برخی از مشاوران در کاخ سفید از اقدامات احتمالی ترامپ در آخرین روزهای ماندن در قدرت هراس دارند.

 

به گزارش جماران، سی ان ان گزارش داد دونالد ترامپ برای لغو نتایج انتخابات به یک گروه حاشیه ای از مشاوران روی آورده است که به طور فزاینده ای روش های مشکوک و عجیب را به وی پیشنهاد می کنند. این مسئله، یک وضعیت وخیم ایجاد کرده تا جایی که چندین مقام ارشد و افراد نزدیک به رئیس جمهور می گویند ابهام در مورد اینکه ترامپ چه مقاومتی در برابر به پایان رسیدن دوران دولتش نشان خواهد داد، آنها را نگران کرده است. 

یک مقام آمریکایی گفت: «هیچ کس مطمئن نیست که این موضوع به کجا می انجامد. او هنوز یک ماه دیگر رئیس جمهور است.»

«سیدنی پاول» وکیل ترامپ، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا، «استیو بنن» استراتژیست ارشد سابق کاخ سفید و «پیتر ناوارو» مشاور تجاری ترامپ و «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ چهره‌ های جنجالی و افراطی‌ ای هستند که این روزها در آخرین تلاش ها برای معکوس کردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020، خیلی در کاخ سفید دیده می ‌شوند یا از طریق تلفن به ترامپ مشاوره جدید می دهند.  رودی جولیانی شخصا هفته ها است که مشغول تغذیه تئوری های توطئه رئیس جمهور است.

در این روند، ترامپ بیشتر از افرادی که در داخل دولت کار می کنند اجتناب می کند، و این باعث افزایش ترس در مورد چگونگی اقدامات احتمالی وی در چهار هفته باقی مانده در کاخ سفید می شود.

 

Untitled

 

ترامپ دیگر امور روزمره اداره دولت را کنار گذاشته و تنها بر مسئله تغییر نتیجه انتخابات متمرکز شده است.  به گفته یکی از منابع دولتی، وی در جلسه هیئت وزیران هفته گذشته، بیشتر اوقات خود را به شکایت در مورد تقلب انتخاباتی گذراند؛ موضوعی که برخی از حاضران در جلسه را متحیر کرد.

منابع نزدیک به رئیس جمهوربه ویژه نگران نفوذ پاول - که فقط سه هفته پیش به طور غیررسمی از تیم حقوقی رسمی ترامپ اخراج شد -  هستند و اینکه او ممکن است او را متقاعد به انجام کاری عجیب طی روزهای آینده کند.

ایده ترامپ این است که پاول اساساً به یک مشاور ویژه در داخل دفتر مشاوره کاخ سفید تبدیل شود؛ پیشنهادی که دفتر مشاوره دید خوبی به آن ندارد.

یکی از منابع نزدیک به رئیس جمهور گفت: نگرانی های زیادی در مورد هرگونه ارتباط با سیدنی پاول وجود دارد. وکلا بسیار نگران هستند.

یکی دیگر از مقامات دولت آمریکا گفت: «این ترسناک است» و افزود که به نظر می رسد ترامپ «با وسواس زیادی» سناریوهای دور از انتظار را برای لغو نتایج انتخابات را که به نظر می رسد برایش غیرقابل تحمل باشد، چه از نظر عملی و چه از نظر سیاسی دنبال می کند.

یکی از این سناریوها، تلاشی است که «مو بروکس» نماینده جمهوری ‌خواه آلاباما هدایت خواهد کرد و گروهی از متحدان ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا وی را همراهی خواهند کرد. او در نظر دارد نتایج انتخابات را در پنج ایالت مختلف شامل آریزونا، پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا و ویسکانسین، جایی که آنها مدعی درجات مختلف تقلب و آرای غیرقانونی هستند، به چالش بکشد.

وی در این خصوص گفت: ما نقش برتری طبق قانون اساسی در مقابل دیوان عالی، قاضی دادگاه فدرال و هر قاضی ایالتی داریم. چیزی که ما می ‌گوییم عملی می ‌شود. این حکم نهایی است.

طبق قانون اساسی و قانون سال 1887 شمارش آرای الکترال، چالش‌ های حامیان ترامپ باید به صورت مکتوب با امضای یک سناتور ارائه شود. هنوز هیچ سناتوری برای حمایت از این تلاش به طور رسمی پا پیش نگذاشته، با این حال تعدادی از متحدان ترامپ از جمله «ران جانسون» از ویسکانسین و «رند پال» از کنتاکی برای انجام این اقدام اعلام آمادگی کرده ‌اند.

اما کارشناسان این فرایند را دشوار توصیف کرده ‌اند. به محض شنیده شدن اعتراض یکی از اعضای هر کدام از مجلس ‌های کنگره، سناتورها و نمایندگان به ترتیب به سنا و مجلس نمایندگان در دو طرف ساختمان کنگره برای مشورتی دو ساعته خواهند رفت و بعد برای باطل کردن نتیجه آرای یک ایالت رای‌ گیری خواهد شد. برای آن که آرای الکترال یک ایالت باطل شود باید هر دو مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ ها و سنا تحت کنترل جمهوری ‌خواهان با هم توافق کنند، اتفاقی که از قرن نوزدهم میلادی رخ نداده است.

از سوی دیگر، برخی منابع آگاه گزارش داده اند: از آنجایی که ترامپ باور دارد که انتخابات را از او دزدیده ‌اند، به برخی از مشاورانش گفته است که احتمالا در روز تحلیف «جو بایدن» کاخ سفید را ترک نخواهد کرد.

اگرچه مشاوران ترامپ از شنیدن این حرف نگران شده ‌اند اما باور نمی ‌کنند که ترامپ عملا این برنامه را اجرا کند.

کالج الکترال جو بایدن را با کسب 306 رای الکترال در برابر ترامپ با 232 رای الکترال به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تایید کرد. کنگره آمریکا در تاریخ 6 ژانویه (17 دی) این نتایج را تایید خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.