همزمان با جلسه تایید پیروزی جو بایدن در کنگره، معترضان انتخابات داخل ساختمان کنگره ریختند و آشوب به راه انداختند. این اقدام که با تحریک مستقیم ترامپ انجام شد، واکنش های داخلی و خارجی بسیاری در پی داشت.

 

به گزارش جماران، معترضانی که در حمایت از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن تجمع کرده بودند، دست به شورش زدند، به ساختمان کنگره حمله کردند و جلسه ای را که قرار بود پیروزی «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور منتخب را تایید کند، به هم زدند تا «آبروریزی ملی» دیگری به نام رئیس جمهور شکست خورده این کشور که تا روزهایی دیگر مجبور به تخلیه کاخ سفید است، ثبت شود.

در واشنگتن مقررات منع رفت و آمد اعلام شده است. نیروهای گارد ملی به اطراف ساختمان کنگره که در مرکز پایتخت واقع شده اعزام شده‌ اند و پنتاگون با درخواست اعزام نیروهای بیشتر موافقت کرده است. شهردار واشنگتن از وزارت دفاع درخواست اعزام 200 نیروی دیگر گارد ملی تقاضا کرده است.

رئیس‌ پلیس شهر «واشنگتن دی سی» اعلام کرد که در جریان خشونت طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اطراف کنگره دست‌کم چهار نفر جان خود را از دست دادند.

«رابرت کونتی» رئیس پلیس شهر واشنگتن دی سی طی یک کنفرانس خبری در خصوص مرگ سه نفر دیگر در حوادث شب گذشته کنگره گفت: «به علاوه، سه مرگ دیگر امروز در اطراف منطقه کنگره گزارش شده است-یک زن و دو مرد- که در نتیجه شرایط اورژانسی پزشکی جان خود را از دست داده‌اند».

رئیس پلیس پایتخت آمریکا گفت که پس از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در تلاشی بی سابقه برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا 52 نفر بازداشت شدند.

پلیس پایتخت تأکید کرد کرد که یک زن نیز به ضرب گلوله یکی از نیروهای پلیس مکلف به حمایت از ساختمان کنگره کشته شد و تحقیقات درباره این حادثه آغاز شده است.

بعد از ورود حامیان ترامپ و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره در واشنگتن، نیروهای امنیتی به یک زن شلیک کرده و او را از پای درآوردند.

شبکه «سی‌ان‌ان» می‌گوید فرد هدف‌قرار گرفته یک زن است و اکنون در شرایط بحرانی به‌سر می‌برد.

این شبکه تأکید کرد که در جریان حمله هواداران ترامپ به کنگره شماری از نیروهای پلیس نیز زخمی شدند و یکی از آنها به بیمارستان منتقل شد.

در پی خشونت هواداران ترامپ در پایتخت «موریل بوزر» شهردار واشنگتن دی سی اعلام کرد که وضعیت اضطراری و منع تردد در این شهر به مدت ۱۵ روز و تا زمان مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری آمریکا تمدید می‌شود.

شهردار واشنگتن دی سی در این خصوص گفت: «امروز بسیاری با هدف خشونت و تخریب به واشنگتن آمدند و دست به خشونت و تخریب زدند و آجر و شیشه نوشابه پرتاب کردند و دست به سلاح بردند و همچنان برای ادامه این اقدامات انگیزه دارند».

طبق اعلام بوزر، وضعیت اضطراری و منع تردد تا ساعت ۱۵:۰۰ روز ۲۱ ژانویه (دوم بهمن ماه) برقرار خواهد بود.

خبرگزاری‌های «آسوشیتدپرس» و «رویترز» به نقل از مسئولان امنیتی کنگره آمریکا خبر دادند که بعد از ۴ ساعت، امنیت به این نهاد آمریکایی بازگشته است.

ترامپ اما در توئیتر خود با اصرار بر تنش‌زایی در بحبوحه خشونت‌ها در کنگره، نوشت: «این‌ها چیزها و اتفاقاتی است که وقتی یک پیروزی قاطع در انتخابات را به‌صورت غیرمجاز و شرورانه از وطن‌پرستان بزرگ می‌گیرند، رخ می‌دهد؛ کسانی که برای مدت‌ها بسیار بد و ناعادلانه با آنها رفتار شده بود. با صلح و صمیمیت به خانه بروید. این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید».

توئیتر نیز امکان بازنشر، ریپلای یا لایک کردن این توئیت را به دلیل خطر افزایش خشونت، از کار انداخت.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از کمپانی توئیتر گزارش دادند که دسترسی ترامپ به حساب کاربری‌اش به مدت ۱۲ ساعت تعلیق شده و در صورت تکرار نقض قوانین این شبکه اجتماعی، به صورت دائم مسدود می‌شود.

هوداران خشن ترامپ که شب گذشته در اقدامی بی‌سابقه به سمت ساختمان کنگره حمله بردند، به دفتر «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا حمله‌ور شدند و تابلویی که بالای درب دفتر وی نصب شده بود، از جا درآوردند و آینه‌ بزرگی که در دفتر وی بود، در هم شکستند.

پیش از این خبرنگار سی ان ان گزارش کرده بود که هواداران ترامپ پیام‌های تهدید‌آمیزی را درون اتاق کار پلوسی قرار داده بودند که بر روی آن نوشته شده بود: «ما عقب نخواهیم نشست».

در همین حال، «اندرو کومو» فرماندار نیویورک اعلام کرد که هزار نیروی گارد ملی از نیویورک به واشنگتن اعزام می شوند تا به تأمین امنیت انتقال مسالمت آمیز قدرت کمک کنند.

کومو در بیانیه ای در توئیتر گفت که« بنابر درخواست گارد ملی آمریکا هزار نیروی گارد ملی را از نیویورک به پایتخت برای مدت دو هفته می فرستم تا به تأمین امنیت انتقال مسالمت آمیز قدرت و انتقال ریاست جمهوری کمک کنند.

 

همه رهبران کشورهای مختلف جهان از دوبلین تا اوتاوا به این بحران داخلی آمریکا واکنش نشان داده اند:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای «حمله به دموکراسی آمریکا» را محکوم کرد و تاکید کرد: نتایج انتخابات 3 نوامبر باید کاملا محترم شمرده شود.

 

رئیس پارلمان اروپا

«دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا در توئیتی تحولات آمریکا را «عمیقا نگران» کننده خواند و نوشت: باید به آرای دموکراتیک احترام گذاشته شود. ما اطمینان داریم که آمریکا از حاکمیت قانون حفاظت خواهد کرد.

 

نخست وزیر انگلیس

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد صحنه ‌هایی که در کنگره آمریکا مشاهده می‌ شود، شرم آور است.

او در توئیتی نوشت: « آمریکا پیشتاز دموکراسی در تمام جهان است و مهم است که اکنون در صلح و نظم فرآیند انتقال قدرت را در پیش بگیرد.»

 

وزیر خارجه انگلیس

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در توئیتر خود نوشت: «ایالات متحده به درستی به دموکراسی خود افتخار می کند و هیچ توجیهی برای این تلاش های خشونت آمیز برای ممانعت از انتقال قانونی و مناسب قدرت وجود ندارد.»

 

رئیس کمیته پارلمانی روابط خارجی انگلیس

«تام توگندهات» رئیس کمیته پارلمانی روابط خارجی انگلیس در توئیتی نوشت: «امروز بسیاری با ترس نظاره گر این حقیقت هستند که قدرت حاکمان عوام فریب که ادعا می ‌کنند مدافع جریان ناتوان هستند، قانون را نقض، و طرف قوی را مهار، و ضعیف را حفاظت می ‌کنند. اقدامات دونالد ترامپ همه ما را تهدید می‌ کند.»

 

نخست وزیر ایرلند

«مایکل مارتین» نخست وزیر ایرلند در توئیتی نوشت: «مردم ایرلند ارتباط عمیقی با آمریکا دارند که در طی نسل های زیادی ایجاد شده است. من می دانم که بسیاری، مانند من، با نگرانی و دلهره زیادی شاهد صحنه هایی هستند که در واشنگتن دی سی در جریان است.»

 

نخست وزیر اسکاتلند 

«نیکلا استورجن» نسخت وزیر اسکاتلند در توئیتی تحولات کنگره را هولناک خواند و با آنهایی که طرف دموکراسی و انتقال مسالمت ‌آمیز قدرت در آمریکا هستند اعلام همبستگی کرد. وی افزود: شرم بر آنهایی که این حمله علیه دموکراسی را سازمان دهی کردند.

 

وزیر خارجه فرانسه

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد خشونت علیه نهادهای آمریکایی «حمله جدی به دموکراسی» است. من آنها را محکوم می کنم. باید به نتیجه انتخابات آمریکا احترام گذاشته شود.

 

نخست ‌وزیر اسپانیا

«پدرو سانچز» نخست ‌وزیر اسپانیا یورش هواداران ترامپ به کنگره را اقدامی کاملا غیر قابل قبول و حمله علیه دموکراسی خواند و از رئیس جمهور آمریکا خواست تا به این نا آرامی ‌ها پایان دهد. 

وی با اشاره به اینکه با نگرانی اخبار کنگره را دنبال می ‌کند به طعنه گفت که با آغاز جمهوری جو بایدن این دوران تنش به پایان می‌ رسد و آمریکا متحد می شود.

 

وزیر خارجه آلمان

«هایکو ماس» در توئیتی نوشت: «دشمنان دموکراسی با این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی خوشحال خواهند شد. کلمات دیوانه وار به اقدامات خشونت آمیز تبدیل می شوند . بیزاری از نهادهای دموکراتیک ویرانگر است. ترامپ و طرفدارانش باید سرانجام تصمیم رای دهندگان آمریکایی را بپذیرند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.»

 

نخست وزیر استرالیا

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا هم صحنه ها را «بسیار ناراحت کننده» توصیف کرد و افزود: «ما این اقدامات خشونت آمیز را محکوم می کنیم و منتظر انتقال مسالمت آمیز دولت قبلی به دولت منتخب طبق سنت بزرگ دموکراتیک آمریکا هستیم.»

 

نخست‌ وزیر پیشین سوئد و عضو شورای اروپا 

«کارل بیلدت» نخست‌ وزیر پیشین سوئد و عضو شورای اروپا با انتشار تصویر معترضان در داخل ساختمان کنگره آمریکا نوشت: «چپاول دموکراسی!»

 

نخست وزیر کانادا

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا با اعلام این که نگران خشونت ‌ها در واشنگتن است، گفت اوضاع را به دقت رصد می‌ کند.

وی به رادیو ونکوور گفت: «کانادا عمیقا از انچه در واشنگتن روی می دهد شگفت زده شده است. انتقال صلح آمیز قدرت بنیادی ترین اصل دموکراسی است».

 

رئیس جمهور کلمبیا

«ایوان دوکه» رئیس جمهور کلمبیا در توئیتر خود نوشت: «ما اعمال خشونت آمیز را که هنگام برگزاری نشست کالج انتخاباتی در کنگره ایالات متحده دیده می شود، رد می کنیم و من همبستگی و حمایت خود را با اعضای محترم کنگره و همه نهادهای ایالات متحده ابراز می کنم.»

 

رئیس مجلس برزیل

هیچ اظهار نظری از طرف «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل منسوب به «ترامپ برزیل» ارائه نشد، اما «رودریگو مایا» رئیس مجلس سلفی برزیل گفت که او می ترسد که «این قسمت وحشتناک» که در ایالات متحده پخش می شود، می تواند نگاه اجمالی به آنچه باشد که ممکن است در صورت عدم موفقیت بولسونارو در انتخاب مجدد خود در سال 2022 در برزیل رخ دهد.

 

دبیر کل ناتو

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو اعلام کرد: «صحنه‌ ها در واشنگتن دی سی تکان دهنده است. باید به نتیجه این انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود.»

 

وزارت خارجه روسیه

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در فیس بوک خود نوشت که «ایالات متحده هرگز دیگر نخواهد توانست به جهانیان بگوید که ما الگوی دموکراسی هستیم.»

 

وزارت خارجه ترکیه

وزارت خارجه ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ ای از شهروندان ترکیه مقیم در واشنگتن خواست، از نزدیک شدن به اطراف ساختمان کنگره آمریکا و کاخ سفید خودداری کنند.

در این بیانیه وزارت خارجه ترکیه وقایع واشنگتن را «نگران کننده» توصیف، و اعلام کرد: «ما با نگرانی تحولات داخلی رخ داده در ایالات متحده را پس از انتخابات ریاست جمهوری که امروز به اوج خود رسید،  دنبال می کنیم.»

 

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی

«بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش گفت: «باور نمی‌ کردم روزی شاهد چنین تصاویری در قدرتمندترین دموکراسی جهان باشم».

 

سازمان کشورهای آمریکایی

سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) در بیانیه ای اعلام کرد که حمله «معترضانی که نتایج اخیر انتخاباتی را رد می کنند» را محکوم می کند.

این بیانیه افزود: «دموکراسی به عنوان ستون اساسی خود استقلال قدرت های کشور است که باید کاملاً بدون فشار عمل کنند. اعمال زور و تخریب نهادها حمله جدی علیه عملکرد دموکراتیک است.»

 

وزارت خارجه ونزوئلا

وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه ای گفت: «با این اپیزود رقت انگیز، ایالات متحده دقیقاً از همان چیزی که در سایر کشورها با سیاست های تهاجمی خود به وجود آورده، رنج می برد. ونزوئلا امیدوار است که این وقایع خشونت آمیز به زودی متوقف شود و سرانجام مردم ایالات متحده بتوانند راهی جدید به سمت ثبات و عدالت اجتماعی پیدا کنند.»

 

دادستان کل ونزوئلا 

در توئیتی که توسط «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا به اشتراک گذاشته شد، «تارک ویلیام ساب» دادستان کل کشورنوشت: «بدترین تلاش برای کودتا علیه رئیس جمهور منتخب بایدن» رخ داد.

 

مفسر برجسته سیاسی در برزیل

«الیان کانتانهده» مفسر برجسته سیاسی در برزیل در توئیتی نوشت: «ترامپ دموکراسی آمریکا را منفجر می کند؛ روزی که در تاریخ ثبت خواهد شد. رئیس جمهوری که باید به زباله دان تاریخ پرتاب شود.»

 

واکنش های داخلی

شماری از مقام‌ های دولت دونالد ترامپ و نمایندگان هم حمله معترضان به ساختمان کنگره را محکوم کرده ‌اند.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا که قرار است دو هفته دیگر رسما وارد کاخ سفید شود در توئیتر به یورش حامیان دونالد ترامپ به کنگره واکنش نشان داد و نوشت: «مسیر ما آشکار است: راه ما راه دمواکراسی است- احترام به قانون و احترام به همدیگر و ملت».

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان گفت: «ما حالا به تاریخ پیوستیم و بخشی از این تصاویر شرم آور که دنیا مشاهده کرد.»

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا و «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی ورود مهاجمان به ساختمان کنگره را محکوم کرده‌ اند.

«میت رامنی» سناتور جمهوری خواه هم ورود معترضان به ساختمان را «قیام علیه دموکراسی» در ایالات متحده خوانده است.

این سناتور جمهوری خواه گفته است: آنچه امروز رخ داد، شورشی بود که رئیس جمهور آمریکا آن را کلید زد.

«اندرو کومو» فرماندار ایالت نیویورک گفت باید خشونت های امروز را «کودتای نافرجام» بنامیم. به رئیس جمهور ترامپ و حامیان او در کنگره و اغتشاش گران اجازه نمی ‌دهیم، دموکراسی ما را سرقت کنند.

«جرج دبلیو بوش» رئیس جمهور جمهوری خواه سابق آمریکا هم اعلام کرد وی «از رفتار عاری از حس مسئولیت برخی از رهبران سیاسی پس از انتخابات منزجر شده است.»

«جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در توئیتی نوشت: خشونت و بی قانونی امروز باید فوری متوقف شود. دونالد ترامپ برای ترمیم این خسارت آنچه را که درست است، باید تایید کند. او در انتخابات 2020 بازنده شد و جوزف بایدن رئیس جمهور منتخب است.

«تد لیو» نماینده دموکرات کالیفرنیا در کنگره از پنس خواست تا با اجرای متمم 25 قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

«مارک روبیو» سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا هم در توئیتر هجوم معترضان به ساختمان کنگره را محکوم کرده و خواستار متوقف شدن آن شد.

دادستان کل ایالت نیویورک گفت این تلاش برای کودتای خشونت بار را رئیس جمهور ترامپ آغاز کرده است.

«چاک شومر» رهبر دموکرات‌ های سنای آمریکا، در واکنش به توییت دونالد ترامپ که از معترضان خواسته است آرامش خود را حفظ کنند، اعلام کرد: «برای این مسئله کمی دیر شده است. فکر نمی ‌کنید این گونه باشد؟ »

حتی «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی و از متحدان نزدیک ترامپ در توئیتر نوشت: من از اعتراضات مسالمت ‌آمیز حمایت می ‌کنم، اما نه خشونت و تخریب. مردم باید اکنون ساختمان کنگره را ترک کنند. این شرم ملی است.

​«ایلهان عمر» نماینده مجلس آمریکا در حال تهیه لایحه استیضاح ترامپ است.

لابی تجاری آمریکا از دونالد ترامپ خواست «به هرج و مرج پایان دهد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.