پوتین رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت آمریکا به ترامپ رأی دادند، تاکید کرد که وی سیاست را ترک نخواهد کرد.

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس سالانه خود تأکید کرد که تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری علیه کشورهایی که با بحران کرونا روبرو هستند، باید لغو شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود که سال جاری به واسطه شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه کشورهای جهان همچون جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه کشورهایی شد که با بحران کرونا روبرو هستند.

وی در این خصوص تصریح کرد: «تحریم ها و محدودیت تجاری علیه کشورهایی که در مقابله با کرونا با دشواری روبه رو هستند، باید لغو شود».

واکسن «اسپوتنیک وی» تاکنون هیچ عوارض جانبی به وجود نیاورده است

رئیس‌جمهور روسیه در بخشی از سخنرانی خود به کارآمدی واکسن مقابله با کرونا موسوم به «اسپوتنیک وی» اشاره کرد و گفت: «تاکنون حتی یک مورد جدی از عوارض جانبی ویروس کرونا در روسیه مشاهده نشده است».

نباید به دنبال مقصر برای شیوع کرونا گشت باید برای مقابله با کرونا متحد شد

وی سپس در پاسخ به سؤالی درباره منشأ ویروس کرونا گفت: «نمی‌خواهم در این مورد در سراسر کشور و کل جهان صحبت کنم زیرا ما هیچ‌گونه سند و مدرکی که تأیید کند، چه کسی در شیوع این ویروس نقش داشته، مشاهده نکردیم».

پوتین با اینحال تأکید کرد که در حال حاضر دنبال مقصر گشتن کار درستی نیست و توضیح داد: «نباید به دنبال مقصر بود بلکه باید به دنبال یکپارچه کردن تلاش‌ها برای مقابله با این مشکل است. این مسیر درست برای همکاری است».

روسیه در امور داخلی آمریکا هیچ مداخله‌ای ندارد

ولادیمیر پوتین به اتهام‌زنی اخیر مقام‌های آمریکایی به روسیه در خصوص نقش مسکو در حملات سایبری به نهادهای دولتی و امنیتی واشنگتن نیز اشاره کرد و این اتهام‌زنی‌ها را اقداماتی «تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

وی با رد اتهامات مقام‌های آمریکایی در خصوص مداخله روسیه در انتخابات آمریکا گفت: «هکرهای روس کمکی به پیروزی رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا در انتخابات نکردند و در امور داخلی این قدرت بزرگ مداخله‌ای نداشته‌اند».

وی ادامه داد که تمامی این اتهاماتی که برخی در آمریکا علیه روسیه وارد می‌کنند با هدف خدشه وارد کردن به روابط میان روسیه و ایالات متحده صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور روسیه در این زمینه توضیح داد: «این دلیلی برای آن است که مشروعیت رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا را به دلیل ملاحظات سیاست داخلی این کشور به رسمیت نشناسند. در این حالت، روابط روسی-آمریکایی گروگان سیاست داخلی آمریکا می‌شود. این برای خود آنها بد است».

امیدواریم بایدن به رفع مشکلات روسیه و آمریکا کمک کند

رئیس‌جمهور روسیه که روز سه شنبه بعد از تأیید نهایی «جو بایدن» در مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده به وی تبریک گفت، در کنفرانس خبری خود ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن بتواند برخی از مشکلات میان دو کشور را رفع کند.

وی در این خصوص توضیح داد: «مسکو فرض را بر این قرار می‌دهد که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا (جو بایدن) وقایع را درک کند و مشکلاتی که در روابط میان روسیه و آمریکا به وجود آمده را رفع کند».

ترامپ سیاست را ترک نخواهد کرد

پوتین سپس در ادامه تأکید کرد که ترامپ نیازی به کمک روسیه نداشته و بسیاری در ایالات متحده از حامیان وی هستند.

این مقام ارشد روس در این خصوص توضیح داد: «تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت آمریکا به نفع وی رأی دادند و اگر بخواهیم آراء مردمی و نه الکترال را در نظربگیریم، او از حمایت بالا و کافی در میان مردم‌ آمریکا برخوردار است. تاجایی که متوجه شده‌ام، او قصد ندارد زندگی سیاسی را در کشورش ترک کند».

ناوالنی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط دارد

رئیس‌‌‌جمهور آمریکا همچنین به ارتباط «الکسی ناوالنی»  چهره مخالف دولت روسیه با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا خبر داد و درباره برخی اتهامات کشورهای غربی در خصوص نقش روسیه در مسموم کردن این چهره مخالف دولت روسیه توضیح داد که اگر سرویس‌های امنیتی روسیه قصد ترور این معترض طرفدار غرب را داشتند، «کارش را یکسره می‌‌کردند».

اوایل هفته جاری، چندین رسانه آمریکا و انگلیس با انتشار گزارشی مدعی شدند که سرویس امنیتی روسیه با دستور مستقیم پوتین در مسمومیت ناوالنی نقش داشتند.

وی تأکید کرد که آنهایی که چنین گزارشی را تهیه کردند به دنبال هدف قرار دادن مقامهای ارشد روسیه هستند.

چشم‌انداز بهبود روابط روسیه و اوکراین نامشخص است

رئیس‌‌جمهور روسیه در خصوص چشم‌انداز بهبود روابط میان روسیه و  اوکراین گفت: «در حال حاضر نمی‌توانم نظری در این خصوص بدهم. رهبران اوکراین با شعارهایی در خصوص پایان دادن به تقابل و درگیری با روسیه می‌آیند و سپس بعد از مدتی این فرایند متوقف می‌شود».

زمان باز شدن مرزها به تأیید کادر پزشکی و درمان بستگی دارد

وی در بخشی از کنفرانس سالانه خود در خصوص باز شدن مرزهای این کشور که به دلیل شیوع کرونا در حال حاضر بسته است، توضیح داد: «به محض آنکه پزشکان اجازه دهند، مرزها خیلی فوری باز خواهند شد. هر زمان که امکانپذیر شود، ما این کار را انجام خواهیم داد».

پوتین ادامه داد که مسدود شدن مرزهای روسیه، فرصت را برای گردشگری داخلی فراهم کرد و توضیح داد که پیش از این روس‌ها در سال 35 میلیارد دلار در سفرهای خارجی خود از روسیه خارج می‌کنند.

نورد استریم 2 به نفع آلمان و اروپا است

رئیس‌جمهور روسیه در بخشی از سخنان خود در خصوص پروژه «نورد استریم 2» تأکید کرد: «این خط لوله گاز به نفع آلمان و اروپا است و در راستای منافع آنها است».

اولویت روسیه در همکاری با کشورهای جهان، حفظ منافع مسکو است

بخشی از این کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران در حوزه سیاست خارجی دولت پوتین نیز اشاره داشت که پوتین در خصوص همکاری دوجانبه ترکیه و روسیه توضیح داد: «(رجب) طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه همیشه منافع مشتریک با روسیه ندارد اما همچون یک مرد عمل می‌کند و به وعده‌های خود پایبند است».

وی همچنین در ارتباط با روابط روسیه و چین نیز توضیح داد و گفت: مسکو منافع بسیار مشترکی با پکن دارد و این نقش بسزایی در روابط بسیار خوب و قابل اعتماد با شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین دارد».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه بر اهمیت منافع روسیه در جهان تأکید کرد و آن را اساسی برای همکاری با کشورهای جهان توصیف کرد و گفت: «من با هر رهبری در جهان برای دستیابی به منافع ملی روسیه همکاری می‌کنم و در غیر این صورت روابط غیرسازنده خواهد بود».

وی ادامه داد: «برخی اوقات شما باید مصالحه کنید  و برخی اوقات دیگر باید بر مواضع خود اصرار ورزید اما همیشه چنین چیزهایی وجود دارد و غیر از این روابط غیرسازنده خواهد بود».

امیدواریم دولت بایدن در زمینه پیشبرد نورد استریم 2 همکاری کند

پوتین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا در زمینه پیشبرد پروژه نورد استریم 2 میان روسیه و کشورهای اروپایی همکاری کند و در این خصوص گفت: «امیدواریم که دولت جدید آمریکا به منافع اتحادیه اروپا احترام بگذارد و به واسطه پروژه نورد استریم 2 به شرکای اروپایی فشار نیاورد».

وی سپس تصریح کرد: «فکر می‌کنم که ساخت خط لوله گاز نورد استریم 2 تقریباً تکمیل شده است و بر این باورم که این کار را به اتمام خواهیم رساند».

تصمیمی برای مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ندارم

رئیس‌جمهور روسیه در بخش بعدی به احتمال مشارکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 روسیه اشاره کرد و گفت: «هنوز تصمیمی برای مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را نگرفته‌ام».

وی درباره اصلاحیه قانون اساسی روسیه توضیح داد: «یک قانون کلی وجود دارد. اگر چیزی برای کشور خوب باشد، ارزش انجام دادن دارد و در غیراینصورت خوب نیست».

روسیه به دنبال حل مسئله قره باغ بدون خونریزی است

ولادیمیر پوتین در بخشی این کنفرانس خبری به اوضاع قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد و گفت: «اوضاع خارج از کنترل درآمده است. تنش‌ها سالهاست که در این منطقه ادامه داشته است. روسیه به دنبال حل و فصل مسئله قره باغ بدون خونریزی است».

وی ادامه داد: «روسیه سالهاست که از بازگرداندن هفت منطقه تحت کنترل در اطراف قره باغ به آذربایجان حمایت می‌کند و علاوه بر آن وضعیت موجود در منطقه قره باغ نیز باید به ثبات برسد».

وی ادامه داد که موضع ترکیه دفاع از «آرمان آذربایجان و بازگشت این قلمروها به باکو است و ارمنستان از نقطه نظر قانون بین‌المللی که این قلمروها متعلق به آذربایجان است، قره باغ را به رسمیت نشناخته است».

پوتین سپس با پیچیده توصیف کردن اوضاع فعلی قره باغ گفت: «اوضاع بسیار پیچیده شده است و افراد به دلایلی سلاح به دست گرفته‌اند. طرفین باید به مواضعی که با امضای توافق سه جانبه برعهده گرفتند، پایبند باشند و بر آن متمرکز شوند».

وی سپس ادامه داد: «بعد از پایان خشونت‌ها، گام بعدی، برقراری صلح در منطقه و به وجود آوردن پتانسیل‌های اقتصادی است».

پوتین در خصوص افزایش تعداد حافظان صلح در منطقه قره باغ گفت: «افزایش تعداد حافظان صلح تنها با موافقت تمامی طرفین امکانپذیر است».

رئیس‌جمهور روسیه در بخشی از سخنرانی خود در پاسخ به سؤال خبرنگاران با انتقاد از افزایش حضور ناتو در مرزهای روسیه گفت» ناتو در حال گسترش خود به سمت مرزهای روسیه است و از طرف دیگر ایالات متحده در حال خروج از توافقات دفاعی، پیمان INF (موشک‌های هسته‌ای میانبرد)، پیمان آسمان های باز و دیگر پیمان ها است».

تلاش‌های بین‌المللی برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۱ روسیه

ولادیمیر پوتین در بخشی از سخنان خود به تلاش‌های خارجی در انتخابات 2021 روسیه اشاره کرد و گفت: «قطعاً تلاش‌هایی برای مداخله صورت خواهد گرفت.آنها این کار انجام خواهند داد و این مداخله تنها در انتخابات ما نخواهد بود...ما به این مسئله واقف هستیم و برای این آماده می‌شویم».

در پایان هر سال، رئیس‌جمهور روسیه کنفرانس خبری که چندین ساعت به طول می‌انجامد برای خبرنگاران برگزار می کند ولی امسال به دلیل شیوع کرونا این کنفرانس خبری به صورت آنلاین برگزار شده است.

پوتین در زمینه آمادگی روسیه برای همکاری با آمریکا در زمینه پیمان «استارت نو» گفت: «روسیه آماده گفتگو با آمریکا درباره پیمان "استارت نو" است و رویکرد بایدن در قابل این موضوع مثبت به نظر می رسد»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.