بایدن پس از آن که به طور رسمی پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد به شدت به ترامپ تاخت.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، « جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا شدیدترین حمله خود به« دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا تا به امروز انجام داد و گفت که ترامپ به اراده ملت و حاکمیت  قانون اساسی احترام نمی گذارد.

بایدن در سخنرانی خود در شهر «ویلمنگتون» در ایالت «دلاور» پس از پایان فرایند رای گیری «مجمع برگزینندگان» که به طور رسمی پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تأیید کرد درباره موضع گیری ترامپ گفت که « این موضع گیری بسیار افراطگرایانه است و پیش از آن چنین موضع گیری ای ندیدیم.موضعی که احترام به اراده ملت را نمی پذیرد و احترام به حاکمیت قانون اساسی را نمی پذیرد و حاضر نیست به قانون اساسی ما احترام بگذارد».

بایدن تأکید کرد:دموکراسی ما که در معرض فشار،آزمون و تهدید قرار گرفت ثابت کرد که قوی و انعطاف پذیر است.

وی تصریح کرد که باید به نتیجه انتخابات احترام گذاشت و به آن حمله نکرد.

بایدن در سخنرانی اش از رای دهندگان تشکر کرد؛رای دهندگانی که رای خود را به رغم ترس ناشی از شیوع ویروس کرونا و فضایی که بر انتخابات حاکم شد و نیز به دلیل فشارهای سیاسی گسترده و توهین های لفظی و از آن بدتر تهدید به خشونت بدنی که مسئولان برگزار یانتخابات را هدف قرار داد،رای دادند.

جو بایدن در ادامه گفت:امیدوارم که هرگز  مانند تعدی هایی که در این انتخابات دیدیم دیگر  نبینیم و بار دیگر شاهد آن نباشیم که شخصی در معرض تهدید قرار گیرد.

رئیس جمهور منتخب آمریکا فشارها بر مسئولان برگزار کننده انتخابات را «غیرعاقلانه» توصیف کرد.

این در حالی است که جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات با کسب 302 رای الکترال، به طور رسمی پیروز انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر 2020 آمریکا شد.

سی ان ان گزارش داد: با توجه به کسب 302 رای اعضای الکترال از سوی بایدن، وی به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا وارد کاخ سفید خواهد شد.

شب گذشته الکتور‌ها (یا همان اعضای مجمع کالج‌ های انتخاباتی آمریکا) در 50 ایالت و همچنین در واشنگتن دی سی جلسه تشکیل دادند تا آرای خود را به صندوق بیاندازند. الکترال کالج یک مراسم تشریفاتی است که مطابق دستور قانون اساسی، بعد از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می ‌شود، اما مجمع امسال اهمیت خاصی پیدا کرد، چون دونالد ترامپ و متحدان جمهوری خواه او تلاشی بی سابقه به خرج دادند تا پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر را زیر سوال ببرند.

با وجود تلاش‌ های ترامپ در ایالت‌ های سرنوشت سازی «نوادا، جورجیا، پنسیلوانیا، آریزونا، میشیگان و ویسکانسین» اعضای الکترال کالج در این ایالت ‌های مورد مناقشه نیز، رای خود را به جو بایدن دادند.

به این ترتیب، باید انتظار داشت در 6 ژانویه، کنگره آمریکا به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در 20 ژانویه، قدرت اجرایی را به او واگذار کنند، هرچند که دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی و کارزار انتخاباتی او همچنان به دنبال مانع‌ تراشی در انتقال قدرت هستند.

جو بایدن در پیامی از پیش آماده شده گفت: «ما مردم، رای دادیم. ایمان به نهادهای کشورمان استوار ماند. اعتبار انتخابات ما مصون ماند.» او افزود: «شعله دموکراسی مدت‌ ها پیش در این کشور برافروخته شد. و حالا می ‌دانیم که هیچ چیز – حتی همه ‌گیری [ویروس کرونا]، یا سوءاستفاده از قدرت – نمی ‌تواند این شعله را خاموش کند.»

روز 6 ژانویه، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا هم باید نتیجه رای گیری را تایید کند. یکی از مشاوران کاخ سفید گفت که این آخرین فرصت محتمل برای تلاش ‌های آقای ترامپ برای جلوگیری از رئیس جمهور شدن رقیبش است. اما این احتمالی بی‌ نهایت ضعیف است، چرا که دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند.

همزمان با رای‌گیری در کالج الکترال،‌ روز دوشنبه دادگاهی در ویسکانسین هم شکایت دیگری مبنی بر تقلب در شمارش آرای این ایالت را رد کرد.

در تحولی جدید،«پل میچل»نماینده ایالت «میشیگان» در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که در اعتراض به اقدام ترامپ در به رسمیت نشاختن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حزب جمهوریخواه را ترک می کند.

میشل در نامه ای خطاب به «رونا مک دانل» رئیس کمیته ملی حزب و «کیون مکارتی» رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان کنگره نوشت:«رئیس جمهور و تیم حقوقی وی نتوانسته اند مدارک اساسی که نشان دهد در انتخابات تقلب شده است یا تخلف های اداری در سطح گسترده به گونه ای که بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد ارائه کنند».

در این نامه میشل از رفتار برخی اعضای رهبری حزب که «نظریات بی اساس توهم توطئه » را تأیید می کنند و از فرایند انتخاباتی به دلیل منافع سیاسی دفاع نمی کنند ابراز ناامیدی کرده است.

این در حالی است که ترامپ همچنان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سوم نوامبر برگزار شد را قبول ندارد و هنوز تلاش می کند به پیروزی «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها در دادگاه ها شکایت کند اما تا کنون همه اقداماتش شکست خورده است.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنون آمریکا پس از اعلام نتایج رای گیری مجمع گزینندگان این کشور موسوم به الکترال کالج که در نهایت به انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا ختم شد، در نخستین واکنش وزیر دادگستری خود را برکنار کرد.

ترامپ با انتشار پیامی در فضای توئیتر از استعفای «ویلیام بار» وزیر دادگستری خود خبر داد.

طبق اعلام رویترز، بیل بار پیش از کریسمس از سمت خود کناره گیری می کند.

وی همچنین «جف روسن» را به عنوان سرپرست وزارت دادگستری و دادستانی کل معرفی کرد.

ویلیام بار دادستان کل آمریکا نیز اظهار کرد که، وزارت دادگستری به پیگیری ادعای تقلب در انتخابات این کشور ادامه می‌دهد.

ویلیام بار افزود: در حالی که این کشور کاملا از هم گسسته شده است، لازم است دولت و تمام سازمان‌ها هر اقدامی که ضروری است را برای حفظ یکپارچگی انتخابات انجام دهد.

ترامپ نیز ضمن پیوست متن استعفای ویلیام بار در پیام توئیتری خود، نوشت:لحظاتی پیش دیدار خوبی با بیل بار، دادستان کل در کاخ سفید داشتم.در واقع روابط ما بسیار خوب بود و وی نیز کار فوق‌العاده‌ای انجام داد!طبق این نامه، بیل دقیقا پیش از کریسمس کاخ سفید را ترک خواهد کرد تا بتواند تعطیلات را با خانواده خود بگذارند.

«جف روسِن» معاون وزارت دادگستری آمریکا، فعلا بعنوان سرپرست دادستانی کل آمریکا به جای بار خدمت خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.