پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حدود دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛

کفه ترازو به سمت ترامپ سنگین تر است یا بایدن؟

دو هفته پیش از برگزاری انتخابات، نظرسنجی ‌ها همچنان از پیشتازی جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر داده‌ اند.

 

به گزارش جماران، دو هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می ‌دهد که «جو بایدن» کاندیدای حزب دموکرات، در دو ایالت «پنسیلوانیا و میشیگان» از دونالد ترامپ رقیب جمهوری ‌خواه خود پیش است، اما این دو کاندیدا، در ایالت فلوریدا شانه به شانه هم پیش می ‌روند.

نشریه اینترنتی هیل در گزارشی نوشت: بر اساس یافته‌ های جدیدترین نظرسنجی «هیل/هریس» اختلاف درصد محبوبیت بایدن در مقایسه با ترامپ در میشیگان - ایالتی که ترامپ در انتخابات سال 2016 بر رقیب خود «هیلاری کلینتون» پیروز شد - اکنون دو رقمی شده است.

رقابت این دو در پنسیلوانیا نزدیک ‌تر است و تعداد کسانی که گفته ‌اند به بایدن رای می ‌دهند، تنها 5 درصد از طرفداران ترامپ بیشتر است. اما رقابت اصلی در ایالت «چرخشی» فلوریدا است، که رای ‌دهندگان معمولا به دور از وابستگی‌ های سیاسی به کاندیدای مورد پسند خود رای می‌ دهند.

51 درصد پرسش ‌شوندگان در پنسیلوانیا گفته ‌اند به بایدن، و 46 درصد گفته‌ اند به ترامپ رای می ‌دهند. در میشیگان 54 درصد به بایدن و 43 درصد به ترامپ رای خواهند داد. در فلوریدا، هر یک از آنها حمایت 48 درصد رای‌ دهندگان را دارند و 4 درصد گفته‌ اند هنوز تصمیم نگرفته ‌اند.

به نوشته نشریه هیل، همه ‌گیری ویروس کرونا در ماه ‌های اخیر در آمریکا و نحوه مقابله دولت با آن، از میزان مقبولیت دونالد ترامپ که برای ماندن در کاخ سفید برای چهار سال دیگر مبارزه می‌ کند، کاسته است و پیروزی در فلوریدا برای او از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

همچنین در آمار نظرسنجی الکترال که بسیار مهمتر از رای مردمی و شناور است، جو بایدن 216 رای الکترال دارد و ترامپ 125 رای الکترال.

در سیستم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مردم به نمایندگانی رای می‌ دهند که آنها رای موسوم به الکترال خود را به نفع یکی از دو کاندید اصلی در روز مخصوص اعلام می ‌کنند.

بدین ترتیب آرای الکترال است که برنده نهایی را مشخص کرده و ممکن است رای عمومی مردم مثلا به نفع بایدن باشد، اما رای الکترال و نهایی در صندوق به ترامپ داده شود.

در این سیستم برنده ریاست جمهوری نیاز به 270 رای الکترال دارد که تا اینجا بایدن 216 رای و ترامپ 125 رای دارد.

197 رای هنوز مشخص نیست، هرچند رای قاطع برای بایدن 118 رای الکترال و برای ترامپ نیز 63 رای تا این لحظه است.

یافته‌ های این نظرسنجی جدید همچنین نشان می ‌دهد که تفاوت عمده بین رای ‌دهندگان در این است که طرفداران ترامپ با اشتیاق از او حمایت می‌کنند، اما بخش بزرگی از کسانی که گفته ‌اند به بایدن رای می‌ دهند، بیشتر به دلیل ضدیت با ترامپ می ‌خواهند به رقیب او، یعنی جو بایدن، رای دهند.

با این حال، جو بایدن در میان برخی اقشار کلیدی جامعه از مقبولیت بالایی برخوردار است؛ از جمله در میان افراد با سن بالا، رای دهندگان مستقل که رسما به هیچ ‌یک از دو حزب دموکرات یا جمهوری‌ خواه وابستگی ندارند، و نیز رای‌ دهندگانی که در حومه شهرها زندگی می ‌کنند.

این نظرسنجی‌ ها در حالی منتشر می‌ شوند که دومین رویارویی میان دونالد ترامپ و جو بایدن انجام نگرفت اما این دو رقیب به‌ صورت همزمان در شبکه‌ های تلویزیونی جداگانه‌ ای ظاهر شدند و به پرسش ‌های شهروندان آمریکایی پاسخ گفتند.

در همین حال، دونالد ترامپ در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی «ان ‌بی ‌سی» به پرسش ‌های مردم پاسخ داد و بار دیگر به چپگرایان حمله کرد و گفت آنها همواره «شهرهای ما را به آتش می ‌کشند».  

جو بایدن نیز همزمان با وی در برنامه تلویزیونی شبکه «ای ‌بی ‌سی» حضور یافت و سخن گفت. وی که با روحیه تهاجمی‌ تری نسبت به مناظره اول سخن می‌ گفت، بار دیگر سیاست ‌های غیرمسئولانه دونالد ترامپ در مورد نحوه مدیریت بحران کرونا را مورد انتقاد شدید قرار داد. جو بایدن تصریح کرد که بیش از 210 هزار نفر در آمریکا جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌ اند و دونالد ترامپ هیچ کاری برای جلوگیری از این بحران انجام نداده است. 

دونالد ترامپ و جو بایدن قرار است پیش از برگزاری انتخابات سوم نوامبر در هفته آینده یک بار دیگر در یک مناظره تلویزیونی در مقابل یکدیگر قرار گیرند.

همزمان هزاران معترض زن شنبه در واشنگتن و چندین ایالت دیگر علیه تعجیل دونالد ترامپ در انتصاب نهمین قاضی دیوان عالی فدرال این کشور دست به تظاهرات زدند. آنان نیز همانند رهبران حزب دموکرات خواستار انتصاب عضو آینده این دیوان توسط رئیس جمهور برگزیده در روز سوم نوامبر آینده هستند. دونالد ترامپ «ایمی کانی برت» را برای عضویت در این دیوان برگزیده است. ایمی کانی برت از مخالفان سرسخت سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان به شمار می رود. نخستین «راهپیمایی زنان» در آمریکا در سال 2017 و تنها یک روز پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد.     

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.