طبق توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد استان هایی که از نظر شیوع کرونا وضعیت قرمز دارند به 4 کاهش یافته، اما 9 استان کشور از جمله تهران همچنان در شرایط هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت امروز گفت: «استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان شرقی هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

به مسئولان و کادر بهداشت و درمان در استان‌های قرمز و در مرز هشدار خدا قوت می‌گوییم و از مردم می‌خواهیم به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند. استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز است، اما وضعیت ابتلا و بستری کاهش یافته است.

به مردم توصیه می‌کنیم رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها را رعایت کنند. ماسک‌های خانگی نیز می‌تواند موثر باشد.»

 

هیچ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت سفید کرونا نیست

استاندار خراسان جنوبی گفت: در شرایط موجود هیچ کدام از شهرستان‌های استان سفید (کم خطر) نیست و با افزایش آمار بیماران، متاسفانه ۲ شهرستان با وضعیت زرد، ۲ شهرستان با وضعیت نارنجی و هفت شهرستان با وضعیت قرمز داریم.

معتمدیان گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته، مهمترین عوامل مؤثر در افزایش آمار بیماران و قرمز شدن اغلب مناطق کشور، برگزاری تجمعات، دورهمی‌ها، شب‌نشینی‌ها و مراسم ختم و عروسی بوده است.

وی متذکر شد: به گواه آمار بیش از ۶۰ درصد موارد ابتلا به بیماری نشأت گرفته از حضور در مهمانی‌ها و تجمعات بوده که آمار بسیار بالایی است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر تغییر رفتار ویروس کرونا خاطرنشان کرد: تجربه شیوع بیماری و قرمز شدن مناطق گرمسیر کشور نشان داد تصور این که کرونا در گرما ضعیف می‌شود، دیگر جایگاهی ندارد و حتی آخرین بررسی‌ها هم نشان داده این ویروس حالت تهاجمی به خود گرفته لذا مهم این است که ما سبک زندگی خود را در شرایط کرونایی تغییر دهیم.

وی گفت: در شرایط موجود، از مهمترین اقدامات این است که کانون‌های پرخطر مثل مراکز درمانی شناسایی شده و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در آنها بیشتر مدنظر قرار گیرد تا کادر درمانی، بیماران و مراجعان از آسیب مصون بمانند.

وی با اشاره به آمار بیماران و فوتی‌های ناشی از کرونا به مصوبات ستاد ملی کرونا گریزی زد و گفت: نتایج بررسی‌های صورت گرفته بر موارد ابتلا و فوتی نشان می‌دهد ۸۸ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا، بیماری زمینه‌ای و غیرواگیر از جمله سرطان و کبد چرب داشته‌اند و تنها ۱۲ درصد موارد به بیماری واگیردار مبتلا بوده‌اند لذا باید بیماری‌های غیرواگیر هم مورد توجه قرار گیرند.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از نظر شیوع کرونا، شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های درمیان و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر)، شهرستان‌های زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و هیچ شهرستان استان در وضعیت سفید (کم خطر) نیست.

 

روند نزولی بیماری کرونا در خوزستان شکننده ‌است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ابراز امیدواری نسبت به ادامه روند نزولی بیماری کرونا در خوزستان گفت: روند نزولی کرونا در استان شکننده‌است و با کوچکترین غفلت می‌تواند مانند خردادماه روند افزایشی پیدا کند.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان روز یکشنبه در نشست ستاد استانی بیماری ناشی از ویروس کرونا در اداره کل مدیریت بحران خوزستان اظهار داشت: در خرداد ماه تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان خوزستان روند افزایشی داشت ، در اوایل تیرماه این روند به مدت ۲ هفته دارای ثبات بود و از ۱۴ تیرماه به بعد روند نزولی را در شهرهای مختلف استان شاهد هستیم که امیدواریم این روند کاهش همچنان ادامه یابد.

وی از مردم خوزستان خواست همانند گذشته فاصله‌گذاری هوشمند را رعایت کنند و استفاده از ماسک را در همه مکان‌ها جدی بگیرند البته پس از اجباری شدن ماسک از ۱۵ تیر گزارش های میدانی نشان داده استفاده بیشتر مردم از ماسک است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی  جندی شاپور اهواز با اشاره به این که بازارچه‌های محلی به ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهرها همچنان از نظر دستورالعملهای بهداشتی رها شده اند گفت:  کنترل این بازارچه‌ها می‌تواند کمک بزرگی  در کنترل  و کاهش بیماری کرونا داشته باشد.

وی  یادآور شد: هفته گذشته کادر درمانی با لباس حفاظتی و پلاکارد با شعار حمایت مردم از کادر درمانی با رعایت پروتکل بهداشتی، در میادین و بازار اهواز حاضر شدند که بازخورد خوبی به دنبال داشت لذا اگر این اتفاق در شهرهای مختلف استان اجرایی شود می‌تواند اثرگذاری خوبی بین مردم داشته باشد.

قدرت بیماری زایی کرونا ۹ برابر بیشتر شده است

ابول‌نژادیان ادامه داد: بررسی‌های مختلف روی ویروس کرونا نشان می‌دهد که یک اسیدآمینه از ویروس جابجا شده و همین امر موجب شده قدرت عفونت‌زایی، بیماری‌زای و انتشار آن بین سه تا ۹ برابر افزایش یابد.

وی با بیان این که از ابتدای شیوع کرونا در خوزستان ۶ بیمارستان در اهواز به عنوان بیمارستان معین انتخاب شدند توضیح داد: در حال حاضر در نتیجه عملکرد خوب مردم و کاهش شیب بیماری، بیمارستان شهید منفرد نیاکی اهواز از خدمات دهی به بیمارن کرونایی خارج شد، پیش‌بینی می‌شود بیمارستان طالقانی نیز که تعداد بیماران کرونایی بستری در آن از ۲۰ بیمار کمتر است به زودی  بدون بیمار کرونایی شود البته تمامی بیمارستان‌های استان آماده هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز متعهد شده است آزمون عملی خود را با تعداد محدود یعنی پنج نفر در هر سالن و نه بیشتر برگزار کند.

از ۲۰ اردیبهشت ماه تا کنون وضعیت خوزستان از لحاظ شیوع بیماری کرونا قرمز بوده است. 

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روند ابتلا به کرونا در خوزستان از ۱۵ تیرماه به بعد روند کاهشی شده و  آمار بیماران کرونایی بستری در استان روز شنبه نسبت به ۱۰ روز پیش۳۵۰ نفر کاهش یافته است.

 

۸۰ درصد مازنی‌ها در عزا و عروسی کرونا گرفتند

استاندار مازندران گفت: براساس بررسی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۸۰ درصد مازنی ها در موج دوم در مراسم عروسی، عزا و یا تجمع‌هابه کرونا مبتلا شدند.

احمد حسین زادگان عصر روز یکشنبه در نشست ویدئو کنفرانسی ستاد استانی مقابله با کرونا  با فرمانداران شهرستان های استان مازندران  افزود: براین اساس برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزا و سایر تجمع هایی که  ابتلا مردم به ویروس کرونا را به دنبال دارد ممنوع است.

وی تعطیلی تالارهای عروسی در این شهرستان ها را نیز در راستای ممانعت از تجمع مردمی بیان کرده است.

 نماینده عالی دولت در مازندران  با انتقاد از برگزارکنندگان مراسم عروسی در باغات خصوصی اضافه کرد : با ممنوع شدن برگزاری این مراسم در تالارها ، برخی از شهروندان نسبت به برگزاری  این مراسم در باغ های خصوصی اقدام می کنند که علاوه بر غیرقانونی بودن ، این کار ایجاد اختلال در سلامت شهروندان محسوب می شود.

حسین زادگان اظهار داشت : نیروی انتظامی پیش از این با برگزارکنندگان فاقد مجوز برگزاری عروسی در باغات برخورد قانونی داشت و این بار باید با برگزاری این آیین ها در دوران کرونایی در شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی در قالب اخلال در سلامت شهروندان برخورد کند.

 وی خاطرنشان کرد : در مجموع  ستاد استانی مقابله با کرونا حدود ۳۰ محور عدم اجرای درست پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری فیزیکی در استان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شناسایی کرد و فرمانداران نیز موظف به نظارت بر اجرای درست پروتکل ها شدند.

اجباری شدن استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی 

رییس ستاد استانی مقابله با کرونا استان مازندران گفت : براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا استفاده از ماسک برای رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی الزامی شد و باید رانندگان برای حفظ سلامت خودشان این پروتکل را رعایت کنند.

حسین زادگان خاطرنشان کرد : علاوه بر آن ظرفیت مسافر در تاکسی ها در صندلی عقب دو نفر و در صندلی جلو نیز یک نفر است و این پروتکل ها نیز از سوی رانندگان رعایت خواهد شد.

وی یادآور شد : ما برای پیشگیری از ویروس کرونا در استان نیاز به همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در عروسی و مراسم عزا و تجمع ها داریم و باید استفاده از ماسک نیز به عنوان پروتکل بهداشتی به خصوص در فضاهای سرپوشیده و تجمعی رعایت شود.

براساس آمار هم اکنون حدود یک هزار مازنی مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران بستری هستند و آمار بیماران در یک هفته اخیر حدود چهار برابر افزایش یافت.

ویروس کرونا سی ام بهمن ماه سال گذشته  در مازندران شیوع یافت و پس از دو ماه همه گیری از هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری تا هفته اول تیرماه به مدت دو ماه روند نزولی خود را حفظ کرد که یکباره به دلیل آنچه که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده ، آمار بیماران روند صعودی به خود گرفت.

 

کهگیلویه و بویراحمد در مرحله عبور از موج نخست کرونا است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در مرحله عبور از موج نخست بیماری ویروسی کروناست که می تواند لطمه های جبران ناپذیری به سلامت و جان مردم وارد کند.

پرویز یزدان پناه روز یکشنبه اظهار داشت: تاکنون هیچ واکسنی برای درمان قطعی بیماری کرونا کشف نشده است بنابراین تا کشف واکسن و داروهای موثر آن مجبور به تحمل ویروس کرونا هستیم.

وی افزود: ویروس کرونا ضعیف نشده و تنها راه مقابله با این ویروس رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شدت بیماری و کشندگی آن به سن، بیماری های زمینه ای، کیفیت مراقبت های درمانی ارایه شده، نحوه برخورد پزشکان و پرستاران با بیمار، تعداد ویروس وارد شده و یا تکثیر یافته در بدن و داشتن روحیه بستگی دارد.

یزدان پناه ابراز داشت: همه باید از ماسک استفاده کنند، دست‌های آلوده  را به هیچ‌ وجه به صورت خود نزنند، فاصله ۲ متری را در هر شرایطی از افراد دیگر به ویژه هنگام صحبت کردن حفظ کرده، در تجمعات شرکت نکرده  و مسافرت به شهرها و استان های مجاور نداشته باشند.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نیاز نیست که از ماسک‌های N۹۵، سه لایه و دیگر موارد استفاده شود و می‌توان از یک از یک‌ماسک‌معمولی و حتی پارچه ساده برای جلوگیری از انتشار این بیماری به کار ببریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیا کرد: وضعیت کنونی این بیماری ویروسی بسیار نگران کننده و خطرناک است و استان در وضعیت هشدار قرار دارد.

یزدان پناه به کهگیلویه و بویراحمدی ها توصیه کرد که در صورت داشتن علائم این بیماری با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند و تنها در صورت لزوم و به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی از هم استانی ها خواست که برای ملاقات با بیماران، در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها حضور پیدا نکنند و با پیامک و تلفن جویای سلامتی عزیزان خود باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.