سخنگوی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که 12 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز هستند و 13 استان نیز در وضعیت هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت امروز سه شنبه 24 تیر گفت: «استان‌ های آذربایجان های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

استان ‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

استاندار اصفهان: فرمانداران از اجتماعات ناقل ویروس کرونا ممانعت کنند

استاندار اصفهان تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند که دوری از تجمعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عامل سلامت خود و دیگران و دستوری شرعی، اخلاقی و عقلانی است.

عباس رضایی افزود: برخی گزارش‌ها حاکی از انتقال گسترده ویروس کرونا در برخی اجتماعات مثل عروسی‌ها و مراسم ترحیم و امثال آن است که به منظور حفظ سلامت جامعه باید با این موارد برخورد شود.

استاندار اصفهان با بیان‌اینکه بیش از هر دستگاهی خود آحاد مردم باید در این زمینه اهتمام مجدانه داشته باشند، تاکید کرد: برگزاری مجالس ختم و ترحیم بعنوان یک عمل مُستحب در این شرایط حاد، هیچ ضرورتی ندارد و برگزاری آیین‌هایی مثل جشن تولد و امثال آن نیز می‌تواند در یک زمان مناسب‌تر انجام شود.

رضایی اضافه کرد: بر این اساس فرمانداران باید از اجتماعات ناقل ویروس کرونا نظیر آیین‌های ترحیم و عروسی‌ها ممانعت کنند و با عوامل خاطی برخورد جدی داشته باشند.

کرونا وضعیت سبزوار را قرمز کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: با توجه به شیوع دوباره ویروس کرونا و افزایش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ وضعیت این شهرستان از این نظر قرمز اعلام شد.

دکتر علیرضا مسلم روز دوشنبه افزود: به رغم توصیه‌ها و هشدارهای لازم، عدم رعایت موارد بهداشتی و انجام رفتارهای پرخطر، روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را در سبزوار افزایش داده است.

وی ادامه داد: بسیاری از شهروندان هنوز به این باور نرسیده‌اند که این بیماری خطرناک است و به راحتی منجر به مرگ می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی روزهای سخت و دشواری در انتظار این شهرستان خواهد بود.

وی افزود: شهروندان از حضور غیر ضروری در مکان‌های شلوغ و پرتردد خودداری کنند و در صورت حضور در این مکان‌ها و وسایل نقلیه عمومی از ماسک استفاده نمایند.

 

بیماران کرونایی بدحال در خراسان جنوبی رو به افزایش است

رییس بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند گفت: در حال حاضر آمار بستری بیماران کرونایی به نسبت فروردین ماه امسال ۲ برابر و آمار بستری‌های بخش ویژه چهار تا پنج برابر شده است.

دکتر علیرضا محمودی‌راد روز دوشنبه درباره آخرین وضعیت این بیمارستان در مقابله با کرونا گفت: با توجه به مراعاتی که مردم در فروردین ماه داشتند و اعمال محدودیت‌های لازم، وضعیت بیماری کرونا در استان در شرایط قابل کنترل بود و بیمارستان هم در آرامش به سر می‌برد.

وی افزود: همچنین آمار بیماران بستری به سقف ۳۰ نفر و آی. سی. یو (بخش مراقبت ویژه) بیمارستان ولی عصر در بازه یک ماهه یک بیمار داشت اما متاسفانه با توجه به شرایط خاص و عدم رعایت‌هایی که اتفاق افتاده در یک ماه اخیر با افزایش آمار مبتلایان وضعیت بیرجند به قرمز رسیده و در حال حاضر آمار بستری‌ها به نسبت فروردین ماه ۲ برابر و آمار بستری‌های بخش ویژه چهار تا پنج برابر شده است.

رییس بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند از راه‌اندازی بخش آی. سی. یو جدید ویژه بیماران کرونایی در استان خبر داد و گفت: پیرو جلساتی که در قرارگاه کرونا دانشگاه داشتیم در صورت نیاز می‌توانیم بعضی از بخش‌ها را در بیمارستان ولی عصر (عج) جابه‌جا یا به بیمارستان‌های دیگر منتقل کنیم.

وی اظهار داشت: لذا با توجه به افزایش آمار بیماران بدحال مبتلا به کرونا و نیاز به بخش ویژه، با حمایت مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان، در تلاشیم تا آخر هفته بتوانیم بخش آی. سی. یو جدید را با ۱۳ تخت راه‌اندازی کنیم.

محمودی‌راد افزود: از اسفند سال گذشته با شیوع بیماری کرونا و انتخاب بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) به عنوان بیمارستان مرجع کرونا در استان، عملیات تشخیصی و درمانی در این بیمارستان شروع شد و خوشبختانه در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، جزو ۲۰ دانشگاهی بودیم که آزمایشگاه ویروس شناسی را در بیمارستان ولی عصر راه‌اندازی کردیم.

براساس آخرین اعلام ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا هیچ کدام از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت سفید (کم خطر) نیست و ۲ شهرستان استان در وضعیت زرد (خطر متوسط)، ۲ شهرستان وضعیت نارنجی (پرخطر) و هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

اکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان در مناطق پرخطر و بسیار پرخطر از نظر شیوع کرونا زندگی می‌کنند و به دستور استاندار قرار است محدودیت‌های جدید پس از بررسی و تصویب نهایی در مناطق قرمز خراسان جنوبی اعمال شود.

حضور در تجمعات خانوادگی، دورهمی‌ها و برگزاری مراسم ختم و عروسی بیشترین سهم را در افزایش موارد مثبت کرونا طی یک ماه اخیر داشته است.

 

وضعیت کرونا در خلخال نگران‌کننده است

دادستان عمومی و انقلاب خلخال گفت: وضعیت رو به رشد آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان نگران‌کننده بوده و در چنین شرایطی چاره‌ای جز افزایش شدت برخورد با عوامل تشدید کرونا نیست.

علی نباتی روز دوشنبه با هشدار به عوامل افزایش شدت کرونا در این منطقه افزود: دستگاه قضایی شهرستان با افرادی که به هرگونه و با توجهی به موارد بهداشتی توصیه شده زمینه ابتلای خود و همچنین افزایش آمار مبتلایان به کرونا ویروس را فراهم می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

وی گفت: با هدف جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا فعالیت بازارهای هفتگی شهری و روستایی میوه و تره‌بار ممنوع بوده و شهرداری خلخال موظف است با هرگونه فعالیت‌های دستفروشان و دوره‌گردان برخورد و نسبت به جمع‌آوری شغل‌های مزاحم که موارد ابتلا به بیماری کرونا را تشدید می‌کند، اقدام کند.

وی اظهارداشت: اجرای طرح اجباری استفاده از ماسک در ادارات دولتی ،بانک‌ها ،موسسات خصوصی خدمات‌رسانی عمومی و تمام واحدهای صنفی ،نانوایی‌ها و همچنین افراد با شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هنگام تردد در این اماکن ضروری بوده و مسوولان اماکن دولتی و عمومی از ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک جدا پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی خلخال با هرگونه عوامل تشدید بحران کرونا به شدت برخورد خواهد کرد، افزود: برای پیشگیری از افزایش ابتلا به بیماری کرونا گروه‌های بازرسی و نظارتی ویژه اماکن عمومی دولتی و بخش خصوصی تشکیل و بصورت روزانه اقدام به کنترل موارد بهداشتی پیشگیرانه از کرونا از جمله اجرای طرح اجباری  استفاده از ماسک در اماکن عمومی خواهند کرد.

دادستان عمومی و انقلاب خلخال گفت: آمار مبتلایان به بیماری کرونا در این شهرستان بطور غیر متتظره‌ای بالا رفته و در طول یک روز ۲۰ نفر مشکوک به کرونا به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که ۱۲ نفر از این تعداد بستری شده که این تعداد بستری از آغاز شیوع این بیماری در خلخال بی‌سابقه است.

 نباتی افزود: در حالی که تعداد قابل توجهی بیمار کرونایی در خانه‌های خود قرنطینه و در حال درمان بوده و تعداد قابل توجهی از مبتلایان به ویروس کرونا نیز در حال بستری و درمان در بیمارستان این شهرستان هستند ،پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع ،مراسم عزا و عروسی و هرگونه حرکت جمعی که منجر به تشدید بیماری شود به مردم توصیه می‌شود.

 

پیشروی کرونا در مازندران زیر چتر غفلت‌ها

در حالی مازنی‌ها از حدود یک هفته گذشته تاکنون پس از دو ماه تجربه روند نزولی همه‌گیری کرونا ، بار دیگر در حال تجربه روزهای تلخ افزایش روزانه آمار مبتلایان و بستری آنها در بیمارستان‌ها هستند که همچنان وجود رفتار عادی با کرونا در این خطه شمال کشور نگران کننده است.

بررسی میدانی در سطح شهرها و گاها روستاهای این خطه شمال کشور نشان می دهد اگرچه  که با به صدا در آمدن آژیر وضعیت قرمز کرونایی در حداقل یک چهارم شهرستان های مازندران  و افزایش آمار مبتلایان روزانه به همراه  اجباری شدن استفاده از ماسک در فضاهای عمومی ، سرپوشیده نسبت به گذشته رفتارها با این ویروس در ظاهر تغییراتی ملموسی را نشان می دهد، ولی همچنان تا رسیدن به مرز مطلوب رفتار مسالمت آمیز با این ویروس با همسان سازی رفتاری در این خطه شمال کشور با وجود بالا بودن آمارها فاصله زیادی وجود دارد.

براساس اعلام رسمی ستاد استانی مقابله با کرونا در سطح ملی و استانی با روند افزایشی آمار مبتلایان به این ویروس ، میزان استفاده از ماسک به خصوص در اماکن عمومی پرازدحام، سرپوشیده و سایر مکان های آلوده نسبت به هفته گذشته ( هفته اول تیرماه ) از ۱۰ تا ۱۵ درصد به حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد رسید که برای رسیدن به یک مرز اطمینان برای مقابله نیاز است تا حداقل ۸۰ درصد از مردم رفتارشان را در ارتباط با این ویروس با استفاده از ماسک ، عدم انجام سفرهای غیر ضرور، نرفتن به مراسم جشن و عزا  و رعایت سایر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی اصلاح کنند.

براساس آخرین آماری که روز گذشته از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل انتشار یافت، هم اکنون حدود یک هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دو بیمارستان تحت درمان قرار دارند که حدود ۸۰۸ بیمار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه مازندران که ۲۷ شهرستان از ۲۸ شهرستان را تحت پوشش دارد و ۱۸۴ بیمار نیز در بیمارستان های کرونایی دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری هستند که ۸۰ درصدشان در مراسم عزا و عروسی به این ویروس مبتلا شدند.

 

کرونا جان ۵۱۹ نفر را در گلستان گرفته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به ابتلای ۴۵ هزار شهروند این استان به کرونا از ابتدای شیوع بیماری گفت که تاکنون ۵۱۹ نفر بر اثر مبتلاشدن به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

دکتر عبدالرضا فاضل روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: فقط در روز گذشته ۲۲ نفر از اهالی استان گلستان بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

وی که همزمان با قرمز شدن شرایط بهداشتی در تمام شهرستانهای ۱۴ گانه استان گلستان به سبب کرونا سخن می‌گفت، اضافه کرد: از مجموع افراد مبتلا تاکنون، حدود ۳۵ هزار نفر در طرح غربالگری شناسایی و مراحل درمان خود را در خانه سپری کردند و حدود ۱۰ هزار نفر دیگر در مراکز درمانی بستری شدند.

وی همچنین گفت که ۶۰ درصد بیماران فوت شده ناشی از کرونا در استان گلستان دارای بیماری زمینه‌ای بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین به بستری‌بودن ۳۰ کودک مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اشاره کرد و گفت که تاکنون ۱۲ کودک گلستانی به علت این بیماری جان خود را از دست دادند.

وی افزود که بیشترین رده سنی مرگ و میر ناشی از کرونا در استان گلستان مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در ادامه به برخی کمبودها و مشکلات زیرساختی حوزه درمان استان اشاره کرد و گفت: کمبود تخت بیمارستانی، دستگاه اکسیژن‌ساز و سی‌تی‌اسکن از جمله چالش‌های اصلی درمان بیماران کرونایی گلستان است.

وی همچنین گفت که در زمان حاضر ۶۸۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در گلستان بستری هستند که حال ۴۴ نفر آنها وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: دیروز ۲۲ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در گلستان جان خود را از دست دادند که آماری نگران کننده و نیازمند توجه و مراقبت هرچه بیشتر مردم است.

دکتر فاضل با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی در گلستان افزود: از این تعداد و در مرحله اول شیوع این بیماری در اسفند ماه، هزار و ۵۰۰ تخت به درمان بیماران کرونایی اختصاص یافت.

به گفته وی شهرستانهای گنبدکاووس و گرگان به ترتیب با ۲۷۳ و ۱۴۵ بیمار آلوده‌ترین مناطق استان گلستان از لحاظ شیوع کرونا است.

 

مرگ و میر کرونا در قزوین پنج برابر رشد داشته است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین: آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان نسبت به هفته گذشته پنج برابر رشد داشته است.

منوچهر حبیبی روز دوشنبه افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر از شهروندان قزوینی بر اثر ابتلا به ویروس این بیماری مهلک جان خود را از دست داده‌اند.

حبیبی با ابراز نگرانی از روند افزایشی فوتی‌های کرونا در این استان اظهار داشت: هم اکنون ۲۳۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان قزوین بستری بوده که ۲۱ نفر از آنها با مشکلات حاد تنفسی مواجه هستند.

این مسئول به پذیرش ۳۳ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته در سطح مراکز درمانی استان اشاره و یادآور شد: بی‌توجهی شهروندان به رعایت اصول بهداشتی در بازار، اماکن تجاری و تالارهای پذیرایی از عمده عوامل افزایش روند این بیماری در قزوین است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

حبیبی خاطرنشان کرد: بیماری کرونا درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

در حال حاضر وضعیت بیماری کرونا در شهرستان‌های قزوین و تاکستان نارنجی، آوج و آبیک سفید و در بویین زهرا زرد اعلام شده است.

 

حضور شهروندان مشهدی در آرامستانهای این شهر ممنوع شد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در پی روند صعودی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در این کلانشهر، ورود و حضور شهروندان در آرامستانهای کلانشهر که پیش از این برای مدتی آزاد شده دوباره از امروز ۲۳ تیر ماه تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد بود.

مهدی یعقوبی عصر سه‌شنبه با اعلام وضعیت قرمز برای مشهد از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ اشاره و بیان کرد: به همین خاطر با هدف جلوگیری از انتقال و مهار ویروس کرونا، ممنوعیت ورود شهروندان مشهدی به همه آرامستانهای این کلانشهر اجرا می‌شود.

وی افزود: بر این اساس فقط پذیرش متوفی جدید به همراه جمع محدودی از اقدام مشایعت‌کننده در آرامستانها صورت می‌گیرد.

معاون شهردار مشهد گفت: در پی توصیه‌های اعلام شده مبنی بر ممانعت از ازدحام و حضور مردم در محیطهای شلوغ و ممنوعه، از شهروندان درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و دیگران تنها در صورت همراهی با متوفی جدید آن هم با رعایت دقیق و کامل پروتکلهای بهداشتی وارد آرامستانها شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.