طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت 12 استان کشور در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند و 13 استان هم در وضعیت هشدار هستند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «استانهای مازندران، فارس، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استانهای تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

عبور خوزستان از پیک اول کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در خوزستان بعد از هشت هفته افزایش، به طور محسوسی کاهش یافته و این استان از پیک اول این بیماری عبور کرده‌است.

فرهاد ابول نژادیان توضیح داد: طبق داده‌های مربوط به بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های خوزستان، از تاریخ ۶ تیرماه ۹۹ تاکنون (۲مرداد۹۹)، روند بستری بیماران پس ازهشت هفته افزایش، به طور محسوسی در استان خوزستان کاهش پیدا کرده است‌.

وی افزود: به نظر می‌رسد با اجرای مصوبات ستاد استانی کرونا، تلاش بی وقفه کادر بهداشت و درمان استان و اطلاع رسانی گسترده در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه و شبکه‌های اجتماعی برای دعوت از مردم به استفاده از ماسک در هنگام خروج از منزل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، خوزستان که دیرتر از سایر استان‌ها وارد پیک‌ بیماری شده بود، از پیک ‌اول این بیماری عبور کرده است‌.

ابول نژادیان اضافه کرد: در پی کاهش بستری بیماران مبتلا به کرونا، تاکنون چندین بیمارستان میزبان بیماران کرونایی در خوزستان تخلیه شده‌اند.

وی گفت: امیدواریم طی روزهای آتی با همراهی بیشتر هم استانی‌های گرامی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هرچه سریعتر روند بستری و ابتلا در تمام کشور و علی الخصوص خوزستان همچنان نزولی باشد و با ادامه رفتارهای بهداشتی شاهد پیک‌های بعدی نباشیم.

همچنین علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان سه شنبه شب گفته بود: بنابر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از میان ۲۷ شهر خوزستان ۱۹ شهر این استان همچنان در وضعیت پرخطر و خیلی ‌پرخطر کرونا قرار دارند.

 

استان زنجان در وضعیت قرمز کرونا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم‌اکنون اغلب مناطق این استان در وضعیت کرونایی قرمز به سر می‌برند و حتی برخلاف تصور هنوز در پیک بیماری قرار دارد و به مرحله هشدار هم نرسیده است.

دکتر محمد رضا صائینی در ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به اینکه سیر بیماری کووید-۱۹ در این استان امیدواری هایی را در کاهش شمار مبتلایان و بستری ها طی هفته های آینده فراهم کرده است، افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده عموم از ماسک میتواند وضعیت بهتری را در این خصوص رقم بزند.

وی اضافه کرد: تا کنون کمترین مواجهه را با بیماری کووید-۱۹ داشته ایم، اما با توجه به در پیش بودن فصول سرد سال، به ویژه احتمال شیوع بیماری آنفلوانزا از اواخر مهر  در این استان و همزمانی ۲ بیماری با علائم نزدیک به هم امکان تفکیک آنها را دشوارتر خواهد کرد.

این مسؤول ادامه داد: چنین وضعیتی خدمات رسانی به بیماران را با چالش جدی مواجه خواهد کرد که کاهش این مهم در گرو همکاری مردم به ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

وی  با اشاره به اینکه بطور میانگین ۸۱ درصد ادارات و دستگاههای اجرایی استان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنند، اظهار داشت: هر چند آمار کنونی نسبت به آمار قبلی رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد اما با هدف گذاری ۹۰ درصدی فاصله دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  ادامه داد: طی بازدیدهای انجام گرفته توسط بازرسان بهداشتی فاصله اجتماعی در مراکز پلیس به علاوه ۱۰ به ۶۶.۶۷ درصد، دفاتر پیشخوان ۷۰ درصد، مساجد ۷۵ درصد، پایانه های مسافربری درون شهری ۷۲ درصد، برون شهری ۶۶.۱۵درصد و بانک ها ۷۰ درصد اعلام شده که تا رسیدن به میران هدف اعلام شده باید اقدامات بیشتری انجام گیرد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر تعداد محدودی از بانک ها فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شود، در حالی که در اغلب بانکها این روند به مراتب پایین تر است و وضعیت  در  واحدهای نانوایی نیز نسبت به قبل ارتقا یافته و به ۷۶ درصد در رستورانها ۷۳ درصد، هتل ها و مراکز اقامتی ۷۵ درصد و داروخانه ها به ۷۱ درصد رسیده است.

صائینی افزود: داروخانه ها منادیان سلامت بوده و بر این اساس باید بیش از گذشته به موضوع فاصله گذاری اجتماعی توجه داشته باشند و بطور کامل آن را رعایت کنند و در خصوص مطب ها نیز رعایت اصول بهداشتی به میزان ۷۹ درصد در آرامستان ها ۸۵ درصد و مراکز خدمات بیمه ای ۸۸ درصد است.

وی اضافه کرد: وضعیت پاساژها نیز درچگونگی رعایت فاصله گذاری از ۳۶ درصد به ۵۶ درصد رسیده که برای رسیدن به حد مطلوب با بهره گیری از ظرفیت های همیاران سلامت این رقم به مراتب افزایش می یابد که در این خصوص امور بازرسی استانداری همکاری های خوبی دارد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه تردد عموم در فضای بسته  به ویژه پاساژها و رعایت نشدن اصول فاصله گذاری  می تواند به انتقال بیماری در افراد منتهی شود، ادامه داد:  در این خصوص باید  تدابیر لازم را اتخاذ کرد تا مانع بروز مشکلات شد.

صائینی خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا تا کنون بیش از ۶۸ هزار نفر در مراکز سرپایی مورد مراقبت و بررسی قرار گرفتند که کل موارد نمونه گیری شده در مراکز  ۱۶ ساعته ۳۸ هزار و ۳۳۶ نفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها بیانگر آن است که نسبت به روزهای گذشته میانگین بستری های کرونایی در بیمارستان های استان تا حدودی کاهش یافته بطوری که در هفته دوم تیر این میزان ۱۱۱ مورد بود که اکنون به ۷۶ نفر کاهش یافته است.

این مسؤول با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ما بین معاونت بهداشتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و بسیج اصناف گفت: امیدواریم بسیچ اصناف نیز با مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی این استان در پیشبرد برنامه ها به ویژه رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری خوبی داشته باشند تا نتایج مطلوبی حاصل شود.

 

محدودیت های کرونایی لرستان تا ۹ مرداد تمدید شد

استاندار لرستان گفت: با توجه به شرایط استان از وضعیت ویروس کرونا، محدودیت های عمومی به مدت یک هفته تا نهم مردادماه تمدید شده است.

سیدموسی خادمی روز جمعه با اعلام این خبر به رسانه ها افزود: بنابراین تصمیم تا تاریخ اعلام شده هر گونه چاپ و نشر آگهی ترحیم ممنوع است و ارشاد اسلامی و اصناف نسبت به پلمپ واحدهای متخلف اقدام کنند.

وی با تاکید بر اقدام شهردای ها نسبت به جمع آوری بنرهای ترحیم در سطح شهر  اظهار داشت: برگزاری مراسم عروسی و ترحیم ممنوع و جرم مشهود است و با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: دهیاران و بخشداران نسبت به جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و ترحیم اقدام و در صورت بروز تخلف گزارش دهند و سالن های آرایش و زیبایی در مدت اعلام شده تعطیل خواهند بود.

استاندار لرستان امر به معروف و نهی از منکر در زمینه استفاده از ماسک و عدم برگزاری مراسم  را یک اقدام مطلوب دانست و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص عدم برگزاری مراسم ترحیم به مداحان اطلاع رسانی  و سازمان صنعت معدن و تجارت موضوع تهیه و توزیع ماسک را در سطح استان اجرایی کند.

خادمی با تاکید بر اینکه تهیه و توزیع ماسک ارزان قیمت در ترمینال های مسافربری ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی نیز نسبت به کاهش ظرفیت مسافران برای رعایت فاصله اجتماعی اقدام کنند.

وی افزود: تعزیرات حکومتی نسبت بازرسی و تعطیلی اماکن پر تجمع؛ شهرداری ها  با کمک ادارت آبفا نسبت به ضد عفونی و گندزدایی اماکن عمومی اقدام کنند و کمک های مومنانه به اقشار کم درآمد جامعه و آسیب دیده از کرونا ادامه  داشته باشد.

وی با تاکید بر ضوروت برخورد مدیران با تخلفات کرونایی اظهار داشت: تمامی جلسات، طبق مصوبه ستاد  مقابله با کرونا است تعطیل و صرفا از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شوند و با توجه به اینکه مراکز درمانی استان به لحاظ امکانات و تخت مراقبت های ویژه با محدودیت مواجه هستند، رو رعایت دستورالعمل های بهداشتی ضرورت دارد.

 

احتمال افزایش مبتلایان به کرونا تا چهار برابر در پاییز وجود دارد

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پیش بینی می‌شود پاییز امسال شمار مبتلایان به کرونا بین سه تا چهار برابر افزایش یابد.

کمال‌حیدری روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی اصفهان اظهار داشت:  وضعیت شیوع کرونا تا سال آینده ادامه دارد هرچند اکنون اصفهان در وضعیت خوب بیماری قرار دارد اما بحران اصلی فصل پاییز است و احتمال افزایش سه تا چهار برابری تعداد بیماران وجود دارد و البته سازمان بهداشت جهانی پیش بینی افزایش ۱۰ برابری تعداد بیماران را دارد.

وی تاکید کرد: هر هفته بیش از پنج میلیارد تومان برای تهیه لباس، ماسک و دستکش پرسنل بیمارستان‌های این استان هزینه می‌شود و لازم است مردم همانند دوران دفاع مقدس که با اهدا لباس و تجهیزات به جبهه‌ها و خط مقدم کمک می‌کردند ما را در این راه کمک و یاری کنند.

حیدری با اشاره به اینکه امروز و در شرایط سخت تحریم هم به حمایت‌ها و کمک‌های مردمی نیاز داریم ادامه داد: با کمک و یاری مردم و خیران توانستیم مرحله اول این بیماری را به خوبی پشت سر بگذاریم و جهان از این کار بزرگ ایران متحیر شد.

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: هم اکنون هشت هزار نفر پرسنل و کادر درمان بصورت شبانه روزی مشغول خدمت به بیماران هستند.

حیدری بیان کرد:کرونا از نوع ویروس آنفلوآنزاست و در فصل سرد افزایش  پیدا می کند و کار را برای ما مشکلتر خواهد کرد و در صورتیکه یک سری رفتارها در زندگی ما نهادینه نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه احتمال آزمون و خطا در کشف واکسن کرونا وجود دارد گفت: تاکنون داروی موثری برای مقابله با کرونا پیدا نشده و تاثیر هیچکدام از داروهای موجود هم ثابت نشده است.

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری برای اولین بار در جهان شیوع یافته همه

نظام‌های بهداشتی جهان در حال تلاش برای کشف داروی موثری برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

وی اظهار داشت: همه دنیا تصور داشتند که شدت ویروس کرونا با افزایش گرمای هوا کاهش پیدا کند اما با شیوع آن در مناطق گرمسیر همه معادلات به هم ریخت.

به گفته وی این ویروس هم اکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر را در کل دنیا درگیر کرده و تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن روز به روز در حال افزایش است.   

حیدری با بیان اینکه کادر درمان استان اصفهان از پنج ماه گذشته تاکنون با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبورند که در این گرمای هوا لباس های مخصوص بپوشند خاطرنشان کرد: هر روز بر تعداد بیماران افزوده می شود و بسیاری از بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران در بخش آی سی یو با مشکل مواجه هستند.

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: کد رهگیری که مشاغل مختلف برای شروع فعالیت خود دریافت می کنند بمنزله تعهد اخلاقی برای رعایت و پایبندی به پروتکل های بهداشتی است، اما برخی افراد فقط آنها را تهیه و بر دیوار فروشگاه خود نصب کرده‌ و توجهی به رعایت موارد بهداشتی ندارند.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت مردم را تضمین می کند اضافه کرد: مردم فهیم استان اصفهان سرآمد رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند.

حیدری گفت: پرسنل بهداشتی در استان و کشور بیش از پنج ماه است که بصورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند و فشار زیادی را تحمل می‌کنند پیش بینی می‌شود که تا آخر سال و حتی سال آینده هم این مشکل وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت کمک های و حمایت مردمی از پرسنل و کادر درمان استان گفت: نذورات و کمک های مومنانه را در روزهای آینده در پیش داریم که لازم است مردم به این موارد هم توجه ویژه داشته باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.