بر اساس آنچه که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده 9 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و 10 استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «همانند روزهای گذشته استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند.

استانهای تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

البرز در شرایط سخت کرونایی قرار دارد

استاندار البرز اعلام کرد: البرز درشرایط سخت کرونایی قراردارد لذا باید به هشدارها و رعایت پروتکل های بهداشتی دراین استان نگاه ویژه ای شود.

عزیزاله شهبازی درنشست شورای آموزش و پرورش استان البرزکه روز پنجشنبه درسالن شهدای دولت برگزارشد، اظهارداشت: با توجه به شدت گرفتن موج دوم کرونا دراین استان لازم است همه نشست های دستگاه های اجرایی و ستادی به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشود.

وی با اشاره به اینکه ازسوی استانداری البرز به ستاد ملی کرونا درخواست هایی برای اعمال محدودیت ها دراین شرایط کرونایی دراستان ارسال شده است، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از ویروس کرونا باید همه به توصیه هایی که عنوان می شود توجه کنند.

وی بیان داشت: به دلیل شدت گرفتن کرونا درالبرز درخواست کرده ایم که محدودیت ها دوباره تمدید شود.

شهبازی با بیان اینکه ازهمه مردم می خواهیم که درخانه بمانند و درشرایط اضطراری از خانه خارج شوند، یادآورشد: در۲۴ ساعت گذشته تعداد مبتلایان به بیماری کرونا دراستان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: دراین مدت تعداد مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستانی، جوانان مبتلا به ویروس کرونا وهمچنین بستری شده ها درسی سی یو افزایش یافته است که این یک هشداراست.

وی با بیان اینکه تعداد بهبود یافتگان کرونایی نیزدراستان کم شده است، اضافه کرد: درمدت ۴۸ ساعت گذشته تعداد افرادی که نیاز به دستگاه های تنفسی دارند، بیشترشده و همچنین تعداد مراجعات حضوری افراد به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی افزایش یافته است.

استاندارالبرزگفت: مردم باید خیلی مراقب باشند و از طرق مختلف به خصوص رسانه ها وفرهنگیان در آموزش و پرورش که دسترسی به دانش آموزان و اولیا دارند انتظارمی رود درزمینه آگاهی بخشی به مردم درخصوص پیشگیری از کرونا و خود مراقبتی اطلاع رسانی کنند.

شهبازی ادامه داد: استان البرز همانند ۱۳ استان دیگر به دلیل قرارگرفتن درخط قرمز بیماری کرونا ، شرایط خوبی ندارد لذا مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی از افزایش بیشتراین بیماری جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: شرایط امروز البرز بسیارحساس تر از اسفند و فروردین ماه است و به مردم هشدار داده می شود که اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

 

افزایش مبتلایان به کرونا در اصفهان شیب تندی دارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در این استان شیب تندی دارد و در کمتر از یک هفته از ۵۰۰ بیماری بستری در بیمارستان‌ها دست‌کم به ۷۰۰ نفر رسیده است.

آرش نجیمی روز پنجشنبه افزود: با افزایش تعداد بیماران سرپایی مشکوک و مبتلایان به کرونا، تعداد بیماران بدحال نیز نسبت به هفته‌های اخیر بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در زمان حاضر در وضعیت هشدارِ ابتلا به کرونا قرار دارد، اظهارداشت: در صورت تداوم روند افزایشی تعداد مبتلایان، این خطه در نزدیکترین زمان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد.

نجیمی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا با وجود زیاد شدن تعداد مبتلایان، افزایش زیادی نیافته است، اضافه کرد: اکنون با کمبود تخت بستری برای بیماران کرونا مواجه نیستیم اما با افزایش بیشتر تعداد مبتلایان شاید در روزهای آینده از ظرفیت بیماران معمول کاسته شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیمارستان‌های مرجع کرونا در اصفهان در زمان حاضر را خورشید، الزهرا(س) و امین اعلام و خاطرنشان کرد: در سایر بیمارستان‌ها بخشی برای کرونا در نظر گرفته شد که با توجه به افزایش مبتلایان، ظرفیت بخش کرونای آنها ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی از جمله دلایل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر را بی‌توجهی برخی از مردم به دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از اردیبهشت امسال ذکر کرد و گفت: اگر دست‌کم ۷۰ درصد مردم ماسک زدن را رعایت کنند، نتیجه آن را تا ۲ هفته آینده خواهیم دید.

یک عضو هیات ‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش مرگ و میر در بین جوانان مبتلا به کرونا که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند در روزهای اخیر نگران‌کننده است.

فرزین خوروش افزود: در جوانان مبتلا به کرونا که بدحال هستند، ریه‌ها به شدت درگیر بیماری می‌شود و شدت بیماری بدلایل مختلف و نامشخص مانند احتمال تغییر ماهیت ویروس افزایش یافته است.

به گفته وی در چند مورد جوانانی داشتیم که بدون داشتن بیماری زمینه‌ای، بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه سلامت جوانان در جامعه از اهمیت خاصی برخوردارست، اظهار داشت: تعداد بیماران بدحال بویژه در میان جوانان و میانسالان افزایش یافته که این زنگ خطری برای جامعه است.

وی تصریح کرد: در فروردین و اردیبهشت بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا بهبود می‌یافتند و پس از چند روز از بیمارستان ترخیص می‌شدند اما این روزها، میزان ترخیص از بیمارستان در مقایسه با بستری‌های جدید روزانه، کاهش یافته و میزان بیماران بدحال و بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه افزایش یافته است.

خوروش با بیان اینکه میزان کلی ابتلا به کرونا نسبت به ماه‌های فروردین و اردیبهشت افزایش یافته است، اضافه کرد: زمانی‌که شیوع زیاد شود به همان نسبت آمار ابتلا در گروه‌های سنی کودکان، جوانان و میانسالان نیز نسبت به گذشته افزایش می‌یابد اما باید گفت که هنوز گروه سنی سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر مستعد بدحالی و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

 

وضعیت کرونا در قزوین و تاکستان نارنجی شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: وضعیت ابتلا به بیماری کرونا در شهرستان‌های قزوین و تاکستان نارنجی شده و باید محدودیت‌های لازم در این خصوص اعمال شود.

منوچهر حبیبی روز پنجشنبه در سی‌امین نشست ستاد مقابله با بیماری کرونا و در جمع مدیران ارشد استان قزوین تصریح کرد: با توجه به تکمیل تخت‌های بیمارستان بوعلی قزوین، سایر بیمارستان‌های دولتی استان باید برای پذیرش بیماران کرونایی به حالت آماده‌باش درآیند.

وی اضافه کرد: تغییر وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در شهر قزوین از حالت زرد به نارنجی نیازمند آن است که برگزاری نماز جمعه با هماهنگی نشست شورای سیاستگذاری نماز جمعه، مورد بازنگری قرار گیرد.

به گفته حبیبی، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون شهرهای قزوین و تاکستان در وضعیت نارنجی قرار داشته و برگزاری نماز جمعه در این شهرها چندان به صلاح نیست.

معاون سیاسی استاندار قزوین با بیان اینکه برخورد با تخلفات کرونایی باید سخت گیرانه تر از گذشته باشد، اظهار داشت: اگرچه در ابتدا چند مدیر تالار پذیرایی در قزوین دستگیر و بازداشت شدند اما بعدها این موضوع ادامه پیدا نکرد، در حال حاضر دستگاه قضایی در صورت گزارش دانشگاه علوم پزشکی، آماده برخورد جدی با متخلفان در این زمینه است.

حبیبی در رابطه با مسافرکشی تاکسی‌ها، افزود: رانندگان تاکسی نباید بیش از سه مسافر سوار کنند و در این باره شهروندان نیز ضمن همکاری با ستاد مقابله با بیماری کرونا، از سوار شدن به چنین تاکسی‌هایی خودداری کنند.

 

محدودیت‌های کرونایی استان بوشهر تمدید شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باتوجه به افزایش شمار شهرهای قرمز استان از چهار به هشت شهر، براساس تقسیم بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محدودیت‌های تعیین شده برای پیشگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹ در این استان برای یک هفته آینده نیز تمدید شد.

دکتر سعید کشمیری روز پنجشنبه افزود: از 14 تیرماه جاری شهرستان های  بوشهر، کنگان، دشتستان و گناوه در وضعیت قرمز  قرار گرفتند که براساس هماهنگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا و اختیارات استانداران محدودیت‌هایی برای مدت یک هفته اعمال شد.

وی بیان کرد: باتوجه به تقسیم بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدلیل افزایش شیوع بیماری در زمان حاضر به غیر از شهرستان‌های دشتی و جم که در محدوده زرد قرار دارند مابقی هشت شهرستان دیگر استان بوشهرقرمز هستند.

کشمیری اضافه کرد: براین اساس باتوجه به استعلام وزارت کشور در خصوص ادامه محدودیت‌ها و گزارش استاندار بوشهر همه محدودیت‌های تعیین شده هفته گذشته برای مدت یک هفته دیگر با تاکید بر نظارت شدید تمدید شد.

دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا استان بوشهر افزود: بر این اساس استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته، دستگاه‌های اداری و اماکن عمومی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ارائه نکردن خدمات به افرادی که ماسک استفاده نمی‌کنند، غیبت زدن برای کارکنانی که از ماسک در محیط کار استفاده نمی‌کنند، جلوگیری از هرگونه تجمع تا اطلاع ثانوی، تعطیلی خطوط اتوبوس‌رانی در شهرهای قرمز، برخورد با بازارها، پاساژها و فروشگاه‌هایی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند انجام می‌شود.

وی گفت:  با جان‌باختن ۷ هم استانی دیگر تعداد افرادی که در استان بوشهر تاکنون بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند به ۱۳۴ نفر رسید.

 

فرماندار وضعیت شیوع کرونا در قائمشهر را نگران‌کننده توصیف کرد

فرماندار قائمشهر از افزایش آمار بیماران کرونایی بستری در این شهرستان به بیش از ۱۵۰ نفر خبر داد و وضعیت این شهرستان را با سرعت گرفتن روند شیوع بیماری طی روزهای اخیر نگران کننده توصیف کرد.

یحیی یوسف پور روز پنجشنبه گفت : تا روز گذشته ۱۵۱ نفر بیمار کرونایی در این شهرستان بستری شدند که از این تعداد هشت نفر در بیمارستان ولیعصر و بقیه در بیمارستان رازی بستری هستند.

وی با اعلام این که روند شیوع کرونا در این شهرستان طی چند روز اخیر شتاب گرفت و صعودی شد ، افزود : متاسفانه هر روز آمار بیماران بستری رو به افزایش است و در واقع ما با موج دوم شیوع ویروس در شهرستان مواجه هستیم.

فرماندار قائمشهر یکی از دلایل بالا بودن آمار بیماران بستری در این شهرستان را پذیرش بیماران از دیگر شهرستان ها بویژه در بیمارستان رازی اعلام کرد.

وی گفت : بیمارستان رازی چون بیمارستان تخصصی عفونی است از شهرستان‌های دیگر هم به این بیمارستان منتقل می‌شوند زیرا این بیمارستان ماهیت و تخصص آن عفونی است و بیماری کرونا هم عفونی است به همین دلیل بیماران را به این بیمارستان منتقل می‌کنند.

یوسف پور با اعلام این که بیماران شهرستان‌های سیمرغ، جویبار و سوادکوه هم به قائمشهر منتقل می شوند ، تاکید کرد : با این وصف فعلا شهرستان قائمشهر در وضعیت قرمز قرار دارد و از چند روز پیش هم این موضوع اعلام عمومی شده است.

شیوع کرونا در مازندران پس از حدود ۲ ماه طی روند کاهشی و رسیدن به ثبات نسبی ، از ۲ هفته پیش دوباره افزایشی شد و طی روزهای گذشته شتاب گرفت به گونه ای که در حال حاضر تنها در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۵۶۳ بیمار بستری هستند. این در حالی است که تا پیش از افزایشی شدن ، آمار بیماران بستری در این مجموعه ها به حدود ۲۰۰ نفر کاهش یافته بود.

همچنین بیش از ۱۵۰ بیمار هم در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری هستند در حالی که آمار بیماران بستری در این مجموعه ها هم پیش از روند افزایشی کنونی به کمتر از یکصد نفر رسیده بود.

شهرستان قائمشهر زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران محسوب می شود. مقایسه آمار اعلام شده از سوی فرماندار و با آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، نشان می دهد که هم اکنون شهرستان قائمشهر بیش از یک چهارم بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های زیرمجموعه این دانشگاه را دارد.

مازندران ۲۲ شهرستان دارد که از تعداد ۲۱ شهرستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستند و شهرستان بابل هم به عنوان بیست و دومین استان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان است.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، هم اکنون علاوه بر قائمشهر ، شهرهای آمل ، بابل ، بهشهر ، رامسر ، محمودآباد ، سوادکوه و نوشهر هم در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

روند صعودی کرونا در گلستان تا پایان تیرماه ادامه دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با ابراز نگرانی از ادامه روند صعودی شیوع کرونا در این استان طی یک ماه گذشته پیش‌بینی کرد که این وضعیت تا پایان تیرماه جاری ادامه یابد.

عبدالرضا فاضل شامگاه چهارشنبه گفت: تنها راه جلوگیری از روند صعودی بیماری کرونا و قطع رنجیره اننقال آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک توسط مردم است.

وی بابیان اینکه هم اکنون وضعیت همه شهرستان‌های گلستان بجز علی‌آباد کتول و مراوه‌تپه قرمز است افزود: در بین شهرستان‌های با وضعیت قرمز استان، گنبدکاووس به سبب شمار بالای بیماران بستری نگران کننده‌تر است.

فاضل اضافه کرد: اکنون ظرفیت بیمارستانی گنبدکاووس برای بیماران کرونایی تکمیل شده و از چند روز قبل بیماران این شهرستان به شهرهای همجوار انتقال می‌یابند و این شرایط با توجه به زیرساخت‌های کمتر توسعه یافته حوزه درمان گنبدکاووس و نیز برخی کمبودهای تجهیزاتی مانند اکسیژن، تخت ویژه و دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی) همچنان ادامه دارد.

وی گفت: متاسفانه استقبال خانواده‌ها از انتقال بیمار خود به شهرهای دیگر استان کمرنگ است و آنها حاضرند بیمارشان در راهروهای بیمارستان بستری شود اما به مراکز درمانی دیگر منتقل نشوند که این امر خدمات رسانی بیمارستانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به کمبودهای بیمارستانی شرق گلستان افزود: کمبود و ضعف زیرساخت‌های درمانی گنبدکاووس بویژه سه بیمارستان قدیمی و فرسوده شهدای ۱۲ دی، طالقانی و شهید مطهری این شهرستان مربوط به شرایط کرونایی نیست بلکه از سال‌های گذشته باقی مانده و باید به صورت فوری نسبت به رفع آن اقدام شود.

 

بحران کرونا در ایذه و ادامه برگزاری مراسم شلوغ

کرونا همچنان در خوزستان بیداد می کند و ایذه نیز از این قاعده مستثنی نیست، با این وجود برگزاری مراسم عروسی و عزا یکی از مهمترین عوامل شیوع ویروس کرونا در ایذه، همچنان ادامه دارد.

سلامت مردم ایذه به واسطه برگزاری مراسم مختلف از جمله عروسی و عزا در خطر است و برگزاری این مراسم برخلاف تاکید مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی همچنان به قوت خود باقیست.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش از برگزاری آیین عروسی و عزاداری و تجمعات چند نفره و گروهی در خوزستان به عنوان عامل انتشار بیماری کرونا در این استان سخن گفته بود.

وی از مردم این استان درخواست کرده بودکه همکاری بیشتری با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشته باشند تا میزان ابتلا و موارد مرگ و میر به حداقل رسانده شود.

به رغم این هشدارها ، اوضاع در ایذه تغییری نکرده است و مراسم شلوغ همچنان ادامه دارد و برخورد جدی و بازدارنده ای نیز با بانیان این مراسم برگزار نمی‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ایذه پنجشنبه اظهار داشت: ما از مردم می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و نسبت به اجرای فاصله گذاری اجتماعی مقید باشند.

حسین شاهولی با بیان اینکه برگزاری مراسم با تعداد محدود نیز در ایذه غیرقانونی است گفت: طبق دستورالعمل با متخلفان برخورد خواهد شد، از مردم نیز درخواست می‌کنیم موارد قانون شکنی را به ما، نیروی انتظامی و فرمانداری اعلام کنند.

وی افزود: کادر درمان بسیار از وضعیت کنونی خسته شده‌اند، تنها راه کنترل بیماری کرونا در کشور و استان ما، همکاری بیش از پیش مردم است.

دادستان ایذه در این باره گفت: مردم باید برای جان خود و اطرافیان احترام قائل باشند و از برگزاری مراسم و تجمعات پرخطر پرهیز کنند.

مراد شمولی افزود: در صورت رسیدن گزارشهای مردمی در رابطه با برگزاری مراسم شلوغ، قطعا برخورد قانونی و قاطع با بانیان این مراسم صورت خواهد گرفت زیرا سلامت مردم خط قرمز ماست.

وی تاکید کرد: فعالیت باغ‌ویلاها و تالارها نیز همچنان ممنوع است و با صاحبان این اماکن در صورت قانون‌شکنی برخورد خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.