اعتراضات علیه تقلب انتخاباتی در بلاروس ادامه دارد. لوکاشنکو نسبت به مداخله خارجی و انقلاب رنگی هشدار داد. او تاکید داشت که بحران را به تنهایی حل می‌ کند اما پس از تماس با پوتین، از توافق با روسیه برای کمک امنیتی خبر داد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آلمان، یک هفته پس از انتخابات مناقشه‌ برانگیز ریاست جمهوری در بلاروس، تظاهرات مردم علیه «الکساندر لوکاشنکو» ادامه دارد. پیوسته شمار بیشتری از مردم در اعتراض به خشونت و خودکامگی دستگاه قدرت لوکاشنکو به خیابان ‌ها می‌ آیند. بحران پس از انتخابات در حال گسترش است. 

لوکاشنکو در جلسه وزارت دفاع گفت: «ما به هیچ دولت خارجی و واسطه‌ ای برای حل بحران احتیاج نداریم. ما یک دولت داریم که مطابق قانون اساسی تشکیل شده و کشور را به هیچ کس واگذار نخواهیم کرد. خودمان از عهده بر خواهیم آمد؛ نه به دولتی نیاز داریم، نه به میانجی‌.»  

اما ساعاتی پس از تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، لوکاشنکو از آمادگی روسیه برای کمک امنیتی به بلاروس خبر داد.

در بیانیه‌ کرملین که پس از این تماس منتشر شد، اطمینان طرفین به حل مسئله در آینده نزدیک را مورد تاکید قرار می ‌داد: «این معضل نباید مورد استفاده «نیروهای مخرب» قرار گیرد و همکاری دو کشور را مختل کند.‌»  

لوکاشنکو شامگاه شنبه اعلام کرد که در توافق با پوتین، بلاروس کمک گسترده ‌ای از روسیه برای برقراری امنیت دریافت می‌ کند. 

هشدار لوکاشنکو نسبت به «خطر فروپاشی» 

رئیس جمهور بلاروس، اعتراضات مردمی را به دخالت خارجی و تلاش برای سرنگونی نسبت داده و گفته است: «ما شاهد توصیه‌ هایی برای یک انقلاب رنگی هستیم.» 

منظور او از «انقلاب رنگی»‌، شورش و سرنگونی در جمهوری‌ های سابق شوروی از جمله اوکراین است. لوکاشنکو روز جمعه نیز کشورهای خارجی را مسئول و مسبب اعتراضات مردمی در بلاروس خوانده و از لهستان، هلند و اوکراین نام برده بود.  

الکساندر لوکاشنکو افزود که شواهد مختلفی از مداخله برون مرزی در تجمعات اخیر وجود دارند: «... اما خواهیم دید که چه می ‌شود... ما اجازه نمی ‌دهیم که از بیرون، منویاتی را به تجمعات مسالمت جویانه کشور ما حقنه کنند.» 

گسترش اعتراضات 

روز شنبه نیز هزاران نفر در «مینسک» در محل کشته شدن یکی از معترضان گرد هم آمدند و با گذاشتن شمع و گل به او ادای احترام کردند.  مقامات امنیتی می ‌گویند این معترض 34 ساله، می‌ خواست به سمت ماموران مواد منفجره پرتاب کند. بستگان او اما چنین اتهامی را رد کرده‌ و خواهان رسیدگی به نحوه مرگ او شده ‌اند. 

اعتراض به نتایج انتخابات در بلاروس، تاکنون 2 قربانی به جا گذاشته است. پلیس شهر «گومل»، کشته شدن یک جوان دیگر را تایید کرده است. به گفته مادر این مرد 25 ساله که بیماری قلبی داشته، او در راه دیدار با نامزدش، مورد بازخواست و خشونت قرار گرفته و سپس در یک کلینیک جان باخته است.  

موج بازداشت و خشونت 

الکساندر لوکاشنکو 26 سال است که بر مسند قدرت قرار دارد و نتیجه انتخابات هفته قبل نیز به نفع او اعلام شد. بلاروس، کشوری ناقض موازین حقوق بشر و هنجارهای بین ‌المللی معرفی می‌ شود و لوکاشنکو «آخرین دیکتاتور اروپا» نام گرفته است.  

طبق نتایج اعلام شده، لوکاشنکو 80.1 درصد آرا را کسب کرده و خانم «تیخانوفسکایا»، که از نظر معترضان برنده واقعی انتخابات است، تنها 10.12 درصد. تیخانوفسکایا می‌ گوید اگر شمارش آرا به درستی انجام گیرد، او با کسب 60 تا 70 درصد آرا، برنده خواهد شد.

اپوزیسیون بلاروس با تاکید بر تقلب انتخاباتی، خواهان کناره‌ گیری لوکاشنکوست. پلیس بلاروس در روزهای گذشته با معترضانی که به خیابان آمده‌ اند، در نهایت خشونت رفتار کرده است.  

دستکم 6500 نفر تاکنون دستگیر شده ‌اند. شماری از کسانی که آزاد شده‌ اند، از سوءرفتار شدید ماموران امنیتی و شکنجه معترضان خبر داده ‌اند.  

اتحادیه اروپا می ‌گوید به دلیل سرکوب خشونت ‌آمیز اعتراضات مردمی، آماده اعمال تحریم ‌های جدید علیه دولت بلاروس می ‌شود، اگرچه رهبر مخالفان بلاروس هشدار داده چنین تحریم ‌هایی راه رسیدن به تفاهم با دولت را خواهد بست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.