طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت تنها 4 استان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت زرد و نارنجی هستند و 27 استان دیگر در وضعیت قرمز به سر می برند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۸۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۶ هزار و ۶۸۹ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز پنج شنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ششم آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۹۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۴۳۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۰۸ هزار و ۳۴۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۶۳۳ هزار و ۲۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۴۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون پنج میلیون و ۹۵۵ هزار و ۷۲۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند  و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.


آخرین وضعیت استان ها از نظر شیوع کرونا

در بحبوحه تشدید شیوع کووید ۱۹ و سیر صعودی آمار جانباختگان، طرح جامع محدودیت های کرونایی در سراسر کشور در حال اجرا است و شدت و تداوم این محدودیت ها به شرایط قرمز یا هشدار هر استان بستگی دارد.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نسبت به وخامت بحران شیوع این بیماری همه گیر در کشور به دلیل رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هشدار داده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت امروز تازه ترین آمار فوت شدگان ناشی از کرونا را ۴۸۲ نفر اعلام کرد، اماری که نشان می دهد رعایت دقیق تدابیر محدودیت‌زای جدید با وجود برخی آسیب های اقتصادی آن،  برای جلوگیری از تداوم زنجیره شیوع و پیشگیری از موج چهارم بیماری گریزناپذیر است.

در همین خصوص امروز مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر  اعلام کرد که این شهرستان شاهد تداوم شیب ملایم  افزایشی  شیوع کرونا است.

دکتر سیدرحیم سیدپور با بیان این که تاثیر تشدید محدودیت‌های جدید از هفته آینده مشخص خواهد شد، از بستری شدن  ۱۴ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نوشهر خبر داد و از شهروندان خواست تا پروتکل های بهداشتی را با جدیت بیشتری رعایت کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به نتایج مثبت محدودیت های جدید کرونایی که از اول آذر به اجرا گذاشته شد ، گفت : هیچ کس نباید تصور کند که با اجرای این طرح ، کرونا در شهرستان ریشه کن می شود ، چون این ویروس مانند آتش زیر خاکستری است و هر لحظه ممکن است به خاطر بی احتیاطی شعله‌ور شود .

در اردبیل هم با تداوم یکه‌تازی کرونا  طی شبانه‌روز گذشته ۱۴ نفر از مبتلایان به کووید.۱۹ جان خود را از دست داده و ۷۷ فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  با اشاره به روند افزایشی و نگران کننده شیوع بیماری کرونا در این استان در ادامه موج سوم همه‌گیری کووید.۱۹ گفت: ظرفیت مراکز درمانی استان اردبیل برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به ترخیص ۷۱ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته اظهار کرد: افزایش تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان نگران کننده است.

از راهدان هم به نقل از  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان خبر رسید که  ۸۳ درصد موارد ابتلا به کرونا در حوزه این دانشگاه افرادی هستند که سابقه تماس با یک فرد مثبت را در جمع‌های خانوادگی داشته‌اند.

دکتر محمد هاشمی شهری با تاکید بر خودداری از حضور افراد در دورهمی‌های خانوادگی اظهارداشت: این دورهمی‌ها به شدت کانون ابتلا به ویروس کروناست.

در همین حال، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز خبری امیدوارکننده داد و در خصوص نتایج اجرای محدودیت ها گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و اجرای طرح‌های مردم محور ۶۹ شهرستان کشور از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده‌اند.

ایرج حریرچی  در محل  استانداری قزوین افزود: اوایل و اواسط آبان‌ماه ۴۶ شهرستان قرمز و ۴۳ شهرستان قرمز شدید اعلام شد و تعطیلی سطوح شغلی ۲، سه و چهار در آنها اعمال گردید که هم اکنون با اجرای طرح‌های مردم محور شاهد بهبود وضعیت آنها هستیم.

حریرچی با بیان اینکه محدودیت های کرونایی با هدف حفظ سلامت مردم و کمک به قطع زنجیره انتقال این ویروس اعمال شده اند، افزود: رعایت و همراهی مردم بدون شک می تواند در هفته های آتی آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی را کاهش دهد.

شاید یکی از خوش ترین خبرهای امروز را رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد که گفت: براساس آمارهای موجود، این استان دومین روز بدون مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را تجربه می‌کند.

دکتر سعید کشمیری افزود: کاهش ۵۰ درصدی بستری‌ها و شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا و رسیدن به یک ثبات نسبی بیانگر موفقیت سیاست‌های پیشگیرانه در خصوص کووید ۱۹ در این استان است.

به گفته کشمیری، شمار بستری‌ در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر از ۳۰۰ نفر امروز به ۱۶۰ نفر کاهش یافته است.

وی در عین حال هشدار داد: هرچند در زمان حاضر استان بوشهر در شرایط ثبات قرار گرفته اما کوچکترین سهل انگاری و ساده انگاری می‌تواند به سرعت شرایط استان را تغییر دهد و در شرایط سخت بیماری قرار بگیریم.

امروز از خلخال هم خبر رسید که با اقدامات انجام یافته در هفته جاری آمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان سیر نزولی گرفته است.

بنا بر اعلام دکتر محمد مهرتک رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ‌،درمانی خلخال، در  ۲۴ ساعت گذشته آمار بستری‌های کرونایی در بیمارستان خلخال از ۲۲ نفر  به ۲۰ نفر  کاهش یافته و در چهار روز گذشته نیز هیچ مورد فوتی اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ملی غربالگری شهید سلیمانی از سوی بسیج  و محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده از ابتدای هفته جاری در کاهش شمار مبتلایان به کرونا در این منطقه موثر واقع شده است، اظهارداشت: در صورت ادامه روند کنترل بیماری در خلخال تبدیل وضعیت نارنجی منطقه به زرد در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

اما تعداد  بستری های کرونایی در مراکز درمانی آذربایجان غربی هم  طی یک روز از هزار و ۳۸۲ نفر  به هزار و ۳۴۳ نفر رسید.

علاوه بر این، اعمال محدودیت‌های اجتماعی و ترافیکی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موجب شده آمار بستری‌شدگان بخش کرونای بیمارستان اشنویه هم نسبت به هفته‌های گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

 سرپرست شبکه بهداشت و درمان اشنویه در این خصوص گفت: هم‌اکنون ۱۲ نفر در بخش کرونای بیمارستان این شهرستان بستری هستند که از این تعداد سه نفر در بخش آی‌سی‌یو خدمات درمانی لازم را دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک طی هفته‌های اخیر بین شهروندان بیشتر شده و هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد مردم از ماسک‌های بهداشتی استفاده می‌کنند، اظهار داشت: اعمال محدودیت‌های کرونایی اثر قابل ملاحظه‌ای در میزان کاهش مبتلایان داشته به‌طوری که از میزان مبتلایان کاسته و بستری‌ها نسبت به هفته‌های گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان اشنویه با بیان این که افزود: تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری در این شهرستان به هزار و ۹۰ نفر و شمار فوتی‌ها به ۶۵ نفر رسیده ‌است،  شرکت در جلسات عقد و عروسی و ترحیم، تجمع‌های خانوادگی و مراسم‌ گروهی، فصل برداشت سیب و حجم زیاد کارگران و تجمع گسترده در میدان میوه‌وتره‌بار را در کنار عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتیاز عوامل اصلی بالا بودن تعداد مبتلایان دانست. 

همچنین بنا بر اعلام  رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی اراک گفت: با اجرای محدودیت‌های اعمال شده از ابتدای آذرماه جاری، آمار جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا هفته اخیر در استان مرکزی ثابت مانده و روند صعودی ندارد.

دکتر«محمد جمالیان»  افزود: اگر اجرای محدودیت‌ها و رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تداوم یابد در ۲ هفته پیش رو، برآورد می‌شود که کاهش میزان ابتلا و مرگ و میرها در استان  مرکزی رقم بخورد.

وی اظهار داشت: تنها سلاح در برابر همه‌گیری کرونا توجه به رعایت موازین بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها است و انتظار است مردم در وضعیت بحرانی کنونی با همکاری حداکثری خود مدافعان سلامت را در دستیابی به مهار بیماری بیشتر یاری دهند.

 

استان ها در ششمین روز اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی 

 

محدودیت های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می شود.

بر اساس این محدودیت ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می شوند، ادارات دولتی با حداکثر یک سوم کارکنان فعالیت می کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی هم ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است.

در همین زمینه، فرماندار خلخال گفت: در هفته جاری ۱۰ واحد صنفی بی‌توجه به مواد پیشگیرانه از کرونا در این شهر پلمب و تعطیل شد.

فریدون بابایی افزود: نظارت و بازرسی بهداشتی اماکن صنفی افزایش یافته و اماکن صنفی دارای تخلف بهداشتی بدون تذکر و اخطار شفاهی و یا کتبی قبلی پلمب و فک پلمب واحدهای صنفی متخلف فقط با دستور قرارگاه فرماندهی مقابله با کرونا صورت می‌گیرد.

در آذربایجان غربی هم  رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان گفت: ۹۷ درصد مردم استان، محدودیت های شبانه را رعایت کرده اند که این امر، نشان دهنده اهتمام ویژه مردم برای مقابله با کروناست.

سرهنگ عباس فرمانی افزود: ماموران پلیس در همه نقاط استان به صورت مستمر حضور دارند و در صورت رعایت نکردن محدودیت ها، ضمن ارشاد و تذکر، جریمه های لازم را نیز اعمال می کنند.

محدودیت های کرونایی از اول آذرماه جاری در آذربایجان غربی اجرایی شده که در قالب آن، تردد شبانه از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح ممنوع شده است.

همچنین در استان همجوار، فرماندار شهرستان تبریز با اشاره به اجرای محدودیت‌های رفت و آمد و شغلی ناشی از کرونا، گفت: ۹۸ درمردم تبریز دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند.

بهروز مهدوی  اظهار کرد: در طرح جدید اجرای محدودیت ها، کلانشهر تبریز به ۱۰ منطقه تقسیم شده و شهرها و بخش ها و روستاهای اطراف نیز به عنوان ستاد فعال هستند و این ۱۰ منطقه با مدیریت شهرداران، مشارکت پلیس، بسیج محلات، اماکن، اتاق اصناف و بهداشت و درمان زیر نظر فرمانداری فعالیت می کنند.

وی از فعالیت تیم های محله محور در قالب «شهید سلیمانی» در تمام محلات تبریز خبر داد و گفت: این تیم ها ضمن اینکه کارهای مراقبتی و نظارتی انجام می دهند همچنین با شماره سامانه ۴۰۳۰ بیماران را شناسایی و بر نحوه ورود و خروج افراد نظارت می کنند.

فرماندار تبریز با بیان اینکه اگر با مدیریت محله محور و خانوار محور حرکت کنیم، به طور قطع در کنترل کرونا موثر خواهد بود، افزود: بسیجیان در محلات به عنوان فرمانده عملیات و در مناطق نیز سپاه به عنوان فرمانده عملیات همکاری می کنند.

 همچنین اعلام شد که با اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذر ماه، رفت و آمد خودروها در جاده‌های شهرستان سبزوار نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد کاهش یافته است.

اما در استان سمنان  ۱۰ واحد صنفی متخلف که در زمینه‌های مختلف مانند پوشاک، موبایل فروشی، کافی‌نت و لوازم التحریر فعالیت داشتند. به دلیل رعایت نکردن محدودیت‌های کرونایی پلمب شدند.

واحدهای صنفی پلمب شده به دلیل بی‌توجهی به محدودیت‌های کرونایی مربوط به شهرستان‌های سمنان و شاهرود است.

در استان مرکزی، فرماندار خمین به اصناف، کسبه، بازاریان این شهرستان بابت اعمال محدودیت‌های جدید کرونا که از اول آذرماه جاری کلید خورده، نمره قبولی داد. 

« احمد طهرانی» گفت: در بازدیدهای مستمر میدانی از سطح شهر خمین همدلی و همراهی مردم  به‌ویژه صاحبان صنوفدر تعطیلی محل کسب و رعایت پروتکل‌ها بالا است و بدون نیاز به اجرای طرح‌های مقابله‌ای  تکالیف ابلاغی و رعایت موازین بهداشتی در دست انجام است. 

وی اظهار داشت: استان مرکزی و خمین از نظر شیوع بیماری کرونا در شرایط بحرانی قرار دارد و راه برون رفت از وضعیت کنونی رفتار مسئولانه بهداشتی است و از آنجایی که بدون همراهی مردم هیچ‌گونه محدودیت و پروتکلی به نتیجه نخواهد رسید، همراهی ‌اصناف و بازاریان شهرستان در تعطیلی واحدهای صنفی در این شرایط سخت اقتصادی و همکاری با ستاد مدیریت بیماری کرونا قابل تقدیر است.

در قم ، رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی گفت: از ابتدای اجرای طرح محدودیت‌های ستاد ملی کرونا تاکنون، تردد در محورهای مواصلاتی این استان، ۴۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

در بروجرد هم سرپرست فرمانداری گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف و همشهریان بروجردی به بیش از ۹۵ درصد رسیده که این مهم باید تا قطع کامل زنجیره انتقال این ویروس تداوم یابد.

احمد گودرزیان افزود: بروجرد همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد اما وحدت و همکاری مردم، کسبه و بازاریان در رعایت پروتکل‌ها در ۶ روز اخیر این نوید را می دهد که در نیمه اذر ماه شاهد کاهش آمار مبتلایان به کرونا باشیم.

وی اظهار داشت: تعداد مبتلایان به کرونا در هفته قبل از اعلام محدودیت‌ها روزانه حدود ۹۰نفر بوده که درهفته جاری نه تنها آمار مبتلایان بلکه آمار فوتی ها نیز تا حدودی کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: درصورتی که وضعیت بروجرد از قرمز به نارنجی تغییر نکند اعمال محدودیت‌ها تداوم خواهد داشت.

 

فوتی‌های کرونا استان سمنان با احتساب ۹ مرگ جدید به عدد ۷۳۷ رسید

ویروس کرونا با احتساب ۹ فوتی در ۲۴ ساعت قبل از ظهر پنجشنبه، از زمان شیوع تاکنون منجربه فوت ۷۳۷ بیمار در استان سمنان شد.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان عصر پنجشنبه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد:

۱۹۲ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان از ظهر چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه شناسایی شد و مجموع آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان از ابتدا تا به امروز به ۱۷ هزار و ۷۸۰ نفر رسید.

بنا بر این گزارش، ۳۹۹نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا اکنون در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند.

 

۱۵۲ بیمار جدید کرونایی در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۵۲ مورد بیمار کرونایی جدید در شبانه روز اخیر با مثبت شدن نتیجه آزمایش تشخیصی در استان مرکزی شناسایی شدند.

دکتر سید «محمد جمالیان» عصر پنجشنبه افزود: با احتساب بیماران جدید کرونایی در این استان شمار کلی این بیماران از زمان شیوع کووید ۱۹ از مرز ۳۰ هزار و ۹۹۷ نفر گذشت.

وی گفت:  ۱۰ نفر از مبتلایان کرونای استان نیز در ۲۴ ساعت خته‌اند و مجموع فوت شدگان بر اثر بیماری کرونا در استان مرکزی به یک‌هزار و ۲۲۲ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: ۱۵ نفر از بیماران جدید شناسایی شده کرونا در استان مرکزی به دلیل وخامت حال در بیمارستان‌ها بستری شده و خدمات ویژه درمانی دریافت کرده‌اند.

دکتر جمالیان اظهار کرد: در این مدت همچنین ۱۳۷ کرونایی استان خدمات را به صورت سرپایی دریافت کردند و تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی باید در منازل قرنطینه باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.