مایک پنس بعد از تأیید پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا بر اساس وظیفه قانونی خود به مشکلاتی با ترامپ مواجه می شود که هنوز حاضر نیست نتیجه انتخابات را بپذیرد.

 

به گزارش جماران، روزنامه پولیتیکو نوشت که «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد بعد از آن که مهر تأیید بر پیروزی«جو بایدن» رئیس جمهور منتحب آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور بزند آمریکا را ترک کند و به سفر خارجی برود.

سه مسئول آمریکایی به پولیتیکو گفتند که پنس در فکر سفر خارجی به مدت یک هفته است که از 6 ژانویه آغاز می شود؛ یعنی همان روزی که او پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد تأیید قرار می دهد.

این روزنامه نوشت که فرایند تأیید پیروزی بایدن توسط پنس وی را با توجه آن که ترامپ حاضر نیست شکست خود را بپذیر در وضعیت دشواری گرفتار می کند اگر چه این کار معاون ترامپ تا حدود زیادی تشریفاتی است ولی به موجب قانون اساسی و جایگاهی که دارد باید برنده انتخابات را تأیید کند.

هنوز دستیاران پنس صحت این اطلاعات را مورد تأیید قرار نداده اند. 

پولیتیکو همچنین نوشت که سفر خارجی پنس شامل بحرین، فلسطین اشغالی و لهستان می شود.

این نخستین سفر بین المللی پنس از ژانویه گذشته خواهد بود. وی در ژانویه گذشته به رم و تل آویو سفر کرده بود.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی نیز گفت که هنوز سفر پنس قطعی نشده است و زمان آن به چگونگی سازماندهی جدول زمانی آن است.

یکی از همپیمانان پنس به پولیتیکو گفت که«گمان می کنم زمان سفر پنس اتفاقی نیست!».

در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که مانند مردم کشورش از دیوان عالی ایالات متحده «بسیار ناامید» شده است.

این اظهارات چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در حالی بیان می شود که تلاش های او برای تغییر نتیجه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) بی نتیجه بوده است.

دیوان عالی ایالات متحده پیش از رای گیری روز دوشنبه هفته گذشته در کالج الکترال شکایت دادستان کل ایالت تگزاس و شماری از همتایانش در ایالت های دیگر را علیه نتیجه انتخابات رد کرد. این شکایت علیه نتیجه رای گیری در تعدادی از ایالت هایی که جو بایدن در آنها پیروز شده است تنظیم شده بود.

جدیدترین توئیت دونالد ترامپ مبنی بر اظهار «ناامیدی» از دیوان عالی در حالی منتشر شده که سه نفر از ۹ قاضی عالی ترین مرجع قضایی آمریکا از سوی او منصوب شده اند.

مجلس سنای آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت ایمی کنی برت، سومین گزینه دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی را تائید کرده بود. به این ترتیب محافظه کاران اکنون شش کرسی از ۹ کرسی دیوان عالی ایالات متحده را در اختیار دارند.

رای گیری در کالج الکترال روز دوشنبه گذشته انجام شد و جو بایدن با کسب ۳۰۶ رای به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد.

رئیس جمهور کنونی آمریکا پیش از این گفته بود که در صورت رای کالج الکترال به جو بایدن حاضر به ترک کاخ سفید خواهد شد. این در حالی است که شبکه «سی ان ان» گزارش داده که دونالد ترامپ با مشاورانش درباره عدم ترک کاخ سفید در روز تحلیف جو بایدن گفتگو کرده است.

بنا به همین گزارش رئیس جمهور ایالات متحده به سخنان برخی مشاورانش از جمله «رودی جولیانی» وکیل شخصی خود مبنی بر وقوع «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری عمیقا باور دارد.

او در همین راستا در جریان گفتگو با مشاورانش ضمن «انکار» نتیجه انتخابات از احتمال عدم ترک کاخ سفید پس از پایان دوره ریاست جمهوری سخن گفته است. با این حال در گزارش «سی ان ان» آمده که مشاوران دونالد ترامپ او را از این گزینه منصرف کرده اند هر چند احتمال چنین رخدادی برای آنها «هشدارآمیز» بوده است.

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۳۳ روز دیگر به پایان می رسد. جو بایدن پس از تائید نتیجه رای گیری در کالج الکترال در روز ششم ژانویه (۱۷ دی) در نهایت در روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

این در حالی است که  رئیس جمهور منتخب آمریکا چینش دولت جدید این کشور را آغاز کرده است.

دو منبع آگاه گفتند که بایدن«جینا مک کارتی» مدیر سابق آژانس حفاظت محیط زیست در دولت«بارا ک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا و رئیس کنونی شورای دفاع از منابع طبیعی را برای نظارت بر هماهنگی سیاست اقلیمی داخلی در کاخ سفید کاندید می کند.

مک کارتی چندین ماموریت را به عهده خواهد داشت از جمله: رهبری اقدامات چند آژانس به منظور هماهنگی در سیاست تغییر اقلیمی داخلی و اجرای تدابیری که در دولت آینده بایدن قرار است برای پرداختن به تغییرات آب و هوا و تحقق عدالت محیط زیستی به اجرا درآید. 

کار جینا شبیه کار«جان کری» است که بایدن وی را فرستاده ویژه تغییرات آب و هوایی تعیین کرده است.

باین خواستار تحقق هدف پایان گازهای گلخانه ای تا سال 2035 شد. وی همچنین خواستار تلاش های جسورانه برای تبدیل خودروها به خودروهای برقی و توسعه انرژی های تجدید پذیر شده است.

در میان نام هایی که برای پست وزیر کشور آمریکا مطرح شده اند نام «دپ هالاند» نماینده ایالت «نیومکزیکو»دیده می شود که منابع آمریکایی گفتند که رئیس جمهور منتخب هالاند را برای این وزارت کشور در نظر گرفته است.

سه منبع دیگر آمریکایی نیز  گفتند که در صورت انتخاب دپ هالاند به عنوان وزیر کشور آمریکا وی نخستین آمریکایی از ساکنان اصلی آمریکا خواهد شد که یک ریاست یک وزارتخانه را در این کشور به عهده می گیرد.

در بخش انرژی نیز رئیس جمهور منتخب آمریکا قصد دارد که «جنیفر جرانهولم» فرماندار سابق ایالت «میشیگان» را برای وزارت انرژی تعیین کند.

در صورت رای اعتماد مجلس سنا به جنیفر گرانهلم و دیگر نامزدهای عضویت در کابینه جو بایدن رکورد حضور زنان در کابینه آمریکا با حضور ۹ زن شکسته خواهد شد.

جو بایدن همچنین روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «پیت بودجج» را به عنوان وزیر حمل و نقل در دولت آینده انتخاب کرده است. 

پیت بودجج در جریان رقابت مقدماتی دموکرات ها برای گزینش نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری رقیب جو بایدن بود. شهردار سابق «ساوت بند» در ایالت «ایندیانا» در صورت کسب رای اعتماد مجلس سنا اولین عضو کابینه دولت فدرال آمریکا خواهد بود که به طور علنی همجنسگرایی خود را اعلام کرده است.

انتظار می رود که سمت وزیر حمل و نقل در دولت جو بایدن با توجه به برنامه او برای تصویب یک بسته محرک اقتصادی برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها با حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، اهمیت زیادی داشته باشد.

در همین حال، بر اساس گزارش وبسایت «آکسیوس» جو بایدن کاندید کردن برخی از مسئولان برجسته جمهوریخواه را برای وزارت تجارت را نیز بررسی کرده است.

این تحولات جدید در حالی رخ می دهد که «دونالد ترامپ» همچنان به دنبال تغییر نتیجه انتخابات است و به گفته سخنگوی کاخ سفید ترامپ همچنان می‌ خواهد پرونده دادخواهی خود را درباره انتخابات پیگیری کند.

سخنگوی کاخ سفید تایید آرای الکترال «جو بایدن» را فرایندی خواند که بایستی بر پایه قانون اساسی اتفاق می‌افتاد؛ اما تاکید کرد ترامپ همچنان می خواهد پرونده دادخواهی خود را درباره انتخابات پیگیری کند.

«کیلی مک انانی» دو روز در نشست خبری  با خبرنگاران و در واکنش به اینکه «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته و او را «رئیس جمهور منتخب» خوانده است، گفت «رئیس جمهور (ترامپ) هنوز واکنشی به این رویداد نشان نداده است؛ اما وی هنوز دارد پرونده دادخواهی خود را پیگیری می کند. برای اطلاعات بیشتر، این موضوع را از ستاد انتخاباتی (ترامپ) پیگیری کنید.»

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی، اقدام میچ مک کانل در تائید پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر را به باد انتقاد گرفت و در توئیتی نوشت: «میچ 75 میلیون رای، رکوردی برای رئیس‌ جمهور در قدرت (با اختلاف زیاد). خیلی زود است برای تسلیم شدن. حزب جمهوری ‌خواه باید یاد بگیرد بجنگد. مردم عصبانی هستند!»

رئیس ‌جمهور آمریکا با وجود تایید پیروزی بایدن در انتخابات بعد از رأی ‌گیری مجمع گزینندگان، در توئیت‌ هایی مدعی تقلب انتخاباتی در ایالت میشیگان شد و ملتمسانه از جمهوری‌ خواهان خواست کاری کنند.

ترامپ در توئیتر نوشته است: «جمهوری ‌خواهان کاری بکنید؛ این انتخابات جعلی نمی‌تواند دوام بیاورد. »

ترامپ هنوز از پذیرفتن شکست خودداری می ‌کند و با وجود اینکه تاکنون 50 شکایت حقوقی برای تغییر نتیجه انتخابات به نتیجه نرسیده همچنان بدون ارائه دلیل مدرک ادعا می ‌کند در انتخابات به ضرر او تقلب گسترده شده است.

از جهتی دیگر، گروهی از جمهوری‌ خواهان در 5 ایالت کلیدی که دونالد ترامپ نتیجه انتخابات ریاست ‌جمهوری سوم نوامبر را در آنها به چالش کشیده، تلاش ‌هایی را برای حفظ امیدهای ترامپ جهت برگرداندن نتیجه انتخابات تا قبل از مراسم تحلیف انجام داده‌ اند.

کالج انتخاباتی روز دوشنبه هفته گذشته نتایج انتخابات 2020 ریاست جمهوری در آمریکا را رسما به نفع جو بایدن ثبت کرد. گر چه این مرحله از انتخابات آمریکا در گذر زمان بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا کرده اما بنا به قانون اساسی رای این مجمع به نتایجی که هر ایالت اعلام می‌ کند رسمیت می ‌بخشد.

مرحله آخر شمارش این آرا 5 ژانویه (16 دی) در صحن سنا خواهد بود که آن هم جنبه تشریفاتی دارد.

بایدن 20 ژانویه (1 بهمن) رسما کار خود را به عنوان رئیس‌ جمهور آمریکا آغاز می ‌کند.

جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات با کسب 302 رای الکترال، به طور رسمی پیروز انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر 2020 آمریکا شد.

سی ان ان گزارش داد که با توجه به کسب 302 رای اعضای الکترال از سوی بایدن، وی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا وارد کاخ سفید خواهد شد.

 الکتور‌ها (یا همان اعضای مجمع کالج‌ های انتخاباتی آمریکا) در 50 ایالت و همچنین در واشنگتن دی سی جلسه تشکیل دادند تا آرای خود را به صندوق بیاندازند. الکترال کالج یک مراسم تشریفاتی است که مطابق دستور قانون اساسی، بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می ‌شود، اما مجمع امسال اهمیت خاصی پیدا کرد، چون دونالد ترامپ و متحدان جمهوری خواه او تلاشی بی سابقه به خرج دادند تا پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر را زیر سوال ببرند.

با وجود تلاش‌ های ترامپ در ایالت‌ های سرنوشت سازی «نوادا، جورجیا، پنسیلوانیا، آریزونا، میشیگان و ویسکانسین» اعضای الکترال کالج در این ایالت ‌های مورد مناقشه نیز، رای خود را به جو بایدن دادند.

به این ترتیب، باید انتظار داشت در 6 ژانویه، کنگره آمریکا به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در 20 ژانویه، قدرت اجرایی را به او واگذار کنند، هرچند که دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی و کارزار انتخاباتی او همچنان به دنبال مانع‌ تراشی در انتقال قدرت هستند.

جو بایدن در پیامی از پیش آماده شده گفت: «ما مردم، رای دادیم. ایمان به نهادهای کشورمان استوار ماند. اعتبار انتخابات ما مصون ماند.» او افزود: «شعله دموکراسی مدت‌ ها پیش در این کشور برافروخته شد. و حالا می ‌دانیم که هیچ چیز – حتی همه ‌گیری [ویروس کرونا]، یا سوءاستفاده از قدرت – نمی ‌تواند این شعله را خاموش کند.»

روز 6 ژانویه، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا هم باید نتیجه رای گیری را تایید کند. یکی از مشاوران کاخ سفید گفت که این آخرین فرصت محتمل برای تلاش ‌های آقای ترامپ برای جلوگیری از رئیس جمهور شدن رقیبش است. اما این احتمالی بی‌ نهایت ضعیف است، چرا که دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند.

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنون آمریکا پس از اعلام نتایج رای گیری مجمع گزینندگان این کشور موسوم به الکترال کالج که در نهایت به انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا ختم شد، در نخستین واکنش وزیر دادگستری خود را برکنار کرد.

ترامپ با انتشار پیامی در فضای توئیتر از استعفای «ویلیام بار» وزیر دادگستری خود خبر داد.

طبق اعلام رویترز، بیل بار پیش از کریسمس از سمت خود کناره گیری می کند.

وی همچنین «جف روسن» را به عنوان سرپرست وزارت دادگستری و دادستانی کل معرفی کرد.

ویلیام بار دادستان کل آمریکا نیز اظهار کرد که، وزارت دادگستری به پیگیری ادعای تقلب در انتخابات این کشور ادامه می‌دهد.

ویلیام بار افزود: در حالی که این کشور کاملا از هم گسسته شده است، لازم است دولت و تمام سازمان‌ها هر اقدامی که ضروری است را برای حفظ یکپارچگی انتخابات انجام دهد.

ترامپ نیز ضمن پیوست متن استعفای ویلیام بار در پیام توئیتری خود، نوشت:لحظاتی پیش دیدار خوبی با بیل بار، دادستان کل در کاخ سفید داشتم.در واقع روابط ما بسیار خوب بود و وی نیز کار فوق‌العاده‌ای انجام داد!طبق این نامه، بیل دقیقا پیش از کریسمس کاخ سفید را ترک خواهد کرد تا بتواند تعطیلات را با خانواده خود بگذارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.