رئیس ‌جمهور روسیه بالاخره پیروزی کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا را تبریک گفت.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری نشنال پست، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه پیروزی «جو بایدن» کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست ‌جمهوری را تبریک گفت. 

پوتین پیشتر اعلام کرده بود که تا اعلام رسمی نتایج انتخابات حاضر به تبریک گفتن به هیچ یک از کاندیداها نیست. 

سخنگوی کرملین اعلام کرده بود که علت سکوت پوتین برخاسته از تقاضای دونالد ترامپ درباره بازشماری آرا در برخی از ایالت‌ ها است.

اما برخی تحلیلگران می گویند موضوع چیز دیگری است. پوتین که هیچ ‌گاه حاضر نیست از خود ضعف نشان دهد، بر آن است تا به بایدن ثابت کند، به ‌رغم تحریم ‌های غرب واهمه ‌ای از رهبر آینده آمریکا ندارد.

 نباید فراموش کرد که بایدن پنجمین رئیس جمهور آمریکا است که ولادیمیر پوتین در دوره زمامداری خود با آنها سروکار داشته است. نخستین‌ شان بیل کلینتون بود.

علاوه بر آن، در آن دوره ‌ای که جو بایدن معاونت باراک اوباما را برعهده داشت، پوتین بایدن را تجربه کرده بود و همین موضوع نوعی حس متناقض در او نسبت به رئیس جمهور جدید آمریکا پدید آورده است.

همچنین نباید از نظر دور داشت که بایدن رویکرد مثبت خود نسبت به «دمیتری مدودف» رئیس جمهور آن زمان روسیه را پنهان نکرده و حتی ابراز امیدواری کرده بود که مدودف برای دوره بعدی نیز خود را کاندید کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که پوتین با دیده تحقیر به دولت اوباما - بایدن نگاه می ‌کرده است. به باور پوتین دولت اوباما دولتی ضعیف و دستخوش تردید بوده است. ضعف دولت اوباما در قبال روسیه را می توان در چند مورد مشاهده کرد: به عنوان نمونه آنگاه که کنگره آمریکا در سال 2012 «قانون ماگینتسکی» را تصویب کرده و به علت نقض حقوق بشر از سوی دولت روسیه تحریم‌ هایی علیه آن کشور پیش بینی کرده بود، دولت اوباما با تاخیر و حتی با مقاومت ورزیدن به تصویب این قانون تن داد. بر اساس آن قانون تحریم‌ هایی برای صدور روادید علیه برخی از مسئولان روسیه پیش‌ بینی شده بود.

از آنها مهم ‌تر، آنگاه که روسیه اقدام به الحاق کریمه کرد، اوباما از خود تعلل نشان داد و حتی از تجهیز نظامی ارتش اوکراین سر باز زد. ترامپ اما رویکرد دیگری را درباره این مسائل در پیش گرفت.

بدیهی است که حال پوتین منتظر است ببیند آیا دولت بایدن - هریس نسخه سوم تیم اوباما است، یا اینکه رویکرد قاطع‌ تری در قبال عملکرد دولت روسیه در پیش می‌ گیرد. 

تیم بایدن قطعا به زودی با رهبری روسیه تماس خواهد گرفت.

آیا جو بایدن سوءقصد به جان آلکسی ناوالنی رهبر اپوزیسیون روسیه را محکوم خواهد کرد؟ یعنی پیروی از همان سیاستی که اتحادیه اروپا در ارتباط با این موضوع در پیش گرفته است؟ اینکه جو بایدن چه موضعی درباره مسمومیت ناوالنی در پیش گیرد، برای پوتین بسیار مهم است.

گفتنی است، شب گذشته مجمع گزینندگان آمریکا موسوم به «کالج الکترال» پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری را تایید کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.