۱۱ نفر، پذیرش و بستری بیمار جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته یک نفر، بیماران بهبود یافته و ترخیص شده یک نفر ، موارد فوتی مثبت یک نفر و مجموع موارد فوتی مثبت کرونا در این شهرستان تاکنون ۲۰ نفر بوده و با در نظر گرفتن موارد جدید اعلام شده مجموع بیماران کووید- ۱۹ مثبت در این شهرستان تا به امروز به ۳۸۵ نفر رسیده  است.

دکتر رحیمی تشریح کرد: برای کاهش شمار مبتلایان به بیماری کرونا نظارت و بازرسی صنفی و بهداشتی در شهرستان بصورت مداوم و مستمر توسط گروه‌های مشترک اماکن عمومی نیروی انتظامی، بهداشت محیط و حرفه‌ای، دامپزشکی، شهرداری، تعزیرات حکومتی، صمت، اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی انجام می‌گیرد.

وی افزود: خلخال در موج دوم اپیدمی با شیب تند هنوز به ثبات نرسیده و ظرفیت تخت‌های بیماران کرونایی و یا بیماران حاد تنفسی در این خلخال تکمیل شده است.

به گفته او ، زمانی که میزان شیوع و نرخ انتقال ویروس بیشتر شود، نگرانی ابتلای جوانان و کودکان هم بیشتر می‌شود و یکی از نگرانی‌ها در شرایط هشدار می‌باشد ، ولی در عین حال  هنوز گروه سنی سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر از سایر گروه‌های سنی واجتماعی جامعه مستعد بدحالی و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

 

سفر به مشهد و خراسان رضوی ممنوع!

تعداد مبتلایان به بیماری کووید - ۱۹ در مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی در موج دوم شیوع کرونا سیر صعودی دارد به طوری که وضعیت کلی این استان به لحاظ خطر کرونا در ماههای اخیر همچنان قرمز است.

در حال حاضر مشهد و ۲۳ شهرستان دیگر استان خراسان رضوی به لحاظ کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند. 

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی روزهای اخیر در سفر خود به مشهد چنین گفت: ظرف یک ماه اخیر تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد ۳۰۰ درصد رشد داشته است، لذا از همه هموطنان تقاضا داریم برای حفظ سلامت خود و دیگران به این شهر سفر نکنند.

این در حالی است که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده‌اند: هم‌اکنون ۲۰ درصد بیماران کووید - ۱۹ بستری در مراکز درمانی مشهد را مسافران و افراد غیربومی تشکیل می‌دهند.

شرایط مشهد و استان خراسان رضوی به لحاظ کرونا تا حدی بحرانی اعلام شده است که برای کنترل و رسیدگی بیشتر به وضعیت مبتلایان از دیروز چهارم مردادماه نماینده ویژه وزیر بهداشت به همراه پنج نفر از مدیران ارشد وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقر شده‌اند.

در شرایط کنونی ظرفیت بیمارستانهای اختصاصی بیماران کرونا شامل بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع) و بیمارستان شریعتی در مشهد رو به تکمیل است و باید بیمارستان‌های جدیدی برای تعداد مبتلایان جدید پیش‌بینی کرد.

روزانه ۲۰۰ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شوند 

دبیر کارگروه اطلاع رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر روزانه به طور میانگین  ۲۰۰ بیمار جدید بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شوند.

دکتر حمید رضا رحیمی افزود: هم‌اکنون وضعیت مشهد و خراسان رضوی به لحاظ ابتلا به کرونا همچنان بحرانی است به طوری که ۲۴ شهرستان این استان قرمز است و در مجموع هشت شهرستان نیز در وضعیت سفید، زرد و نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستانهایی که در وضعیت سفید قرار دارند جوین، جغتای و داورزن هستند و شهرستانهای باخرز، خلیل آباد و بردسکن در وضعیت زرد  و دو شهرستان بینالود و درگز هم در وضعیت نارنجی قرار دارند.

او بر استفاده از ماسک، اجرای پروتکل‌های بهداشتی و هم چنین رعایت فاصله اجتماعی تاکید کرد و گفت: از ۱۵ تیرماه امسال که استفاده از ماسک اجباری شده است، انتظار داریم سیر بیماری در هفته جاری و هفته های آینده کاهش یابد.

۲۰ درصد بیماران کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اکنون نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر به خاطر ابتلا به بیماری کووید - ۱۹ در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه بستری هستند که بیش از ۲۰ درصد آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شاپور بدیعی افزود: موج دوم شیوع کرونا هیچ محدودیت سنی ندارد و همه افراد از جوان و سالمند را درگیر کرده است.

وی بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و ادامه داد: هر چه تعداد بیماران افزایش یابد، فشار بر کادر درمانی افزایش یافته و کیفیت خدمات کاهش می‌یابد لذا مردم باید به صورت جدی راهکارهای پیشگیری از این بیماری را رعایت کنند.

او اضافه کرد: بیمارستان شریعتی مشهد با ۱۱۰ تخت و بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا (ع) این شهر برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته اما در صورت ادامه این روند باید بیمارستان‌های دیگری نیز به این امر اختصاص یابند.

محدودیت‌های جدید کرونایی در خراسان رضوی 

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خراسان رضوی دیروز  محدودیت‌های جدید کرونایی در این استان را اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین گزارش ارائه شده، هفته گذشته شاهد افزایش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و فوت شدگان ناشی از این بیماری در استان بودیم.

سید حسن جعفری با اشاره به تشدید نظارت‌ها و اعمال محدودیت‌های جدید افزود: ممنوع بودن هرگونه اتراق در اطراف بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حاشیه بولوارها، رعایت دورکاری کارکنان، تعطیلی مراکز تجمع عمومی نظیر سینما، تئاتر و سالن‌های همایش، آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، مراکز تفریحی و آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدن سازی و تمامی باشگاه‌های ورزشی مورد تاکید است.

وی ادامه داد: مساجد و مصلی‌ها نیز در مناطق قرمز با محدودیت تردد و نظارت سختگیرانه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه بوده و برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش در استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است و همچنین آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌های فعال و کتابخانه‌های عمومی نیز با محدودیت و تعطیلی مواجهند.

مسافرت به اماکن مقدس توصیه نمی‌شود

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم جمعه شب در سفر خود به مشهد از نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح اماکن متبرکه رضوی بازدید کرد و گفت: مسافرت به اماکن مقدس در شرایط کنونی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا با افزایش تعداد زائران، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز دشوارتر خواهد شد.

دکتر ایرج حریرچی ضمن مطلوب ارزیابی کردن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهری رضوی افزود: هنوز رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها، هتل‌ها و اماکن عمومی سطح شهر مشهد نتوانسته‌اند پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنند و اماکن و فضاهای بیرون از حرم مطهر مانند داخل حرم نیست و خطر شیوع کرونا و ابتلا به کووید - ۱۹ وجود دارد.

حدود  ۸۰ درصد از جمعیت 6 میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشکده و دانشگاههای علوم پزشکی گناباد، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور خدمات رسانی می شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر خدمات رسانی به کلانشهر مشهد، ۱۳ شهرستان دیگر استان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد.

 

محدودیت‌های ناشی از کرونا یک هفته دیگر در چهارمحال و بختیاری تمدید شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: از آنجا که روند شیوع ویروس کرونا در استان همچنان صعودی است، با کسب مجوز از ستاد ملی کرونا، محدودیت‌های ناشی از این ویروس یک هفته دیگر در استان تمدید شد.

مجید شیرانی روز دوشنبه افزود: محدودیت‌های جدید ناشی از کرونا از سه هفته گذشته در استان آغاز شد  و تا حدی در کنترل شیوع این ویروس در استان موثر بوده است اما با توجه به وضعیت شکننده استان می‌طلبد اعمال این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در همین راستا فعالیت دانشگاه‎ها، مدارس، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، زبانسراها، کتابخانه‌های عمومی، حوزه‌های علمیه، مساجد و مصلی‌ها، موزه‌ها، مراکز گردشگری و تفریحی و سینماهای استان همچنان تعطیل است.

شیرانی تصریح کرد: همچنین فعالیت قهوه‌خانه‎ها، سالن‌های زیبایی، استخرهای سرپوشیده، تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی، شهربازی‌ها و رستوران‌ها و برپایی هرگونه همایش، سمینار، تجمع و گردهمایی‌ ممنوع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد:اوج‌گیری ویروس کرونا در هفته‌های اخیر شدیدترین اوج شیوع کرونا در استان از ابتدا تاکنون بوده است و چنانچه این بیماری به نحو مناسبی کنترل و مهار نشود، با بحران مواجه می‌شویم از همین رو همراهی و همکاری مردم نقش تعیین‌کننده‌ای در این خصوص دارد.

شیرانی با اشاره به انجام ۱۸ هزار نمونه‌گیری از بیماران با علائم بالینی مشکوک به کرونا در استان، افزود: در حال حاضر تنها از بیماران بستری و افراد با حال عمومی نامساعد برای تشخیص قطعی بیماری نمونه‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص بهبودیافتگان کرونا نیز تنها برای پرسنل پزشکی و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی در انتهای دوره درمان تست گرفته می‌شود و افراد عادی پس از گذراندن دوره قرنطینه به مدت ۲ تا سه هفته و بهبودی کامل نیازی به تست کرونا ندارند.

شیرانی، با تاکید بر استفاده همگانی ماسک در استان، اظهار داشت: نحوه استفاده از ماسک نیز دارای اهمیت بسیاری است و مردم می‌توانند با مشاهده کلیپ‌های آموزشی، نحوه صحیح استفاده از ماسک را آموزش ببینند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

 

خوزستان طولانی‌ترین دوره پیک بیماری را گذراند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: خوزستان طولانی‌ترین دوره پیک بیماری کرونا را گذراند و به علت مرز زمینی و دریایی و گستردگی استان، هشت هفته در اوج بیماری بود.

سیدمحمد علوی روز دوشنبه  در نخستین نشست اتخاذ راهکار و تمهیدات بهداشتی جهت برگزاری مراسم محرم حسینی در شرایط کرونا در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه برخی آداب و رسوم تغییر رفتارها را تحت تاثیر قرار  می‌دهند، افزود: ۳۱ فروردین ماه با بازگشایی هوشمند در کشور پروتکل‌های بهداشتی نوشته شدند ولی عملی نشدند که این موضوع باعث افزایش بی‌سابقه  آمار کرونا در عید فطر شد. 

وی ادامه داد: اخیرا همراهی مردم به علت ترس ناشی از کرونا باعث کاهش آمار کرونا در خوزستان شده که این کاهش آمار شکننده است و احتمال می‌رود موج دیگری برگردد که سهمگین‌تر از قبل خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز درخصوص عزاداری حسینی در شرایط کرونا گفت: نور خورشید اثرات ضدویروسی خوبی دارد لذا بهتر  است عزاداری‌ها در روز انجام شوند.

وی با بیان اینکه مراسم روضه خوانی محرم باید در محیط بسته در حداقل زمان و کمتر از یک ساعت برگزار شوند، افزود: ضدعفونی سطوح، تجهیز مکان عزاداری به تهویه و خودداری از برگزاری آیین‌های عزاداری در زیرزمین یا پارکینگ باید مدنظر قرار گیرد.

علوی گفت: عزاداران باید برای جلوگیری از کرونا حدود چهارمتر و در فضای گرم و شرجی ۹ متر از یکدیگر فاصله داشته باشندکه البته در همه این شرایط باید ماسک استفاده شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروتکل‌های بهداشتی ضمانت اجرایی می‌خواهد، افزود: باید ضمن آموزش‌های لازم به هیات‌های عزاداری، نظارت و پایش نیز صورت گیرد و درصورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی اعمال قانون شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اگر ماسک‌ها مرطوب یا خیس شوند قابل استفاده نیستند ضمن اینکه سینه زنی طولانی مدت در محله‌ای محدود که موجب عرق کردن عزاداران می‌شود باعث نقض رعایت فاصله اجتماعی می‌شود.

وی افزود: برای هر عزادار بین سه تا پنج ماسک برای یک نوبت عزاداری نیاز است که تامین این میزان ماسک توسط عزاداران امکانپذیر نیست.

علوی بیان کرد: مسافرت در شرایط ممنوع و پرخطر کرونا ممنوع است لذا باید از تردد غیرضروری بین شهری در محرم نیز خودداری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.