طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت 12 استان کشور از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز هستند و 13 استان نیز در وضعیت هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «همانند روزهای گذشته استانهای مازندران، فارس، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استانهای تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

شهرهای قزوین و تاکستان در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند

معاون سیاسی استاندار و سخنگوی ستاد مقابله و پیشگیری کرونا استان قزوین گفت: شهرهای قزوین و تاکستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و این مساله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح استان را ضروری کرده است.

منوچهر حبیبی بعدازظهر پنجشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: شرایط بیماری کرونا در استان قزوین به گونه‌ای است که ما را وادار کرده تا برای پیشگیری از شیوع این ویروس تصمیمات جدی‌تری بگیریم، در غیر این صورت با حوادث تلخ‌تری روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: هر چند مدیریت این بیماری کشنده برعهده متولیان امر سلامت است اما ارایه هرگونه راهکار، توصیه، پیشنهاد و تصمیم برعهده این ستاد است تا ضمن اعمال مقررات لازم، آرامش و در نهایت سلامت را به جامعه بازگردانیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین تاکید کرد: با توجه به گزارش دانشگاه علوم پزشکی قزوین و شرایط شیوع ویروس کرونا تصمیماتی در خصوص اعمال برخی محدودیت‌ها و تعطیلی برخی از رسته‌های شغلی سه و چهار در سطح سه شهرستان قزوین، بویین‌زهرا و تاکستان به مدت ۲ هفته گرفته شده است.

حبیبی با بیان اینکه تمامی تالارها و هتل‌ها تعطیل و برگزاری هرگونه مراسم ترحیم، جشن و عروسی ممنوع اعلام می‌شود و متولی رسیدگی به این مساله سازمان صمت و اتاق اصناف است، تاکید کرد: مسوولیت رسیدگی به این مساله در روستاهای سه شهرستان قزوین، بویین‌زهرا و تاکستان برعهده بخشدار، دهیار، رییس کلانتری بخش و مسوول بهداشت مناطق یاد شده می‌باشد و متخلفان در این رابطه به شورای تخلفات اداری معرفی می‌شوند.

وی، لزوم رسیدگی به دفاتر پیشخوان در مورد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را یادآور شد و افزود: فعالیت مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سالن‌های سینما، تئاتر و موزه، آرایشگاه‌ها و برگزاری تمامی آزمون‌های حضوری از چهارم تا ۱۹ مرداد ماه جاری تعطیل خواهند بود.

وی اظهار داشت: تمامی پارک‌ها و بوستان‌ها توسط فرمانداری‌ها و با همراهی شهرداری‌ها تعطیل و آرامستان‌ها به همراه برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، مذهبی و همایش‌ها نیز از چهارم مرداد ماه جاری به مدت ۲ هفته تعطیل می‌باشند.

حبیبی با اشاره به اینکه نماز جمعه در شهرستان‌های قزوین، تاکستان و بویین‌زهرا اقامه نخواهند شد، تصریح کرد: در خصوص مساجد و اعمال برخی محدودیت‌های احتمالی در این اماکن، دانشگاه علوم پزشکی قزوین گزارش جامع و کاملی در خصوص تعداد نمازگزاران و همچنین رعایت موازین بهداشتی درآنها را طی روزهای آینده به ستاد مقابله با کرونا استان ارایه دهد.

 

13 شهر استان مازندران در وضعیت قرمز هستند

پس از گذشت ۲ هفته از بازگشت محدودیت‌های کرونایی به آمل ، گزارش های رسمی نشان می‌دهد که این محدودیت‌ها به هر دلیلی تاکنون بر سرعت شیوع کرونا در بیمارترین شهرستان مازندران تاثیر زیادی نگذاشته است.

استان مازندران اکنون سومین هفته از آغاز مرحله دوم اوج گیری شیوع ویروس کرونا را پشت سر می گذارد و در عرض همین چند هفته تعداد بیماران کرونایی بستری در استان ۶ برابر قبل شده و ۶۰ درصد تخت های مراقبت های ویژه بیمارستان ها هم به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یافته است.

در این میان شهرستان آمل با داشتن بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ ، در حال حاضر حادترین منطقه آلوده به ویروس کرونا در مازندران است به طوری که طبق گزارش‌های رسمی و غیر رسمی بیش از ۸۰ درصد تخت های چهار بیمارستان این شهرستان به اشغال بیماران کرونایی درآمده است. 

قرمز شدن وضعیت آمل و گسترش ویروس کرونا در این شهرستان موجب شد از حدود ۲ هفته پیش محدودیت‌ های جدید و سختگیرانه ای برای کسب وکار و فعالیت های پر ازدحام این شهرستان وضع شود. تعطیلی تالارهای پذیرایی ، باشگاه های ورزشی ، آرایشگاه های زنانه ، ممنوعیت عزاداری های عمومی و برپایی هرگونه مراسم جمعی از جمله محدودیت‌هایی بودند که شهرستان آمل در این مدت به اجرا گذاشت و هنوز هم ادامه دارد.

حتی در همین مدت کوتاهی که وضعیت آمل بحرانی شده ، چندین بار پای مسئولان کشوری و استانی به این شهرستان باز شد تا وضعیت را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز با گذراندن مصوبه ای فوری ، مشکلات را حل کنند. معاون درمان وزیر بهداشت ، استاندار مازندران و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان و همچنین قائم مقام وزیر بهداشت از جمله مقام هایی بودند که طی این مدت در شهرستان آمل حضور یافته و از نزدیک در جریان وضعیت قرار گرفتند.

با این وجود نه تنها از تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان کاسته نشده است ، بلکه گفته های مسئولان شهرستانی نشان از روند افزایشی مبتلایان در این منطقه دارد. 

فرماندار: آمارها همچنان افزایشی است

فرماندار شهرستان آمل امروز پنجشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا که با حضور قائم مقام وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در محل فرمانداری برگزار شد ، گفت: با وجود محدودیت های سختگیرانه اما آمار مبتلایان جدید در این شهرستان روبه افزایش است. 

سید جعفر رسولی با بیان اینکه تجمع و شلوغی در بازار آمل موجب افزایش شیوع ویروس کرونا در این شهرستان شده است. افزود: در حال حاضر تنها راه رهایی شهرستان آمل از این بحران و کاستن از ورودی بیمارستان ها ، قطع زنجیره شیوع ویروس با همکاری همگانی است.

وی با بیان اینکه برگزاری هرگونه عروسی و مراسم تجمعی در این شهرستان ممنوع شده است ، گفت : با وجود این ممنوعیت هنوز هم آمار مبتلایان به این بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان بالا می باشد.

رسولی با بیان اینکه در بازارهای آمل پروتکل های بهداشتی کم رعایت می شود ، افزود : در حال حاضر بازار شلوغ آمل یکی از عوامل اصلی انتقال ویروس کرونا در سطح این شهرستان می باشد که باید مدیریت شود.

فرماندار آمل گفت : با توجه به محدودیت ها و شرایط اقتصادی مردم ما نمی توانیم بازار را تعطیل کنیم و از همین رو  هفته گذشته پیشنهاد تعطیلی داوطلبانه را دادیم که متاسفانه مورد استقبال واقع نشد و تنها تعداد محدودی از کسبه به صورت داوطلبانه اقدام به تعطیلی کردند.

وی افزود : در آخرین جلسه ای که در شهرستان برگزار شد قرار شد بازار آمل با کمک اصناف و اتحادیه ها از شنبه تا سه شنبه به صورت داوطلبانه تعطیل شود ، ولی متاسفانه تا زمانی که بانک ها باز هستند بازاری ها راضی به بستن محل کسب و کار نخواهند شد.

رسولی با بیان اینکه نظارت ها در آمل تشدید خواهد شد ، گفت : بازرسی ها نیز از امروز با شدت بیشتری انجام خواهد شد و با هر مغازه دار و کسبه ای که از ماسک استفاده نکند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند به شدت برخورد خواهد شد.

 رسولی به ادارات آمل نیز اشاره کرد و افزود : در راستای کنترل ویروس کرونا مرخصی کارکنان ادارات نیز در این شهرستان از یک سوم به نصف رسیده است و ساعت کاری ادارات نیز تا ساعت ۱۲ می باشد.

قائم مقاوم وزیر بهداشت نیز در جلسه امروز تاکید کرد: متاسفانه برخی تصور می کنند با افزایش تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی مشکات شهرستان آمل برطرف می شود. 

دکتر ایرج حریرچی گفت : وزارت بهداشت هر امکاناتی را در اختیار شهرهای درگیر قرار می دهد ولی آنچه وضعیت آمل را حاد و نگران کننده کرده ، بی تفاوتی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی است. 

وی از بستن بازار به صورت داوطلبانه استقبال کرد و افزود : راه حل مناسب برای شهرستان آمل این است که تا خروج از وضعیت قرمز بازار به صورت متناوب تعطیل شود .

قائم مقام وزارت بهداشت تاکید کرد : تعطیلی متناوب به جای تعطیل شدن بی وقفه سبب می شود تا ضربه کمتری به اقتصاد وارد شود و همچنین مردم نیز متوجه حضور این ویروس و وضعیت نگران کننده آن در سطح شهرستان خواهند بود .

حریرچی تنها راه برون رفت شهرستان آمل از وضعیت کنونی را هوشیاری همه مردم این شهرستان و همچنین رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی دانست و افزود: باید مردم آمل و استان مازندران نگاه واقع بینانه ای به ویروس کرونا داشته باشند و نسبت به آن سهل انگاری نکنند. 

شهرستان آمل یکی از ۱۳ شهرستان با وضعیت قرمز در استان مازندران است که طی ۲ هفته اخیر با سیر صعودی بیماران کرونایی در این شهرستان ، بیماران بستری  از مرز ۴۵۰ نفر عبور کرد.

 

۱۴۶ پزشک و پرستار استان مرکزی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۴۶ پزشک و پرستار استان مرکزی شامل ۹۰ نفر از کادر درمانی دانشگاه و ۵۶ نفر از نیروهای بیمارستان تامین اجتماعی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند.

دکتر سید «محمد جمالیان» روز پنجشنبه در حاشیه نشست قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا افزود: در ۹۶ ساعت گذشته موراد بستری در شهرهای استان مرکزی بویژه اراک افزایش یافته و وضعیت اراک قرمز است و حال بقیه شهرها نیز حوب نیست.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های دلیجان و کمیجان پر از بیماران بستری ناشی از شیوع ویروس کرونا است و سرریز بیماران این شهرستان‌ها باید به اراک اعزام شود.  

دکتر جمالیان با بیان اینکه  ظرفیت ۲ بیمارستان  اراک در زمینه پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده، اظهار داشت: بیمارستان امیرالمومنین (ع) از قبل ظرفیت نداشته و  بیمارستان آیت‌الله خوانساری در مدت ۲۴ ساعت گذشته تکمیل شده است.

وی عنوان کرد: اگر وضعیت با این شکل دنبال شود و مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی نگیرند، در روزهای آینده وضعیت نامطلوبی در پیش رو است و شرایط که هم‌اکنون اضطراری و خطرناک است، بدتر هم می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: فرمانداران در استان مرکزی رسالت و وظیفه سنگینی در راستای افزایش نظارت‌ها برعهده دارند که انتظار است این مهم با جدیت دنبال شود.

وی اظهار داشت: نیاز است در کنار یکی از بیمارستان‌های اراک یک سوله به عنوان بیمارستان با دستگاه‌های مناسب اکسیژین به زودی ایجاد شود زیرا با این روند امکانات و تجهیزان جوابگوی نیازها نخواهد بود.

وی گفت: جای تاسف دارد که خانواده‌هایی  در این اوضاع و شرایط اقدام به گرفتن مجالس عروسی می‌کنند و برخی رستوران‌ها و تالارها به صورت مخفی، زمینه برگزاری این مراسم را فراهم می‌کنند.

وی افزود:در این راستا فرمانداران، دهیاران، پلیس اماکن استان مرکزی باید فکر جدی کنند و با برگزارکنندگان مجالس عروسی که یکی از منشاء‌های اصلی در شیوع بیماری کرونا هستند برخورد قاطع و جدی داشته باشند و مجازات‌های سنگین برای آنها اعمال کنند.

جمالیان گفت: همه باید برای مقابله با این بیماری کمک کنند و هرکس مسئولیت خود را به خوبی ایفا کند زیرا با روند فعلی در فصل پاییز و زمستان که شرایط بحرانی پیش‌بینی شده هیچ تختی برای خدمت به بیماران باقی نمی‌ماند و همه بیمارستان‌ها پر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مجوز استخدام پرستار در استان مرکزی داده شده اما کسی تمایل به جذب ندارد و خیلی از کارد درمان و بهداشت استان درگیر این بیماری شده‌اند.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور تا ظهر چهارشنبه (اول مردادماه جاری) به ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر رسیده که ۲۴۴ هزار و ۸۴۰ نفر از آنها بهبود یافته است.

مجموع جانباختگان این ویروس نیز در این مدت به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسیده است و وضعیت سه هزار و ۶۰۹ نفر نیز وخیم است.

استان مرکزی دارای  ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.