در پی تبرئه روسیه از حمله بزرگ سایبری به وزارتخانه های مهم آمریکا توسط ترامپ برخی از اعضای کنگره این کشور وی را به خیانت متهم کردند.

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: واشنگتن تهدید کرد که به بزرگ ترین و خطرناک ترین حمله سایبری که ایالات متحده آمریکا را هدف قرار داده است پاسخ می هد این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از تبرئه روسیه از این حمله و نفوذ بزرگ متهم به خیانت شده است. برخی مسئولان آمریکایی نیز گفتند که از بین بردن پیامدهای این حمله بزرگ سایبری سال ها طول می کشد.

خبرگزاری رویترز شب گذشته گزارش داد که «جان الیوت» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که این کشور به مسببان حمله سایبری پاسخ خواهد داد.

وی افزود که به کسانی که در حمله سایبری دست داشته‌اند، به شکل مناسب پاسخ خواهیم داد.

الیوت افزود که شورای امنیت ملی آمریکا بر تحقیقات درباره این حمله سایبری و همکاری با دیگر آژانش ها برای از بین بردن پیامدهای آن متمرکز می شود.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار دو توئیت بر خلاف سخنان وزیر خارجه اش«مایک پمپئو» موضع گرفت.پمپئو روسیه را به طور مستقیم عامل این حمله سایبری و هک گسترده نهادهای دولتی آمریکا از جمله اداره امنیت هسته ای،وزارت خارجه،وزارت دفاع،وزارت انرژی،خزانه داری و شرکت های مرتبط با دولت فدرال معرفی کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شنبه‌شب توئیت‌هایی درباره حملات سایبری تازه ‌افشا شده به نهادهای فدرال و شرکت‌های آمریکایی منتشر کرد.

ترامپ بر خلاف مسئولان آمریکایی که حمله سایبری را خطرناک و چه بسا بزرگترین حمله در تاریخ آمریکا توصیف کردند، آن را دست کم گرفت و تأکید کرد که بی اهمیت است.

ترامپ در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «این حملات سایبری در رسانه‌های اخبار جعلی بسیار بزرگتر از واقعیت هستند. من کاملاً در جریان قرار گرفته‌ام و همه‌چیز به‌خوبی تحت کنترل است. هر اتفاقی که رخ می‌دهد، فریاد روسیه، روسیه، روسیه در رسانه‌های جریان چلاق [طعنه ترامپ به رسانه‌های جریان اصلی آمریکا] بلند می‌شود که تا حدی زیاد دلایل مالی دارد.»

وی در توئیت دیگری ادامه داد: «اغلب آنها وقتی صحبت از اینکه شاید (فقط شاید) کار چین باشد مطرح می‌شود، از کار می‌افتند و تبدیل به سنگ می‌شوند! ممکن است ماشین‌های رأی‌گیری مضحک مورد استفاده در این انتخابات، که من مطمئناً در آن پیروزی بزرگی کسب کردم، نیز در این حملات سایبری دچار آسیب و تبدیل به ابزارهای فاسدتر و آزاردهنده‌تر برای آمریکا شده باشند.»

ترامپ در حالی رسانه‌ها را مسئول اصلی نام بردن از روسیه در قضیه حملات سایبری به نهادهای فدرال و شرکت‌های آمریکایی معرفی کرده است که چندین نفر از مقامات بلندپایه دولت خود او از جمله «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه چنین اتهامی را علیه روسیه مطرح کرده‌اند؛ اتهامی که روسیه قاطعانه آن را رد کرده است.

ایالات متحده آمریکا روز جمعه به صورت رسمی روسیه را به عنوان عامل اصلی حملات سایبری گسترده اخیر بر ضد زیرساخت‌های اطلاعاتی و امنیتی خود معرفی کرد.

مقامات آمریکایی انگشت اتهام را در این خصوص به سوی مسکو نشانه رفته و این کشور را متهم کرده‌اند که پشت حمله بسیار بزرگ سایبری اخیر بوده‌ که به گفته وی اهدافی واقع در کشورهای دیگر را شامل شده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه شب در جریان گفتگو با یک شبکه تلویزیونی تاکید کرد: «کار بسیار چشم‌گیری صورت گرفته و به باور من کاملا واضح و مشخص است که روس‌ها پشت این فعالیت بوده‌اند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد که حمله سایبری اخیر بسیار گسترده بوده و طی آن تلاش شده تا با استفاده از یک نرم‌افزار خاص به درون سیستم‌های رایانه‌ای دولت فدرال نفوذ صورت گیرد.»

این اتهام در حالی مطرح شده که روسیه دست داشتن در این حمله سایبری را قاطعانه تکذیب کرده است. سفیر روسیه در واشنگتن در این خصوص تأکید کرد که کشورش در فضای سایبری هیچ گونه علمیات تهاجمی را دنبال نمی‌کند.

دامنه حملات سایبری اخیر در ایالات متحده که ابعاد آن بر اساس اطلاعات تازه بدست آمده به تدریج کشف می‌شود، بسیار گسترده بوده و نگرانی‌ها در خصوص خطر جاسوسی و ربودن داده‌های حساس در این کشور را افزایش داده است.

رسانه‌های آمریکایی روز پنجشنبه از انجام حملات سایبری گسترده با منشا و پشتیبانی یک قدرت خارجی بر ضد زیرساخت‌های اطلاعاتی دولت این کشور خبر دادند و اعلام کردند که چندین نهاد حساس از جمله وزارت امنیت داخلی، وزارت خزانه‌داری و سازمان امنیت ملی هسته‌ای آمریکا هدف این حملات واقع شده‌‌‌اند.

برخی منابع خبری در ایالات متحده نیز اعلام کرد‌ه‌اند که اطلاعات حساس و مهمی در جریان این حملات سایبری از مراکزی که مدیریت ذخایر تسلیحات هسته‌ای را بر عهده ‌دارند، ربوده شده است.

«مارکو روبیو»‌ نماینده جمهوری خواه و رئیس کمیسیون اطلاعات مجلس سنای آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز از حملات سایبری اخیر به عنوان «عملیاتی بزرگ و بی سابقه» نام برد که به ادعای او همچنان ادامه دارد.

وی همانند دولت آمریکا که حمله سایبری به چند نهاد حساس را مورد تایید قرار داد از عملیات یاد شده به عنوان تهدیدی جدی برای دولت فدرال، سازمان‌های محلی، زیرساخت‌های مهم و بخش خصوصی در ایالات متحده یاد کرد.

اتهام خیانت به ترامپ

تبرئه روسیه توسط ترامپ باعث خشم تعدادی از اعضای کنگره آمریکا شد که وی را قبلا نیز به تبانی با مسکو برای کمک این کشور به او برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 متهم کرده بودند و این اتهام جوهره تحقیقاتی بود که بعدها«روبرت مولر» بازرس ویژه آن را هدایت کرد و در نهایت منجر به عدم محکومیت رئیس جمهور کنونی آمریکا شد.

در واکنش به موضع گیری رئیس جمهور شکست خورده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور« ادم شیف» دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات در مجلس نمایندگان توئیت ترامپ درباره عملیات هکری را«خیانت رسواکننده دیگر» رئیس جمهور به امنیت ملی آمریکا توصیف کرد.

شیف گفت که توئیت ترامپ به گونه ای به نظر می رسد که انگار در دفتر کرملین(ریاست جمهوری روسیه) نوشته شده است.شیف این توئیت را «نمایش فرومایه دیگر در قبال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه» دانست و تأکید کرد که دلیل دیگری است بر اینکه ترامپ با سرعت لازم پست خود را ترک نمی کند.

از سوی دیگر، «جیسون کرو» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت که زمان آن فرا رسیده است که به شکل جدی سخن گفت زیرا دشمنی خطرناک برای ایالات متحده آمریک اکنون به سازمان های دفاعی و اطلاعاتی و حفظ امنیت و موسسات ملی آمریکا رسیده است.

کرو که عضو کمیته های اطلاعات و خدمات مسلح در مجلس نمایندگان تأکید کرد که ترامپ این حمله که بزرگترین حمله در تاریخ آمریکا به شمار می رود را دست کم می گیرد و روسیه را تبرئه می کند و تهدید کرده است که علیه بودجه وزارت دفاع از وتو استفاده می کند و مسئولان دفاعی و امنیت سایبری را اخراج می کند.

در همین بین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که توئیت های ترامپ رئیس جمهور آمریکا که از شدت حمله سایبری به دولت آمریکا می کاهد و انگشت اتهام را به چین نشانه می رود مسئولان آمریکا را حیرت زده کرده است.

آسوشیتدپرس تأکید کرد که کاخ سفید در حال تهیه بیانیه ای بود که روسیه را با این حمله سایبری و هک کردن مرتبط می کند اما به مسئولان دستور داده شد که این کار را متوقف کنند.

از سوی دیگر،«جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا روس ها چه افراد و چه نهاد های شان که به گفته وی پشت این حمله سایبری هستند را تهدید کرد و تأکید کرد که امنیت سایبری یکی از اولویت های دولت وی است که قرار است قدرت را در 20 ژانویه آینده تحویل بگیرد.

بایدن گفت:  ما باید در درجه اول رقیبان خود را از دست زدن به حملات قابل توجه سایبری منصرف و عملیات آنها را مختل کنیم. از جمله می توانیم با اعمال هزینه ای سنگین بر مسببان این حملات شرورانه چنین کنیم، کاری که باید با کمک متحدان و شرکایمان انجام دهیم. 

 

حمله به 200  شرکت و سازمان دولتی در جهان 

شبکه بلومبرگ به نقل از یک شرکت امنیت سایبری گزارش داد که حداقل ۲۰۰ قربانی از جمله سازمان های دولتی و شرکت ها در سراسر جهان مورد حمله سایبری روسیه قرار گرفته اند.

« آلان لیزا» تحلیلگر تهدید اعلام کرد گفت که شرکت امنیت سایبری ماساچوست ۱۹۸ نفر را که مورد حمله سایبری قرار گرفته اند را شناسایی کرده است.

حدود ۱۸ هزار مشتری شرکت «سولار ویندز» یک به روزرسانی مخرب دریافت کرده اند که شامل نفوذ به سیستم بوده اند.

شرکت امنیت سایبری علیرغم اعلام آنکه احتمال دارد در بررسی های جدید شمار قربانیان افزایش یابد اما به جزئیات نام و هویت شرکت ها هیچ اشاره ای نکرد.

به نوشته بلومبرگ، تاکنون انگیزه هکرها ناشناخته مانده و مشخص نیست که آنها چه چیزی را بررسی کرده یا از شبکه های رایانه ای که در آن نفوذ کرده اند به سرقت برده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.