دقایقی پس از آن که کمیسیون برگزاری مناظرات انتخاباتی تصمیم خود درباره نحوه برگزاری مناظره دوم را اعلام کرد ترامپ در واکنشی خشمگین این تصمیم را غیرقابل قبول خواند.

 

به گزارش جماران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که هفته گذشته به دلیل ابتلا به بیماری همه‌ گیر کووید19 در بیمارستان بستری شده بود، اعلام کرد که حاضر به شرکت در مناظره مجازی با «جو بایدن» رقیب انتخاباتی دموکرات خود نیست.

کمیسیون مستقل برگزارکننده مناظره‌ های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز پنج ‌شنبه اعلام کرد که دومین مناظره دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوری خواه با جو بایدن به صورت مجازی برگزار خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این تصمیم گفت: «من در مناظره مجازی شرکت نخواهم کرد.»

وی همچنین ضمن «غیرقابل قبول» دانستن مناظره مجازی افزود: «من وقتم را با مناظره مجازی «مسخره» تلف نخواهم کرد. مناظره به این نمی ‌گویند!»

ترامپ گفت که تصمیم به برگزاری مجازی مناظره به منزله حمایت از رقیبش است.

دومین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ قرار بود روز 15 اکتبر (24 مهر) یعنی پنج ‌شنبه هفته آینده در شهر «میامی» در ایالت فلوریدا برگزار شود. رئیس جمهور آمریکا که همچنان به دلیل ابتلا به کرونا تحت درمان قرار دارد این احتمال را که ویروس از او به فرد دیگری منتقل شود، مردود دانسته است.

کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات پیش ‌رو در آمریکا روز جمعه گذشته از ابتلای خودش به ویروس جدید کرونا خبر داده بود. او پس از آن به مدت سه روز در بیمارستان «والتر رید» در حومه واشنگتن بستری شد. دونالد ترامپ روز دوشنبه پس از آنکه از بیمارستان مرخص شد، به کاخ سفید بازگشت.

در حال حاضر او هیچ علائمی از این بیماری ندارد، اما در روزهای گذشته تست کرونای حدود 30 نفر از کارکنان نزدیک به ترامپ مثبت اعلام شده است.

جو بایدن در واکنش به رد مناظره مجازی از طرف دونالد ترامپ گفت: «ما نمی ‌دانیم رئیس جمهور ترامپ چه کار می‌ خواهد بکند. هر ثانیه نظرش تغییر می‌ کند. اگر هم اکنون درباره این موضوع نظر بدهم، غیرمسئولانه خواهد بود. فکر می‌ کنم از پیشنهاد کمیسیون مناظره تبعیت خواهم کرد.»

کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد سناتور کامالا هریس در مناظره‌ بامداد پنج شنبه با مایک پنس گفت: «فکر کنم کامالا شب گذشته بسیار عالی ظاهر شد. او حقیقتا در قد و قامت رئیس جمهور است. تمرکزش را حفظ کرد. واقعا به او افتخار کردم.»

ستاد انتخاباتی جو بایدن با اشاره به این که او در این مناظره شرکت می‌ کند، گفت بایدن منتظر صحبت مستقیم با مردم آمریکاست.

با این حال، ساعتی بعد ستاد انتخاباتی جو بایدن هم از انصراف او برای حضور در این مناظره خبر داد و از کمیسیون برگزاری این مناظره ها خواست تاریخ آن را از 15 اکتبر به یک هفته بعد منتقل کند تا به گفته بایدن «فرصت شانه خالی کردن دونالد ترامپ از پاسخگویی به عملکردش در مقابله با ویروس کرونا» به او داده نشود.

در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخلاف اولین مناظره قرار بود علاوه بر مجری و دو کاندیدا، تعدادی از شهروندان هم حضور داشته باشند. آنها قرار بود در جریان این مناظره پرسش ‌ها و دغدغه ‌های خود را با دو کاندیدا در میان بگذارند.

در بیانیه کمیسیون مستقل برگزارکننده مناظره‌ های انتخابات آمریکا آمده که تصمیم برگزاری دومین مناظره به صورت مجازی در راستای تامین «امنیت و سلامت» همه شرکت کنندگان اتخاذ شده است.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ روز پنج ‌شنبه احتمال برگزاری یک گردهمایی انتخاباتی به جای دومین مناظره با جو بایدن را در روز 15 اکتبر مطرح کرد. این در حالی است که دو کاندیدای راهیابی به کاخ سفید قرار است روز 22 اکتبر (1 آبان) در سومین و آخرین مناظره انتخاباتی با یکدیگر شرکت کنند.

تنها مناظره معاونان ریاست جمهوری هم روز گذشته در شهر «سالت لیک سیتی» ایالت یوتا برگزار شد و «مایک پنس و کامالا هریس» برای 90 دقیقه درباره برنامه‌ های خود در صورت پیروزی در انتخابات بحث کردند. اگر چه این مناظره بسیار شکیل ‌تر و به قول «سوزان پیچ» مجری مناظره، «متمدنانه» برگزار شد اما در دقایقی هم میان پنس و هریس مشاجره لفظی درگرفت و دو نفر در کلام یک دیگر پریدند.

شیوع کرونا و نحوه برخورد دولت ترامپ با آن، که به نظر منتقدان غیرجدی و ناکارآمد است، یکی از مسائل محوری مناظره‌ های انتخاباتی به شمار می ‌رود. این موضوع در مناظره شب گذشته مایک پنس و کاملا هریس نیز جایگاه خاصی داشت.

مطابق نظرسنجی‌ ها جو بایدن در حال حاضر حدود 10 درصد از رقیب خود از حزب جمهوری ‌خواه پیشی گرفته، اما تجربه سالیان قبل، به خصوص رقابت میان ترامپ و هیلاری کلینتون در سال 2016 نشان داده که رویدادهای قبل از انتخابات می ‌تواند نتیجه نهایی را به شکل غیرمنتظره‌ ای تغییر دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.