بنا بر توضیحات امروز سخنگوی وزارت بهداشت 13 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز هستند و 15 استان نیز در وضعیت هشدار به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۷۸ هزار و ۷۵۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۳۶ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۷۸ هزار و ۷۵۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۳۲۶ هزار و ۸۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۶۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون سه میلیون و ۲۸۱ هزار و ۹۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

وضعیت کرونا در استان قزوین

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در استان قزوین گفت: مدیریت بیماری کرونا در استان قزوین به دلیل قرار داشتن این استان در شاهراه اتصالی شرق به غرب و جنوب به شمال کشور با مشکلات و چالش‌های جدی همراه بوده است. این روزها مسئولان و کادر بهداشت و درمان در این استان هم در حال خدمت رسانی به مردم شریف استان قزوین هستند. پس از عبور از موج اول بیماری، از خرداد ماه نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان روند صعودی گرفته است. با وجود این‌که در روزهای اخیر تا حدی از شدت روند صعودی کاسته شده، اما همچنان وضعیت بیماری در اغلب شهرستان‌های این استان حساس و شکننده است. در حال حاضر شهرستان‌های قزوین و تاکستان در این استان در وضعیت قرمز و شهرستان بویین زهرا در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۹۳ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان قزوین بستری و تحت درمان هستند و ۵۹ نفر به دلیل شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده جدی و همگانی از ماسک توسط مردم استان قزوین، شاهد خروج شهرهای این استان از وضعیت قرمز و هشدار بیماری باشیم.

توسعه سلامت مرهون تلاش بهورزان است

لاری بیان کرد: ضمن ادای احترام به شهدای مدافع سلامت، روز بهورز را به همه بهورزان این مرز و بوم تبریک می‌گوییم. توسعه سلامت در روستاهای کشور مرهون دانش و زحمت این سربازان گمنام و بی ادعای نظام سلامت است. بدون شک ایثارگری‌ها و جان فشانی‌های بهورزان در محروم‌ترین مراکز بهداشتی و درمانی کشور در ایام سخت و پر التهاب همه گیری ویروس کرونا در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.

 

روند ابتلا به کرونا در قم همچنان نگران‌کننده‌است

درجلسه ستاد مدیریت بحران قم که روزچهارشنبه با حضور استاندار درسالن کرامت استانداری برگزار شد نسبت به ادامه روند صعودی ابتلا به کرونا در قم هشدار داده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، بابیان اینکه روند ابتلا به کرونا در قم همچنان صعودی و نگران‌کننده است، گفت: رفتار کرونا به‌شدت پیچیده است و همین مساله سبب دشوار شدن روند مبارزه و پیشگیری شده است.

محمدرضا قدیر افزود: روند ابتلا به کرونا در حالی در قم صعودی است که این آمار در استان‌های دیگر نزولی می‌باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: برای شکست کرونا باید رعایت پروتکل‌ها به بالای ۹۵ درصد برسد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، ۴۰ درصد از مبتلایان به کرونا هیچ علامتی ندارند.

وی اظهار کرد: با پایان سفرهای اخیر در تعطیلات گذشته، روند کنترل موج دوم کرونا دشوار شده و با آغاز فصل پاییز نیز باید منتظر موج سوم این بیماری باشیم.

قدیر یادآور شد: واکسن کرونا در صورت کشف و تولید انبوه هرگز ضمانت بر شکست کرونا ندارد و باید با هرگونه رویکرد عادی پنداری این ویروس برخورد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: در شرایط کنونی و قرار داشتن قم در وضعیت قرمز کرونایی، بازگشایی مدارس به‌صورت فیزیکی محلی از اعراب ندارد.

وی تاکید کرد: بسیاری از افرادی که امروز در بیمارستان‌ها بستری هستند برای بار دوم درگیر این ویروس شده‌اند به همین دلیل نمی‌توان به ایمنی جمعی دلخوش کرد.

قدیر با اشاره به اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: تغییر سبک زندگی و سازگاری با کرونا مهمترین عامل در کنترل و جلوگیری از شیوع بی‌امان کرونا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: بهداشت عمومی، واکسن و ایمنی جهانی سه‌راه حل اصلی شکست کرونا است که تا قبل از سال ۲۰۲۱ امکان رسیدن کامل به آنها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: قرار بود تا به امروز ۴۰۰ هزار ماسک از طریق تهران به قم اختصاص یابد که تاکنون حتی یک عدد ماسک هم به قم اختصاص نیافته است.

قدیر تاکید کرد: میزان رعایت پروتکل‌ها در مراکز درمانی و درمانگاه‌های قم به ۸۴ درصد رسیده است، همچنین ۹۵ درصد از نوبت‌دهی‌ها در بیمارستان‌های دولتی قم، غیرحضوری انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مردم قم و هیات‌های عزاداری ۸۰ درصد بود.

قدیر همچنین با اشاره به پیشنهاد دفن اموات شهرهای تابعه در قبرستان‌های محلی گفت: این افراد را می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل زندگی آنها دفن کرد.

 

۵۹ نفر با علائم کرونا در مراکز درمانی البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ۵۹ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته با علائم کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند.

دکتر محمد فتحی روز چهارشنبه اظهار داشت: مجموع کل موارد بستری شامل قطعی و مشکوک از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز ۱۵ هزارو ۴۸۵ نفر است که از این تعداد ۱۴ هزار و ۸۹۴ نفر  قطعی مثبت تشخیص داده شده است .

وی با بیان اینکه ۴۱۲ نفر شامل موارد قطعی و مشکوک در مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این تعداد ۱۳۵ نفر بیمار قطعی کووید ۱۹ می‌باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز عنوان کرد: در ۲۴ساعت گذشته ۴۹۶ نفر سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی استان با علائم مشکوک مراجعه کردند که ۵۹ در بیمارستان‌ها بستری شدند .

این مسوول با اشاره به اینکه ۹۰ بیمار بستری شده جوان و پایین تر از ۵۰ سال هستند، اظهارداشت:بیماران بستری شده‌ی بدحال در ۲۴ ساعته گذشته به ۱۰۲ نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۶ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در استان به ۹۵۳ نفر رسید .

فتحی تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۱۴ هزار و ۱۰۶ نفر از مراکز درمانی ترخیص شده اند که ۴۵ نفر از آنان در ۲۴ ساعت گذشته بهبود یافتند.

 

فوتی‌های کرونا در خلخال افزایش یافت

معاون دانشکده علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت خلخال گفت: فوتی‌های کرونا در این شهرستان افزایش یافته و این بیماری همچنان به عنوان خطری بزرگ سلامت مردم منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا ،پرویز وکیلی روز چهارشنبه در جلسه ستاد قرارگاه زیستی خلخال افزود: با فوت یک نفر از مبتلایان به کرونا در بیمارستان این شهر شمار جان‌باختگان از این بیماری از زمان شیوع تا به امروز به ۴۹ نفر افزایش یافت.

وی اظهارداشت: تعداد بیماران بستری جدید کرونایی در بیمارستان امام خمینی خلخال در ۲۴ ساعت گذشته سه نفر ، بستری فعلی ۹ نفر و تعداد ترخیص شده چهار نفر است.

وکیلی گفت: از زمان شیوع بیماری کرونا در خلخال نتیجه آزمایش کرونای  ۵۴۱ نفر از مراجعان به بیمارستان نیز مثبت تشخیص داده شده است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی برخی از صاحبان واحدهای صنفی به رعایت موارد پیشگیرانه از کرونا افزود: در شرایطی که کرونا همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی موجب گسترش و تشدید بیماری و انتقال آن خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت خلخال اظهارداشت: با توجه به افزایش قابل توجه جمعیت شناور شهرستان و حضور هزاران گردشگر از مناطق مختلف کشور در این منطقه احتمال افزایش شمار مبتلایان به کرونا در روزهای آتی دور از انتظار نیست و توصیه مرکز بهداشت به مردم رعایت موارد بهداشتی پیشگیرانه ،

فاصله‌گذاری اجتماعی ، استفاده از ماسک در مراجعه به بیرون از منزل و اجتناب سالمندان از حضور در تجمعات است.

 

۳۰ درصد تست سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در زنجان مثبت بوده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مجموع ۴۴ هزارو ۷۶۶ مورد نمونه سرپایی گرفته شده و از این تعداد نتیجه تست ۱۳ هزارو ۵۷۸ مورد مثبت اعلام شده است که ۳۰ درصد موارد را شامل می‌شود.

دکتر محمدرضا صائینی شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در ارتباط با آخرین وضعیت کرونایی این استان افزود: طی هفته گذشته رِنج بستری روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان بین ۳۴ تا ۵۹ نفر و به طور میانگین ۴۷ نفر بوده که در زمان حاضر ۲۹۹ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی یادآوری کرد: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا تاکنون ۸۶۵ بیمار کرونایی در نقاهتگاه‌های استان تحت مراقبت قرار گرفتند که اکنون این رقم به ۱۴ نفر رسیده است و اقدامات لازم انجام می شود و  تعداد کل نمونه سرولوژی بررسی شده در سطح استان۱۲ هزارو ۶۳۲ مورد و تعداد کل نمونه گیری ها حدود ۱۷ هزار نفر بوده است.

این مسئول ادامه داد: موارد مثبت کووید -۱۹ بخش بستری ۳۳ درصد است و از ۹ هزارو ۹۱۹ مورد بستری و نمونه گرفته شده که سه هزار و ۳۰۱ مورد مثبت بوده، هفت هزار و ۸۲۳ نفر نیز کاملا بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

به گفته صائینی، حدود ۸۰ درصد این بیماران بهبود یافته‌ اند و اکنون ۲۹۹ نفر (سه  درصد) از مجموع  ۹ هزار و ۹۱۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص درصد مرگ ناشی از بیماری کووید- ۱۹ نیز  ادامه داد: از تعداد ۱۶ هزارو ۸۷۹ نفر بیمار کرونایی شناسایی شده متاسفانه ۴۳۵ مورد (حدود ۲.۵ درصد) بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و میزان بهبودی در موارد مثبت قطعی کووید- ۱۹ حدود ۸۴ درصد است.

صائینی افزود: تاکنون مجموع  ۸۱ هزار و ۱۰۰ نفر در مراکز ۱۶ ساعته استان مورد معاینه و بررسی قرار گرفته‌اند و اکنون به لحاظ بیماران سرپایی به وضعیت قبل از پیک بیماری بازگشته‌ و تقریبا به ثبات نسبی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در هفته جاری به صورت تدریجی موارد بستری در بیمارستان‌های استان افزایش یافته است، اضافه کرد:  افرادی در جامعه هستند که پس از اینکه کنترل‌های سرپایی برای آنان انجام شده اما در منزل دوباره دچار علائم شدیدتری شده و این به بستری منجر شده است.

این مسؤول همچنین در ارتباط با وضعیت شهرستان‌های زنجان به لحاظ بیماری کرونا، ادامه داد: شدت موج کرونا در شهرستان ابهر بیش‌تر بوده زیرا جمعیت کمتری دارد و  و از طرفی  افت و خیزها نیز با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: وضعیت این بیماری در شهرستان خدابنده پایدار بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه شهرستان‌های خرمدره، ابهر و زنجان در وضعیت قرمز  و شهرستان سلطانیه در وضعیت نارنجی قرار دارند، گفت: اکنون ثبات خوبی از لحاظ بیماری کرونا در شهرستان طارم وجود دارد و وضعیت سفید گزارش شده اما در شهرستان ماهنشان موارد مثبت ثبات و بستری مشکوک کرونایی در حال افزایش بوده و در وضعیت زرد قرار گرفته و شهرستان ایجرود نیز دارای وضعیت با ثباتی است.

صائینی همچنین با تقدیر از همکاری هیات های مذهبی استان در زمینه  رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایام محرم، نیز خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک توسط خادمین هیاتهای مذهبی و مسؤولان استان  ۸۵ درصد، شاخص رعایت استفاده از ماسک توسط عزاداران ۷۳ درصد، رعایت فاصله‌گذاری هیات های مذهبی ۷۱ درصد بوده است.

 

۵۷۵ نفر از کارگران و کارمندان استان قزوین به کرونا مبتلا شده‌اند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: در شرکت‌ها و ادارات استان در حدود ۹۰ درصد نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها پایبند هستند و تاکنون ۵۷۵ نفر از کارگران و کارمندان استان به کرونا مبتلا شده و تحت نظارت و قرنطینه قرار گرفته‌اند.

منوچهر حبیبی روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان قزوین که برای اولین بار به صورت ویدیو کنفرانس با حضور ۸۰ دستگاه اجرایی برگزار شد، افزود: از مدیران تولیدی درخواست داریم افراد مشکوک به کرونا در محل‌های کار حضور نیابند و حداقل ۱۴ روز در قرنطیه بمانند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت آمار کرونایی استان، افزود: تاکنون هشت هزار و ۶۸۳ نفر بر اثر بیماری کرونا در استان بستری شده که از این تعداد هفت هزار و ۳۲۸ نفر بهبود یافته و ترخیص شده اند.

معاون استاندار اضافه کرد: در حال حاضر ۲۸۹ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شده اند که روز گذشته ۴۵ نفر به این تعداد اضافه شدند.

حبیبی افزود:اگرچه روند ابتلا به بیماری کرونا در استان ثابت است ولی اجتماعات باعث می‌شود که نوساناتی در این حوزه داشته باشیم و امیدواریم با اقدامات صورت گرفته روند کاهشی را در این زمینه مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه کرونا در کنار همه مشکلاتی که ایجاد کرد ولی روند پیگیری و برنامه ریزی دستگاه‌ها برای مقابله با آن به صورت منظم انجام شد، اضافه کرد: کرونا هنوز موضوع مهم و اول دنیا است و باید تدبیر جدی برای مقابله با آن اندیشیده شود.

حبیبی افزود: کرونا تمامی کره خاکی را تحت الشعاع قرار داد و تمامی بخش‌ها را درگیر و اقتصاد دنیا را فلج کرد و به نظر تحلیلگران، اقتصاد دنیا ۱۰ سال عقب افتاد.

معاون استاندار گفت: با وجود همه این مشکلات، اولویت مسوولان ارشد کشور و نظام بحث سلامت مردم بود که هنوز هم در حال پیگیری، برنامه ریزی و اجرا است.

این مسوول گفت: طی ایام کرونا ۱۱۶ هزار و ۱۵۴ بازدید از اصناف، صنایع و بخش‌های مختلف صورت گرفته که یک هزار و ۲۱۶ مورد به تعطیلی یا پلمب منجر شده است.

وی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در استان، گفت: ۲۰ هزار و ۲۱۲ شرکت کننده در پنج گروه در این آزمون شرکت کردند که طی چهار روز برگزار شد و ۴۰ درصد شرکت کنندگان آقا و ۶۰ درصد خانم و ۱۶ درصد غایب بودند.

این مسوول گفت:در این آزمون، تمامی موارد بهداشتی و دستورالعمل‌ها برای حفظ سلامت داوطلبان اجرایی شد و حتی یک کرونایی در میان داوطلبان مشاهده نگردید.

وی با اشاره به پیش رو بودن بازگشایی مدارس استان، افزود: این موضوع، کار بزرگی است چون در حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار دانش آموز و ۸۰ هزار دانشجو آماده ورود به مدارس و دانشگاه‌ها می‌شوند.

حبیبی خاطر نشان ساخت: مقدمات این کار برای شروع سال تحصیلی هم به صورت حضوری و مجازی از طریق اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها فراهم شده و در ادامه نیز متناسب با وضعیت استان در این خصوص تصیمیم گیری و اطلاع رسانی می شود.

وی گفت: والدین و اولیای دانش آموزان یقین داشته باشند تا تضمین و اعتماد کامل در خصوص تامین سلامت دانش آموزان وجود نداشته باشد اجازه برگزاری کلاس حضوری را نخواهیم داد.

حبیبی با اشاره به برگزاری عزاداری‌های ماه محرم در دوران شیوع کرونا، خاطر نشان ساخت:  باید از برگزاری این عزاداری‌ها در کمال سلامت و رعایت مسایل بهداشتی قدردانی و تشکر کنیم که با همکاری دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و بهداشتی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در این ایام حتی یک مورد دسته گردانی در بین هیات‌ها در سطح شهرهای استان نداشتیم که نشان از قانونمندی و پایبندی به قوانین بود.

معاون استاندار با اشاره به پایش وضعیت بازار از نظر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: طبق رصد صورت گرفته، ۸۰ درصد بازاریان از ماسک استفاده می‌کنند و ۴۰ درصد آنها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌نمایند و باید نظارت‌ها در این حوزه افزایش یابد.

حبیبی گفت: در حوزه نانوایی‌ها و دفاتر خدمات دولت نیازمند مراقبت و نظارت بیشتری هستیم و باید دستگاه‌های اجرایی مرتبط نظارت‌های خود را در این زمینه افزایش دهند.

وی با اشاره به تخصیص ۷۳۱ میلیارد تومان تسیهلات جبران خسارات کرونا به استان، افزود: تاکنون در حدود ۲۳۹ میلیارد تومان پرونده با زحمت حوزه اقتصادی استانداری به بانک معرفی شده و ۹۳ میلیارد تومان از این تسهیلات جذب شده و نیازمند تلاش بیشتری در این حوزه هستیم.

رییس شورای اطلاع رسانی استان افزود: در سال پایانی دولت هستیم و ارایه گزارش عملکرد و اقدامات صورت گرفته دستگاه‌های اجرایی استان مورد تاکید است و از مدیران توقع داریم کارنامه هشت ساله دولت را مستند و قابل هضم برای انتشار آماده کنند.

وی گفت: به مناسبت هشت سال عملکرد دولت هشت پروژه شاخص هر دستگاه شناسایی شده و با همکاری روابط عمومی استانداری به مردم معرفی شود.

 

ماکو در وضعیت نارنجی و هشدار شیوع بیماری کرونا قرار دارد

فرماندار ماکو گفت: این شهرستان از لحاظ شیوع بیماری کرونا در وضعیت نارنجی و هشدار قرار گرفته و شهروندان باید همه موارد لازم را در راستای جلوگیری از افزایش مبتلایان در دستور کار داشته باشند.

حسین عباسی روز چهارشنبه در دهمین جلسه شورای هماهنگی، پیشگیری و مبارزه با کرونای شهرستان ماکو با قدردانی از برخی هیات‌های مذهبی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در مراسم دهه اول ماه محرم اظهار داشت: طبق ارزیابی‌های شبکه بهداشت و درمان، تنها حدود ۴۵ درصد پروتکل‌ها در مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم از سوی شهروندان و هیات‌های مذهبی اجرایی شد که این موضوع می‌تواند عملکرد قابل قبول مجموعه دستگاههای اجرایی، کادر درمانی، بهداشتی و شهروندان را که منجر به کسب کارنامه موفق در مدیریت بیماری کرونا شده، را تحت الشعاع خود قرار داده و وضعیت شهرستان را قرمز کند.

وی اضافه کرد: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی، این شهرستان از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت نارنجی و هشدار است و نشر اخبار مبنی بر وضعیت سفید منطقه شایعه بوده و این موضوع تکذیب می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ماکو نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در شهرستان اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری تاکنون یک‌هزار و ۴۴۶ مورد آزمایش از موارد بستری، مشکوک و مراجعان به مراکز ۱۶ ساعته گرفته شده که از بین آنها ۳۶۹ مورد قطعی گزارش شده است.

رحیم صمدی افزود: از این تعداد نیز ۳۲۱ مورد به بهبودی کامل رسیده اند و در حال حاضر نیز ۱۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

وی با انتقاد از رسانه هایی که بدون اطلاع نسبت به نشر اخبار مربوط به کرونا اقدام می‌کنند، اضافه کرد: تنها منبع رسمی اخبار در خصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان دانشگاه علوم پزشکی است و طبق آخرین استعلام صورت گرفته، شهرستان ماکو در وضعیت نارنجی و هشدار است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم از سوی برخی از شهروندان و هیات‌های مذهبی، پیش بینی می‌شود تعداد موارد مثبت و بستری بیماری کرونا در شهرستان ماکو افزایش یاید و در این صورت بخش کرونای بیمارستان فجر جوابگوی مراجعان نخواهد بود.

 

۹۰۰ پرستار خراسانی بخاطر کرونا به مرخصی استعلاجی رفتند

تاکنون ۹۰۰ پرستار شاغل در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی به مرخصی استعلاجی مرتبط با بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس همه‌گیر کرونا رفته‌اند.

رییس نظام پرستاری مشهد روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طبق اطلاعات موجود افزون بر ۶۰۰ نفر از پرستارانی که در خراسان رضوی به مرخصی استعلاجی رفته‌اند بطور قطع به ویروس کرونا مبتلا بوده و علائم بارز بیماری کووید ۱۹ در آنها آشکار بوده است.

محسن گچپزان افزود: همچنین در این مدت دو نفر از پرستار پرتلاش دانشگاه علوم پزشکی به نامهای "محمد شکری و حسین هادوی" بر اثر ابتلا به ویوس کرونا دعوت حق را لبیک گفته و به جمع شهیدان خدمت پیوسته‌اند.

وی تعداد پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را هشت هزار نفر اعلام و بیان کرد: ۹۰ درصد از این جمعیت پرستاران در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی مستقر در مشهد فعالیت دارند.

۸۰ درصد از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی خود را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت می‌کنند.

بقیه جمعیت خراسان رضوی در قالب ۱۷ شهرستان زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور هستند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۳۷۶ هزار و ۸۹۴  نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۲۱ هزار و ۶۷۲ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۳۲۵ هزار و ۱۲۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۲۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۳۸ نفر را بیمار کرده و جان ۸۵۷ هزار و ۵۲۱ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۱۸ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۶۷ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با شش میلیون و ۲۲۶ هزار و ۲۰۳ بیمار کووید ۱۹ و ۱۸۸ هزار و ۷۰ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای برزیل، هند و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند. 

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه یازدهم را در میان کشورهای جهان دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.