برخی رسانه های آمریکایی از آخرین تلاش‌ های ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات از طریق اعزام نیروی نظامی به ایالت های مهم خبر دادند.

 

به گزارش جماران، فوربز گزارش داد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جلسه ‌ای با برخی از دستیاران و متحدان خود درباره اعلام حکومت نظامی در جهت تغییر نتیجه انتخابات به گفت و گو و تبادل نظر پرداخته است.

ایده استقرار ارتش آمریکا برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی (که مشمول عفو ریاست جمهوری قرار گرفت) مطرح شده است. ایده ای که مشاوران ترامپ آن را موکدا رد کرده اند ولی به نظر می رسد رئیس جمهور به طور فزاینده ای از آن استقبال می کند.

پایگاه خبری «آکسیوس» هم به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی نوشته است «ترامپ زمان بسیار زیادی را با کسانی می ‌گذارند که به نظریه‌ پرداز توطئه و شکاک بودن مشهور هستند و به سوءاستفاده آشکار از قدرت، تشویق می‌ کنند».

مسئولان کاخ سفید بسیار نگرانند. نگرانی آنها شامل تمایل ترامپ به اتخاذ ایده مایکل فلین برای اعمال حکومت نظامی، استقرار ارتش و تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری هم می شود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ در پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از منظر امنیت ملی تهدید آمیز و خطری برای این کشور  دانسته اند.

یک مقام ارشد می‌ گوید: «زمانی که ترامپ به بازنشر توئیت های محتوی تهدیدها برای زندانی کردن سیاسیون و صحبت کردن با افراد دارای توهم توطئه می‌ پردازد، غیرممکن است که درباره پایان این [ماجرا] نگران نشد».

آکسیوس به نقل از دیگر منابع نوشت که در جلسه روز جمعه ترامپ با مشاوران و دستیاران خود، از یک مقام وزارت امنیت داخلی درباره احتمال توقیف دستگاه‌ های شمارش آراء سوال کرده و او نیز پاسخ داده که این وزارتخانه صلاحیت لازم برای این اقدام را ندارد.

مایکل فلین در مصاحبه ‌ای عنوان کرده بود که برای جلوگیری از حضور جو بایدن در سمت ریاست جمهوری و به قدرت رسیدن در کاخ سفید، ترامپ اقدام به اعلام حکومت نظامی در چند ایالت کند.

به گفته فلین، در «ایالت‌ های نبرد انتخاباتی (ایالت ‌هایی که پیروزی در آنها مهم است) اگر ترامپ بخواهد می ‌تواند از ظرفیت ‌های نظامی استفاده کند و در این ایالت‌ ها انتخابات دوباره برگزار کند.

وی در مورد عجیب بودن این اقدام نیز گفت: این مسائل غیرمنتظره محسوب نمی ‌شود. مردم طوری در مورد حکومت نظامی صحبت می‌ کنند که گویی ما هرگز حکومت نظامی نداشته ‌ایم. حکومت نظامی 64 مرتبه اجرایی شده است.

ترامپ رئیس ‌جمهور فعلی آمریکا در یکی از تازه‌ ترین توئیت‌های خود از جمهوری ‌خواهان خواست تلاش بیشتری برای حفاظت از این حزب انجام دهند.

وی در این ‌باره نوشت: رهبر اکثریت مجلس سنا و دیگر سناتورهای جمهوری خواه باید سرسخت ‌تر باشند چرا که در غیر این صورت، دیگر حزب جمهوری ‌خواهی وجود نخواهد داشت.

ترامپ در ادامه این توئیت افزود: ما با اختلاف زیادی در انتخابات ریاست‌ جمهوری پیروز شدیم. برای آن (حق‌ تان) بجنگید. اجازه ندهید آنها (دموکرات ‌ها) آن را از ما بگیرند.

این توئیت ترامپ را می ‌توان نشانه دلخوری وی از سناتورهای جمهوری ‌خواهی دانست که بلافاصله بعد از اعلام نظر کالج الکترال مبنی بر پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات 2020، به وی تبریک گفتند که از آن جمله می ‌توان به «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا و سناتور ارشد «لیندسی گراهام» اشاره کرد.

ترامپ پیشتر هم در توئیتی از مک کانل ایراد گرفته بود که چرا آنقدر زود تسلیم شده است.

روزنامه نیویورک‌ تایمز نیز، از انتصاب «سیدنی پاول» به عنوان مشاور ویژه ترامپ برای بررسی تقلب انتخاباتی خبر داد و نوشت: طبق اعلام برخی منابع آگاه ترامپ صحبت‌ هایی را درباره انتصاب پاول وکیل پیشین خود بعنوان مشاوره ویژه بررسی تقلب انتخاباتی و گزینه توقیف دستگاه‌ های شمارش رای، مطرح کرده است.

طبق روال، معاون ریاست جمهوری آمریکا باید روز 6 ژانویه (17 دی)، طی مراسمی که در سنا برگزار می‌ شود؛ نتیجه رای‌ گیری کالج الکترال را تأیید کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.