بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت 15 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز هستند و 11 استان نیز در وضعیت هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «استانهای تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استانهای آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم  هم در وضعیت هشدار قرار دارند.»

 

توقف روند افزایشی کرونا در مازندران

روند افزایشی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا که از اویل تیرماه گذشته آغاز شد، اکنون بر اساس بررسی آمار یک هفته‌ای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان شاهد توقف این روند افزایشی هستیم.

پیک دوم شیوع ویروس کرونا و مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که از هفته دوم تیرماه امسال آغاز شد به سرعت نیمی از شهرستان های استان مازندران را به وضعیت قرمز کرونایی کشاند.

آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران که در هفته تیر ماه در مدار حدود ۲۵۰ نفر تجاوز نمی کرد ، به یک باره در عرض ۱۰ روز چهار برابر شد. این مسئله مازندران را به طور رسمی وارد پیک دوم شیوع کرونا و همچنین به جمع استان های قرمز کرونایی وارد کرد.

حتی برخی از شهرستان های مازندران همانندآمل و بابل  وارد شرایط حاد شدند و حدود ۸۰ درصد از ظرفیت بیمارستانی آنها به بستری بیماران کرونایی اختصاص یافت که منجر به وضع محدودیت های جدی از جمله تعطیلی موقتی بازارهای محلی و برخی از صنوف شد که تا همین امروز نیز ادامه دارد. 

با این حال طبق بررسی های به عمل آمده در یک هفته اخیر شاهد توقف روند افزایشی بیماران بستری در استان مازندران بودیم. 

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر یک هزار و ۵۵۷ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه بستری هستند که این امار در روز شنبه هفته گذشته (پنجم مرداد) یک هزار و ۵۵۶ نفر بود. 

این درحالی است که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاهد افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری بودیم که به ترتیب به یک هزارو ۵۸۹ و یکهزارو ۵۹۳ نفر رسید. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۵۰ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان بستری و ۲۷۴ بیمار نیز از بیمارستان مرخص شدند. 

دکتر سیمین بابایی با اشاره به توقف روند افزایشی آمار مبتلایان به ویروس کرونا گفت: افزایش هوشیاری و گسترش رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط جامعه علت اصلی توقف آمار مبتلایان در استان بود.

وی با بیان اینکه هنوز مازندران در شرایط قرمز کرونایی به سر می‌برد افزود: نباید اخبار مربوط به کاهشی شدن تعداد مبتلایان باعث کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی شود. 

 

عادی انگاری پیک‌های بعدی به همراه خواهد داشت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه عادی انگاری علت اصلی ورود مازندران به پیک دوم شیوع کرونا بوده گفت: حتی با عادی شدن شرایط نیز عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده نکردن از ماسک، پیک های دیگری برای مازندران به همراه خواهد داشت. 

بابایی با بیان اینکه هنوز درمانی برای ویروس کرونا یافت نشده است از مردم خواست زیست در شرایط کرونایی را با استفاده از ابزارهای بهداشتی همچون ماسک و دستکش در پیش بگیرند. 

وی همچنین عدم مسافرت و تردد غیرضروری در اماکن عمومی را بهترین راه برای قطع زنجیره انتقال ویروس عنوان کرد و گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تردد در اماکن عمومی تا حد زیادی می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: تجربه برخی از کشورها نشان داده که استفاده از اقلام بهداشتی همانند ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نه تنها توانسته منجر به حداقل رسیدن آمار مبتلایان و کنترل بیماری شود، بلکه بازگشت مردم به زندگی عادی اقتصادی را نیز رقم زده است. 

ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته به تدریج دامن گیر تمام استان های کشور شد ، در استان گردشگرپذیر مازندران نیز تاکنون ‌تعداد زیادی از افراد را مبتلا و تعدادی از هموطنان را به کام مرگ کشاند.

کرونا در حالی پس از ۶ ماه هنوز قربانی می گیرد و افراد بیشتری را مبتلا می کند که گویا مردم همچنان این ویروس را جدی نگرفته و سرعت و سهولت شیوع را باور نکرده اند.

 

کاهش ۴۳ درصدی فوتی‌های کرونا در دماوند

رئیس بیمارستان سوم شعبان دماوند گفت: با توجه به افزایش تعداد بستری‌های بیمارستان سوم شعبان دماوند در پیک دوم کرونا نسبت به پیک اول، شاهد کاهش ۴۳درصدی فوتی‌های کرونا در منطقه نسبت به پیک اول شیوع بیماری هستیم.

مسعود مسلمی‌فرد با اشاره به شرایط کنونی بیمارستان سوم شعبان شهرستان دماوند به عنوان تنها بیمارستان نگهداری بیماران کرونایی در منطقه، اظهار داشت: وضعیت بیمارستان به لحاظ تعداد بیماران نسبت به پیک قبلی بسیار افزایش داشته است، همچنین مدت زمان بستری شدن بیماران در بیمارستان بیشتر شده و حال بیماران بدتر است.

این مقام مسئول بیان داشت: بطوری که تعداد سی‌تی اسکن‌های بصورت روزانه از حدود ۳۰ مورد به حدود ۵۰ مورد رسیده است و همچنین در این مدت روزانه حدود ۳۰ تخت بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: اما طبق آمار و روند درمان بیماران کرونایی منطقه، نسبت به پیک اول با توجه به نوع تغذیه و اقدامات انجام شده شاهد کاهش ۴۳ درصدی فوتی‌های دماوند نسبت به پیک اول هستیم.

این مقام مسئول این میزان کاهش را با توجه به شرایط و تجارب و تسلط جامعه نسبت به بیماری عنوان کرد و افزود: علیرغم اینکه در کشور تعداد فوتی‌ها افزایش داشت اما در شهرستان دماوند خوشبختانه افزایشی نداشتیم.

مسلمی‌فرد ادامه داد: هم اکنون حدود ۶۰درصد بستری شدگان ساکن شهرستان دماوند و ۴۰ درصد غیربومی از مناطق بومهن، پردیس و مسافران گذری از مسیر هستند و شهر دماوند نسبت به نقاط دیگر بستری‌های کمتری داشته است.

رئیس بیمارستان سوم شعبان دماوند تصریح کرد: متاسفانه هنوز روند بستریها کاهش نیافته است و این موجب می‌شود که در آینده در بیمارستان دچار مشکل شویم، از این رو به مردم توصیه اکید می‌شود حتما ماسک بزنند، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و دست‌ها را مرتب بشویند.

 

وضعیت کرونا در کرمانشاه زرد است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: وضعیت کرونا در استان نسبت به گذشته بهتر شده و به طور کلی در وضعیت زرد هستیم.

دکتر محمودرضا مرادی روز شنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا اظهارداشت: ️هم اکنون شهرستان‌های سرپل ذهاب، کنگاور و پاوه در وضعیت قرمز به سر می برند.

وی با بیان اینکه این وضعیت نتیجه عملکرد گذشته است و باید همه مواظب باشیم، افزود: ️افزوده شدن مراسم عروسی تا قبل از شروع ماه محرم نظارت و حساسیت بیشتری را می طلبد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: ️روز گذشته آزمون دکترا (Ph.D) با نظارت کامل و اجرای ‌پروتکل ها به نحو مطلوبی برگزار شد.

مرادی ادامه داد: ️شب گذشته ۲۱۳بستری در بیمارستان ها داشتیم و امیدواریم با کمک مردم و حمایت مسوولان شاهد سیر نزولی بیماری در استان باشیم.

 

روند افزایشی کرونا در همدان کنترل شد

استاندار همدان گفت: با تدابیر صورت گرفته و همکاری و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند افزایشی ویروس کرونا در این استان تا حدودی کنترل شد.

سید سعید شاهرخی روز شنبه در نشست اعضای ستاد مقابله با کرونا همدان اظهار داشت: رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید ستاد مقابله با کرونا بیش از گذشته از سوی مردم و هم استانی ها مورد توجه بوده است.

وی اضافه کرد: تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موجب بهبودی شرایط به ویژه در برخی از شهرستان‌های این استان شده که امید می رود بتوان با همراهی مردم و سایر صنوف این ویروس را مهار کرد.

استاندار همدان با تاکید بر ضرورت نظارت جدی تیم‌های بازرسی بر روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی گفت: افرادی که با رعایت نکردن توصیه های بهداشتی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند به دستگاه قضایی معرفی شوند.

شاهرخی اضافه کرد: با توجه به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور سالجاری، اداره کل آموزش و پرورش همدان تمهیدات لازم را برای آغاز تدریس دانش آموزان بر اساس پروتکل‌های بهداشتی فراهم کند در عین حال درباره برگزاری کنکور تابع تصمیم های ستاد ملی بوده و منتظر ابلاغ جزئیات از سوی این ستاد هستیم.

وی ادامه داد: قرار است در مناطق سفید از نظر میزان ابتلا به کرونا کلاس‌های درس به صورت حضوری و در مناطق قرمز کرونایی تدریس به صورت غیرحضوری باشد البته جزییات نحوه تدریس در شرایط کرونایی در هفته هایی آینده اعلام می‌شود.

 

ابتلا به کرونا در خلخال سیر نزولی گرفت

فرماندار خلخال گفت: با افزایش توجه مردم به رعایت موارد پیشگیرانه از کرونا و نکات مربوط به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی شمار مبتلایان به این ویروس در این شهرستان سیر نزولی گرفته است.

فریدون بابایی روز شنبه در جلسه ستاد فرماندهی قرارگاه زیستی و مقابله با کرونا در خلخال افزود: چند روز پیش بی‌توجهی مردم به موارد پیشگیرانه از کرونا موجب افزایش شمار مبتلایان به این ویروس شد ولی اخیرا با توجه مردم منطقه به مراقبت‌های بیشتر و پرهیز از تجمع و برگزاری مراسم عروسی و ترحیم آمار ابتلا به این ویروس رو به کاهش گذاشته است.

وی اظهارداشت: علاوه بر دانشکده علوم پزشکی و دستگاه تامین سلامت جامعه که در راس مقابله و درمان کرونا قرار دارد، سایر دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد قرارگاه زیستی خلخال باید برای نهادینه شدن این فرهنگ در بین آحاد مختلف جامعه بیش از پیش تلاش کنند.

وی با بیان اینکه خلخال از مدیریت خوب کرونا در اوایل شیوع این بیماری در استان تجربه موفقی کسب کرده ، گفت: این تجربه باید دوباره به کار گرفته شود و انتظار از دست‌اندرکاران مقابله با کرونا پیشگیری از آسیب اقتصادی ناشی از اعمال محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های اجتماعی و خودداری از جمله برگزاری تجمع ،عروسی و مجلس ترحیم است.

او گفت: در ایام عزاداری ماه محرم از توزیع هرگونه احسان و نذورات خام همچون خرما ،چای و حلوا جلوگیری شده و در صورت ضرورت توزیع غذای گرم، این کار با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و با نظارت کامل دستگاه تامین سلامت شهرستان انجام خواهد شد.

 

بیش از ۶۰ درصد مبتلایان کرونا در همدان بالای ۵۰ سال هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به کرونا در این استان بر اساس داده‌های آماری بالای ۵۰ سال سن دارند.

رشید حیدری مقدم روز شنبه در جلسه اعضای ستاد ملی کرونا در همدان اظهار داشت: از نظر فراوانی موارد مثبت کرونا، بیشترین میزان مربوط به تاریخ ۲۷ تیر سالجاری با ۷۰ مورد مثبت و ۱۱۶ مورد بستری است.

وی با بیان اینکه ۲۴ خرداد بیشترین میزان فوتی با ۱۵ نفر ثبت شد، گفت: هم اینک میانگین مرگ روزانه به زیر ۱۰ نفر رسیده و بیشترین میزان ترخیص بیمار نیز ۱۱۹ مورد بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: شهرستان های همدان، ملایر، کبودراهنگ، تویسرکان و بهار هم اینک در شرایط قرمز کرونایی و شهرستان های رزن، نهاوند، فامنین، درگزین و اسدآباد در شرایط زرد هستند.

حیدری مقدم با بیان اینکه شاخص سرایت‌پذیری در همدان به زیر یک یعنی ۹۷ صدم رسیده است ابراز امیدواری کرد: این روند تداوم یابد چرا که در این صورت می‌توان بیماری کرونا را در استان همدان کنترل و مهار کرد.

وی گفت: روند بروز بیماری در افرادی که در تماس نزدیک با بیمار بودند در هفته میانی تیر امسال شرایط خوبی نداشت با این وجود روند به سمت کاهشی در حال پیشروی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره نتایج غربالگری‌ها نیز گفت: ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر در مراکز ۱۶ ساعته استان غربالگری شدند که نتایج تست ۳۴ درصد مراجعان به این مراکز معادل حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر مثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.