پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

2هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا:

فضای پرتنش و تهدید طرفداران ترامپ به بروز جنگ داخلی

رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با شدت و در فضایی پرتنش ادامه دارد. نظرسنجی‌ ها بایدن را پیشتاز نشان می ‌دهند، اما پیروزی او قطعی نیست. طرفداران متعصب ترامپ از بروز جنگ داخلی در صورت عدم پیروزی او خبر می دهند.

 

به گزارش جماران، اشپیگل گزارش داد کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در فضایی پرتنش به مرحله نهایی رسیده است. با این که دو هفته به انتخابات در 3 نوامبر باقی مانده است، بسیاری از شهروندان با شتابی بی‌ سابقه رای زودهنگام داده ‌اند.

بنا به گزارش یک بنیاد پژوهشی در دانشگاه فلوریدا تاکنون حدود 27.7 میلیون نفر برگه ‌های انتخاباتی را پر کرده و رای خود را تحویل داده ‌اند.

«جو بایدن» کاندیدای حزب دموکرات در یکی از آخرین کارزارهای خود در ایالت کارولینای شمالی بار دیگر از طرفداران خود خواست، منتظر نمانند و هرچه زودتر در انتخابات شرکت کنند.

بایدن یک بار دیگر از رویکرد و عملکرد دونالد ترامپ برای مقابله با کرونا انتقاد کرد. در برابر ادعای ترامپ که آخر هفته گفته بود، موج همه گیری فرو نشسته است، بایدن رئیس جمهور را به «فریب و دروغ» متهم کرد.

ترامپ در یک سخنرانی انتخاباتی در «کارسن ‌سیتی» (نوادا) از این که به توصیه ‌های دانشمندان توجه نشان نداده، دفاع کرد. او گفت چنانچه به حرف کارشناسان توجه کرده بود، «اکنون کشور در افسردگی کامل» فرو رفته بود. او مدعی شد که اکنون آمریکا در اوج شور و شادی است. این در حالی ست که ویروس کرونا همچنان بی رحمانه در آمریکا قربانی می ‌گیرد.

آمار نشان می‌ دهد که همه گیری در آمریکا از کنترل خارج شده است. تاکنون بیش از 8 میلیون نفر در این کشور به ویروس جدید کرونا مبتلا شده و حدود 220 هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید 19 جان سپرده ‌اند.

بایدن پیشتاز در نظرسنجی ‌ها

بیشتر نظرسنجی‌ ها حاکی از بالا بودن شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات هستند. حتی برخی از تحلیلگران از یک پیروزی قاطع برای او سخن می ‌گویند.

بایدن در نظرسنجی ‌های سراسری و تقریبا در همه ایالت ‌هایی که معمولا رقابت‌ ها در آن بسیار تنگاتنگ است، از ترامپ جلوتر است. وجوه قابل توجهی که ستاد انتخاباتی اش جمع آوری کرده است، بایدن را تقویت و به او کمک می ‌کند بیشتر از ترامپ روی آنتن باشد.

با وجود این خوش ‌بینی، دموکرات ‌ها که بدبیاری سال 2016 را تجربه کرده‌ اند، از پیروزی خیلی مطمئن نیستند. در آن سال نظرسنجی‌ ها آرای هیلاری کلینتون را در ایالت‌ های «پنسیلوانیا و میشیگان و ویسکانسن» بین 5 تا بالای 5 درصد جلوتر از دونالد ترامپ ارزیابی کرده بودند. 

همین خوش ‌بینی باعث شد که کلینتون به سه ایالت یادشده توجه کافی نکند؛ در برابر ترامپ از فرصت استفاده کرد و در هر سه ایالت آرای بیشتری آورد. بر همین اساس است که او امروز نیز نظرسنجی‌ ها را «قلابی» می‌ خواند.

نارضایتی جمهوری خواهان، از جمله «میت رامنی» سناتور جمهوری خواه ایالت «یوتا» و «بن ساس» سناتور جمهوری خواه «نبراسکا» از رئیس جمهور افزایش یافته است و این امر نشانه نگرانی فزاینده از سرنوشت حزب جمهوری خواه در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا است. شاید مهم ‌تر از همه این باشد که زمان علیه رئیس جمهور است. تنها امکان آشکار ترامپ برای تغییر شکل این رقابت، آخرین مناظره ریاست جمهوری است که قرار است پنجشنبه شب در «نشویل» در ایالت «تنسی» برگزار شود. 

حامیان ترامپ و دموکرات ‌هایی که نگران هستند، بر سر این موضوع متفق القول هستند که نمی‌ توان گفت که ترامپ شکست خواهد خورد، به ویژه با توجه به پیروزی غیرمنتظره اش در انتخابات سال 2016؛ یعنی زمانی که نظرسنجی‌ های ایالتی کاملا اشتباه از آب درآمد. اما این بار تفاوت‌ های مهمی وجود دارد، به ویژه اینکه بایدن از همان ابتدای رقابت از ترامپ پیش افتاده است و ترامپ هرگز حتی نزدیک به نتایجی نشده است که موجب حذف این شکاف شود.

اگر نتایج نظرسنجی ‌ها همینطور که هست بماند و با وجود این، ترامپ پیروز شود، سوالات جدی درباره آینده صنعت نظرسنجی یا درستی روند رای گیری، یا هر دو مطرح خواهد شد.

برخی از تحلیلگران بیش از انتخابات به وضعیت پس از انتخابات توجه دارند و به فضای تنش‌ آلود در میان هواداران ترامپ اشاره می کنند که مایل هستند او را به هر قیمتی رئیس جمهور آینده ببینند.

این روزها برخی از طرفداران متعصب ترامپ گروه ‌های مسلح تشکیل می‌ دهند و آشکارا از بروز جنگ داخلی، در صورت شکست ترامپ، سخن می‌ گویند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.