دکتر موسی صالحی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آردی که در نان سنگک به کار می رود همان آردی است که در پخت نان لواش استفاده می شود و هیچ سبوسی ندارد. رنگ قهوه ای سنگک مربوط به حرارت بالای تنور است که از نشاسته نان، ترکیب آکریل آمید می سازد.
وی با بیان اینکه همانگونه که اگر شکر سفید را حرارت دهید پولکی قهوه ای رنگ درست می شود گفت: آیا پولکی چون قهوه ای رنگ است سبوس دارد؟ آیا می توان مدعی وجود سبوس در هر ماده غذایی حرارت دیده شد؟
این متخصص تغذیه گفت:‌نان های سنگک و لواش و سایر نان های غیر حجمی عامل چاقی و دیابت و افزایش چربی خون و فاقد ویتامین های گروهB هستند و همه قندهایی که بدون ویتامین های گروهB وارد بدن می شوند بالقوه سرطان زا هستند.
صالحی ادامه داد: نان سنگک، تافتون ، لواش و بربری به دلیل دمای بالاتر از 350 درجه ای که در تنورهای سنتی می بینند تمام ویتامین های خود را از دست می دهند و بالقوه سرطان زا هستند.
این متخصص تغذیه گفت : نان های مذکور وقتی خشک می شوند احتمال آلودگی آنها با آسپرژیلوس فلاووس کپک موجود در هوا بیشتر می شود. چون این قبیل نان ها معمولا در محیط های غیر بهداشتی نگه داری می شوند سم آفلاتوکسین تولید می کنند ، این سم هم احتمال سرطان زایی را تشدید می کند.
صالحی متخصص تغذیه و رژیم درمانی بر لزوم جایگزینی نان های حجمی(پخت به صورت آتش غیر مستیقم) با نان سنگک و سایر نان هایی که با آتش مستقیم پخته می شوند تاکید کرد و بیان داشت: نان سنگک با روش پخت مستقیم، شکم و پهلو را بزرگ می کند و می تواند موجب بیماری کبدی هم بشود.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.