بایرامعلی وصالیان روز سه شنبه در برنجکوبی خود روستای عباس آباد آستارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: برنج قهوه ای را از برنج مرغوب هاشمی استحصال می کنیم اما طعم نوع قهوه ای آن به علت سبوس دار بودن با برنج سفید تفاوت دارد و شاید تغذیه آن برای نخستین بار مطلوب نباشد.
وی ادامه داد: علاقه مندان به خواص درمانی آن، می توانند برنج قهوه ای را به تدریج در برنج سفید مخلوط کرده و بعدها به صورت مستقل پخت کنند.
وی افزود: برنج قهوه ای باید به صورت کته پخته و مصرف شود و در حالت پخت به شیوه آبکش، خاصیت درمانی خود را به علت از بین رفتن فیبر و سبوس از دست می دهد اما کته آن به دلیل مقوی بودن، با ایجاد حالت سیری در انسان، اجازه پر خوری نمی دهد.
وصالیان اظهار کرد: این محصول، دارای پروانه بهداشت و شماره استاندارد است و تحت نظارت مستمر مسئول فنی تولید می شود و به علت هزینه بر بودن تولید آن، به طور میانگین از هر 2 کیلو شلتوک به قیمت هر کیلو 60 هزار ریال، یک کیلو برنج قهوه ای به قیمت حدود 120 هزار ریال تولید می شود.
وی بیان کرد: دانشگاه علوم کشاورزی گیلان، مراحل تولید برنج قهوه ای را طی دوره های متعدد آموزش داده و امکان تولید آن از هر نوع برنج وجود دارد و قیمت برنج قهوه ای به دست آمده از برنج های معمولی، پایین تر است اما در این برنجکوبی فقط از نوع مرغوب هاشمی برای این کار استفاده می کنیم.
وصالیان ادامه داد: این برنجکوبی یک هزار و 500 متر مربع زیربنا و هشت کارگر بیمه شده دارد و از سال 83 تاکنون بر حسب تقاضای بازار، سالانه سه تا شش تن برنج قهوه ای در آن تولید می شود.
آشپز یکی از مراکز تهیه و عرضه غذای آماده در آستارا نیز گفت: بسیاری از مردم از خواص برنج قهوه ای بی خبر هستند و رنگ تیره آن، مانع راه یافتن این محصول به خانه ها می شود اما برخی افراد بنا بر توصیه پزشک، پخت برنج قهوه ای را سفارش می دهند.
یکی از مصرف کنندگان این محصول نیز که حدود 60 سال دارد، گفت: همیشه بعد از خوردن برنج معمولی از افزایش قند و چربی رنج می بردم اما با پی بردن به ارزش غذایی و بی ضرر بودن برنج قهوه ای، از آن استفاده می کنم و از رنج ناراحتی های گوارشی و قند خون راحت شده ام.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان آستارا نیز به ایرنا اظهار کرد: برنج قهوه ای یکی از انواع غلات کامل است و به علت تامین کربوهیدرات، فیبر و ویتامین های گروه ب، نسبت به برنج سفید ارزش غذایی بسیاری دارد و به سلامت مردم کمک زیادی می کند.
سپیده جباری افزود: فیبر زیاد برنج قهوه ای سرعت جذب قند و چربی را در بدن کند می کند و در طولانی مدت برای درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید و به لحاظ فیبر و منزییم زیاد در کنترل دیابت موثر است.
وی گفت: این نوع برنج با ایجاد حالت سیری و تامین ویتامن های گروه ب، برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مفید است و حرکات روده بزرگ را تنظیم و یبوست را کنترل می کند.
او ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، برنج قهوه ای علاوه بر فایده های یاد شده، خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می دهد و استفاده از آن در برنامه های غذایی، به مردم توصیه می شود.
مدیر جهاد کشاورزی آستارا هم با تایید ارزش غذایی برنج قهوه ای گفت: برنج، دارای 2 پوسته درونی و بیرونی است و هر چقدر با صیقل یابی در برنجکوبی ها لایه بیرونی خود را از دست داده و سفیدتر شود، ویتامین ها و مواد مغذی خود را از دست می دهد و متاسفانه مردم و به خصوص بانوان به جای توجه به خواص برنج قهوه ای، به سفیدی برنج معمولی اهمیت قائل هستند.
ایرج شیارکار افزود: با تصویب تسهیلات بانکی از تولید برنج قهوه ای و سفید در آستارا حمایت می کنیم و برای تجهیز برنجکوبی روستای عباس آباد این شهرستان نیز یک میلیارد و 880 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: اغلب بهره برداران کشاورزی آستارا شالیکار هستند و برنج، محصول غالب این شهرستان و از نظر عطر و پخت، مرغوب و خوش خوراک است و به استان های همجوار، تهران و کرج عرضه می شود.
حال که به واسطه زندگی ماشینی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب بیماری های مختلف گوارشی و ناراحتی های ناشی از قند و چربی خون، گریبانگیر انسان ها شده؛ معرفی نوع قهوه ای برنج با ویژگی های مفید غذایی، خالی از لطف نیست و علاوه بر ایجاد تنوع غذایی در خانواده ها، در کاهش امراض ناشی از پرخوری و قند تاثیرگذار خواهد بود.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و در 32 هزار هکتار شالیزارهای آن، حدود پنج هزار شالیکار به کشت و تولید برنج مشغول هستند و به طور میانگین، سالانه چهار و نیم تن شلتوک از هر هکتار برداشت می شود.
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.