در حالی که مشاور امنیت ملی سابق ترامپ مساله دخالت ارتش برای منقلب کردن نتیجه انتخابات به نفع ترامپ را مطرح کرده است اما ایده دخالت نظامیان در انتخابات در اصل متعلق به بایدن رقیب ترامپ است!

 

به گزارش جماران، ادامه لجبازی «دونالد ترامپ» در نپذیرفتن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسائل جدید و بی سابقه ای را به وجود آورده است و حالا برخی از نزدیکانش دم از دخالت ارتش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری به نفع وی می زنند.

مایکل فلین، اولین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: ترامپ می تواند به ارتش دستور دهد در ایالت‌هایی که رقابت نزدیک است ورود و انتخابات جدید برگزار کند.

فلین همچنین بحث حکومت نظامی را مطرح کرد و گفت: «مردم طوری درباره حکومت نظامی صحبت می کنند که انگار تاکنون ما آن را هرگز انجام نداده ایم. حکومت نظامی 64 بار  اعمال شده است.»

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به اتهام دروغ گفتن به اف بی آی در جریان تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا دوبار مجرم شناخته شده است اما اخیرا توسط ترامپ مورد عفو قرار گرفت.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» چندی پیش با انتشار گزارشی نوشت:  سوالی که مرسوم نبوده آمریکایی‌ها در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از خود بپرسند، این است که آیا رأی‌گیری، شمارش آرا یا واکنش بعد از انتخابات می‌تواند آنقدر آشفتگی ایجاد کند که نیاز به مداخله ارتش ایالات متحده باشد؟

بنا بر این مطلب، پاسخ این سوال بله است اما در موارد شدید. در حالت عادی نیازی به نقش‌آفرینی ارتش در انتخابات وجود ندارد و بر اساس قانون اساسی آمریکا وظیفه اصلی ارتش دفاع از این کشور در مقابل دشمنان خارجی است و برقراری نظم مدنی جزو وظایف پلیس مدنی است. اما یک قانون مبهم با نام «قانون شورش» وجود دارد که به لحاظ نظری نیروهای ارتش را در نقش پلیس قرار می‌دهد. 

در خصوص انتخابات امسال، استفاده بالقوه از نیروها چه نیروهای وظیفه یا گارد ملی در زمان رای‌گیری یا در ناآرامی احتمالی بعد از انتخابات از سوی فرمانداران و رهبران نظامی آمریکا مورد بحث قرار گرفته و این احتمال از زمانی مطرح شده که دونالد ترامپ بدون مدرک می‌گوید که انتخابات پستی باعث تقلب گسترده می‌شود و او به همین دلیل ممکن است نتایج انتخابات را نپذیرد. صحبت‌های وی درباره مستقر کردن نیرو در محل‌های رای‌گیری در روز انتخابات هم نگرانی‌ درباره ارعاب رای‌دهندگان را ایجاد کرده است.

به نوشته آسوشیتد پرس، کنترل غیرنظامی ارتش به این معناست که نیروهای ارتش باید تحت فرمان رهبران غیرنظامی مثل وزیر دفاع باشند و از سیاست دور بمانند. آن‌ها متعهد به وفادار ماندن به قانون اساسی و قوانین آمریکا هستند و نه به یک حزب سیاسی یا یک رئیس‌جمهور.

با توجه به این مسئله ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به عنوان عالی‌ترین افسر ارتش به کنگره اعلام کرده ارتش متعهد به غیرسیاسی و دور ماندن از هر نقش انتخاباتی است. او در جواب سوالی در همین خصوص در پاسخ به دو عضو دموکرات کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان نوشت: در صورت اختلاف درباره برخی جنبه‌های انتخابات، طبق قانون، دادگاه‌های آمریکا و کنگره موظف به حل‌وفصل هر گونه اختلاف هستند. من هیچ نقشی را برای نیروهای مسلح آمریکا در این روند پیش‌بینی نمی‌کنم.

به گفته این فرمانده آمریکایی، اعضای ارتش نباید در روند انتقال قدرت بعد از انتخابات مشارکت کنند و به عبارت دیگر، در صورت بروز اختلاف درباره پیروز انتخابات نباید انتظار داشت ارتش وارد عمل شود.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا چندی بعد نیز بر پایبندی اش به قانون اساسی تاکید و اظهاراتی همراه با کنایه به دونالد ترامپ ایراد کرد. وی در صحبت هایش در مراسم افتتاحیه موزه ارتش آمریکا بیان داشت: ما در میان ارتش ها «منحصر به فرد»هستیم. ما خطاب به یک پادشاه یا یک ملکه، خطاب به یک مستبد یا یک دیکتاتور سوگند یاد نمی کنیم. ما به یک شخص سوگند یاد نمی کنیم. ما به یک کشور، یک قبیله یا مذهب سوگند یاد نمی کنیم. ما به قانون اساسی سوگند یاد می کنیم. و هر سربازی که در این موزه معرفی شده، هر ملوان، هر عضو نیروی هوایی، هر تفنگدار دریایی، هر نیروی گارد ساحلی، هر کدام از ما از آن سند صرف نظر از هزینه شخصی دفاع و محافظت خواهیم کرد.

مارک میلی این صحبت ها را  یک هفته بعد که طی آن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اقدام به اخراج مارک اسپر از سمت وزارت دفاع و همچنین انتصاب سه فرد وفادار به خودش در چند منصب رده بالای پنتاگون کرد، مطرح ساخت.

این تغییرات ناگهانی نگرانی ها درباره اینکه دونالد ترامپ در دو ماه پایانی ریاست جمهوری خود ممکن است چه کارهای دیگری انجام دهد و اینکه آیا ماهیت غیرسیاسی ارتش طی مدتی طولانی ممکن است دگرگون شود افزایش داده است.

میلی همچنین در حالی که کریستوفر میلر، وزیر دفاع جدید آمریکا او را همراهی می کرد این سخنرانی را ایراد کرد.

انگیزه های ترامپ در قبال تغییرات مقام های پنتاگون نامشخص هستند اما باعث افزایش نگرانی در داخل این سازمان شده اند.

 این پرسشها مطرح هستند که آیا صرفا قصدش برخورد با اسپر و کسان دیگری که به اندازه کافی به خودش وفادار نمیدانسته بوده است؟ آیا برنامه کلی تری برای تصویف تغییرات سیاسی که ترامپ ممکن است در آخرین روزهایش به عنوان فرمانده کل قوا مورد حمایت قرار دهد وجود دارد؟ در افراطی ترین سناریو آیا ترامپ تلاش خواهد کرد ارتش را به کمک به خودش برای تداوم حضور در ریاست جمهوری فراتر از روز افتتاحیه ریاست جمهوری رئیس جمهور جدید وادارد؟

از جهتی دیگر، اظهارات دونالد ترامپ در مورد احتمال نپذیرفتن نتایج انتخابات ماه نوامبر باعث شده تا برخی سیاستمداران و نظامیان مساله دخالت نظامیان را مطرح کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز چندی پیش گزارش داد که ایده دخالت دادن نظامیان در این انتخابات متعلق جو بایدن، رقیب  ترامپ بوده است. بایدن در مصاحبه‌ای، در پاسخ به این سئوال که اگر آقای ترامپ در انتخابات شکست بخورد ولی کاخ سفید را ترک نکند، گفت «نظامیان، او را تا بیرون کاخ سفید مشایعت خواهند کرد».

ترامپ تا کنون چندین بار در مصاحبه‌ها و توئیت های خود در توئیترحاضر نشده است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و شکست خود را به رسمیت بشناسد.

ارتش آمریکا از نیروهای وظیفه، گارد ملی و نیروهای ذخیره تشکیل می‌شود. فقط در موارد شدید و آنهم علیه دشمن خارجی و نه در خاک آمریکا نیروهای وظیفه به خدمت گرفته می‌شوند. نیروهای گارد ملی هم در هر ایالتی حضور دارند و تحت کنترل فرمانداران هستند و از دولت فدرال فرمان نمی‌گیرند.

فرمانداران به طور معمول در موارد اضطراری مثل بلایای طبیعی یا برای برقرار نظم در هنگام اتفاقاتی مثل شورش از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این موارد هم گارد ملی به عنوان نیروی کمکی به ماموران اجرای قانون (پلیس) وارد عمل می‌شود و باز هم نقش  اصلی با آن‌ها نیست.

بنابر این گزارش، در شرایط اضطرار ملی مثل جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان رئیس‌جمهور می‌تواند نیروهای گارد ملی را برای حمایت از نیروهای وظیفه مستقر کند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین این اختیار را دارد که گارد ملی را برای استفاده در شرایط اضطرار داخلی متحد کند اما این سوال مطرح است که آیا فرمانداران می‌توانند مانع او شوند؟

طبق قانون شورش سال ۱۸۰۷، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند نیروهای وظیفه ارتش را در ایالت‌هایی که قادر به سرکوب شورش نیستند یا از قانون فدرال سرپیچی می‌کنند، اعزام کند. طبق این قانون، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند این نیروها را بدون نیاز به تایید فرماندار در شرایط خاص مثلا در زمانی که خشونت مانع اجرای قانون است، فعال کند.

اما این پرسش مطرح است که آیا خشونت احتمالی بعد از انتخابات آمریکا را می‌توان شورش در نظر گرفت؟ به نوشته آسوشیتد پرس، این مسئله قابل بحث است و مشخص نیست که ایالت‌ها می‌توانند هر گونه استفاده رئیس‌جمهور آمریکا از قانون شورش را مسدود کنند یا خیر.

در نیم دهه گذشته روسای جمهور آمریکا ارتش را به ایالت‌های جنوبی برای اعمال ادغام مدارس در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ گاهی بدون رضایت فرمانداران اعزام کرده‌اند. یا نیروهای وظیفه ارتش به درخواست فرماندار کالیفرنیا در سال ۱۹۹۲ برای سرکوب ناآرامی‌ها در پی اعتراضات به خشونت پلیس در لس‌آنجلس اعزام شدند.

در ماه ژوئن هم ترامپ در نظر داشت قانون شورش را برای به کارگیری نیروهای وظیفه ارتش به منظور سرکوب اعترضات به قتل نژادپرستانه «جورج فلوید» فعال کند اما با مخالفت «مارک اسپر» وزیر دفاع سابق وی مواجه شد. اسپر اعلام کرد قانون شورش تنها باید در شرایط وخیم و اضطراری فعال شود و اکنون چنین شرایطی وجود ندارد.

با این حال بنابر این گزارش، سرپیچی از دستور رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص فعال کردن این قانون اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ این کشور خواهد بود.

همین مخالفت با ترامپ باعث شد که رئیس جمهور آمریکا وزیر دفاع را بعد از انتخابات ریاست جمهوری طی پاکسازی گسترده ای در وزارت دفاع(پنتاگون) برکنار کند.در جریان این پاکسازی ترامپ شماری از مسئولان ارش وزارت دفاع را علاوه بر اسپر برکنار کرد و وفاداران به خود را در این وزارتخانه جای داد.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان نیز بر این باورند که ترامپ که تا زمان انتصاب بایدن در 20 ژانویه 2021 فرمانده کل قوا به شمار می رود بعید است که از ارتش برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده کند.

در آخرین تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که مانند مردم کشورش از دیوان عالی ایالات متحده «بسیار ناامید» شده است.

این اظهارات چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در حالی بیان می شود که تلاش های او برای تغییر نتیجه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) بی نتیجه بوده است.

دیوان عالی ایالات متحده پیش از رای گیری روز دوشنبه هفته گذشته در کالج الکترال شکایت دادستان کل ایالت تگزاس و شماری از همتایانش در ایالت های دیگر را علیه نتیجه انتخابات رد کرد. این شکایت علیه نتیجه رای گیری در تعدادی از ایالت هایی که جو بایدن در آنها پیروز شده است تنظیم شده بود.

جدیدترین توئیت دونالد ترامپ مبنی بر اظهار «ناامیدی» از دیوان عالی در حالی منتشر شده که سه نفر از ۹ قاضی عالی ترین مرجع قضایی آمریکا از سوی او منصوب شده اند.

مجلس سنای آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت ایمی کنی برت، سومین گزینه دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی را تائید کرده بود. به این ترتیب محافظه کاران اکنون شش کرسی از ۹ کرسی دیوان عالی ایالات متحده را در اختیار دارند.

رای گیری در کالج الکترال روز دوشنبه گذشته انجام شد و جو بایدن با کسب ۳۰۶ رای به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد.

رئیس جمهور کنونی آمریکا پیش از این گفته بود که در صورت رای کالج الکترال به جو بایدن حاضر به ترک کاخ سفید خواهد شد. این در حالی است که شبکه «سی ان ان» گزارش داده که دونالد ترامپ با مشاورانش درباره عدم ترک کاخ سفید در روز تحلیف جو بایدن گفتگو کرده است.

بنا به همین گزارش رئیس جمهور ایالات متحده به سخنان برخی مشاورانش از جمله «رودی جولیانی» وکیل شخصی خود مبنی بر وقوع «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری عمیقا باور دارد.

او در همین راستا در جریان گفتگو با مشاورانش ضمن «انکار» نتیجه انتخابات از احتمال عدم ترک کاخ سفید پس از پایان دوره ریاست جمهوری سخن گفته است. با این حال در گزارش «سی ان ان» آمده که مشاوران دونالد ترامپ او را از این گزینه منصرف کرده اند هر چند احتمال چنین رخدادی برای آنها «هشدارآمیز» بوده است.

دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۳۳ روز دیگر به پایان می رسد. جو بایدن پس از تائید نتیجه رای گیری در کالج الکترال در روز ششم ژانویه (۱۷ دی) در نهایت در روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.