سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روزانه خود اعلام کرد که همچنان ۱۳ استان کشور در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار کرونا هستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۱۶ بیمار کرونای دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۳ هزار و ۲۹ نفر رسید و ۲۸ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ شهریور ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۱۳۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۹۹ هزار و ۹۴۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۴۴ هزار و ۵۱۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۵۳۲ هزار و ۸۷۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری با اعلام اینکه همچنان ۱۳ استان کشور در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار کرونا هستند، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری گفت: با خروج آمریکا از برجام، نقض یکجانبه قوانین بین المللی، بی توجهی به مصوبات بین المللی و ادامه و اعمال سخت ترین تحریم های معاصر علیه ملت ایران، مسدودسازی کانال های تامین مالی و فشار به شرکت هایی دارویی و تجهیزات پزشکی و منع آنها در فروش این اقلام به ایران، تامین نیازهای سلامت مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی گفت: اکنون به رغم مواجهه همه جانبه کشور با اپیدمی کرونا و با وجود تلاش همه جانبه و جهادگرانه مسئولان نظام سلامت در این شرایط حساس و پیچیده، با نقص غیر قانونی و آشکار قوانین بین المللی از طرف آمریکا بزرگترین تهدید قرن حاضر علیه ملت ایران رقم خورده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اعمال هر گونه سیاست خصمانه و ضد حقوق بشر دولت آمریکا علاوه بر تضییع حقوق ملت ایران، عواقب ناگواری برای سلامت و امنیت جهان به همراه دارد. ارسال نامه وزیر بهداشت به مدیر کل سازمان بهداشت جهانی و اشاره وی به توافقات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با کرونا و فراخوان آن سازمان برای رفع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بیانگر اقدامات ضد حقوق بشر آمریکا علیه ملت ایران است.

وی گفت: تحریم دارو و تجهیزات پزشکی و از دسترس دورنگه داشتن این اقلام ضروری سیاست ظالمانه آمریکا علیه سلامت ملت ایران را ثابت می کند اما ملت ایران با رعایت پروتکل های بهداشتی سرافرازانه و سربلند از این آزمون سخت عبور می کنند.

 

آخرین وضعیت کرونا در استان ها

بر اساس آمارها، در شرایطی که آمار مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن در آذربایجان شرقی تا حدود ۲ هفته قبل تقریباً تثبیت شده و به عدد مشخصی رسیده بود اما به تدریج آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن دوباره روند صعودی بخود گرفت به طوری که بار دیگر سبب نگرانی مردم و مسوولان بویژه در کلانشهر تبریز شده است.

در استان چهارمحال و بختیاری نیز به گفته مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شیوع کرونا در استان از ابتدای تیرماه تاکنون در اوج خود قرار دارد و پیش‌بینی‌ می‌شود این روند صعودی در هفته جاری نیز تداوم یابد زیرا در هفته های اخیر تعداد بیماران سرپایی کووید ۱۹ نیز افزایش داشته است.

در اصفهان نیز طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز اعلام کرد: وضعیت این استان به لحاظ ابتلای موارد مثبت قطعی به بیماری کرونا در حال افزایش به سمت یک قله جدید است زیرا با اینکه این استان حدود هفت درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده، نزدیک به یک سوم کل موارد مثبتی که در ۲۴ ساعت گذشته در کشور گزارش شد مربوط به این استان است.

پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز بار دیگر امروز هشدار داد: تغییر فصل و شروع بیماری های سرماخوردگی و آنفلوآنزا وضعیت ماه های آینده را در این استان از لحاظ شیوع بیماری کرونا با چالش مواجه می کند و این بیماری اوج خواهد گرفت.

مشکل دیگری که این روزها درباره شیوع بیماری کرونا تاکید می شود، عادی انگاری این ویروس است چنانچه هدایت الله جمالی استاندار قزوین، بالا رفتن میزان مسافرت‌ها و پایین آمدن حساسیت ساکنان این استان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را موجب افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان دانسته است.

در زنجان نیز شمار مبتلایان به ویروس کرونا روند افزایشی دارد و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان از افزایش موارد مثبت کرونایی در بین مراجعه کنندگان به مراکز سرپایی و بستری استان خبر داده است.

در شهرستان سلسله استان لرستان سرپرست فرمانداری این شهر اعلام کرد: با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا در شهرستان، تمامی مدارس شهری و مدارس روستایی بالای ۳۰ نفر جمعیت بجز پایه اول ابتدایی تا اول مهرماه تعطیل است.

البته برخی مسئولان بهداشتی کاهش میزان استفاده از ماسک را یکی از دلایل افزایش ابتلا به بیماری کووید 19 می دانند چنانچه رئیس مرکز بهداشت دزفول گفته کاهش استفاده از ماسک باعث افزایش آمار کرونا در روزهای اخیر در شهرستان دزفول شده است.

 

کردستان در آستانه تشدید اپیدمی کووید ۱۹ قرار گرفت

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نسبت به قرارگیری این استان در آستانه موج جدیدی از اپیدمی و همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ ظرف هفته‌های آینده هشدار داد.

دکتر ایراهیم قادری روز شنبه اظهار داشت: در هفته گذشته شاهد افزایش موارد بستری در استان کردستان بودیم و به نظر می‌رسد فعالیت ویروس کرونا درحال افزایش است.

وی تاکید کرد: این مساله می‌تواند ناشی از افزایش مهمانی‌ها، مسافرت‌ها و کاهش استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله فیزیکی و عدم رعایت اصول بهداشتی توسط افراد مبتلا و دارای علائم باشد. معاون امور بهداشتی دانشگاه کردستان افزود: در صورتی که رعایت دستورات بهداشتی به صورت سریع در شهرستان‌ها افزایش نیابد، در هفته‌های آینده با مشکل رویرو خواهیم شد.  

قادری یادآور شد: افزایش گردش ویروس و فعالیت آن در آستانه پاییز بسیار خطرناک است و باید بسرعت از گردش ویروس با رعایت اصول بهداشتی کاسته شود.  

وی اضافه کرد: افراد دارای علائم باید خود را مبتلا به کرونا فرض کرده و ضمن استفاده از ماسک و شستن دستها با آب و صابون، تماس خود با دیگر افراد را تا بهبودی کامل به صفر برسانند.

 

خطر بازگشت وضعیت قرمز شیوع کرونا در گلستان

استاندار گلستان با اشاره به کاهش آمار مبتلایان و بیماران کرونایی استان در روزهای اخیر گفت که در صورت کم توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خطر بازگشت وضعیت قرمز شیوع این بیماری همچنان وجود دارد.

هادی حق‌شناس روز شنبه در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ اظهار داشت: میانگین بستری بیماران کرونایی گلستان که هفته گذشته ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر بود در روزهای گذشته به ۱.۸ نفر کاهش یافته که تداوم این روند رو به کاهش، گلستان را وارد مدار سفید شیوع این بیماری خواهد کرد.

وی بیان کرد: همراهی مردم با رعایت کامل پروتکل های توصیه شده مانع بازگشت وضعیت قرمز شیوع کرونا در گلستان خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت که با فوت سه بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان ناشی از این بیماری در استان به ۸۹۱ نفر رسید.

عبدالرضا فاضل با اعلام روند به کاهش بستری بیماران کرونایی در استان گفت: دیروز ۳۲ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری و در همین مدت ۳۶ نفر مرخص شدند.

میانگین بستری روزانه بیماران کرونایی گلستان در هفته گذشته ۴۰ نفر بود.

وی بیان کرد: همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۳۳۱ نفر از کادر درمان گلستان به کرونا مبتلا شدند که سه تن آنان جان خود را بر اثر عوارض این بیماری از دست دادند.

به گفته فاضل در حال حاضر از مجموع ۲۶۹ بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان ۳۱ نفر به علت وضعیت حاد بیماری به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام وضعیت زرد شیوع کرونا در استان ادامه داد: شهرهای بندرگز و رامیان در وضعیت قرمز، مینودشت، آق‌قلا و بندرترکمن در وضعیت نارنجی و بقیه شهرهای استان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت: با توجه به درپیش بودن فصل سرما، بروز مشکلات ناشی از شیوع آنفلوآنزای فصلی در استان دور از انتظار نیست.

محمدجواد کبیر اظهار داشت: اگر وضعیت رو به کاهش کرونا در گلستان ادامه یابد، نگران شیوع بیماری های فصلی در پاییز و زمستان نخواهیم بود.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این جلسه گفت: از آغاز سال تحصیلی تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای ضدعفونی مدارس استان اختصاص یافت و مشکلی برای تامین مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز مدارس گلستان وجود ندارد.

احسان گوهری‌راد اظهار داشت: با وجود آغاز رسمی سال تحصیلی جدید، ۸۵ درصد خانواده‌های گلستانی تمایل به تحصیل حضوری فرزندان خود ندارند و هشت درصد دانش آموزان دوره ابتدایی و ۱۵ درصد دانش آموزان متوسطه در کلاس های درس حاضر نشدند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان افزود: علاوه بر آموزش حضوری، ۷۰ درصد دانش آموزان از طریق تلویزیون، ۷۵ درصد دانش‌آموزان از طریق شبکه شاد و ۱۵ درصد از سایر روش‌ها کار آموزش خود را پیگیری می‌کنند.

 

اوج‌گیری کرونا در کرمانشاه

کرونا به تدریج در کرمانشاه در حال اوج‌گیری است؛ استانی که بنابر آمار وزارت بهداشت در وضعیت هشدار قرار دارد و سه شهرستان آن در وضعیت قرمز به سر می‌برد. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز افزایش ۱/۴ برابری بیماران بستری در هفته گذشته را اعلام کرد و نسبت به اوج گرفتن این بیماری هشدار داد.

براساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

دکتر« محمودرضا مرادی» رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد که این جمعه (۲۱شهریور) نسبت به جمعه گذشته، ۸۰ بیمار بیشتر در بیمارستان‌ها بستری هستند و این خبر ناخوشایندی است که نشانگر اوج گرفتن تدریجی بیماری کرونا در استان است.

سه شهرستان در وضعیت قرمز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با بیان اینکه هرسین، ثلاث باباجانی و پاوه جزو شهرستان‌های قرمز استان کرمانشاه از نظر کرونااست، گفت: مابقی شهرستان‌ها زرد و استان کرمانشاه در مجموع در شرایط زرد (هشدار) به سر می‌برد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با بیان اینکه سه بیمارستان فارابی، گلستان کرمانشاه و امام خمینی (ره) سنقر بیشترین تعداد بستری را دارند، افزود: اکنون ۶۳ نفر در بیمارستان فارابی، ۴۴ نفر در بیمارستان گلستان و ۲۷ نفر در بیمارستان امام خمینی (ره) با علایم بیماری کرونا بستری هستند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از افزایش بیماران بستری شده کرونایی در استان خبر داد و گفت: طی ۲ تا سه هفته گذشته شاهد افزایش بیماران بستری شده از ۱۸۰ به ۲۸۰ نفر هستیم.

شکیبا، علت افزایش بیماران بستری شده کرونایی را مسافرت، تجمعات و رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی دانست و افزود: متاسفانه کرونا برای بسیاری از مردم عادی شده و کمتر رعایت می کنند.

۴۰ بیمار جدید شناسایی شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز گفت: در شبانه‌روز گذشته ۴۰ مورد بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند و جمع موارد مثبت بستری به سه هزار و ۸۶۵ نفر رسید.

«مهدی محمدی» با بیان اینکه اکنون ۲۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا به کرونا در استان نداشتیم.

او مجموع جان باختگان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در کرمانشاه از ابتدای اپیدمی تاکنون را ۵۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: از زمان شروع اپیدمی تاکنون در استان ۱۱هزار و ۴۶۲ نفر بستری و ۱۰هزار و ۶۴۸ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین در شبانه روز گذشته ۳۰ بیمار جدید با علایم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده و ۴۳ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند.

 

حدود ۷ هزار نفر درکهگیلویه و بویراحمد به کرونا مبتلا شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۷ هزار نفر از ساکنان استان تاکنون به بیماری کووید ۱۹مبتلا شده اند که بیشتر مبتلایان به ترتیب در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران بوده اند.

پرویز یزدان پناه روز شنبه اظهار داشت: شمار قربانیان ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۹۷ نفر رسیده که بیشترین تعداد فوتی در شهرستان بویراحمد با ۳۶ نفر فوتی، گچساران ۳۰ نفر، کهگیلویه ۱۶ نفر و دنا یک مورد فوتی بوده است.

وی افزود: از ابتدای زمان شیوع کرونا در استان ۷۶ هزار نفر به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند و به طور میانگین روزانه ۵۰۰ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مدت مذکور ۵ هزار و ۱۵ نفر در بیمارستان های استان بستری شده و تاکنون ۴ هزار و ۷۴۰ نفر ترخیص شده اند.

یزدان پناه ابراز داشت: هم اینک ۲۷۵ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان های استان بستری بوده که از این تعداد ۱۰۸ بیمار کرونایی قطعی و ۲۲ بیمار در بخش های ویژه تحت درمان هستند.

وی عنوان کرد: تعداد بهبود یافتگان کرونایی تا امروز در استان ۵ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای زمان شیوع کرونا تا امروز ۳۰ هزار و ۵۰۰ نمونه در استان گرفته شده و شاخص نمونه گیری در کشور ۱۱.۳ درصد و در استان ۲۳.۲ درصد بوده است.

میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد ۴۱ سال بوده است.

بیشتر شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد بدلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز این بیماری به سر می برند.

 

ترمز کرونا در مازندران کشیده شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان ثبات نسبی را در روند انتقال ویروس کرونا ایجاد کرده است.

دکتر سید عباس موسوی روز شنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در ساری افزود : باید پروتکل های بهداشتی برای ادامه روند نزولی ویروس کرونا  در استان همچنان به صورت سخت گیرانه ادامه داشته باشد.

وی گفت : هرگونه ساده انگاری نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی در استان می تواند بار دیگر استان مازندران را به دلیل همزمانی شیوع آنفلوانزا در آستانه پاییز با مشکلات شدید دیگری مواجه کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر این که شیوع پیک دوم ویروس کرونا در استان ناشی از ساده انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی و رفع برخی محدودیت ها بوده است ، اظهار داشت : در شرایط فعلی نیز کادر درمانی در سطح استانی و ملی به دلیل درگیری چندین ماهه در معالجه بیماران کرونایی دوران سخت و دشواری را پشت سر گذاشته اند و تعداد زیادی از کادر درمانی ما مبتلا به بیماری کووید-۱۹ شدند و تعدادی هم به جمع شهدای سلامت پیوسته اند.

موسوی اظهار داشت : تامین نیروهای جایگزین برای کادر درمانی در سطح بیمارستان ها به دلیل محدودیت نیروی انسانی بسیار دشوار است و تنها راهکار ما برای حفظ سلامت نیروهای موجود ، رعایت پروتکل های بهداشتی و تداوم روند کاهشی بیماران بستری در بیمارستان هاست.

وی افزود: رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی از سوی مردم در آستانه فصل پاییز می تواند ما را در برابر ویروس آنفلوانزا نیز تا حد زیادی ایمن کند و مشکلات کادر درمانی را کاهش دهد.

براساس آماری که در ۲۴ ساعت گذشته از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل منتشر شد هم اکنون حدود ۶۵۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دهند که حدود ۱۵۰ نفر از این بیماران با وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.