دکتر حسن مظفری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز ماه محرم و توزیع خیرات و مبرات و بویژه آش و غذا در حسینیه ها، تکایا و مساجد اظهار داشت: انجام امر خیر نباید ما را از رعایت مسائل بهداشتی که سلامتی ما را رقم می زند غافل کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: انجام خیرات و مبرات، رفتاری مورد پسند و رضای خداوند است و طبیعی است که افراد باید برای انجام آن تشویق و ترغیب شوند اما در خیرات به گونه ای رفتار کنیم که فرد و جامعه آسیب نبیند و دچار مشکل نشود وگرنه آن خیرات ممکن است غرض مقصود را حاصل نکند.
وی یادآور شد: در ماه محرم یا سایر مناسبتها اگر اقدام به تهیه محصولات غذایی یا خوراکی می کنیم باید به روش صحیح باشد، فردی که نسبت به تهیه این مواد غذایی اقدام می کند نباید هیچ بیماری داشته باشد .
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: معمولا دیده می شود که گاهی در جاهایی که اوج خیرات و مبرات است برخی ها از رعایت اصول بهداشتی غافل می شوند که این امر، هم فرد و هم جامعه و هم محیط زیست را به خطر می اندازد.
وی با اشاره به اینکه غذا باید سالم به دست مصرف کننده برسد گفت: فردی که غذا و مواد اولیه آن را تهیه می کند باید اصول بهداشتی را رعایت کند ضمن آنکه در حمل و نقل، نگهداری و پخت آن هم باید به سالم بودن غذا و رعایت نکات بهداشتی اطمینان پیدا کرد.
دکتر مظفری افزود: قربانی کردن گوسفند در فضای باز، بهداشتی نیست و ممکن است گوسفند از قبل، بیماری داشته باشد، باید دام را از مکانی قانونی و بهداشتی تهیه کنیم ضمن آنکه ذبح دام هم نباید در محیط آلوده باشد.
وی به زمان توزیع و نوع ظرفی که غذا در آن توزیع می شود هم اشاره کرد و گفت: باید از ظروف سالم استفاده شود، همچنین نباید از غذاهای داغ و چای داغ در ظروف یکبار مصرف استفاده کرد که موجب بیماری می شود.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: شاید این دسته از ظروف، کار را برای ما راحت تر کند ولی استفاده از آن شرایطی دارد.
وی تصریح کرد: همچنین استفاده از این ظروف موجب نامناسب شدن فضای خیابانها و معابر می شود که از لحاظ اخلاقی، مطلوب نیست و فقط زحمت رفتگران را زیاد می کند.
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.