پیش از این تحلیلگران بر این باور بودند که پیروزی دونالد ترامپ بر جو بایدن، رقیب انتخاباتی ‌اش تقریبا قطعی به نظر می ‌رسد. اما ناگهان ورق برگشته است.

 

به گزارش جماران، وب سایت 538 (نام این وب سایت از تعداد آرای الکترال آمریکا گرفته شده است) که تحلیل و نظرسنجی های انتخاباتی آمریکا را منتشر می کند، در گزارشی نوشت: «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. یعنی اگر همین امروز انتخابات برگزاری می شد، او با اختلاف آرای زیادی برنده انتخابات آمریکا می شد و نه تنها در ایالات سنتیِ با گرایش به سمت دموکرات ها مانند «فلوریدا و پنسیلوانیا» بلکه در ایالاتی نظیر «جورجیا و تگزاس» هم آرای زیادی بدست می آورد.

اما انتخابات امروز برگزار نمی شود و هنوز ماه اوت است و تا نوامبر راه درازی در پیش است.

بایدن تازه دیروز معاونش را انتخاب کرد و مبارزات انتخاباتی در دوره شیوع بیماری کرونا برگزار می شود؛ بحرانی بی سابقه که آمریکا بیش از 100 سال است با آن مواجه نشده و موجب بی ثباتی اقتصاد این کشور شده است.

بعید نیست که نظرسنجی ها از اواسط اوت تا روز انتخابات تغییر کند. به علاوه، دلایلی وجود دارد که می تواند رقابت های انتخاباتی را تنگاتنگ کند و به نظر می رسد ترامپ به دلیل کالج الکترال، از مزیت بیشتری برخوردار باشد.

 

1

 

در تازه ترین نظرسنجی، شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 71 درصد نسبت به شانس 29 درصدی ترامپ است. این اعداد ما را به یاد نظرسنجی های پیش از انتخابات 2016 می اندازد که در آنجا هم شانس پیروزی ترامپ 29 در برابر 71 درصد هیلاری کلینتون بود.

اما در نهایت دیدیم که چه کسی پیروز انتخابات شد.

عدم قطعیت در پیش بینی های مربوط به انتخابات جاری (2020) به دلیل این واقعیت است که هنوز راه طولانی ای تا انتخابات باقی مانده. 

اما مسئله ای هست که جای امید را برای پیروزی بایدن باقی می گذارد: بایدن اکنون در نظرسنجی ها در «فلوریدا، ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، آریزونا، اوهایو و نبراسکا» یعنی همه جاهایی که کلینتون در سال 2016 شکست خورد، پیشتاز است. بنابراین اگر بایدن در این ایالات پیروز شود و دیگر ایالاتی را که کلینتون در آنها پیروز شد را هم حفظ کند، می تواند 352 رای الکترال را به دست آورد. 

کووید 19 دلیل بزرگی است برای اینکه به نتایج نظرسنجی ها اعتماد نکنیم

کرونا همه چیز را دگرگون کرده است. این تنها اقتصاد نیست که در اثر شیوع کووید19 دستخوش طوفانی ویرانگر شده است. محاسبات سیاسی نیز از گزند این بیماری در امان نمانده‌اند، از جمله ارزیابی‌ ها و پیش‌بینی ‌های تحلیلگران درباره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا.

یش از این تحلیلگران بر این باور بودند که پیروزی ترامپ بر بایدن تقریبا قطعی به نظر می‌ رسد. اما ناگهان عامل جدیدی به نام کرونا و بیماری کووید19 وارد کارزار انتخاباتی این کشور شده است.

این که منجر به مرگ بیش از 150 هزار نفر از شهروندان آمریکا شده، اقتصاد این کشور را فلج کرده و در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری تردیدها و گمانه‌ زنی ‌های بسیاری پدید آورده است.

«کریستوفر آرترتون» استاد علوم سیاسی در دانشگاه جورج واشنگتن گفته است: «ما واقعا نمی ‌دانیم که نتایج این انتخابات چه خواهد بود».

به اعتقاد او چند ماه پیش همه چیز روشن به نظر می‌ رسید؛ بیکاری به نازل ‌ترین سطح خود رسیده بود، اقتصاد آمریکا با رشد باثباتی روبرو بود و پیروزی ترامپ بر بستر این موفقیت در دور آتی انتخابات قطعی به نظر می‌ رسید.

گرچه بسیاری از نظرسنجی ‌ها از محبوبیت بیشتر بایدن حکایت می‌ کرد، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که ترامپ در انتخابات روز 3 نوامبر از رقیب خود پیشی می ‌گیرد. این ارزیابی اما بر اثر شیوع کرونا اعتبار خود را از دست داده است.

ترامپ دل به آن بسته بود که شهروندان آمریکا شاهد پیروزی‌ ها و موفقیت‌ های او باشند. حال اما همه چیز در گروی کارنامه او در مقابله با شیوع بیماری کرونا است.

بحران برخاسته از کووید19 نوعی سنجش کارآمدی رهبری آمریکا در برابر بحرانی است که از حیث دامنه و تاثیرات با حمله تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 یا بحران مالی سال 2008 قابل مقایسه است.

به باور کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر، انتخاباتی فشرده خواهد بود و به‌ رغم پیشتازی بایدن در نظرسنجی ‌ها، این امکان وجود دارد که ترامپ صرفا با اتکا به چند رای بیشتر بر رقیب خود پیروز شود. ماجرایی که در انتخابات سال 2016 و پیروزی بر هیلاری کلینتون نیز اتفاق افتاد.

در بازی رقابت انتخاباتی، موفقیت ترامپ به چند عامل و «برگ» وابسته است. در صورت آنکه او بتواند از یکی یا چند برگ موجود به سود خود بهره‌ گیرد، شانس موفقیت او در انتخابات پیش ‌رو افزایش خواهد یافت.

پرسش محوری در آخرین ماه‌ های پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا چنین است: آیا ترامپ با در پیش گرفتن سیاستی میانه بر آن خواهد بود تا آرای برخی از مخالفان خود و حتی برخی از هواداران دموکرات‌ را به سود خود جلب کند یا با در پیش گرفتن سیاستی دیگر آرای برخی از طرفداران کنونی خود و پشتیبانی برخی از جمهوری خواهان را از دست خواهد داد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.