جو بایدن،‌ سناتور «کامالا هریس» را به عنوان معاون خود در انتخابات ریاست جمهوری برگزید اما این انتخاب، چه تبعات و ابهاماتی دارد.

 

به گزارش جماران، fivethirtyeight گزارش داد «جو بایدن» کاندیدای پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020، شب گذشته سناتور «کامالا هریس» را به عنوان معاون خود معرفی کرد.

جو بایدن در توییتی نوشت: مفتخرم که کاملا هریس را به عنوان همراهم در انتخابات معرفی کنم.

در اینجا نگاهی به معنا و نشانه های این انتخاب و همچنین ابهامات آن می اندازیم:

این انتخابی تاریخی با پتانسیل انجام اقدامات تاریخی بعدی است

کامالا هریس 55 ساله، سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا نخستین زن آمریکایی سیاه پوست خواهد بود که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان معاون یک کاندیدا در این انتخابات حضور خواهد داشت. مادر کامالا هریس هندی و پدرش جامائیکایی است.

هریس دومین فرد سیاه پوست پس از باراک اوباما و چهارمین زن (پس از فرارو در سال 1984، هیلاری کلینتون در سال 2016، سارا پیلین در سال 2008) خواهد بود که بلیط ریاست جمهوری را برای یکی از احزاب اصلی به ارمغان می آورد.

اگر او و بایدن در انتخابات نوامبر برنده شوند، او نخستین زن آسیایی-آمریکایی، نخستین زن از هر نژاد و قومی، و دومین زن سیاه پوست در تاریخ امریکا خواهد بود که معاون رئیس جمهور یا رئیس جمهور می شود.

انتخاب هریس آخرین نشانه از تنوع فزاینده حزب دموکرات برای انتخاب زنی سیاه پوست است. 

نشانه دیگری از قدرت آمریکایی های سیاه پوست در حزب دموکرات

جمع کثیری از رای دهندگان سیاه پوست، از بایدن در تمام سال 2019 طرفداری می کردند و به حفظ جایگاه معاون رئیس جمهور سابق در صدر نظرسنجی ها در بخش زیادی از رقابت های مقدماتی حزب دموکرات کمک می کردند. 

رأی دهندگان سیاه پوست در کارولینای جنوبی و سپس سایر ایالت ها، به ویژه در جنوب، از بایدن به شدت حمایت می کردند و علیرغم نمایش های ضعیف در «آیووا، نیوهمپشایر و نوادا»، نقش اصلی را در پیروزی در این کاندیدا بازی کردند.

پس از مشخص شدن بایدن به عنوان کاندیدای حزب، بسیاری از دموکرات های سیاه پوست - که مهمترین آنها سناتور «جیمز کلوبورن»، ارشدترین عضو دموکرات سیاه پوست در مجلس است - به بایدن فشار آوردند تا یک زن سیاه پوست را به عنوان یار انتخاباتی خود برگزیند. با انتخاب هریس، آرزوی آنها برآورده شد.

این یک شکست دیگر برای جناح چپ حزب است

با شکست «برنی سندرز و الیزابت وارن» در گردونه رقابت ها، بسیاری از فعالان لیبرال به بایدن فشار آوردند که وارن را به عنوان یار خود انتخاب کند. اما آنها ناموفق بودند. 

هریس نسبتاً لیبرال است، اما به اندازه وارن متمایل به جناح چپ نیست. به عنوان مثال هریس خواستار توقف کار فیس بوک نشده است یا از مالیات بر ثروت حمایت نکرده است.

حزب دموکرات از نظر ایدئولوژیکی به سمت چپ می رود. اما ممکن است فعالان لیبرال برای اتخاذ اهداف اصلی سیاست خود سخت گیر باشند، حتی اگر دموکرات ها کنترل کنگره، مجلس سنا و ریاست جمهوری را در سال آینده در اختیار گیرند. مهمترین چهره های واشنگتن در سال 2021 ممکن است بایدن، هریس، نانسی پلوسی و چارلز شومر باشند که همه از جناح چپ حزب فاصله دارند.

اما در اینجا برخی مسائل روشن نیست.

ما هنوز نمی دانیم آیا هریس به پیروزی بایدن در انتخابات کمک می کند یا به او آسیب می زند.

ما هنوز نمی دانیم آیا هریس برگ برنده جلب حمایت سیاه پوستان خواهد بود.

ما هنوز نمی دانیم آیا انتخاب هریس بر جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» که از زمان قتل جورج فلوید شکل گرفته، تاثیرگذار خواهد بود یا خیر.

ما هنوز نمی دانیم آیا هریس اکنون بالقوه ترین کاندیدای دموکرات ها در انتخابات 2024 خواهد بود.

اما بزرگ ترین ابهام در مورد خود هریس و مهارت های اوست. آیا او سیاستمدار قدرتمندی در سطح ملی خواهد بود که به عنوان فرد شماره 2 به دموکرات ها کمک کند؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.