طبق توضیحاتی که سخنگوی وزارت بهداشت امروز ارائه کرد، 28 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۹۵ هزار و ۴۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۱ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۹۵ هزار و ۴۸۸ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۴۰ هزار و ۸۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۲۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

آخرین وضعیت کرونا در استان ها

از دانشگاه های علوم پزشکی و مسوولان در شهرهای اراک، اردبیل، البرز و یزد خبر رسیده که وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ نگران کننده است و باز هم همانند ماه های گذشته بر این موضوع تاکید شده که مردم به ویژه دانش آموزان که اکنون در فصل بازگشایی مدارس قرار دارند، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک اعلام کرده است که در آخرین تقسیم‌بندی شهرهای کشور، فراهان و ساوه نیز در وضعیت نارنجی و یا پر خطر و شهرستان های زرندیه، کمیجان، تفرش و محلات نیز بر اساس این تقسیم بندی در وضعیت زرد قرار دارند و از لحاظ میزان شیوع کرونا، اراک، دلیجان و خمین همچنان قرمز و وضعیت شهرستان خمین به مراتب پرخطرتر است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: شهرستان خمین که در آخرین تقسیم بندی در وضعیت زرد قرار داشت، اکنون قرمز و بسیار پرخطر است و این نشان از شکننده بودن تقسیم بندی‌ها دارد که یک شهرستان در عرض یک هفته از وضعیت متوسط به خیلی پر خطر می‌رسد و سه شهرستان خنداب، شازند و آشتیان کم خطر و یا سفید هستند و امید است این روند در کل استان ادامه دار و تثبیت شده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: وزارت آموزش و پرورش اجباری بودن حضور دانش آموزان برای کلاس های درس را لغو کرده است که این خود می‌تواند به کاهش تراکم در کلاس‌های درس برای دانش آموزان منجر شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم گفته است که با وجود همه تمهیدات و پیشگیری‌های صورت گرفته در گذشته، این روزها شاهد عبور بیماری کرونا از خط قرمز و وضعیت حاد در سطح استان هستیم.

دکتر پیمان نامدار اظهار داشت: با وجود هشدارهای داده شده، برخی شهروندان به علت نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی و تصمیم به سفرهای برون استانی در تعطیلات گذشته، امروز شاهد ورود فاز شدید این ویروس در سطح استان قزوین هستیم.

وی ادامه داد: با وجود همه تمهیدات صورت گرفته در استان همزمان با شیوع بیماری و اینکه اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری پس از وقوع موج نخست گسترش این ویروس در سطح استان صورت گرفت اما رفته رفته مردم نسبت به این موضوع تاحدودی بی‌تفاوت شده تا جایی که رشد سفرهای بین استانی اخیر در کشور و استان بیانگر این موضوع بوده است.

نامدار با اشاره به تعداد ۳۱۷ بیمار بستری شده ناشی از بیماری کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: به شهروندان قزوینی توصیه می‌شود ضمن رعایت دقیق و جامع دستورالعمل‌های بهداشتی و عدم حضور در تجمعات، استفاده از ماسک را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنند.

وی بیشترین آمار مبتلایان به بیماری کرونا در قزوین طی یک هفته گذشته را مربوط به زنان خانه‌دار دانست و افزود: این مساله به علت مراجعه مکرر این قشر به مراکز خرید بوده است. 

فرماندار مهریز هم از رصد وضعیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مدارس شهری و روستایی بخش مرکزی خبر داده و تاکید کرده است که باید تمامی مدیران و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در مدارس طبق مقررات نکات بهداشتی را اجرا کنند.

رضا زارع زاده مهریزی این موضوع را هم گفته است که تمامی مدارس نسبت به اعمال مقررات و اجرای دستورات ستادملی کرونا در مدارس وظایف خود را انجام می‌دهند.

اما آمارها از استان البرز نگران کننده است  به گونه ای که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که۴۶۷ بیمار با علائم کرونا در ۲۴ ساعت گذشته به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کرده اند که ۶۲ نفر آنان به علت وخامت حال بستری شدند.

دکتر محمد فتحی افزود: مجموع کل  موارد بستری شامل  قطعی ، محتمل و مشکوک  از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز  ۱۶ هزارو ۹۳ نفر  بوده که از این تعداد  ۱۵ هزار و ۸۶۸نفر مورد قطعی مثبت تشخیص داده شده است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر  تعداد ۴۰۳ نفر شامل موارد  قطعی ، محتمل و مشکوک  در مراکز درمانی بستری هستند،بیان داشت: از این تعداد  ۱۶۴ نفر بیمار قطعی کووید ۱۹ می باشند. 

وی  با اشاره به اینکه تعداد  ۹۸ بیمار بستری شده جوان و پایین تر از سن ۵۰ سال هستند، تصریح کرد : تعداد بیماران بستری شده بد حال در ۲۴ ساعته گذشته به ۱۲۲ نفر رسید و در این مدت ۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۹۹۵ نفر رسید.

از اردبیل هم خبر رسیده است که در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی از سوی شهروندان استان، احتمال بروز پیک سوم کرونا در اوایل مهرماه وجود دارد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هشدار داد که تعداد بیماران بستری بیشتر از بیماران مرخص شده از بیمارستانهاست  و اگر رعایت هشدارهای بهداشتی صورت نگیرد به احتمال زیاد در اوایل مهر ماه با پیک سوم بیماری مواجه خواهیم شد.

وی از شهروندان استان خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کنترل و مهار کرونا در استان به کادر درمانی  کمک کنند.

او همچنین با تاکید بر رعایت موارد بهداشتی در مدارس گفت: دانش‌آموزان حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله ۱.۵ متری از هم را رعایت و از وسایل شخصی خود بویژه در زمان آب خوردن و تغذیه استفاده کنند.

حبیب زاده بیان کرد: در شبانه روز گذشته ۲۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا  در استان بستری و در مقابل ۱۳ نفر از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. همچنین در این مدت سه نفر از شهروندان استان جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: هم اکنون ۲۲۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند که ۵۹ نفر از آنها در ای سی یو  تحت مراقبت قرار دارند.

استاندار یزد هم با ابراز نگرانی از احتمال افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های حاد تنفسی همچون آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز در این استان گفته است: در آستانه این فصل باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی رعایت شود.

محمدعلی طالبی با اشاره به فداکاری کادر درمان استان در پیشیگری از این ویروس از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون گفته است: مسوولان و اقشار مختلف جامعه وظیفه دارند با رعایت پروتکل‌ها و اقدامات خود، فشار و سختی کار را از کادر بهداشت و درمان کم کنند.

 

وضعیت کرونایی قم فوق قرمز شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با بستری شدن ۹۲ بیمار کرونایی در قم این استان به وضعیت فوق قرمز رسید.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: چند هفته است که وضعیت قم به گونه ای است که روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ تَن از مبتلایان به کرونا بستری می شدند ولی طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد افزایش مراجعه های سرپایی بودیم و به دنبال آن ۹۲ تَن از همشهریان قمی در روز چهارشنبه نوزدهم شهریور بستری شدند.

وی با بیان اینکه تعداد بستری شدگان مبتلا به کرونا در قم به حدود ۴۴۰ تَن افزایش پیدا کرده است افزود: هم اکنون ۲ هفته بعد از تعطیلی ها، تجمع ها و مسافرت ها پیک جدیدی را مشاهده می کنیم و از روز چهارشنبه ۱۹ شهریور باید قم را در وضعیت فراتر از قرمز لحاظ کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: مهمترین توصیه ما  شرکت نکردن در تجمع ها و استفاده از ماسک و نیز غیر حضوری کردن آموزش در مدارس است که امیدواریم مردم فهیم قم به آن توجه ویژه مبذول دارند.

به دنبال افزایش شمار بیماران و مبتلایان کرونایی در قم وضعیت این استان از چهاردهم مردادماه به حالت قرمز درآمد.

قدیر همچنین یادآور شد در ۲۴ ساعت منتهی به بیستم شهریورماه ۱۵۰ تَن در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند و ۴۳ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای قبل بستری بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته سه تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را در استان از دست دادند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.