طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت 15 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می برند و 11 استان نیز در وضعیت هشدار هستند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «استانهای تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استانهای آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم  هم در وضعیت هشدار قرار دارند

 

 

برگزاری نماز عید قربان در مناطق سفید

نماز عید قربان نیز به دلیل اینکه ۱۵ استان در وضعیت قرمز قرار دارد صرفا در شهرها و نقاطی که در وضعیت سفید کرونایی قرار داشت اقامه شد و البته فاصله گذاری و استفاده از ماسک به هنگام نماز جلوه دیگری از این نماز باشکوه را در این ایام به نمایش گذاشت.

خور و بیابانک واقع در شرق شهر اصفهان از جمله نقاطی بود که امروز به دلیل دارا بودن وضعیت سفید نماز عید قربان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور مردم ولایتمدار در جوار آستان مقدس امام زاده سیدداود( ع) شهر خور اقامه شد.

اراک و ۳۲ نقطه استان مرکزی نیز از جمله شهرهایی بود که نماز عید قربان با رعایت تمامی موارد بهداشتی به امامت آیت الله« قربانعلی دری نجف آبادی» نماینده ولی فقیه در استان مرکزی برگزار شد.

نماز عید قربان همزمان با دهم ذی‌الحجه در ۱۵ پایگاه در خراسان رضوی شامل خوشاب، کوهسرخ، داورزن، خلیل‌آباد، جوین، حکم‌آباد، جغتای، هلالی، مه ولات، کاشمر، تربت‌جام، نصرآباد، صالح‌آباد، طرقبه و شاندیز با رعایت کامل و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت ضوابط فاصله‌گذاری فیزیکی بین نمازگزاران و صفوف آنها برگزار ‌شد اما در مشهد به دلیل شرایط قرمز کرونایی، نماز عید قربان برپا نشد.

 

وضعیت نگران کننده شیوع بیماری کرونا در تهران

فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران تصریح کرد: طبق منحنی وضعیت عمومی جهانی آمریکای شمالی و جنوبی و تا حدی هم کشورهای آفریقایی و آسیایی، که ما جزو آن هستیم، شیوع بیماری رو به رشد است و تعداد موارد ابتلا و موارد مرگ هم سیر فزاینده ای را در پیش گرفته است.

زالی با یادآوری  منحنی سینوسی ابتلای روزانه و مرگ و میر در تهران، عنوان کرد: شهرهای کشور از لحاظ میزان ابتلا، بستری، مرگ و میر با معدل سازی وزارت بهداشت از شاخص های مربوطه مورد تحلیل قرار داده است و بر اساس این شاخص ها شرایط شهر را اعلام می کنند؛ استان و شهر تهران در روزهای اخیر در شرایط قرمز قرار گرفته است. کرج نیز مشابه همین شرایط دارد که کار را برای پایتخت سخت تر می کند.

وی ادامه داد: با توجه به داده های اسفندماه، در هفته سوم و چهارم شیوع بیماری به اوج خود نزدیک شد و به تدریج با اعمال تعطیلی های هدفمند و محدودیت ها، سیر نزولی را تجربه کردیم. البته مجدد در هفته سوم وچهارم خردادماه آمار ابتلا رو به افزایش گزارش شد.

فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران از ثبت بالاترین میزان مرگ و میر در پایتخت در ۲۸ اسفندماه خبر داد و افزود: در ۱۱ فروردین هم موجی از مرگ و میر را تجربه کردیم که به روند کاهی را در پیش گرفت و اخیرا مجددا رو به افزایش است. این شرایط در تعداد بستری ها نیز صادق است.

زالی گفت: تلاش کردیم R صفر را به عنوان بحث مهمی برای کنترل اپیدمی مورد توجه قرار دهیم. همچنین در تحلیل اپیدومیولوژی ها امواج بعدی از لحاظ زمانی با کاهش ترس از بیماری همراه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.