85 روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رقابت‌ ها بر سر ورود به کاخ سفید جدی تر شده است

 

به گزارش جماران، سی بی اس نیوز گزارش داد در آخرین نظرسنجی مشترک «سی بی اس نیوز و یوگاو» در دو ایالت پنسیلوانیا و ویسکانسین، رای‌ دهندگان ثبت ‌نام کرده می‌ گویند که کارها در آمریکا مسیر بدی را طی می‌ کنند با این حال، «جو بایدن» کاندیدای دموکرات عملکرد بهتری را نسبت به ترامپ درباره مدیریت کووید-۱۹ خواهد داشت.

در پنسیلوانیا، ایالت محل اقامت بایدن، وی با حدود 49 درصد نسبت به ترامپ با حدود 43 درصد پیشتاز است. همچنین بایدن در میان کسانی که مایل به رای دادن هستند، 48 درصد شانس انتخاب دارد در حالی که این رقم برای ترامپ نزدیک به 42 درصد است.

در هر دو ایالت‌ ویسکانسین و پنسیلوانیا، ترامپ به دلیل عملکردش در قبال کووید19 اقبال خوبی ندارد و تقریبا نزدیک به نیمی (47 درصد) از ساکنان این دو ایالت می‌ گویند بایدن در مقابله با گسترش کرونا عمکرد بهتری نسبت به ترامپ خواهد داشت.

در پنسیلوانیا 37 درصد هم می ‌گویند که ترامپ کارکرد بهتری در این زمینه خواهد داشت در حالیکه این رقم در ویسکانسین حدود 32 درصد است.

در ویسکانسین، بایدن به عنوان کاندیدایی دیده می‌ شود که نیازها و نگرانی‌ های رای ‌دهندگان را بهتر درک می ‌کند.

در پنسیلوانیا، بایدن 73 درصد آرای کسانی را به خود اختصاص داده است که نگرانی زیادی درباره کووید19 دارند در حالیکه ترامپ 92 درصد آرایی را از آن خود کرده است که اصلا درباره کووید19 نگرانی ندارند.

اما آرای مدیریت اقتصادی در پنسیلوانیا به گونه ‌ای دیگر است و 46 درصد ترامپ را نسبت به 45 درصد بایدن موفق می ‌دانند. در ویسکانسین، ترامپ با حدود 47 درصد آرای کسانی که معتقدند در اقتصاد عملکرد بهتری داشته است پیشتاز بایدن با 43  درصد است.

در پنسیلوانیا، 38 درصد رای‌ دهندگان می ‌گویند برگزیدن بایدن اهمیت دارد در حالیکه 62 درصد آن را مهم نمی‌ دانند. رای‌دهندگان در ویسکانسین هم بیش از پنسیلوانیا فکر می کنند که برگزیدن بایدن بیشتر اهمیت دارد به گونه ‌ای که 44 درصد آن را مهم و 56 درصد آن را غیر مهم دانسته ‌اند.

کاهش برتری ترامپ از نظر آرای الکترال

نظرسنجی ‌ها نشان می‌ دهد ترامپ از نظر آرای الکترال در حال از دست دادن برتری اش نسبت به جو بایدن است.

بر اساس پیش بینی سی بی اس نیوز که رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را در ایالت ‌های مختلف آمریکا پیگیری می‌ کند، در مقایسه با بایدن، ایالت ‌های کمتری از ترامپ حمایت می ‌کنند.

وی همچنین حمایت ایالت‌ های اصلی خود در کمربند غربی و جنوب شرقی کشور را از دست داده است. اما با وجود حمایت سراسری از بایدن حدود 8 درصد بیشتر از ترامپ است، راه بسیار زیادی تا پایان این رقابت باقی مانده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، ترامپ نیازی به حمایت اکثریت رای دهندگان در سراسر کشور نداشت تا از رقیبش، هیلاری کلینتون پیش افتد. او با اینکه سه میلیون رای کمتر از رقیب دموکرات خود به دست آورد، آرای الکترال را کسب کرد و پیروز شد.

احتمال انتخاب یک زن به عنوان معاون اول بایدن

سی ان ان گزارش داد در حالی که موعد اعلام معاون اولی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نزدیک می‌شود،​ گمانه زنی‌ ها نشان می ‌دهند به احتمال زیاد​ بایدن یک زن را به عنوان معاون اول خود در رقابت با ترامپ انتخاب خواهد کرد.

گفته می‌ شود جو بایدن درباره اینکه می ‌خواهد چه کسی معاون اول وی باشد، در حال نهایی کردن فهرست و تصمیم گیری است.

​یکی از کاندیداهای احتمالی که بایدن با وی دیدار کرده است، «گریچن ویتمر» فرماندار میشیگان است. منابع سی ان ان گفته اند وی به تازگی با جو بایدن دیدار و درباره احتمال معرفی خود به عنوان معاون اولی در اردوگاه دموکرات ‌ها صحبت کرده است. ویتمر به تازگی با توجه به مدیریت خوبی که در همه گیری کرونا در ایالت خود، میشیگان داشت با توجه گسترده روبرو شده است.

در کنار ویتمر، بایدن با شماری دیگر از زنانی که برای معاون اولی در نظر دارد، دیدار کرده است و هر چند هنوز مشخص نیست در نهایت چه کسی به عنوان معاون اول بایدن معرفی می‌شود، ولی افرادی که در این خصوص با بایدن گفت و گو داشتند، مشخص هستند. سناتور «کامالا هریس» هماورد سابق بایدن در رقابت‌ های اولیه دموکرات ها، « سوزان رایس» مشاور سابق امنیت ملی دوران اوباما، «کارن بس» از نمایندگان ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان، سناتور «الیزابت وارن» که وی نیز در رقابت ‌های مقدماتی دموکرات ‌ها هماورد بایدن بود، و «تمی داکورد»، سناتور ایلینویز.

ادعای حمله هکرهای چینی به زیرساخت ‌های انتخاباتی آمریکا

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد امروز دوشنبه مدعی شد که هکرهای وابسته به دولت چین پیش از برگزاری انتخابات 2020 زیرساخت ‌های انتخابات آمریکا را هدف قرار داده‌ اند.

«رابرت اوبریان» به شبکه سی بی ‌اس گفت: آنان دوست دارند تا شکست رئیس جمهور را مشاهده کنند. چین مانند روسیه و ایران با توجه به زیرساخت ‌های انتخاباتی ما درگیر حملات سایبری و فیشینگ و این نوع کارها شده ‌اند.

او افزود: آمریکا هکرهایی را رصد کرده که سعی در نفوذ به وب سایت های داشته که وابسته به دفاتر وزیر خارجه مجری انتخابات در سطح محلی و جمع آوری داده ‌ها در مورد آمریکایی‌ ها است.

این در حالیست که چین به طور مداوم ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر حمله سایبری به شرکت ‌ها، سیاستمداران یا سازمان ‌های دولتی آمریکا را رد کرده است.

یک گزارش اطلاعاتی هفته گذشته هم مدعی شد که روسیه طیف وسیعی از اقدامات در راستای تضعیف جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات 2020 به کار گرفته است.

ترامپ پیش از این با ادعای احتمال تقلب و ناسالم بودن انتخابات، برگزاری انتخابات از طریق پست را رد کرده و خواستار تعویق در برگزاری انتخابات 2020 شده است؛ پیشنهادی که ازسوی بسیاری رد شده است.

خطر جدی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به گزارش نهاد اطلاعاتی آمریکا در خصوص دخالت کشورهای خارجی در انتخابات ریاست ‌جمهوری این کشور، احتمال دخالت روسیه را پررنگ ‌تر دانست.

«نانسی پلوسی» در این ‌باره مدعی شد که خطر مداخله کشورهای مختلف در این خصوص یکسان نیست؛ خطر روسیه در مقایسه با ایران و چین جدی‌ تر است.

پلوسی ادامه داد که آمریکایی ‌ها باید آنچه را که روس ‌ها در این خصوص انجام می ‌دهند بدانند و آمریکایی ‌ها معتقدند که آنها هستند که باید تصمیم بگیرند چه کسی رئیس ‌جمهوی آینده این کشور خواهد بود، نه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه.

بورس‌ اروپا در انتظار شکست ترامپ

در عین حال بلومبرگ گزارش داد انتشار پیاپی نتایج نظرسنجی ‌هایی که جملگی از احتمال بالای پیروزی «جو بایدن» کاندیدای دموکرات بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات سوم نوامبر حکایت دارد، موجب شده تا بسیاری از مدیران سرمایه ‌گذاری با این استدلال که اروپا برنده اصلی شکست کاندیدای جمهوری ‌خواهان خواهد بود، خریدهای خود را بر اوراق بهادار اروپایی متمرکز کرده ‌اند.

 نهادهای معتبری همچون بانک سرمایه ‌گذاری «جی‌ پی مورگان» مدیریت سرمایه‌ گذاری «ایتون وَنس» و «شروردرز» خریدهای عمده خود را بر سهام، اوراق قرضه اروپایی و یورو اختصاص داده‌ اند.

از یک سو برخی تحلیلگران معتقدند که با پیروزی جو بایدن و اجرای برنامه او مبنی بر افزایش مالیات بر شرکت‌ ها، بازارهای مالی اروپا جایگزین خوبی برای بورس نزولی آمریکا خواهد بود.

از سوی دیگر، عده‌ای دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که رویکرد حمایتی دولت احتمالی بایدن نسبت به حفاظت از محیط زیست موجب ارتقا جایگاه اروپا به عنوان پیشروی این عرصه و افزایش ارزش سرمایه ‌گذاری‌ های اتحادیه اروپا در این حوزه خواهد شد.

بایدن وعده داده که 2 تریلیون دلار در بخش انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کند، رخدادی که شرکت‌های اروپایی بزرگترین ذینفعان آن خواهند بود.

گذشته از این برخی سرمایه‌گذاران بر این باورند که به دلیل اجماع شکل‌گرفته میان دموکرات ‌ها و جمهوری‌ خواهان در مورد اصلاح تعرفه ‌های تجاری آمریکا و چین، بهبود قدرت خرید چین به افزایش تقاضای کالاهای اروپایی منجر خواهد شد.

کاهش قیمت دلار پس از انتخابات

همچنین انتظار می‌ رود، در صورت پیروزی بایدن، روند نزولی ارزش دلار در برابر یورو ادامه یابد. زیرا تقاضای دلار در اثر کاهش ریسک ‌های ژئوپلیتیکی کمتر کاهش می‌ یابد.

فارغ از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز برخی فعالان بازارهای مالی پیش ‌بینی می‌ کنند که اوراق بهادار اروپایی به لطف بسته‌ های محرک اقتصادی دولت ‌ها و نیز حمایت 750 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا طی ماه‌های آینده از پشتیبانی بالای برخوردار خواهند بود و احتمال زیان در بازارهای مالی اروپا بسیار کاهش خواهد یافت.

پشتیبانی شرکت‌ های نفتی از ترامپ

آمارها حاکی از آن است که میزان کمک‌ های مالی شرکت ‌های آمریکایی به ترامپ برای مبارزات انتخاباتی 4 برابر رقمی است که به بایدن تخصیص داده‌ اند.

ر حالی که شرکت ‌های آمریکایی تاکنون برای کمک مالی به جو بایدن در مبارزات انتخاباتی تنها 256 هزار دلار پول تخصیص داده‌ اند، اما آمارها نشان می‌ دهند تاکنون 4 برابر این مبلغ از سوی شرکت های نفتی ‌به ترامپ کمک شده است. بر همین اساس شرکت ‌های نفتی آمریکایی تاکنون حدود یک میلیون دلار (936.155 هزار دلار) به کارزار ترامپ کمک کرده ‌اند. 

در حالی شاهد کمک 4 برابری شرکت‌های نفتی و گازی به ترامپ در برابر بایدن هستیم که این فاصله در انتخابات قبلی بسیار کمتر بود، به گونه‌ ای که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا در حالی ترامپ 1.2 میلیون دلار از نفتی ‌ها کمک گرفت که هیلاری کلینتون هم حدود یک میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده بود. 

​پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 3 نوامبر 2020 (13 آبان 99) برگزار می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.