سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود اعلام کرد که 13 استان در وضعیت قرمز و 15 استان هم در وضعیت هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۳۲ بیمار کرونای دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۲ هزار و ۵۴۲ نفر رسید و ۲۸ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند.

سیما سادات لاری روز سه شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۸ شهریور ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۲۲۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۹۱ هزار و ۱۱۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۳۷ هزار و ۴۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۴۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی با اعلام اینکه همچنان ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت هشدار هستند، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان سیستان و بلوچستان گفت: در این استان شاهد پایین ترین میزان موارد ابتلا و بستری کرونا از ابتدای اپیدمی بودیم به طوری که از اوایل اسفند تا اواسط اردیبهشت موارد ابتلا و بستری کرونا در این استان روند پایداری داشت اما از اواخر اردیبهشت شاهد شیب صعودی ابتلا و بستری کرونا در این استان بودیم و در روزهای آغازین تیر موارد کرونا در سیستان و بلوچستان به بیشترین میزان رسید.

وی افزود: با همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی، فعالیت کادر درمان و نیز حمایت های ستاد استانی کرونا در استان سیستان و بلوچستان از اواسط تیر شاهد روند کاهشی ابتلا و بستری کرونا در این استان هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هم اکنون شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان در وضعیت پرخطر و شهرهای خاش، زابل، زاهدان، نیمروز و هامون در وضعیت هشدار و خطر متوسط قرار دارند.

وی افزود: میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی و مراکز خرید استان سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد و در وسایل نقلیه عمومی درون و برون شهری ۶۱ است. همچنین ۷۶ درصد متصدیان و شاغلان صنفی و صنعتی و ۹۱ درصد کارکنان ادارات دولتی و بانک ها ماسک می زنند.

لاری گفت: بیشترین میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی در آرامستانها و کمترین میزان در پاساژها، جایگاههای سوخت و کارگاههای کوچک استان سیستان و بلوچستان است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ضمن تشکر ویژه از کادر بهداشتی و درمانی استان سیستان و بلوچستان که با وجود محرومیت ها تلاش زیادی برای کنترل کرونا داشتند امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد تداوم روند کاهشی ابتلا و بستری کرونا در این استان باشیم و یادمان باشد که هر گونه عادی انگاری و سهل انگاری باعث خیز شدید بیماری کووید۱۹ می شود.

 

آغاز روند صعودی مبتلایان به کرونا در پیرانشهر 

دکتر مجید کاسیان‌زاده مدیر شبکه بهداشت و درمان پیرانشهر با اشاره به وجود روند نزولی و حتی به صفر رسیدن تعداد بستری در روزهای ابتدایی شهریور امسال در این شهرستان گفت: طی هفته گذشته، روند صعودی مبتلایان به کرونا در این منطقه آغاز شد که امیدواریم تداوم نداشته باشد.

وی افزود: در اواخر مرداد و اوایل شهریورماه جاری، روند ابتلا به بیماری کرونا در پیرانشهر نزولی بود به نحوی که در هفته آغازین شهریور، تعداد بستری ها در این شهرستان به مدت یک هفته، به صفر رسید.

وی یکی از اصلی ترین عوامل افزایش آمارهای ابتلا به کرونا در پیرانشهر را بی توجهی به استفاده از ماسک اعلام کرد و گفت: متاسفانه شهروندان در این شهرستان رعایت فاصله گذاری اجتماعی را فراموش کرده اند و این موضوع با بازگشایی مدارس، خطر افزایش آمارها را پی دارد و احتمال می رود با ادامه وضع کنونی شاهد پیک بعدی کرونا در شهرستان باشیم.

 

بیماران زمینه‌ای در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا 

مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: افراد دارای بیماری زمینه‌ای نظیر بیماری‌های قلبی، ریوی، متابولیک و کلیوی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.

وی افزود: بیماران زمینه‌ای در غربالگری‌های چندمرحله‌ای که در خصوص ویروس کرونا در استان انجام گرفته شناسایی شده‌اند و نگرانی از بابت تامین این واکسن نداشته باشند. علاوه‌بر آن، کودکان بین ۶ ماه تا ۶ سال و کادر بهداشت و درمان که به صورت مستقیم با بیماران مبتلا به این ویروس در تماس هستند نیز در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.

 

۸۵۰ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در نوبت سوم غربالگری کرونا شدند

مرحله سوم غربالگری کرونا تاکنون با غربالگری ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی انجام شده است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه شنبه با بیان این مطلب گفت: این دانشگاه حدود پنج میلیون نفر جمعیت را زیر پوشش دارد که غربالگری مرحله سوم در قالب دو گروه افراد پر خطر و سایر گروههای سنی در حال اجراست.

دکتر محمد حسن درخشان افرود: از بین یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پرخطر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون ۴۵ درصد آن در مرحله سوم غربالگری شده اند.

وی جمعیت پرخطر را  شامل مبتلایان به بیماریهای زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت، مادران باردار و کودکان زیر پنج سال عنوان کرد که حدود ۵۰۰ هزار نفر آنان تاکنون تحت غربالگری قرار گرفتند.

 

هوای بارانی و خطر شیوع کرونا در کمین زلزله‌زدگان رامیان

در حالیکه داده‌های سازمان هواشناسی از وقوع تندباد و ریزش باران در مناطق شرقی گلستان طی ساعات آینده خبر می دهد؛ قرار است با هدف جلوگیری از شیوع کرونا توزیع ماسک و اقلام بهداشتی بین اهالی زلزله زده این خطه شمالی ایران آغاز شود.

شهرستان رامیان و روستای قورچای کانون زلزله؛ هرچند توزیع اقلام ضروری و غذا بین زلزله زدگان از سوی نهادهای مختلف ادامه دارد اما کمبود چادر و قطع گاز عمده ترین مشکل و نیاز آسیب دیدگان است.

دورهم نشینی و اختلاط خانواده‌ها در کنار کمبود ماسک و اقلام بهداشتی خطر شیوع کرونا در بین زلزله زدگان رامیان را هم افزایش داده است.

با هماهنگی صورت گرفته با هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی گلستان اقلام ضدعفونی‌کننده و ماسک بین خانوارهای مناطق اسکان اضطراری آغاز شده است و این روند ادامه می یابد.

 

اصراری برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ندارد

محمدرضا پور محمدی استاندار آذربایجان‌شرقی ضمن درخواست از مدیرکل آموزش و پرورش استان و همکارانش برای نظارت و دقت بیشتر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس گفت: ستاد استانی مقابله با کرونا اصراری بر حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس ندارد.

وی با اشاره به وجود برنامه «شاد» برای آموزش دانش آموزان در فضای مجازی افزود: این امر به ویژه در شهرهایی که وضعیت شان از نظر آمار مبتلایان به کرونا نارنجی یا قرمز است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

باید توجه کنیم که این بیماری هنوز تمام نشده و با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، رعایت دستورالعمل های بهداشتی به عنوان تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا اهمیت مضاعف می یابد.

 

نتیجه ۴۰ درصد آزمایش‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی مثبت است

محمد حسین صومی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد نتیجه آزمایش‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی مثبت است، گفت: روزانه حدود ۲۲۰ تست کرونا در استان انجام می‌شود.

وی  افزود: آذربایجان شرقی موج دوم کرونا را یک و تیم ماه قبل تجربه کردکه بعد آمار مبتلایان پایین آمد، اما اکنون دوباره شیب به تدریج بالا می رود.

وی با بیان اینکه روزانه سه چهار نفر فوتی کرونا در استان داریم، اظهار کرد: تا سیزدهم شهریور ماه جاری وضعیت آذربایجان شرقی از نظر ابتلا به کرونا عادی بود، اما اکنون روند به تدریج افزایش می یابد.

 

 

اوج‌گیری خفیف کرونا در خراسان رضوی

طبق گزارش‌های منتشر شده خراسان رضوی اکنون در وضعیت بروز کم بیماری کرونا قرار دارد اما به نظر می‌رسد این استان وارد دوره اوج(پیک) اما خفیف کرونا شده است.

دکتر حمید رضا رحیمی رییس کارگروه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تعداد مبتلایان سرپایی و بستری و موارد مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا در خراسان رضوی در حال کاهش است و سیر نزولی را طی می‌کند. اکنون تعداد مبتلایان بستری بر اثر کرونا در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ۸۰ نفر در روز کاهش یافته است ولی مردم بدانند این وضعیت شکننده است و به منزله این نیست که شرایط خطر بیماری را پشت سر گذرانده‌ایم.

 

وضعیت ۷۵ بیمار کرونایی در قم وخیم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر ۳۸۷ بیمار کرونایی در قم بستری هستند که وضعیت ۷۵ تَن از آنها وخیم می باشد.

محمد رضا قدیر در تبیین آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به هجدهم شهریور ماه ۷۵ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۶۱ تَن در بخش های مراکز درمانی قم و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۵۸ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، نیز ترخیص شدند.

قدیر خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ تَن که نتیجه کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند. 

 

تربت‌حیدریه در وضعیت زرد از نظر میزان ابتلا به کرونا قرار دارد

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با اشاره به سیر نزولی شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا، وضعیت این شهرستان به لحاظ همه‌گیری این بیماری را زرد اعلام کرد و گفت: کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این منطقه، بیانگر همکاری مطلوب مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

علی رستمی روز سه‌شنبه شمار بیماران بستری به ویروس کرونا در مراکز درمانی این شهرستان را ۳۱ نفر ذکر کرد و افزود: با اقدام‌های پیشگیرانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تربت‌حیدریه به لحاظ شیوع ویروس کرونا به مرحله ثبات رسیده است و امیدواریم در روزهای آینده نیز شاهد کاهش آمار مبتلایان باشیم.

وی با بیان این که مرکز اورژانس دکتر قرایی تربت‌حیدریه برای بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده است ادامه داد: این شهرستان با توجه به وسعت جغرافیایی و جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای شیوع این ویروس، عملکرد بسیار مطلوبی در مهار و مقابله با این بیماری داشته است.

فرماندار ویژه تربت‌حیدریه با اشاره به این که تربت‌حیدریه در هفته های گذشته در وضعیت قرمز قرار داشت ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان با خرید و فراهم سازی تجهیزاتی مانند دستگاه اکسیژن ساز و راه‌اندازی آزمایشگاه طبی تشخیص کرونا توانست زیرساخت های لازم را در این بخش تامین کند.

رستمی افزود: با توجه به جمعیت زیر پوشش و وسعت منطقه، تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) این شهر با میانگین ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی، نیازمند اهتمام بیشتر مسوولان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی از همراهی شهروندان به ویژه بازاریان و هیات‌های مذهبی در ایام محرم که با محدودیت و ممنوعیت‌های صورت گرفته نهایت همراهی را داشته‌اند قدردانی کرد و افزود: مردم باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را همچنان رعایت کنند تا شاهد ریشه‌کنی این بیماری باشیم.

 

روند ثابت ابتلای به کرونا در استان اردبیل ادامه دارد

روند ثابت ابتلای به بیماری کرونا در استان اردبیل ادامه دارد به طوری که در سه هفته اخیر، روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر بیمار جدید به تعداد مبتلایان به کووید۱۹ در استان افزوده می‌شود.

حدود پنج هفته پیش بالاترین آمار ابتلا و فوت مبتلایان به کرونا در استان اردبیل ثبت شد به طوری که در هفتم مردادماه، ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شده و ۱۷ فرد مبتلا نیز جان باختند.

پس از این روند افزایشی ابتلا و فوتی کرونا در استان اردبیل که در موج دوم این بیماری به ثبت رسید، روند کاهشی بیماری در استان آغاز شد ولی به رغم کاهش نسبی آمار، تعداد فوتی‌ها و مبتلایان روزانه کرونا در استان طی سه هفته اخیر ثابت مانده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز سه شنبه با اشاره به فوت ۲ نفر از مبتلایان به بیماری کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۶ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: از این تعداد بستری، ۲۹ نفر در اردبیل، سه نفر در مشکین‌شهر، یک نفر در گرمی و سه نفر در خلخال بستری شده و ۳۱ نفر از بیماران بستری نیز با بهبودی نسبی مرخص شدند.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۲۲۳ نفر به علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری هستند که از این تعداد، ۵۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تحت مداوا قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به قرار گرفتن استان اردبیل در پیک دوم شیوع کرونا و آمار بالای شیوع کرونا در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر گفت: در حال حاضر استان اردبیل در وضعیت هشدار شیوع کرونا قرار دارد و نوسان زیادی در ابتلای به کرونا در شهرستان‌های مختلف استان به چشم می‌خورد.

دکتر حبیب‌زاده از مردم خواست تا برای مهار بیماری کرونا، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی را در اولویت قرار دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.