جمهوریخواهان آمریکا از قطعی بودن انتقال قدرت به بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا سخن گفته و دست از ترامپ شکست خورده شستند.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، برخی از اعضای برجسته حزب جمهوریخواه در ایالات متحده آمریکا تأکید کردند انتقال قدرت به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا « به نظر قطعی»می رسد.

« روی بلانت»سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته سیاسی جمهوریخوان در کنگره گفت که انتظار می رود که جو بایدن دموکرات به عنوان رئیس جمهور کشور در 20 ژانویه سوگند یاد کند.

بلانت که سناتور ایالت «میسوری» است به شبکه «سی ان ان» گفت که ما با دولت بایدن که دولت احتمالی است از دوره انتقالی تا انتصاب همکاری می کنیم و در این زمینه جلو می رویم»، به رغم آن که وی به این حد نرسید که به شکست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا اذعان کند.

«آسا هاچنسون» فرماندار آرکانزاس نیز یکی از اندک جمهوریخواهانی است که بایدن را به عنوان رئیس جمهور منتخب توصیف کرد.

هاچسون به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت که « انتقال مهم است...سخنان رئیس جمهور ترامپ به اندازه انتقال مهم نیست».

فرماندار آرکانزاس تأکید کرد که وی دلیل حقوقی عدم اذعان ترامپ به شکست را درک می کند.

پیش از این «پل رایان»رئیس جمهوریخواه اسبق مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به پایان رسیده است.

رایان از رئیس جمهور کنونی آمریکا خواست که پیروزی جو بایدن کاندیدای دموکرات را در انتخابات سوم نوامبر به رسمیت بشناسد.

پیش از رایان نیز سه سناتور جمهوریخواه عضو مجلس سنای آمریکا پیروزی باید را مورد تأکید قرار داده بودند.

«لیزا مورکوفسکی» سناتور جمهوریخواه عضو مجلس سنای آمریکا از کاخ سفید خواست که فرایند انتقال قدرت به « جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا را آغاز کند و به شدت از« دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا به دلیل تشکیک در  انتخابات ریاست جمهوری این کشور انتقاد کرد.

مورکوفسکی سناتور ایالت «آلاسکا»در توئیتی نوشت: «وقت آن فرا رسیده است که فرایند انتقالی به شکل کامل و رسمی آغاز شود».

وی افزود:« با برگزاری موفقیت آمیز انتخابات سال 2020 و تأیید نتایج همه ما باید به تعهدمان برای شفافیت فرایند انتخابات عمل کنیم و از اعتماد آمریکا به سیستم انتخاباتی مان حمایت کنیم. همه ایالت ها فرایند انتخاباتی آزاد و شفاف را تضمین کردند. ترامپ رئیس جمهور فرصت اعتراض از طریق دادگاه ها را داشت و تا کنون نیز دادگاه ها شکایت های وی را بی اساس دانستند».

مورکوفسکی از فشار بر قانونگذاران ایالت ها برای تحت تاثیر قراردادن نتایج انتخابات توسط ترامپ انتقاد کرد و گفت که این اقدام«نه فقط بی سابقه است بلکه برخلاف فرایند دموکراتیک ماست».

پیش از این مورکوفسکی به همراه گروهی از اعضای جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا پیروزی بایدن را تبریک گفتند.

«کیوین کرامر»سناتور جمهوریخواه به عنوان دومین سناتور جمهوریخواه گفت نبرد دونالد ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر که در آن  در برابر  جو بایدن کاندیدای دموکرات ها شکست خورد باید به پایان برسد.

سناتور ایالت «داکوتای شمالی» در یک برنامه در شبکه ان بی سی گفت که« زمان انتقال قدرت فرا رسیده است حداقل زمان همکاری با فرایند انتقال آغاز شده است...من ترجیح می دهم که رئیس جمهوری داشته باشم که یک روز بیشتر برای آماده شدن داشته باشد.»

کرامر گفت که وی به کارکنان خود «از یک هفته پیش» اطلاع داده است که با هر گونه تلاشی برای فرایند انتقالی همکاری کنند.

وی افزود که «ما دولتی داریم که خودمان آن را اداره می کنیم.»

از جهتی دیگر سناتور «جان کورنین» از تگزاس نیز هفته گذشته در توئیتی تأکید کرد که ترامپ باید به گزارش های اطلاعاتی دسترسی داشته باشد.

«بات تامی» سناتور جمهوریخواه ایالت «پنسلیوانیا» در مجلس سنای آمریکا نیز تأکید کرد که همه گزینه های حقوقی در دسترس «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای اعتراض به نتایج رای گیری دراین ایالت بی نتیجه مانده است.

تامی که از سال 2010 کرسی این ایالت در مجلس سنا را در اختیار دارد پس از آن که «ماتیو براون»قاضی فدرال با صدور حکمی همه شکایت های ستاد انتخاباتی ترامپ برای ابطال میلیون ها رای پستی در ایالت پنسیلوانیا را رد کرده بود با صدور بیانیه ای تأکید کرد که گزینه های حقوقی ترامپ برای اعتراض به نتایج رای گیری راه به جایی نبرده است.

تامی تأکید کرد که این حکم قضایی در چارچوب سلسله شکست های قضایی صادر شده است که ستاد انتخاباتی ترامپ برای بازنگری در نتایج رای گیری متحمل شده است. 

این سناتور جمهوریخواه تأکید کرد که این تحولات و نتایج به دست آمده در سراسر کشور تأکید می کند که «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 برنده شده است و چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.

سناتور جمهوریخواه به بایدن کاندیدای دموکرات پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و «کامالا هاریس» که قرار است پست معاون رئیس جمهور را به عهده داشته باشد را به رغم اختلافات سیاسی ملموس میان آنها تبریک گفت و از اینکه ترامپ و «مایک پنس» معاونش بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری برنده نشدند ابراز ناامیدی کرد.

هفته گذشته دولت فدرال ایالات متحده آمریکا،«جو بایدن» را به‌عنوان «برنده ظاهری» انتخابات ۳ نوامبر به رسمیت شناخت و کار انتقال قدرت به‌طور رسمی آغاز شد.

 

نخستین مصاحبه ترامپ بعد از شکست در انتخابات

 رئیس جمهور آمریکا در نخستین مصاحبه‌ خود بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا بار دیگر بر تقلب گسترده در این انتخابات اصرار کرد.

 رئیس جمهور آمریکا گفت که سران کشورهای مختلف با وی تماس می‌گیرند و می‌گویند انتخاباتی که در آمریکا انجام شد هرج‌ومرج‌ترین انتخاباتی بوده که در زندگی خود شاهد آن بوده‌اند.

وی در مصاحبه با فاکس‌نیوز افزود: «آنها تلاش کردند که در نتایج انتخابات در کارولینای شمالی نیز تقلب کنند اما موفق نشدند.»

ترامپ گفت: «در فیلادلفیا (در ایالت پنسیلوانیا) به صورت جنون آمیزی اقدام به تقلب کردند.»

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «این انتخابات متقلبانه است. آیا باور می‌کنید که افراد مٌرده درخواست دریافت برگه‌های رای کرده‌اند. ما درباره 5 یا 10 رای به این صورت صحبت نمی‌کنیم. مُردگان زیادی در این انتخابات رای دادند.»

این در حالی است که برخی از رای دهندگان که ترامپ آنها را در شمار مردگان رای دهنده اعلام کرده بود با ظاهر شدن شان تأکید کرده اند که زنده اند و به بایدن رای داده اند. به طور مثال یک رای دهنده آمریکایی که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ وی را در شمار«مرده ها» اعلام کرد،ظاهر شد و تأکید کرد که وی زنده است.

کسلر با انتشار فیلم خود و تأکید بر زنده بودنش و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری «تاکر کارلسون» گوینده هوادار ترامپ را وادار به عذرخواهی و اذعان به اشتباهش کرد.

این بانوی آمریکایی مشارکت همسرش در رای گیری را تکذیب کرد زیرا به گفته وی همسرش در سال 2006 فوت کرد.

کسلر با تکذیب ادعای ستاد انتخاباتی ترامپ گفت که از نام همسرش برای رای گیری استفاده نکرده است.

این بانوی 94 ساله آمریکایی با این اقدام خود ادعای ستاد انتخاباتی ترامپ درباره مشارکت مرده  ها در انتخابات آمریکا در ایالت «جورجیا» را رد کرد.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ تأکید کرده بود که نام لیندا کسلر به رغم فوتش در فرایند رای گیری آمده است. ستاد انتخاباتی ترامپ تأکید کرده بود که کسلر در سال 2003 درگذشته است اما وی با انتشار این فیلم از خودش بر زنده بودن و مشارکتش در رای گیری تأکید کرد.

ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز افزود: «رسانه‌ها و شرکت‌های فناوری بزرگ نمی‌خواهند که درباره هانتر (پسر بایدن) و تقلب در این انتخابات صحبت کنند. ما آزادی رسانه نداریم بلکه دارای سرکوب آزادی رای‌ دادن از سوی رسانه‌ها در آمریکا هستیم.»

وی ادامه داد: «ما تلاش داریم که دلایل خود (درباره تقلب) را ارائه دهیم اما قضات مانع از آن می‌شوند که ما آنها را ارائه دهیم.»

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «بایدن 80 میلیون رای بدست نیاورده است. ما درک کرده بودیم که 68 میلیون رای برای پیروزی آسان در انتخابات بدست خواهیم آورد اما به 74 میلیون رای رسیدیم که همه آنها تا ساعت 10 شب سوم نوامبر (13 آبان) بدست آمده بود. معتقدم که پیروز انتخابات بودیم اما آنها بازی با آرای پستی را آغاز کردند.»

ترامپ گفت: «آنها با سوء استفاده از همه‌گیری کرونا اقدام به پر کردن صندوق‌های رای کردند. بایدن رای‌های بیشتری از اوباما یا هیلاری کلینتون بدست نیاورده است. آیا باور می‌کنید که باید در دستیابی به آرای آمریکایی‌های آفریقایی تبار در مقایسه با اوباما آرای بیشتری را بدست آورده است.»

وی افزود: «در بزرگترین عملیات تقلب در کشورمان، دستگاه‌های رای‌گیری اقدام به انتقال نتیجه آرای من به بایدن کرده‌اند.»

رئیس جمهور کنونی آمریکا مدعی شد در صورتی که نتیجه انتخابات به نفع وی تمام شود توافق بسیار سریعی با ایران حاصل خواهد و هشدار داد که بایدن میلیاردها دلار به تهران ارسال کرد.

رئیس جمهور آمریکا  همچنین در سلسله توئیت هایی بار دیگر نتایج انتخابات سوم نوامبر را به چالش کشیده و با طرح ادعاهای تقلب انتخاباتی گفته است: اصلا راهی ندارد که ما این انتخابات را باخته باشیم!

ترامپ نوشت: تعداد آرایی که کمپین ما در پنسیلوانیا به چالش کشیده است، بسیار بسیار بیشتر از ۸۱ هزار اختلاف رای است. حتی نزدیک به آن هم نیست. تقلب و اقدام غیرقانونی، بخش بزرگی از این پرونده هستند. اسناد تکمیل شده است. ما فرجام‌خواهی می‌کنیم!

ترامپ همچنین نوشت: اتفاق‌های بسیار بزرگی در دعاوی مختلفی که ما درباره این حقه انتخاباتی به جریان انداخته‌ایم، رخ می‌دهد. همه می‌دانند که این انتخابات متقلبانه بود. آنها می‌دانند که بایدن تعداد رای بیشتری از جامعه سیاه‌پوست نسبت به اوباما به دست نیاورده و قطعا ۸۰ میلیون رای ندارد. نگاه کنید که چه اتفاقی در دیترویت، فیلادلفیا و دیگر نقاط افتاده است!

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: هیچ وقت از ما درباره این داستان مضحک و یک‌جانبه خودشان درباره امنیت انتخابات که یک جوک بین‌المللی است، سوالی پرسیده نشد. انتخابات ۲۰۲۰ ما، از دومینیون (ماشین رای شماری) ضعیف تا بخشی که مملو از رای پستی بدون توضیح بود، احتمالا ناامن‌ترین مورد تا به امروز بوده است!

به ادعای دونالد ترامپ، دموکرات‌ها در سراسر آمریکا متحمل «ریزش آرا» شدند.

وی همچنین نوشت: این واقعیت دارد. در تمام مجالس ایالتی و در واشنگتن کار ما عالی بود. بنابراین من این اتهام بزرگ را رهبری کردم و من تنها کسی هستم که باخته است؟ نه اینطور نیست. این تقلب بزرگی بود، یک انتخابات متقلبانه!

ترامپ همچنین ادامه داد: پنسیلوانیا می‌تواند اینطور ادامه دهد، همانطور که چندین سال پیش کرد. اتفاق‌های بسیار مهمی در حال رخ دادن است! اصلا نمی‌شود که ما این انتخابات را باخته باشیم!

دونالد ترامپ علاوه بر آن وزارت دادگستری و اداره تحقیقات فدرال کشورش را به  مطلع بودن  از توطئه ادعایی برای تقلب انتخاباتی علیه خودش متهم کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (13 آبان ماه) برگزار شد. برآورد رسانه‌ها حاکی است جو بایدن با ۳۰۶ رأی الکترال به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب شده است. ترامپ ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورد. ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرده و شکایت‌هایی را درباره تقلب در فرایند رأی‌گیری در چند ایالت کلیدی مطرح کرد. اکثر این شکایت‌ها رد شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.