بازنده بزرگ سال 2020 نامی است که شایسته دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا است که یک شکست بد و تازه در کارنامه اش ثبت شد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا یک نبرد قضایی مهم را باخت زیرا دادگاه عالی آمریکا دادخواست وی و ستاد انتخاباتی اش در ایالت «تگزاس» برای ابطال نتایج انتخابات در چهار ایالت سرنوشت ساز که در آنها «جو بایدن» دموکرات پیروز شده است  را رد کرد.

دادگاه عالی آمریکا دادخواست ایالت تگزاس و ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برای ابطال نتیجه انتخابات در ۴ ایالتی را که جو بایدن در آنها به عنوان پیروز اعلام شده است، رد کرد.

در دادخواستی که توسط ایالت تگزاس به همراه ستاد ترامپ به دیوان عالی آمریکا ارائه شده بود ابطال نتیجه انتخابات در ایالت‌های کلیدی «جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین» درخواست شده بود.

در رای گیری دادگاه عالی آمریکا با رای اکثریت 7 قاضی در مقابل رای دو قاضی دادخواست ترامپ و ستادش رد شد.

سه قاضی مورد منصوب از سوی ترامپ در این دادگاه هم همراه با اکثریت قضات دادگاه عالی آمریکا با این اقدام ایالت تگزاس و ستاد ترامپ مخالفت کردند.

دونالد ترامپ امید زیادی به این دادخواست که دادستان کل ایالت تگزاس ارائه کرده بود و برخی از ایالت های دیگر به آن ملحق شدند داشت زیرا ترامپ آن را «شکایت بزرگ» نامیده بود.پیش از این  ۱۷ ایالت آمریکا به دادگاه عالی اعلام کرده اند که آنها از اقدام دادستان کل ایالت تگزاس برای طرح شکایت در راستای تغییر نتیجه انتخابات و پس گرفتن پیروزی جو بایدن در کالج الکترال (مجمع گزینشگران) حمایت می کنند.

تشکیل پرونده در این موضوع یک روز پس از درخواست «کن پکستون» دادستان کل ایالت تگزاس برای شکایت از ایالت های جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین که بایدن در آنها پیروز شده، صورت گرفته است.  

اخیرا ایالت تگزاس با تنظیم لایحه‌ای ۱۵۴ صفحه‌ای از ۴ ایالت مذکور به دادگاه عالی آمریکا شکایت کرد. ادعای تگزاس این است که مقامات این ایالات از بحران کرونا سوء استفاده کرده و فرآیند پیش‌بینی شده در قانون اساسی آمریکا برای برگزاری انتخابات را کنار گذاشته اند که به زعم آنها این امر، موجب خدشه به سلامت انتخابات شده و شواهد گسترده‌ای از تقلب در این ایالات وجود دارد.

طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور روز ۱۴ دسامبر(۲۴ آذر) باید توسط مجمع انتخاب کنندگان (Electoral College) تعیین شود. درخواست تگزاس از دادگاه عالی آمریکا این است که یا تعیین رئیس ‌جمهور تا زمان به نتیجه رسیدن پرونده شکایات به تعویق بیفتد، یا اینکه با توجه به مناقشه پیش آمده بر سر آرا، هیات انتخاب‌کنندگان این ۴ ایالت توسط مجالس ایالتی‌شان تعیین شوند؛ یعنی آرای عمومی تعیین کننده این هیئت‌ها نباشد.

پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا از دیوان عالی خواسته که اسم او هم به شاکیان افزوده شود اما نه به عنوان رئیس جمهوری آمریکا بلکه به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات. ایالت های مزبور (میسوری، آلاباما، آرکانزاس، فلوریدا، ایندیانا، کانزاس، لوئیزیانا، مونتانا، میسیسیپی، نبراسکا، داکوتای شمالی، اوکلاهوما، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تنسی، یوتا و ویرجینیای غرب) که از این دادخواست حمایت می کنند همگی دادستان های کل جمهوریخواه را در راس امور دارند.

دیوان عالی آمریکا معمولا پرونده‌هایی را می‌پذیرد که پیشتر در دادگاه‌های فدرال و تجدیدنظر به آنها رسیدگی شده است. اما اگر اختلافی بین دو ایالت به وجود بیاید، اختلاف مورد نظر مستقیما به دیوان عالی ارجاع می شود.

روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه گزارش داده بود که ترامپ از «تد کروز» سناتور جمهوریخواه خواسته که در صورت لزوم، به نیابت از وی برای دفاع در دیوان عالی حاضر شود.

دادگاه عالی پیش از این از چهار ایالتی که علیه آنها شکایت شده، خواسته که تا بعد از ظهر روز پنجشنبه، توضیحات خود را به این نهاد تقدیم کند.

این تصمیم دیوان عالی آمریکا می‌تواند مهر پایانی برای هرگونه تلاش حامیان ترامپ جهت تغییر نتیجه انتخابات و پیروزی در آن باشد.

هر نامزدی که بتواند ۲۷۰ رأی این الکتورها را به دست بیاورد، پیروز انتخابات محسوب خواهد شد.بر اساس نتایج تأیید شده از سوی دولت‌های ایالتی آمریکا، جو بایدن با کسب 306 رأی الکترال در برابر 232 رأی الکترال دونالد ترامپ، برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است.بیش از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر گذشته سپری شده است اما دونالد ترامپ تا کنون حاضر به پذیرش نتایج نشده است.

پیش از این دادگاه عالی آمریکا ابطال 2.5 میلیون رای پستی در ایالت«پنسلیوانیا را هم رد کرد. دادگاه های دیگر در ایالت های مختلف آمریکا نیز دادخواست های ترامپ برای بازنگری در نتایج انتخابات را رد کرده بود.

دونالد ترامپ در واکنش به رد دادخواست اش گفت که «دادگاه عالی ما را ناامید کرده و بهره ای از حکمت و شجاعت نبرده است».

از سوی دیگر، وال استریت ژورنال گزارش داد که دونالد ترامپ آمادگی خود را برای تعیین یک بازرس ویژه برای بررسی موضوع تقلب در انتخابات اعلام کرده است.

در تحولی دیگر، مجله آمریکایی تایم «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا و معاون او، «کامالا هریس» را در کنار یکدیگر به عنوان «شخصیت سال» انتخاب کرد.

هفته‌ نامه تایم در آخرین روزهای هر سال یک یا چند نفر یا گروه یا سازمان را به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت سالی که پایان می ‌یابد، انتخاب می ‌کند.

در آخرین روزهای سال 2020، جو بایدن و معاونش به طور مشترک به عنوان شخصیت سال مجله تایم انتخاب شده ‌اند.

به نوشته تایم، بایدن و هریس با پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان دادند که اثر و قدرت همدردی بسیار بزرگ ‌تر از خشم و هیاهوی تفرقه است.

جو بایدن و کامالا هریس از میان فهرستی از فینالیست‌ ها برای این عنوان انتخاب شده‌ا ند که نام «دونالد ترامپ» نیز در آن بود؛ رئیس جمهور فعلی آمریکا که با بیش از 7 میلیون رای کمتر در انتخابات از جو بایدن عقب ماند.

هفته ‌نامه تایم، سنت انتخاب شخصیت سال را در سال 1927 آغاز کرد.

سال گذشته، «گرتا تونبرگ» فعال نوجوان حفاظت از محیط زیست،‌ به عنوان شخصیت سال انتخاب شده بود.

انتخاب بایدن و هریس به عنوان شخصیت سال تایم در حالی صورت می گیرد که نشریه آلمانی اشپیگل به عنوان یکی از پرخواننده ترین مجلات اروپایی، در گزارشی رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید را «بازنده سال» توصیف کرد.

در گزارش مجله اشپیگل به قلم مشترک «رولاند نلس و رالف نوکرش»، با اشاره به ترامپ به عنوان شخصیت بازنده سال، ‌آمده است که وی فردی است که هیچ علاقه ای به پیگیری اقدامات مشترک نداشته و تنها یک مسئله برایش مهم بوده و آن «خودش» است.

نویسندگان این گزارش نوشتند: «کشور آمریکا از زمان جنگ داخلی بیشتر از هر زمان دیگری دچار شکاف شده است. این یک محصول جانبی از سیاست ترامپ نیست، بلکه هدف آن است ... درگیری دائمی بخشی از استراتژی او است.»

آنها نتیجه گیری کردند: «تحت ریاست جمهوری ترامپ هیچ چیز طبیعی نیست. او از پذیرش شکست امتناع می کند. در عوض، او از تقلب گسترده انتخاباتی صحبت می کند، اگرچه هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد. همه چیز تعجب آور نیست. دوره ریاست جمهوری ترامپ همان زمان که آغاز شد به پایان می رسد. بدون هیچ نجابت و وقاری.»

اشپیگل سپس به ماجرای اخراج پدربزرگ ترامپ از آلمان می پردازد و می نویسد: این خانواده سابقه خوبی ندارند. فردریک ترامپ، پدربزرگ دونالد ترامپ هم که در پادشاهی باواریا در جنوب شرق آلمان زندگی می کرد به دلیل فرار از انجام خدمت سربازی از آلمان اخراج شد.

به نوشته اشپیگل، فردریک ترامپ در سال 1869 میلادی در روستای کالشتات در پادشاهی باواریا به دنیا آمده و در سن 16 سالگی به آمریکا مهاجرت می کند. او در سال 1901 میلادی در بازگشت به زادگاهش با همسرش «الیزابت کریست» آشنا و یک سال بعد با او ازدواج می کند. با همسرش به آمریکا می  رود اما به دلیل ناراحتی روحی پیش آمده برای او به دلیل دوری از وطن به آلمان باز می گردد. در زمان بازگشت آنها به آلمان الیزابت پدر دونالد ترامپ را باردار بوده است. اما در بازگشت طی فرمانی رسمی از ورود فردریک ترامپ به آلمان ممانعت به عمل می آید.

این مجله به نظر می رسد که منتظر دوران بایدن است، همانطور که این جلد چاپی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهدی بر این ادعاست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.