طبق توضیحاتی که امروز سخنگوی وزارت بهداشت ارائه کرده تمامی استان های کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، نارنجی یا زرد به سر می برند و مجموع بیماران مبتلا به این بیماری به بیش از 948 هزار تن رسیده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۸۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۷ هزار و ۸۷۵ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (نهم آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۷۹۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۴۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۵۸ هزار و ۲۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۵۲ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

 

قزوین در وضعیت قرمز کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت اپیدمی کرونا در استان قزوین گفت: با وجود افت و خیز موارد بستری و مرگ و میر کووید ۱۹ در استان قزوین روند و نموار ابتلا و مرگ و میر همچنان صعودی است، شهرستان های البرز و قزوین در این استان در وضعیت قرمز یعنی بسیار خطرناک و شهرستانهای آبیک، بویین زهرا و تاکستان در وضعیت نارنجی یا خطرناک و شهرستان آوج در وضعیت زرد یعنی با خطر متوسط کرونا هستند.

وی افزود: میانگین بروز هفتگی ابتلا به کووید ۱۹ در استان قزوین ۱۹.۵ نفر به ازای هر صد هزار نفر و میانگین موارد مرگ کرونا در هفته اول آذر در این استان ۴۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است که هر دو شاخص بالاتر از میانگین کشوری است.

لاری گفت: هم اکنون حدود ۵۱۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستانها و مراکز درمانی استان قزوین بستری هستند و از این تعداد ۱۱۵ نفر به علت وخامت حال در بخش مراقبت های ویژه هستند. از زمان شیوع کرونا تاکنون ۵۴ هزار تست کرونا در این استان از افراد دارای علامت انجام شده که امیدواریم با همکاری مسئولان میزان تست در این استان افزایش پیدا کند.

وی افزود: مهمترین عامل افزایش شیوع کووید ۱۹ در استان قزوین برگزاری مراسم تشییع و ترحیم است و امیدواریم مردم این استان با پرهیز از انجام این اقدام خطرآفرین در کاهش موارد ابتلا و فوتی این بیماری موثر باشند و به توصیه های بهداشتی بیش از پیش عمل کنند.

 

خبرهایی از تاثیر محدودیت ها در کاهش آمار مبتلایان و بستری شدگان

از اصفهان خبر رسیده که آمار بستری بیماران دارای علائم ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های اصفهان در هفته نخست ماه آذر با مشارکت و همراهی مردم و صنوف در اجرای محدودیت‌های کرونایی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بررسی آمار موارد ابتلا، بستری، ترخیص و فوتی بیماری کووید ۱۹ استان اصفهان از اول تا هفتم آذر نشان می دهد که تعداد کل موارد مثبت و قطعی ابتلا به کرونا با وجود فراز و نشیب هایی که داشته، کاهش یافته و میزان بستری بیماران دارای علائم ابتلا به کرونا نیز به زیر ۲ هزار نفر در این خطه رسیده است.

استاندار کرمانشاه هم همکاری مردم در هفته دوم اعمال محدودیت‌های جدید بسیار امیدوار کننده دانست و گفت: از اقشار مختلف مردم درخواست می‌کنیم که ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک و حضور در تجمع‌ها، در ترویج این رفتارمطلوب نیز در جامعه کوشا باشند.

هوشنگ بازوند با اشاره به اینکه تداوم روند محافظت و صیانت از سلامت مردم با همراهی و همکاری همه آحاد میسر می شود؛ خاطرنشان ساخت: راهکار اصلی مبارزه با بیماری کرونا تغییر سبک زندگی، رعایت توصیه های بهداشتی و تقویت مسوولیت پذیری اجتماعی است و اگر این مهم رعایت نشود، فرد مبتلا می تواند سلامت جامعه را به خطر بیاندازد.

وی تأکید کرد: امروز شاهد هستیم میزان همدلی در جامعه بیشتر شده و باید همه احساس مسوولیت کنند که می توانند در کنترل این بیماری با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و کاهش ترددها به سلامت عمومی کمک کنند.

جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی از روند نزولی شیوع بیماری در استان خبر داد و افزود: این استان یک موج بسیار سهمگین را در شیوع بیماری کووید ۱۹ گذرانده و اکنون سیر نزولی را طی می‌کند.

در خبری خوش دیگر و به گفته رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال، با کاهش ابتلا به ویروس کرونا و تعداد بستری‌ها، این شهرستان از وضعیت نارنجی خارج شد و هم‌اکنون آمار بستری‌های کرونا در بیمارستان امام خمینی این شهرستان به ۱۴ نفر کاهش یافته که در مقایسه با بستری‌های هفته گذشته خلخال ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

دکتر محمد مهرتک اظهارداشت: در این مدت آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز کاهش یافته، طوری‌که در هفته گذشته یک بیمار کرونایی جان باخت.

در استان چهارمحال و بختیاری و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی استان با گذشت هشت روز از اعمال محدودیت‌های آذرماه تعداد بیماران سرپایی کرونا کاهش یافته است.

مجید شیرانی گفت: هرچند این روند بسیار شکننده است و چنانچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی تداوم نداشته باشد شیوع ویروس کرونا در استان همچنان سیر صعودی به خود می‌گیرد.

استاندار ایلام هم از اجرای طرح غربالگری محله ای کرونا از فردا در ایلام خبرداد و افزود: طرح شهید سلیمانی موسوم به غربالگری محله به محله به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های کرونایی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سپاه امیرالمومنین (ع) از فردا در سراسر استان آغاز می‌شود.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: در این طرح مبتلایان کرونا، اطرافیان آنها، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کسانی که از طریق سامانه اعلام کرده اند که دارای علائم هستند توسط تیم‌های سیار پزشکی و سفیران سلامت رصد و سعی می‌شود از تردد و رفت آمد این افراد با تامین نیازهای آنها در سطح شهر جلوگیری شود.

وی همچنین به کاهش تعداد بیماران بستری کرونا اشاره کرد و افزود: تعداد بستری‌ها از ۳۴۰ مورد به حدود ۷۰ مورد کاهش یافته است که نشان از تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای است که صورت گرفته است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان هم به همکاری خوب مردم این استان و اصناف در اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: تداوم این طرح همچنان مستلزم همکاری مردم است.

محمد هادی مرعشی اظهارداشت: درخواست ویژه از همه اقشار مردم این است که برای کمک به سلامتی خودشان و ریشه‌کن شدن ویروس کرونا به تداوم و ادامه اجرای طرح و عملیاتی کردن پروتکل‌های بهداشتی در سیستان‌وبلوچستان کمک کنند.

اما در خمین و بنا بر اعلام رئیس شبکه بهداشت و درمان محلات و با توجه به رصد گروه های واکنش سریع و آنالیز کارشناسان این مرکز، آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و بستری‌های منطقه مسکن مهر محلات رو به افزایش است.

دکتر «بابک نامغ» روز یکشنبه افزود: تراکم جمعیت در این منطقه، راهروهای مشترک، استفاده از آسانسورها از سوی ساکنین و رعایت نکردن پروتکل‌ها، احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: ضدعفونی مجتمع ها به ویژه دستگیره درها، آسانسورها و راهرو ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات از مهم‌ترین راه‌های کاهش میزان مبتلایان در منطقه مسکن مهر است.

نامغ با اشاره به کاهش سن مرگ و میر و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در محلات اضافه کرد: با گذشت حدود ۹ماه از شیوع کرونا در شهرستان، هم اکنون حداقل سن فوت شدگان دراین شهرستانبه ۳۷ سال کاهش یافته، هر چند مسن‌ترین جانباخته، ۹۳ سال داشته است.

اجرای طرح مراقبت خانه به خانه کرونا با مشارکت ۱۵۰ گروه در صومعه سرا رشت نیز از مطالب مرتبط با کرونا است که فرماندار صومعه سرا از اجرای طرح به شیوه محله و خانواده محور و مبتنی بر شعار"هر خانه یک پایگاه سلامت" با همکاری ١۵٠ گروه سه نفره با مشارکت سپاه بسیج و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان خبر داده است.

در این طرح مراقبتی و برای مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا سه موضوع مراقبت، حمایت و نظارت در دستور کار قرار دارد و شناسایی و بیماریابی، جداسازی و رهگیری بیماران، تقویت فرآیند درمان و کاهش اپیدمی بیماری کووید ١٩ از اهداف این طر ح است.

در بندرعباس هم به گفته فرماندار برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی اعم عروسی، ترحیم در این شهرستان همچنان ممنوع است و انجام آن جرم تلقی و متولیان مراسم به مرجع قضایی به عنوان ایجاد اختلال در سلامت معرفی می شوند.

در زنجان هم یکی از مدافعان حوزه سلامت به جمع شهدا پیوست، شهید "سیدنعمت موسوی" از مدافعان خط مقدم مبارزه با کرونا و مشغول خدمت در بیمارستان ولی عصر (عج) بود که عصر شنبه هشتم آذر پس از ۳ روز بستری در مرکز آموزشی درمانی آیت‌اله موسوی دعوت حق را لبیک گفت.

اما در استان اردبیل شاهد تداوم روزهای مرگبار کرونایی بودیم به طوری که طی شبانه‌روز گذشته، علاوه بر جان باختن ۱۳ فرد مبتلا، ۸۴ نفر نیز به علت ابتلا به کووید .۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

روز گذشته تعداد فوتی‌های در استان اردبیل در رکوردی کم سابقه به ۲۲ نفر در یک شبانه روز رسید ولی امروز با وجود کاهش ۹ نفر تعداد فوتی‌ها، همچنان ۲ رقمی و مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان به یک‌هزار و ۴۱ نفر رسیده است.

 

گلستان یک هفته پس از محدودیت کرونا

اجرای طرح محدودیت کرونا با تاکید بر منع فعالیت برخی واحدهای صنفی و جلوگیری از تردد بین شهری، چهره اغلب شهرهای گلستان را پس از یک هفته تغییر داده و خلوتی خیابان و تردد امید به خروج این استان از وضعیت هشدار شیوع این بیماری را بیشتر کرد.

مردم گلستان با آغاز اجرای این طرح با محدودیت ها همراهی کردند اما قانون گریزی برخی افراد خطر جدی برای مهار کامل کرونا به شمار رفته و ضرورت نظارت جدی بر عملکرد گروه های مختلف را افزایش می‌دهد.

گرگان یکی از چهار شهر قرمز کرونایی استان گلستان است که اعمال محدودیت های اخیر چهره جدیدی به این شهر بخشید و خیابان های همیشه شلوغ این شهر را خالی از خودروهای شخصی و شهروندان کرد.

هادی حق شناس استاندار گلستان در جلسه دیروز شنبه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت که در هفته گذشته تردد بین شهری و داخل شهرهای قرمز استان نسبت به هفته ماقبل آن ۴۰ درصد کمتر شد.

مشاغل ضروری طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا به فعالیت خود ادامه می دهد اما برخی مغازه ها که در فهرست مجاز فعالیت قرار ندارند راه دیگری را برای کاسبی پیدا کرده اند.

برخی ها کرکره مغازه را نصفه و نیمه بسته اند تا هم به کار و کاسبی بپردازند و هم در صورت مشاهده بازرسان، به سرعت تعطیل کرده و از دست جریمه و احتمالا پلمب خلاص شوند.

برخی ها هم مغازه را در ظاهر بسته اند اما جلو واحد صنفی خود ایستاده و به محض مشاهده مشتری، مغازه را باز کرده و کالای خود را عرضه می کنند.

تعدادی از مغازه داران که اغلب در زمینه فروش موبایل فعالیت می کردند برای دور زدن قانون راه دیگری در پیش گرفته و با تغییر تابلوی مغازه و اضافه کردن کلمه " تعمیر" آزادانه به فعالیت ادامه می دهند.

کمبود برخی کالاهای اساسی و مورد نیاز مانند مرغ، بر خلاف برنامه مسوولان استانی موجب ایجاد صف در مراکز عرضه دولتی این محصول شد و خطر انتقال کرونا در گرگان را با وضعیت قرمز شیوع کرونا افزایش داد.

طولانی صف خرید نان دیگر مورد قابل توجه شهرهای گلستان در هفته اول اجرای طرح محدودیت کرونا بود.

برخی نانواها مدعی هستند که سهمیه آرد آن ها در هفته های اخیر کاهش یافته و به همین دلیل نانوایی ها روزهای شلوغی را تجربه می کنند.

افزایش تقاضا برای خرید نان و تشکیل صف، تعدادی از شهروندان را به فکر پخت نان خانگی انداخته که با زیاد شدن تقاضا برای خرید آرد، قیمت این محصول هم ناگهان بیشتر شده و و بازار سیاه برای خرید و فروش آن شکل گرفت.

همزمانی اجرای طرح محدودیت کرونا با زمان کاشت گندم و جو و وجود برخی کمبود ها در حوزه تامین بذر گندم و یا کود شیمیایی سبب تجمع کشاورزان در مراکز خدمات کشاورزی گلستان به ویژه شهرهای غربی شد.

از دست دادن فرصت شخم و شیار و کاشت بذر در هفته‌های اخیر ممکن است به قیمت چشم پوشی اجباری از کشت در فصل زراعی جاری منجر شده و خسارت زیادی را به بهره برداران تحمیل کند.

کشاورزان گلستان به ویژه در کردکوی و بندرگز که بیشتر از بقیه نقاط استان با مشکل کمبود بذر مواجهند با وجود اطلاع از خطر تجمع در روزهای کرونایی، ساعت ها در مراکز خرید به انتظار دریافت بذر و کود ایستاده و خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را به جان می خرند.

سخت گیری در اجرای کامل طرح محدودیت کرونا، خیابان و معابر شهرهای قرمز را خالی از جمعیت کرده اما در شهرهای نارنجی و زرد، مجوز فعالیت به اصناف بیشتری داده شده و همین عامل موجب تردد بیشتر در خیابان ها، ازدحام در مراکز خرید و در نتیجه نگرانی از تبدیل وضعیت کرونای این شهرها به قرمز شده است.

دکتر عبدالرضا فاضل ریس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که با اجرای طرح محدودیت کرونا تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در شهرهای قرمز گلستان ثابت ماند اما شمار بیماران کرونایی گمیشان، بندرگز، علی‌آباد، کلاله و مراوه تپه نسبت به هفته ماقبل بیشتر شد.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان چهار شهر گرگان، بندرترکمن، آق قلا و کلاله در وضعیت قرمز، رامیان در وضعیت زرد و باقی شهرستان های استان در وضعیت نارنجی و هشدار شیوع کرونا قرار دارند.

از شنبه یکم آذر برای مهار کرونا محدودیت بیشتری از جمله ممنوعیت تردد، تعطیلی مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی و حضور حداکثر یک سوم کارکنان ادارات اعمال شد.

 

تب کرونا در فارس نمی‌کاهد

بیش از ۱۰ روز از اجرای مرزبندی‌های کرونایی در شیراز و دیگر شهرستان های استان فارس می‌گذرد ، کرکره‌های بیشتر مغازه ها پایین است و شهروندان نسبتا شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما همچنان تب کرونا در این استان بالا است و از شمار جان باختگان و مبتلایان کم نشده است.

به گفته مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز شمار مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و غربالگری کرونا کاسته شده و شمار ورودی بیماران به بیمارستان‌های مرجع کرونا نسبت به افراد بهبود یافته نیز کمتر شده است، افراد زیادی مبتلای کرونا در خانه بستری می‌شوند و تخت خالی برای پذیرش بیماران به سختی پیدا می‌شود.

شمار درگذشتگان کرونا در استان فارس کاهش یا افزایش نداشته و همچنان بین ۴۰ تا ۴۵ در نوسان است ولی مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته آزمایش کرونا شیب کاهشی یافته و به طور محسوس کمتر شده است، همچنان تراکم در بیمارستان‌های مرجع بالا است.

پایبندی شهروندان به شیوه نامه‌های بهداشتی نسبتاً مناسب است و نسبت به هفته‌های قبل بهبود هم یافته است، تقریباً فرد بدون ماسک در خیابان‌های شیراز دیده نمی‌شود یا شمار آن چشمگیر نیست، کاهش رفت و آمد در جاده‌ها نیز محسوس است هر چند باز هم برخی قانون را دور می‌زنند و در ورودی‌ها اصرار بر آمدن یا رفتن دارند و چانه زنی با پلیس تقریباً هر روز دیده می‌شود.

برخورد با متخلفان و افرادی که محدودیت‌های کرونا را رعایت نمی‌کنند در شیراز و دیگر شهرها هم بخوبی انجام می‌شود، همکاری اصناف به ویژه در شیراز فوق العاده خوب است، هر چند شماری از فروشندگان نیز پنهانی مشتری می‌پذیرند و کرکره‌ها را نیمه باز می‌گذارند اما در کل همکاری اصناف و فروشندگان به ویژه در مراکز فروش پاساژ و بازار بسیار مناسب است و برخی هم به فروش اینترنتی روی آورده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز روز یکشنبه در دویست و چهاردمین نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید ۱۹، بر تلاش همگانی برای کنترل کروناویروس در استان تاکید کرد.

مهرزاد لطفی افزود: برای مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ و مقابله با این ویروس خطرناک، نیاز به تلاش همگانی از سوی مسؤولان و مردم است.

وی با اشاره به اجرای محدودیت‌های کرونایی در کشور و استان برای مقابله با بیماری کووید ۱۹، بر استفاده عمومی مردم از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، دوری از تجمعات و دوررهمی ها، پرهیز از ترددهای غیر ضروری برای پیشگیری از ابتلاء به کروناویروس تاکید کرد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست با اشاره به تعطیلی مترو و اتوبوس‌های شهری، از همکاری مجموعه شهرداری شیراز در خصوص اجرای این مهم در راستای پیشگیری از گسترش شیوع کروناویروس تشکر کرد.

وی ضمن تشکر از همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در ایام محدودیت‌های کرونایی، افزود: امیدواریم با همراهی و همکاری مردم بتوانیم هر چه زودتر شاهد کنترل این بیماری، روند کاهشی ابتلاء و بستری در استان باشیم.

دکتر لطفی با بررسی وضعیت موارد ابتلاء به کروناویروس در شهرستان‌های لار، گراش، فسا و جهرم، ظرفیت تخت‌های ویژه در همه شهرستان‌های استان را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

او ادامه داد: با توجه به روند افزایشی مبتلایان به کروناویروس در فارس و ضرورت ارائه خدمات با کیفیت بیمارستانی، تخت‌های عادی و ویژه بیمارستان‌ها افزایش یافت.

رئیس دانشگاه فعالیت مراکز منتخب درمان سرپایی کروناویروس، آزمایشگاه‌های تشخیصی کووید ۱۹، تعداد تخت‌های عادی و ویژه بیمارستانی، اقدامات کارگروه‌های مختلف ستاد دانشگاهی را مورد بررسی قرار داد.

دکتر لطفی در این نشست ضمن بررسی وضعیت اقدامات شهرستان‌های استان در مقابله با کووید ۱۹، دستورات لازم را برای انجام اقدامات پیشگیرانه و ارائه خدمات مناسب به بیماران صادر کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز شمار قربانیان کرونا در فارس از ابتدای شیوع تاکنون را دو هزار و ۴۶۸ نفر اعلام کرد.

علی اکبری افزود: متأسفانه ۴۱ نفر در روز گذشته به دلیل ابتلاء به کروناویروس جان خود را از دست دادند که با این موارد جدید، تاکنون آمار موارد فوتی به دلیل ابتلاء به کرونا ویروس در فارس به دو هزار و ۴۶۸ نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: در استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، ۴۹۲ هزار و ۳۵۷ نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار تهیه شده است که از این تعداد، ۱۴۵ هزار و ۶۴۰ مورد مثبت شناسایی شده است.

دکتر اکبری همچنین آمار بهبودیافتگان بیمارستانی و ایزوله خانگی استان را ۱۳۲ هزار و ۵۲۹ نفر اعلام کرد.

این مقام مسؤول در دانشگاه ادامه داد: هم اکنون هزار و ۹۸۳ بیمار مشکوک و علامت دار در بیمارستان‌های استان بستری هستند، همچنین از این تعداد، ۳۴۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سطح استان بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به روند رو به کاهش موارد بستری مبتلایان به کروناویروس در بیمارستان‌های استان، ابراز امیدواری کرد تا با اجرای محدودیت‌های کرونایی و مشارکت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از ترددهای غیرضرور، این بیماری را در استان کنترل کنیم.

 

حال ۷۸ بیمار کرونایی در قم وخیم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حال ۷۸ تن از بیماران مشکوک به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری هستند، وخیم است.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در قم بیان کرد: در ۲۴ساعت منتهی به نهم آذرماه، ۶۲ تن توسط اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شدند.

وی افزود: در این میان ۵۰ تن در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان‌های استان بستری شدند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۷ تن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند ترخیص شدند.

قدیر گفت: در حال حاضر ۳۹۱ تن مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۷۸ تن آنها وخیم است.

وی ادامه داد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته چهار تن از بیماران کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

 

افزایش مبتلایان به کرونا در گلستان نگران‌کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به بیشترشدن سه درصدی بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان طی روزهای اخیر گفت که روند افزایش مبتلایان به این بیماری در گلستان نگران‌کننده است.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان عبدالرضا فاضل اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بیمار کرونایی به مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی استان افزوده شده و ۱۳ تن نیز به علت وخامت اوضاع جان خود را از دست دادند.

وی با تاکید بر ضرورت قطع دورهمی های خانوادگی به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در گلستان از مردم خواست تا حد امکان محدودیت کرونایی تعیین شده توسط ستاد ملی مقابله با این بیماری را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: اگر مردم استان از رفت و آمدهای غیرضروری و دورهمی خانوادگی پرهیز کرده و شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند می توان به قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ در گلستان امیدوار بود و از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنند.

به گفته فاضل در حال حاضر ۵۶۹ نفر به علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۱۱۴ بیمار در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند و ۵۷ نفر از آنان نیز به دستگاه کمک تنفسی متصل هستند.

 

شمار مبتلایان به کرونا در استان مرکزی از مرز ۳۱ هزار نفر فراتر رفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: ۳۱ هزار و ۴۴۶ نفر در استان مرکزی از زمان شیوع بیماری تاکنون به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

دکتر «محمد جمالیان» افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ نفر در استان مرکزی براثر درگیری با کرونا جان باختند.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد کرونا، ۱۵۹ مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: از تعداد ۱۵۹ مورد جدید استان ۳۱ نفر از بیماران در بیمارستان‌های استان بستری شدند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

دکتر جمالیان افزود: ۱۲۸ مورد از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بودند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

وی اظهار داشت: یک هزار و ۲۴۵ نفر تاکنون در استان مرکزی در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است و نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در این استان، اول اسفندماه پارسال پس از قم به ثبت رسیده است.

 

۹ واحد صنفی متخلف در منطقه ۹ تبریز پلمب شد

رئیس قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در شهرداری منطقه ۹ تبریز گفت: طی روزهای اخیر تعداد ۹ واحد صنفی متخلف در این حوزه استحفاظی پلمب شد.

بهرام نسیانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، دلیل پلمب شدن این تعداد واحد صنفی را بی توجهی به مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای شهرستان تبریز اعلام کرد که اقدام به ادامه فعالیت در ساعات محدودیت ها کرده بودند.

وی اظهار داشت: نیروهای فعال در قرارگاه عملیاتی شهرداری منطقه ۹ تبریز از آغاز ساعت محدودیت ها با حضور در سطح منطقه ضمن اطلاع رسانی عمومی نسبت به تذکرات لسانی و ارشادی اقدام و در صورت عدم توجه معدود اصنافی که خود را ملزم به رعایت این محدودیت ها نمی دانند، با هماهنگی عوامل انتظامی نسبت به پلمپ محل اقدام می کنند.

نسیانی افزود: بر اساس زحمات بی وقفه گروه های قرارگاه عملیاتی منطقه و نمایندگان تلاشگر نیروی انتظامی، اتاق اصناف و بهداشت محیط که در راستای اجرای دقیق محدودیت های ستاد ملی کرونا از هیچ تلاشی فرو گذار نمی کنند، بیشتر مردم فهیم با نهایت همکاری از آغاز ساعت محدودیت ها نسبت به تعطیلی مغازه ها در این بخش از شهر تبریز اقدام می کنند.

وی یکی از مهمترین راه‌های مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن را جلوگیری از تجمع مردم در مکان‌های شلوغ و دورهمی های خانوادگی دانست و ادامه داد: در این خصوص گروه های صوتی سیار در منطقه با پخش پیام های مختلف از شهروندان خودداری از ترددهای غیرضروری را درخواست می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.