دکتر سولماز فرخزاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این برنامه که در قالب طرح ملی ایراپن از ابتدای سال جاری در تمام استان ها آغاز شده است، مراجعه کنندگان به مراکز بهداشت بر حسب جنسیت،سن،روش زندگی و داشتن بیماری های زمینه ای مانند دیابت مورد بررسی قرار گرفته و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی برای آنها تعیین می شود.
وی اضافه کرد:در این بررسی ها که برای افراد 30سال به بالا اجرا می شود با طرح سوالاتی افراد با ریسک ابتلای تا 10درصد کارت سبز، بین 10تا20 کارت زرد، 20تا30 درصدکارت نارنجی و بالای 30درصد احتمال خطر کارت قرمز می گیرند و متناسب با نتایج استخراج شده، باید فعالیت هایی را انجام و نحوه تغدیه و فعالیت بدنی آنها با نظر و مشاوره کارشناس تغذیه مستقر در مراکز بهداشتی معین شود.
فرخزاد ادامه داد: در پنج ماهه نخست سال جاری با بررسی 58هزار و 169تن از مراجعان به مراکز بهداشت استان 30درصد از آنها هیچ گونه عامل خطری نداشتند و از آنها خواسته ششد سه سال بعد برای بررسی دوباره مراجعه کنند.
وی اضافه کرد:در بین این تعداد مراجعان 60.4درصد با ریسک خطر زیر10درصد کارت سبز گرفته و باید یک سال بعد مراجعه کنند.
وی ادامه داد:3.5درصد از مراجعان ریسک بین10تا20داشته و باید 9ماه بعد مراجعه کنند، 6دهم درصد از آنها با20تا30درصد احتمال خطر پس از 6 ماه و 5.5درصد با دریافت کارت قرمز باید سه ماه بعد دوباره مراجعه کنند.
فرخزاد افزود:در کنار خطرسنجی بیماری های قلبی و عروقی، هفت هزار و 266نفر از این مراجعان مبتلا به دیابت ، 10هزار نفر دچار فشار خون بالا و پنج هزار و 800نفر چربی خون بالا داشته اند.
وی، بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها و سوانح و حوادث را علت 60درصد مرگ های استان قزوین اعلام کرد و افزود: هدف ما کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قابل پیشگیری، افزایش کیفیت زندگی و همچنین کاهش معلولیت های ناشی از بیماری های زمینه ای مانند دیابت است.
وی در پایان یادآور شد: بیماری های قلبی و عروقی اولین علت مرگ در استان است و مردم ما باید بدانند در 5 تا 10 سال آینده خطر ابتلا به این بیمای ها به چه نحوی بالا خواهد رفت.
در حال حاضر 90 مرکز جامع سلامت، 92 پایگاه بهداشتی و 277 خانه بهداشت روستایی یعنی در مجموع 459 واحد بهداشتی در استان قزوین فعالیت می کنند.
مردم می توانند برای بررسی میازن خطر ابتلا به بیماری های قلبی به نزدیک ترین مرکز به محل سکونت خود مراجعه کنند.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.