بنا بر توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت 9 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و 11 استان کشور نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند.

استانهای تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، زنجان، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

قرار گرفتن ۱۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز کرونایی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر  ۱۷ شهرستان این استان که مشهد نیز در زمره آنهاست به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند.

حسن جعفری روز سه‌شنبه در نشست خبری ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان خراسان رضوی افزود: هم‌اکنون چهار شهرستان استان خراسان رضوی وضعیت سفید دارند، سه شهرستان وضعیت نارنجی و هشت شهرستان به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت زرد هستند.

 

تربت‌حیدریه در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: جمعیت مبتلا به ویروس کرونا در حوزه زیر پوشش این واحد دانشگاهی در وضعیت قرمز ( پرخطر ) به سر می‌برند.

الهام بهره‌مند روز سه‌شنبه در نشستی خبری افزود: از اسفند پارسال تاکنون هزار و ۳۰۲ مورد بستری مشکوک یا مثبت به کرونا در بیمارستانهای این شهرستان خدمات بهداشتی را دریافت کرده‌اند که از این تعداد، ۸۴۰ نفر بهبود یافتند و بقیه در قرنطینه خانگی و یا همچنان بستری هستند.

وی ادامه داد: اگر میزان بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در روز، سه نفر گزارش شود آن منطقه در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد و بر این اساس وضعیت کرونا در تربت‌حیدریه و مه‌ولات قرمز و در زاوه زرد (خطر متوسط ) است و لذا ضرورت دارد برخی محدودیت‌ها همچنان اعمال شود تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود.

 

جان‌باختن ۱۱ کودک مبتلا به کرونا در گلستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی گلستان گفت که از زمان شیوع کرونا تاکنون ۱۱ کودک گلستانی مبتلا به این ویروس با سابقه بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست دادند.

سراج‌الدین عارف‌نیا روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: در این مدت همچنین بیش از ۲۵۰ کودک گلستانی به کرونا مبتلا شدند که بخش عمده آن ها پس از گذراندن مراحل درمان مرخص شده و ۱۲ نفر همچنان تحت درمان قرار دارند.

به گفته وی نیمی از جمعیت مبتلا به کرونای گلستان را افراد زیر ۳۰ سال و ۲۰ درصد جمعیت بستری را افراد زیر ۱۵ سال تشکیل می دهند.

عارف نیا ادامه داد: درد شکم، تب، اسهال، استفراغ، سرفه، سردرد و سرگیجه از جمله علایم غیراختصاصی کرونا در کودکان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی گلستان اظهار داشت: به طور متوسط در ماه ۷۰ کودک مشکوک به کرونا در استان بستری می‌شوند که در حال حاضر خدمات لازم به این کودکان در بیمارستان های طالقانی گرگان و گنبدکاووس ارایه می شود.

وی افزود: تعداد افراد کرونایی تحت درمان در بیمارستان های استان به ۷۰۰ نفر رسیده و با توجه به بستری شدن روزانه ۳۰ تا ۴۰ نفر در این مراکز درمانی، شکستن رکورد بستری هزار و ۲۵۰ نفر در اسفند پارسال دور از انتظار نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام فعالیت سه هزار پرسنل کادر درمان در استان گفت: در پیک اول شیوع کرونا ۳۰۰ نفر از این افراد به این بیماری مبتلا شدند و اکنون در پیک دوم شیوع، روزانه ۲۰۰ پزشک و پرستار با داشتن علایم مشکوک درخواست مرخصی می کنند که پیش می‌کنیم حدود ۲۴۰ نفر آنان به کرونا مبتلا باشند.

وی همچنین گفت که در حال حاضر ۱۲۰ بیمار کرونایی استان در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و حال ۴۰ نفر آنان وخیم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با درخواست از مردم برای شرکت نکردن در مراسمات عروسی و عزا گفت: در یکی از روستایی منطقه مرزی داشلی برون برگزاری ۲ مجلس عروسی حدود ۲۵۰ نفر را به کرونا مبتلا کرد که پنج نفر آنان جان خود را از دست دادند.

وی یادآور شد: در نمونه دیگر، برگزای یک عروسی در بندرگز عده زیادی را روانه بیمارستان کرد و موجب افزایش تعداد مبتلایان به کرونای این شهر شد.

 

زنگ خطر کرونا این بار در چه استان‌هایی به صدا درآمده است؟

کسی فکرش را هم نمی کرد که ویروس کرونا خود را شهروند دائمی جا بزند و با هیچ ترفند و وسیله ای هم از راه بدر نشود.

شاید با کمرنگ شدن رنگ و روی این ویروس همه خیال می کردیم که بی صدا و خاموش رفته است اما افزایش آمار افرادی که این بیماری در وجودشان خانه کرده تمامی محاسبات را به هم ریخته است.

چند وقتی کاهش آمار مبتلایان و فوتی ها دلگرممان کرد به اینکه این بیماری هم به خیر گذشته و دست از سرِ ما که تاکنون مبتلا نشده ایم، برداشته است موضوعی که اینگونه نبود و گویی ویروس کرونا قصد حمله مجدد داشت و البته موفق هم شد، با بی توجهی برخی نسبت به رعایت مسائل بهداشتی به راحتی آمد و این بار با شکل و شمایل جدید که کار را برای مقابله با او سخت تر کرده است.

آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حکایت از درگیر شدن ۱۳ استان دارد و برای استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی چراغ قرمز و استان‌های گلستان، البرز، کرمان، یزد، همدان و سیستان و بلوچستان چراغ هشدار روشن شده است، در این شرایط باید با درایت بیشتر وارد شد و سرعت عمل را از این ویروس ناشناخته گرفت تنها با یک راه حل ساده آن هم استفاده از ماسک.

راه حل دیگری که مسوولان ستاد ملی مبارزه با کرونا برای رسیدن به وضعیت سفید در پیش گرفتند این بود که در استان ها به تناسب شدت و ضعف بیماری، محدودیت هایی اعمال کرده اند که از جمله آنها می توان استفاده از ماسک برای تمام کارکنان و مراجعه‌کنندگان بانک‌ها، تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس روزانه و شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، کتابخانه‌های عمومی، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، مساجد و مصلاها اشاره کرد.

همچنین بر اساس تصمیم این ستاد برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، همایش، عزاداری و عروسی، فعالیت باشگاه های ورزشی و ورزش های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه، قهوه خانه و چایخانه، باغ وحش و شهر بازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده،  باشگاه های بدنسازی و برگزاری نماز جمعه در استان های با وضعیت قرمز و هشدار با محدودیت هایی همراه است و این محدودیت ها تا ۳۰ تیرماه اجرا می شود و بعد از آن با در نظر گرفتن شرایط، تصمیم گرفته خواهد شد.

در این گزارش نمای کلی از وضعیت استان های قرمز و در معرض هشدار ارائه می شود تا آحاد جامعه از برخی محدودیت ها و شرایط بیمارستانی و درمانی استان خود مطلع شوند:

استان‌های در وضعیت قرمز

آذربایجان شرقی

تعطیلی یک هفته ای موزه‌ها، تعطیلی دانشگاهها، مدارس، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی حرفه ای، زبانسراها، آموزشگاه ها، کتابخانه های عمومی، استخرهای سرپوشیده، مراکز تئاتر، موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی و فرهنگی و مذهبی و همایش و باشگاه های ورزشی، کافه ها و قهوه خانه ها، شهربازی ها و باشگاه های بدنسازی، جلوگیری از برگزاری مراسم ترحیم و عروسی از جمله محدودیت هایی است که در شهرهای قرمز استان آذربایجان شرقی شامل جمله بناب، مراغه، چاراویماق، مرند، میانه، تبریز و اهر در هفته جاری  اعمال می شود.

آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی که حدود سه ماه نخست شیوع ویروس کرونا، در ردیف استان‌های با وضعیت به‌نسبت مناسب قرار داشت، به یکباره این بیماری اوج گرفت و در جمع استان‌های با بیشترین میزان ابتلا و حتی مرگ و میر قرار گرفت به گونه ای که جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی اعلام کرد: ظرفیت بیمارستان‌های امام (ره) و آیت‌الله طالقانی ارومیه پر شده است.

در راستای جلوگیری از تجمع گردشگران و شیوع بیماری کرونا، به مدت یک هفته مسدود شد و  بنا به درخواست اسقف اعظم، مراسم باداراک که همه ساله با حضور مسیحیان بسیاری از کشورهای جهان در قره‌کلیسای چالدران برگزار می‌شد، امسال برگزار نمی‌شود و ارائه خدمات در دستگاه‌های اجرایی به افرادی که فاقد ماسک هستند، انجام نمی‌گیرد و با دستگاه‌های اداری که در این زمینه کوتاهی کنند، برخورد می‌شود.

ایلام

از مجموع ۱۱ شهرستان در استان ایلام، پنج شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی است و آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در ایلام سه رقمی شده و زنگ خطر برای تهدید سلامت مردم به صدا درآمده است. 

براساس محدودیت‌های ابلاغی به مدت یک هفته فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها خصوصی، کتابخانه‌ها، تئاتر و مراکز مشابه، موزه، باغ موزه‌ها و شهربازی‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کافه‌ها، قهوه‌خانه، چاپخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی و باشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی پربرخورد و موارد مشابه ممنوع است همچنین مساجد و مصلی‌ها نیز تعطیل هستند.

با وجود محدودیت‌ها طبق توافق انجام‌شده با طرف عراقی، افراد دو تابعیتی (ایرانی، عراقی) با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند از مرز مهران تردد کنند.

بوشهر

در استان بوشهر نیز روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هر روز در حال افزایش است و چند شهرستان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی قرار دارند و از این رو مسئولان استانی تهمیداتی از جمله تعطیلی خطوط اتوبوسرانی و بازارهای سرپوشیده در شهرهای قرمز  این استان شامل بوشهر، کنگان، دشتستان و گناوه، دورکاری ۵۰ درصد کارکنان دستگاه های اجرایی، جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و عزا،تعطیلی پارک‌ها و ساحل را در نظر گرفته اند و البته تشویق  واحدهای صنفی رعایت کننده اصول بهداشتی هم جزو اقدامات تشویقی در کنار این محدودیت هاست.

خوزستان

بر اساس اعلام مسوولان شهرهای دزفول، آبادان، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، امیدیه، اندیمشک، ماهشهر، مسجدسلیمان، هندیجان و گتوند در وضعیت قرمز، شهرهای اهواز، بهبهان، حمیدیه و خرمشهر در وضعیت نارنجی و شهرهای آغاجاری، اندیکا، ایذه، باغملک، باوی، دشت آزادگان، رامشیر، شادگان، لالی، هفتکل و هویزه در وضعیت زرد قرار دارند.

در همین حال دکتر فرهاد ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اعلام کرده که با وجود اینکه ۱۵۰ تخت آی سی یو به  ظرفیت بیمارستانی استان خوزستان اضافه شده، ۱۷ بیمارستان خوزستان دستگاه اکسیژن ساز ندارند یا با کمبود مواجه هستند.

در شهرهایی که وضعیت قرمز اعلام شده فعالیت تمامی آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های آرایشی، موزه‌ و باغ موزه، خانه‌های کودک‌، حوزه‌های علمیه، مدارس‌، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، سالن‌های ورزشی پرخطر، مساجد و مصلاها، زبانسرا، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، تالارهای پذیرایی، مدارس شبانه روزی، کافه‌هاو چایخانه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع شده و ممنوعیت هرگونه مراسم از جمله ترحیم و عروسی و تعطیلی باشگاه های ورزشی پر خطر مانند کشتی و جودو از دیگر محدودیت های اعمال شده در خوزستان است.

هرمزگان

تعداد شهرستان‌های قرمز کرونا در این استان اکنون به ۱۰ مورد رسیده است که شامل بندرعباس، حاجی آباد، قشم، رودان، بندرلنگه، میناب و کیش، بستک، خمیر و جاسک است و مسوولان علت این افزایش را رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری دورهمی ها و مراسم های مختلف عروسی و ترحیم عنوان کرده اند.

اجباری شدن استفاده از ماسک برای مردم، کسبه، رانندگان تاکسی و اداره‌ها و حتی در بنار تجاری و مسافری، کاهش فعالیت ادارات و دورکاری کارکنان و نیز تعطیلی یک هفته ای مراکز ورزشی، تفریحی، آموزشی، موزه ها، مراکز فرهنگی و آرایشگاه ها از جمله تصمیمات استانی برای مقابله با کرونا به شمار می رود.

کرمانشاه

این روزها ۱۲ شهرستان در استان کرمانشاه نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند به همین خاطر کاهش ۵۰ درصدی جلسات ادارات، برگزاری نشست ها به صورت ویدئو کنفرانس، لغو آیین های مذهبی و فرهنگی و استفاده از ماسک در همه اداره ها و بانک‌ها در دستور کار است.

به گفته دکتر «بهمن روشنی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در چند روز اخیر تعداد موارد ترخیصی در استان کرمانشاه ۲ برابر بستری ها بوده که این روند بسیار امیدوارکننده است.

کردستان

در استان کردستان بر اساس اعلام حسین خوش اقبال معاون سیاسی استاندار مناطق مختلف استان با مواجهه با این ویروس نوسان دارند و ممکن است در شهرستان سنندج و مریوان با پیک بیماری روبرو شویم.

همچنین منصور مولانایی جانشین رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان سنندج گفته است:  بیش از ۹۰ درصد مردم و اصناف سنندج دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و مردم به خوبی خطر شیوع کرونا را جدی گرفته‌اند و اکنون بسیاری از آنان بیرون از منزل از ماسک استفاده می‌کنند.

خراسان رضوی

با اینکه تعداد بستری شدگان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مشهد و دیگر مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی این شهر نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشته است اما اورژانس های بیمارستانی شاهد افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان بوده و وضعیت شهر مشهد و استان خراسان رضوی از نظر ابتلا به کرونا و تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ همچنان قرمز است.

از زمان شیوع کرونا بیمارستانهای شریعتی، امام رضا (ع) و قائم(عج) در مشهد ویژه درمان بیماران کرونایی اختصاص یافته‌اند و اکنون تمامی طبقات بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی  امام رضا (ع) برای پذیرش بیماران آماده شده است و بیماران پس از بررسی وضعیت آنها در صورت نیاز به بخش های این مرکز ارجاع داده می شوند.

نیشابور، تربت حدریه و رشتخوار از جمله شهرهایی هستند که به دلیل وضعیت قرمز تا اطلاع ثانوی تمامی تجمعات و هر گونه برنامه‌ای در مراکز تجمعی مانند تالارها، مراکز مذهبی، گردشگری و آموزشی که در آنها تجمع ایجاد می‌شود ممنوع اعلام شده است.

استان های در وضعیت هشدار

گلستان

۱۰ شهر گنبدکاووس، کلاله ، مراوه تپه، مینودشت، گالیکش، کردکوی، آق قلا، بندرگز، ترکمن و گمیشان در وضعیت قرمز و گرگان، علی آباد، رامیان و آزادشهر نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند که سبب شده این استان در شرایط هشدار قرار گیرد.

اکنون ۶۷۵ مبتلا به بیماری کووید 19 در این استان بستری هستند که به گفته  عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیشترین آمار بستری‌ها مربوط به گنبدکاووس با ۲۷۵ نفر است.

البته در این میان آنچه بیشتر به چشم می خورد دور زدن محدودیت ها از سوی برخی زوج های جوان است که بنا به گفته مسوولان استان گلستان این افراد مراسم خود را در شهرهای اطراف برگزار می‌کنند که در صورت ادامه این روند، احتمال قرمز شدن وضعیت شهرهای همجوار دور از انتظار نیست.

کرمان

افزایش مبتلایان به کرونا در استان کرمان زنگ خطر را برای مردم این استان هم به صدا درآورده، بطوری که تقریبا نقاط مختلف این استان در معرض هشدار جدی قرار گرفته است و از این رو محدودیت‌های مصوب ستاد ملی کرونا به این استان بازگشته و نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی ‌کرمان تشدید شده است.

سیستان و بلوچستان

علاوه‌بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان سیستان و بلوچستان، موارد نیازمند به بستری در بخش‌های مراقبت ویژه نیز در این استان رو به افزایش است و به گفته دکتر محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شرایط به حدی رسیده که تخت‌های بستری بخش‌های کرونا در برخی بیمارستان‌ها تکمیل و در برخی دیگر نیز بیش‌از ۹۵ درصد تکمیل شده است و در صورت استمرار وضعیت فعلی، هم ظرفیت خدماتی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی تحت تاثیر روند بی‌رویه و فزاینده کرونا قرار خواهد گرفت.

وی این موضوع را هم گفت که اکنون ۶ آزمایشگاه دولتی در حال بررسی تست کرونای مردم سیستان و بلوچستان است اما با توجه به روند صعودی آمار مبتلایان به این ویروس ورود بخش خصوصی به این بخش ضروری به نظر می‌رسد.

البرز

بر اساس ستاد ملی کرونا  اکنون شهرستان های طالقان، نظرآباد، اشتهارد و ساوجبلاغ در وضعیت قرمز و شهرستان های کرج و فردیس در آستانه قرمز شدن قرار گرفته است بنابراین محدودیت هایی همچون دورکاری یک سوم کارکنان دولتی به صورت گردشی و کاهش ساعات ادارات ( هفت صبح تا ۱۲ ظهر) ، تعطیلی سالن های ورزشی، استخرها، مراکز تجمعی و تفریحی، شهرهای بازی، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه های زنانه ، سالن های زیبایی، مهدهای کودک، سینما ،تئاتر ،مدارس، دانشگاه ها، کتابخانه، حوزه علمیه، آموزشگاه فنی و حرفه ای تا اطلاع ثانوی در نظر گرفته شده است و شهرداری ها  و دهیاری ها موظف هستند روزانه نسبت  ضدعفونی کردن شهرها و روستاها اقدام کنند.

حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به جمعیت سه میلیون نفری البرز و وجود حدود سه هزار تخت بیمارستانی در این استان اظهار داشته است : استان البرز به لحاظ تخت بیمارستانی قدرت مانور ندارد و باید اقدامات پیشگیرانه توسط مردم و مسوولان در این استان تشدید شود.

همدان

اکنون چهار شهرستان همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز، بهار در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان ها در وضعیت زرد هستند و در مجموع استان همدان در شرایط هشدار نزدیک به قرمز است و بر این اساس با دستور استاندار ورود بدون ماسک به اماکن پرتجمع ممنوع شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرده است که در صورت روند رو به رشد مبتلایان به کرونا در استان با کمبود تخت برای بستری بیماران و تامین اکسیژن مورد نیاز مواجه خواهیم شد.

یزد

علت اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان یزد رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی مردم به ویژه بی توجهی به استفاده از ماسک است که این موضوع باعث شده فشار زیادی به حوزه درمان استان وارد شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اردکان هم اعلام کرده است که با افراد یا مراکزی که به الزامات و تذکرات بهداشتی بی‌توجهی کنند یا اقدامات آنان مصداق تهدید علیه بهداشت عمومی باشد، به عنوان ناقض حقوق عامه، برخورد قانونی می‌شود.

مهدی حسن‌پور گفته است رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک به‌ویژه در اماکن عمومی و محل‌های شلوغ، عدم استفاده از وسایل مشترک مثل خودکار و... استفاده از مایعات ضدعفونی‌کننده دست از  مواردی که رعایت آن از سوی افراد و مراکز مختلف انتظار می‌رود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.