طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت 27 استان کشور از نظر میزان شیوع کرونا در وضعیت قرمز به سر می برند و 4 استان نیز در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت۴۸۰ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۸ آبان ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،۱۳ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۸۳۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۸۰۱ هزار و ۸۹۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۷۶ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۶۲۶ هزار و ۶۳۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.


آخرین وضعیت استان ها

کرونا در سایه کم توجهی مردم همچنان یکه تازی می‌کند و شیوع آن روزهای اخیر به حدی رسید که با تصمیم ستاد ملی کرونا، محدودیت ها و شیوه های بهداشتی جدی‌تری از ابتدای آذرماه به مدت ۲ هفته در کشور اجرا می شود.

عصر دوشنبه ۲۶ آبانماه، ستاد ملی کرونا نشست فوق‌العاده‌ای تشکیل داد تا در پایان آن خبر از تصمیم و مصوبه جدیدی بدهد و در همین زمینه دکتر رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که‌ تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذرماه ممنوع است و این اقدام در ادامه تشدید محدودیت‌ها در شهرها و مناطق قرمز اعمال می‌شود.

در این جلسه تاکید شده بود که بحث نظارت و دستورالعمل‌ها باید متناسب باشد و برخی اصلاحات نیز انجام شود و یکایک مشاغل مورد بررسی قرار گرفته و جوانب مختلف آنها بررسی شود؛ البته با تعطیلی بانک‌ها در آن جلسه هم موافقت نشد زیرا صنایع کشور فعال است و این فعالان اقتصادی به بانک‌ها وابسته هستند.

به گفته دکتر رئیسی بحث محدودیت در ترددها دو نوع است؛ شهرهای قرمز دو نوع محدودیت درون‌شهری و بیرون‌شهری دارد و تهران که جزء مناطق قرمز می‌باشد با این محدودیت‌ها مواجه است؛  به عنوان مثال شهروند تهرانی با پلاک بومی شاید در خارج از شهر، شغلی داشته باشد ولی قرار نیست وارد شهر دیگری شود و اگر وارد یک شهری دیگر شود، باید جریمه پرداخت کند اما اگر از محدوده شهر خارج شود و وارد شهری دیگر نشده و بار دیگر برگشته باشد، شامل جریمه نمی‌شود.

 

نگاهی به محدودیت‌های استانها

پیگیری خبری از تازه‌ترین وضعیت محدودیت های کرونایی استان‌ها حاکی از این است که شرایط پایتخت حادتر از سایر نقاط است و محدودیت ها با شدت بیشتری اعمال می شود،  بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا گروه‌های شغلی یک یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش‌نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی و پمپ بنزین به هیچ وجه نباید تعطیل شود، اما گروه‌های ‌شغلی ۲ و ۳ و ۴ زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد،  تا دو هفته تعطیل می‌شود که تهران نیز در چنین وضعیتی قرار دارد.

رییس پلیس راه هرمزگان نیز از آغاز طرح محدودیت های کرونایی از صبح روز چهارشنبه ( ۲۸ آبانماه) خبر داد و گفت: متخلفان در این طرح پنج میلیون و یکصد هزار ریال جریمه خواهند شد.

سرهنگ مهدی نیکبخت اظهار داشت: در این طرح ورود خودروهای غیر بومی به استان و خروج خودروهای بومی نیز ممنوع است و براساس برنامه ریزی های انجام شده این طرح در ۹ ورودی استان و ۴ ورودی بندرعباس اجرا می شود.

این در حالی است که در استان مسافر پذیر مازندران شرایط اعمال محدودیت ها هنوز مشخص نشده و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گمانه‌زنی درباره وضعیت کرونایی شهرهای مختلف استان را غیرمعتبر دانست و گفت که این محدودیت‌های برای مازندران هم که قرار است از اول آذر به اجرا گذاشته شود، هنوز مشخص نشده است.

حسین حسن نژاد افزود: جزییات در این زمینه از جمله وضعیت کرونایی شهرها را وزارت بهداشت مشخص می کند و تاکنون چیزی به استان اعلام نشده است.

اما فرماندار مهدیشهر در استان سمنان نیز خبر داد که با اشاره به قرارگیری شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در نزدیکی هم، احتمال اعمال محدودیت‌های یکسان در این سه‌شهرستان، در شرایط تعیین‌شده جدید از یکم آذر وجود دارد.

همچنین کردستانی ها اعمال محدودیت را با قدرت اجرا کردند و در بدو آغاز طرح بیش از ۱۱ هزار و ۳۴۹ خودرو اجازه ورود به کردستان پیدا نکردند.

 علی آزادی فرمانده انتظامی کردستان گفت: ماموران پلیس راه و راهور در ایام اعمال محدودیت در کنار وظایف محوله خود برای ۳۲۹ خودرو به دلیل عدم توجه به هشدارهای پلیس جریمه ۵۰۰ هزار تومانی منظور کردند و همچنین در این مدت ۲۶۵۰ دستگاه خودرو نیز به علت تداوم تخطی از محدویت‌ها به پارکنیگ هدایت شده‌اند.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین نیز از اجرای محدودیت ها با قدرت بیشتری خبر داد و گفت: قزوین از اول آذرماه به مدت دو هفته قرنطینه می‌شود.

منوچهر حبیبی اظهار داشت : درحال تکمیل و جمع بندی  ابعاد مختلف این محدودیت هستیم و با نهایی شدن آنها اطلاع رسانی می‌شود.

از ایلام نیز خبر می رسد که محدودیت تردد به تفرجگاه‌ها و آرامستان‌های ایلام  آغاز و طرح انسداد و اجرای مقررات منع تردد از امروز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه اعمال می‌شود.

سرهنگ رضا همتی‌زاده رییس پلیس راه ایلام اظهار داشت: با توجه به شیوع گسترده کرونا و وضعیت بحرانی استان در افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها، محدودیت‌ها به شکل سخت‌گیرانه توسط نیروهای انتظامی و پلیس راه و با همکاری راهداری، شهرداری و سایر نهادهای ذیربط از امروز تا روز شنبه هفته آینده اجرایی خواهد شد.

اما معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز جزییات محدودیت های کرونایی اعلامی از سوی دولت در استان را اعلام کرد و بر این اساس در راستای اجرای مصوبه دولت در زمینه مدیریت بیماری کویید ۱۹ از شنبه آینده، در شهرهای دارای وضعیت زرد آذربایجان شرقی از نظر شیوع ویروس کرونا، فقط مشاغل گروه چهار تعطیل است.

علیار راستگو افزود: در شهرهای دارای وضعیت نارنجی از لحظ شیوع کرونا نیز مشاغل گروه سه و چهار تعطیل و شهرهای وضعیت قرمز نیز گروه های شغلی ۲، سه و چهار تعطیل هستند ضمن اینکه از شنبه آینده خروج خودروهای بومی پلاک شخصی از شهرهای نارنجی آذربایجان شرقی و نیز ورود خودروهای غیربومی با پلاک شخصی به این شهرها ممنوع خواهد بود و متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

در همین حال رئیس پلیس راهور گیلان گفت که با توجه به شرایط خاص این روزها در کشور و استان محدودیت های تردد وسایل نقلیه در این استان هم از شنبه اول آذرماه همزمان با سراسر کشور  اعمال می شود.

سرهنگ امیر طالبی افزود : محدودیت های ترافیکی که قرار بود از ساعت ۱۰  صبح امروز در گیلان اعمال شود، به شنبه اول آذرماه موکول شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در قم گفت: میانگین بستری بیماران کرونایی در یک هفته گذشته ۵۳۰ تا ۵۵۰ بیمار و آمار فوتی ها به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ مورد در یک تا دو هفته اخیر بوده است ضمن اینکه هم اکنون ۱۲۵ بیمار بدحال نیز در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند.

محمدرضا قدیر افزود: آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کرونایی در قم طی هفته های اخیر روند ثابت با شیب نزولی بسیار خفیف بوده است و این در حالی است که اکثر استان های کشور در حال ثبت رکوردهای کرونایی هستند.

 

شرایط کرونایی استانها

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا در جریان مهمترین خبرها و چگونگی شرایط استانها در مواجه با ویروس کرونا قرار بگیرید استان لرستان هم اکنون در وضعیت فوق قرمز شیوع کرونا است و غیر از شهر چگنی که وضعیت زرد دارد مابقی شهرهای آن در حالت فوق حاد یا بحرانی هستند و از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ابتلای قطعی۵۰ هزار و ۴۷۱ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد ۹۹۶ نفر جان باخته اند.

 بنا به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛ تمامی تخت‌های بیمارستانی پر شده و تنها راه حل کنترل شیوع گسترده کرونا، تعطیلی دو هفته‌ای تهران و مراکز استان ها است بنابراین باید دقت و نظارت جدی بر اعمال محدودیت ها صورت گیرد.

در شهرستان بروجرد نیز بنا بر گفته سرپرست فرمانداری، وضعیت این شهرستان از نظر شیوع کرونا از شرایط قرمز عبور کرده است و روزانه ۹۰ نفر در بروجرد به کرونا مبتلا می شوند.

شرایط در استان زنجان نیز مناسب نیست بنا به گفته رییس مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان؛  با سازو کارهای انجام گرفته از مجموع تخت‌های فعال این بیمارستان ۱۵۵ تخت در هشت بخش به بیماران کرونایی اختصاص یافته که از این تعداد ۳۰ تخت نیز در بخش مراقبتهای ویژه است.

دکتر احمد جلیلوند افزود: در موج دوم بیماری کرونا در استان مقرر شد با هدف کاهش بار بستری هایی کرونایی در بیمارستان ولی عصر(عج) شهر زنجان، بخش کرونایی بزرگسالان در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان نیز فراهم شود.

آذربایجان‌غربی نیز که طی حدود ۹ ماه شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال  زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.

رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خوی در این زمینه گفت: وضعیت انتشار بیماری کرونا در این شهرستان به سمت فوق حاد رفته و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی آحاد جامعه برای کاهش مبتلایان بسیار ضروری است.

فاطمه مقدم تبریزی افزود: ظرفیت بخش‌های ویژه کرونا در سه بیمارستان‌ این شهرستان تکمیل شده است.

شرایط استان کردستان نیز به همین منوال است و هم اکنون ۶ شهرستان کردستان شامل سنندج، بیجار، بانه، کامیاران، مریوان و سقز در جمع ۸۹ شهرستان دارای وضعیت بحرانی از نظر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا قرار گرفته که در بین این مناطق وضعیت مریوان فوق بحرانی گزارش شده است.

جانشین رییس ستاد مقابله با ویروس کرونای استان قزوین نیز تاکید کرد که: چاره کار مبارزه با کرونا افزودن تخت‌های بستری و خدمات درمانی نیست؛ بلکه باید به گونه‌ای عمل شود که به این وضعیت نرسیم.

حبیبی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان ۶۰۰  تخت برای بستری بیماران مهیا است، اما اگر تعداد بستری‌ها به بیش از رقم تعداد تخت‌ها برسد،  شرایط بسیار سختی خواهیم داشت.

وی گفت: شرایط در این استان به حدی حاد است که مقرر شد  سه یا چهار مهمانخانه و مسافرخانه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهیم تا قرنطینه در این مهمانخانه‌ها انجام شود.

وضعیت بحرانی و صعودی شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد و رییس دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان در این زمینهگفت: ظرفیت مراکز درمانی استان اردبیل برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ نفر از افراد بستری مبتلا به کووید. ۱۹ جان خود را از دست دادند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: شهرستان‌های اردبیل و مشکین‌شهر و پاس آباد در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خلخال، اصلاندوز، نیر و گرمی در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های بیله‌سوار، سرعین، نمین و کوثر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

همچنین رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد که همه شهرستان‌های استان اکنون در وضعیت قرمز به سر می‌برند و باید تمام جوانب احتیاطی و بهداشتی در سراسر استان رعایت شود.

مهدی محمدی افزود: ۱۳ هم استانی دیگر در شبانه روز گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان به هزار و ۱۲۹ نفر رسید.

اما نارنجی شدن چند شهر استان کردستان در بین این خبرها امید بخش بود و به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان البته شهرهای سنندج، قروه، کامیاران و مریوان همچنان در وضعیت قرمز به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

 آرزو فلاحی با بیان اینکه مناطق زرد با خطر شیوع متوسط، نارنجی پرخطر و قرمز خیلی پر خطر به شمار می‌آیند، اظهار داشت: شهرستان‌های بیجار، سقز و بانه از وضعیت قرمز خارج و اکنون در شرایط نارنجی هستند.


 

۸۵ درصد تخت‌های بیمارستانی زنجان به بیماران کرونایی اختصاص دارد

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون نزدیک به ۸۵ درصد از تخت‌های بیمارستانی این استان به بیماران کووید_۱۹ اختصاص دارد، که امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها، ورودی به مراکز بیمارستانی کاهش یابد.

دکتر علیرضا آرمانی‌کیان روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: اکنون در وضعیت هشدار بستری بیماران کرونایی و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی قرار داریم.

وی اضافه کرد: درظحال حاضر در نقطه سر به سر قرار داریم به این معنی که شماری از بیماران با بهبودی مرخص و بلافاصله بیماران دیگر جایگزین آنها می‌شوند که این شرایط هشدار است.

این مسؤول با تاکید بر اینکه افرادی که حس می‌کنند مبتلا به کرونا  هستند مراجعه حضوری به بیمارستان ها نداشته باشند، ادامه داد: افراد با مراجعه به درمانگاه‌های ۱۶ ساعته غربالگری می‌شوند و آنهایی نیاز به آزمایش دارند، انجام و داروهای مورد نیاز بیماران سرپایی هم تجویز و توصیه‌های لازم انجام می‌شود. 

به گفته دکتر آرمانی‌کیان اولویت اصلی برای بیماران سرپایی، مراقبت‌های خانگی است و استفاده از تخت‌های بیمارستانی، برای مواردی است که به تشخیص پزشکان آموزش دیده در درمانگاه‌ها، انجام می‌شود و بیمارانی که در شرایط حاد نیستند در منزل با سرویس‌های بسیار ساده و قرنطینه خانگی، شرایط بهتری می‌یابند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان، با بیان اینکه دوره بیماری کرونا ۲۸ روز بوده ولی اکنون در برخی از موارد تا ۹۰ روز نیز ویروس در خون فرد مبتلا به کرونا وجود دارد و بیمار ناقل است، ادامه داد: طولانی بودن مدت آلودگی‌زایی بیماران کرونایی در منازل سبب ابتلای سایر افراد و به اصطلاح ابتلای خانوادگی می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه بستری کمبود دارو نداریم همچنین در داروهای بیماران سرپایی نیز مشکلی در استان وجود ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: داروهای تولید داخل در سطح شهر، به صورت ارزان‌قیمت وجود دارد و به راحتی تهیه می‌شود.

وی اظهار داشت: داروی رمدیسیویر و فاوایپیراویر، مصرف بیمارستانی دارد و برای بیمارانی است که ریه آنها، ۴۰ درصد درگیر و دچار عفونت شده و نیاز به درمان‌های جدی‌تر دارند که این داروها از بیمارستان تهیه می‌شود و به تازگی هم سازمان های بیمه‌گر جبران هزینه های این بیماری را می‌پذیرند و در صورت‌حساب بیمارستان این مهم لحاظ می‌شود.

به گفته این مسؤول، با اقدامات انجام گرفته حداکثر یک هزارو ۲۰۰ تخت برای این بیماران در نظر گرفته شده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت های بیمارستانی استان حدود ۲ هزار نفر است.

 

۱۰ نفر دیگر بر اثر کرونا در قم جان باختند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به بیست و هشتم آبان ماه ۷۵ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۶۰ بیمار جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۶۲ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند نیز ترخیص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: در حال حاضر ۵۲۷ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری می باشند که حال ۱۲۴ تَن از آنها وخیم است.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

 

۵۵۳ نفر از کادر بیمارستان امام (ره) ارومیه به کرونا مبتلا شده اند

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه گفت: در راستای ارائه خدمات بهتر به بیماران کرونایی، ۵۵۳ نفر از کادر درمان، اداری و خدماتی این مرکز درمانی به بیماری کرونا مبتلا شده اند که برخی از آنان هنوز عوارض این بیماری را طی می کنند.

علی اکبر نصیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد، ۳۳۵ نفر پرستار و کادر درمانی بوده و بقیه شامل ۲۱۸ نفر را کادر اداری و خدماتی این مرکز درمانی تشکیل می دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون هیچکدام از کادر درمانی، اداری و خدماتی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه بر اثر این بیماری جان خود را از دست نداده اند ولی در بسیاری موارد، شاهد عوارض بلندمدت در این افراد بوده ایم.

رییس بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه ادامه داد: تاکنون حدود هزار و ۸۰۰ نفر برای درمان در این بیمارستان بستری شده و حدود ۲ هزار نفر نیز خدمات درمانی را به صورت سرپایی دریافت کرده اند.

نصیری گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی، ۴۴۵ نفر نیز در بخش مراقبت های ویژه بستری شده و ۳۰۷ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: در حال حاضر نیز ۱۶۶ بیمار در بخش کرونایی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه بستری بوده و خدمات درمانی را دریافت می کنند که حدود ۷۵ درصد ظرفیت این بخش است.

وی اضافه کرد: از حدود ۷۰۰ تخت بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه، ۲۲۰ تخت برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.