پس از وزاری دفاع سابق آمریکا رؤسای 170 شرکت بزرگ آمریکایی هم از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت کردند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، رؤسای 170 شرکت بزرگ آمریکایی از اعضای کنگره آمریکا خواستند که در جلسه فردا چهارشنبه پیروزی«جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تأیید کنند.

رؤسای این شرکت ها با انتشار نامه ای در روز گذشته-دوشنبه- تأکید کردند که «انتقال مسالمت آمیز و آرام قدرت» بسیار مهم است.

در این نامه که رؤسای بانک ها ، صندوق های سرمایه گذاری، گروه های مشاوره ای و شرکت های هواپیمایی آن را امضا کردند آمده است که «زمان آن فرا رسیده است که کشور گامی به جلو بر دارد».

این رؤسا در نامه خود به کنگره آمریکا تصریح کردند که « جو بایدن رئیس جمهور منتخب و  کامالا هریس معاون رئیس جمهور منتخب آرای لازم مجمع برگزینندگان را به دست آورده اند و دادگاه ها نیز اعتراض هایی که دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی برای بازنگری در نتایج انتخابات ارائه کرد را رد کردند.

این رؤسا تأکید کردند که « تلاش های انجام شده برای مانع تراشی یا تأخیر در فرایند (تأیید نتایج انتخابات) با اصول اساسی دموکراسی ایالات متحده آمریکا در تعارض است».

این رؤسا همچنین از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواستند که از دولت آینده در برابر «بدترین بحران های اقتصادی و بهداشتی در تاریج معاصر» حمایت کنند.

امضا کنندگان این نامه همچنین هشدار دادند که« نباید در انتقال قدرت تأخیری صورت گیرد».

شایان ذکر است که «آلبرت بورلا» رئیس گروه دارویی«فایرز»،«برد اسمیت» مدیر حوقی «مایکروسافت»و «دیوید سولوون» رئیس «گولد ساکس» این نامه را امضا کرده اند.

این در حالی است که وزرای دفاع سابق آمریکا نیز با انتشار نامه سرگشاده از ترامپ به دلیل آن که حاضر نیست نتیجه انتخابات و شکست خود را بپذیرد انتقاد کردند.

در این نامه سرگشاده وزرای دفاع سابق آمریکا تأکید کردند که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسیده است.

این نامه سرگشاده را وزرای دفاع سابق آمریکا از جمله:« دیک چنی،جیمز ماتیس،مارک اسپر، لیونل پانیتا، دونالد رامسفلد، ویلیام کوهن،چاک هاگل،روبرت گیتس،ویلیام بری و اشتون کارتر» امضا کرده اند.

در این نامه که نمایش قدرت واضح و روشن علیه اقدامات تخریبی ترامپ به شمار می رود وزرای دفاع سابق آمریکا تأکید کردند: «انتخابات ما برگزار شد،فرایند بازشماری آرا و بررسی ها صورت گرفت. دادگاه ها نیز به شکل مناسبی به چالش ها رسیدگی کردند. فرمانداران ایالت ها نتایج را تأیید کردند و مجمع برگزینندگان هم آن را تأیید کرد. زمان تشکیک و تردید در نتایج  و شمارش رسمی آرای مجمع برگزینندگان بر اساس قانون اساسی نیز به پایان رسید.»

امضا کنندگان این نامه تصریح کردند: «مراحل انتقال ریاست جمهوری بخش اساسی از انتقال موفقیت آمیز قدرت است و غالبا در زمان های عدم یقین بین المللی درباره سیاست و موضع امنیت ملی ایالات متحده آمریکا رخ می دهد و می تواند لحظه ای باشد که در آن امت در معرض اقدامات دشمنانی قرار گیرد که می خواهند از وضعیت استفاده کنند.»

این نامه پس از آن نوشته شده است که ترامپ مارک اسپر وزیر دفاع را به عنوان بخشی از پاکسازی گسترده در وزارت دفاع آمریکا در ماه نوامبر از مقام خود برکنار کرد؛ در جریان این پاکسازی ترامپ وفاداران خود را در وزارت دفاع منصوب کرد. این تغییرات باعث شد که مسئولان در وزارت دفاع به شدت نگران شوند و مسئولان نظامی و غیرنظامی را در این وزارتخانه به وحشت انداخت.

این در حالی است که ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ماه آگوست به کنگره آمریکا گفت که ارتش در حل هر گونه نزاع انتخاباتی دخالت نمی کند. وزرای دفاع سابق آمریکا در نامه سرگشاده خود گفتند که چنین اقدامی« ما را به منطقه خطرناک و غیر قانونی می برد».

در نامه وزرای سابق آمریکا آمده است که «مسئولان غیرنظامی و نظامی که دستور انجام این اقدامات را می دهند یا آنها را به اجرا در می آورند محاکمه خواهند شد از جمله آن که در معرض مجازات های جنایی به دلیل عواقب وخیم کارهای شان علیه جمهوری ما،قرار می گیرند.»

این نامه در حالی منتشر می شود که همه منتظر برگزاری نشست کنگره آمریکا برای شمارش آرای مجمع برگزینندگان در روز چهارشنبه هستند و شماری از نمایندگان و اعضای مجلس سنای آمریکا از حزب جمهوریخواه نیز اعلام کردند که قصد دارند به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی جو بایدن دموکرات اعتراض کنند.

از سوی دیگر، کنگره جدید آمریکا در حالی آغاز به کار کرد که فایلی صوتی از مکالمه رئیس جمهور آمریکا با یک مقام ارشد ایالت «جورجیا» منتشر شده است که در جریان آن دونالد ترامپ التماس می کند که وی بیش از 11 هزار رای برایش پیدا کند تا او بتواند برنده انتخابات ریاست جمهوری شود.

مکالمه ترامپ اولین دلیل مشهود است که نشان می دهد شخص رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده تا یک مقام ایالتی را تحت فشار قرار دهد تا نتایج انتخابات 2020 را تغییر دهد.

در این فایل صوتی صدای رئیس جمهور آمریکا شنیده می شود که با تکرار ادعاهای خود مبنی بر وقوع «تقلب» در جریان رای گیری، از «برد رفنسپرگر» وزیر امور داخلی ایالت جورجیا می خواهد تا 11 هزار و 780 رای با نام او «پیدا» کند.

در بخش ‌هایی از مکالمه، ترامپ با زبان ‌بازی و تحت فشار گذاشتن رفنسپرگر، سعی می ‌کند نظر او را با خود همراه کند.

او چند بار تکرار می‌ کند که پیروز انتخابات در ایالت جورجیا بوده است و حتی به رفنسپرگر پیشنهاد می ‌دهد که به مردم چنین بگوید: «اتفاق بدی نمی ‌افتد اگر بگویی که آرا را بازشماری کردی.»

رفنسپرگر در پاسخ می‌ گوید: «آقای رئیس جمهور، چالشی که شما دارید این است که اطلاعات نادرست در دست دارید.»

در جای دیگری از این مکالمه، ترامپ می‌گوید که شایع شده بعضی از برگه ‌های رای را پاره کرده‌ اند و ماشین‌ های رای را از بخش «فولتون» خارج کرده‌ اند. وکیل رفنسپرگر در پاسخ می‌ گوید که چنین نشده است.

بعد رئیس جمهور آمریکا به تهدید رو می‌ آورد و این احتمال را مطرح می ‌کند که این اقدام برایش عواقب قانونی خواهد داشت.

ترامپ می ‌گوید: «تو می‌دانی که آنها چه کارهایی کرده ‌اند. این کارها جرم است. نمی ‌توانی بگذاری چنین اتفاقی بیفتد. خطر بزرگی برای تو و رایان، وکیلت، است.»

در این جاست که ترامپ صحبت از 11 هزار و 780 رای می ‌کند و می‌ گوید: «کل کاری که می‌ خواهم انجام بشود همین است. من فقط می ‌خواهم که برایم 11 هزار و 780 رای بیاورید که یک رای بیشتر از این رایی است که داریم. چون ما این ایالت را برده‌ ایم.». تعدادی که اگر به دستش برسد، جمع آرایش می‌شود 2 میلیون و 473 هزار و 634 رای؛ یعنی دقیقا یک رای بیشتر از جو بایدن.

در سیستم انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، پیروز رقابت در هر ایالت، تمام امتیاز آن ایالت را کسب می ‌کند. 

ترامپ به رفنسپرگر توصیه می‌ کند: «تو می‌ توانی دوباره نتیجه انتخابات را بررسی کنی. اما با کسانی آن را دوباره بررسی کن که می‌ خواهند به پاسخ برسند. نه با کسانی که نمی‌ خواهند به پاسخ برسند.»

دونالد ترامپ در جریان انتخابات روز 3 نوامبر (13 آبان) با اختلاف 11 هزار و 779 رای از «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا در ایالت جورجیا شکست خورد. جو بایدن به دلیل کسب آرای بیشتر در این ایالت جنوبی 16 رای الکترال آن را در جریان رای گیری در کالج الکترال به دست آورد.

دونالد ترامپ از تایید پیروزی جو بایدن خودداری کرده و تاکید داشته که به مبارزه خود برای تغییر نتایج انتخابات ادامه می ‌دهد. یکی از ایالت‌ هایی که ترامپ بر روی آن تمرکز کرده، جورجیا است.

واکنش ها

«برنی سندرز» سناتور دموکرات در واکنش به آخرین تلاش های ترامپ برای تغییر آرای انتخاباتی در جورجیا در توئیتی نوشت: «نه دونالد ترامپ، هیچ رایی برای یافتن پیروزی شما وجود ندارد. مردم آمریکا انتخاب خود را کرده اند و در ساعت 12:01 بعد از ظهر 20 ژانویه(اول بهمن)، شما دیگر رئیس جمهور نخواهید بود.»

«باب باوئر» مشاور ارشد بایدن هم در بیانیه ای اعلام کرد که گفت ‌وگوی دونالد ترامپ با وزیر ایالتی جورجیا بیانگر ماجرای ننگین حمله رئیس جمهوری به دموکراسی آمریکا است.

باوئر افزود: ما اکنون اسناد غیرقابل انکاری داریم که یک رئیس جمهور به یک مقام حزب خود فشار آورده و او را تهدید کرده تا شمارش آرای قانونی یک ایالت را لغو کند و دیگری را به جای آن برنده انتخابات معرفی کند.

«نیل کاتیال» معاون دادستان آمریکا در دوران باراک اوباما هم این مکالمه را با روشی که مردم در جرائم سازمان یافته صحبت می کنند، مقایسه کرد و افزود: من نیز گزارش مکالمه را خوانده ام و باید گفت که  می دانید شاید این طور حرف زدن مثل دوران اتحاد جماهیر شوروی است اما مطمئنا راهی که وی دنبال می کند مسیر دولت های سابق آمریکا نیست.

انتشار فایل صوتی مکالمه دونالد ترامپ با برد رفنسپرگر ممکن است بر نتیجه انتخابات مجلس سنای این ایالت که قرار است روز سه شنبه برگزار شود تاثیر بگذارد. رای دهندگان در این ایالت قرار است تکلیف دو کرسی جورجیا در مجلس سنا را در رای گیری سه شنبه این هفته مشخص کنند. 

بنا به نظرسنجی ها رقابت تنگاتنگی بین دو سناتور فعلی این ایالت از حزب جمهوری خواه با رقبای دموکرات شان جریان دارد. در صورت پیروزی هر دو کاندیدای دموکرات در انتخابات روز سه شنبه کنترل مجلس سنای آمریکا از دست حزب جمهوری خواه خارج خواهد شد.

«میچ مک کانل» جمهوری خواه هم ممکن است پس از انتخابات، کرسی رهبری اکثریت سنا را از دست بدهد.

کاخ سفید، دفتر وزیر امور داخلی ایالت جورجیا و کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ تاکنون به انتشار فایل صوتی از مکالمه رئیس جمهور آمریکا با برد رفنسپرگر واکنشی نشان نداده اند. با این حال وزیر امور داخلی ایالت جورجیا با انتشار توئیتی نوشت: «جسارتا رئیس جمهور ترامپ آنچه شما می گویید درست نیست. حقیقت مشخص خواهد شد.»

تنش بین دونالد ترامپ و مقام های ایالتی جورجیا در حالی با وجود گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دارد که همه مقام های کلیدی این ایالت از جمله فرماندار و وزیر امور داخلی از حزب جمهوری خواه هستند.

نانسی پلوسی رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا باقی ماند

فایل صوتی از مکالمه رئیس جمهور کنونی آمریکا با مسئول برگزاری انتخابات در ایالت جورجیا در حالی منتشر می شود که کنگره جدید آمریکا آغاز به کار کرد.

«نانسی پلوسی» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا توانست با شکست دادن «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌ خواه، برای یک دوره دوساله دیگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا باقی بماند. وی 216 رای از 427 رای ماخوذه را در برابر 209 رای رقیب جمهوری‌خواه خود به دست آورد.

این رای‌ گیری به صورت شفاهی بود به گونه ‌ای که اسم هر عضو مجلس توسط منشی صحن قرائت می شد و نماینده مجلس هم با نام کاندیدای مورد نظر خود برای این مسئولیت را اعلام می‌ کرد. به دلیل شرایط کرونا، در هر وهله از رای ‌گیری بخشی از نمایندگان در صحن حضور می یافتند و پس از رای دادن، از صحن خارج شده و نوبت به نفرات بعدی می ‌رسید.

پلوسی در نخستین سخنان پس از انتخاب دوباره به این مقام گفت: با مرحله بسیار چالش برانگیزی مواجه هستیم و کنگره فعالیت خود را در شرایطی استثنایی آغاز می‌ کند ولی هیچ چیزی، ما را متوقف نمی‌ کند.

تلاش‌ هایی دیگر برای تغییر نتیجه انتخابات

جلسه کنگره برای بررسی پیروزی بایدن روز چهارشنبه این هفته برگزار خواهد شد که پیش‌ بینی می ‌شود به تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری منجر شود.

اما در رخدادی تقریبا بی‌ سابقه شماری از اعضای جمهوری خواه کنگره از جمله 12 سناتور این حزب اعلام کرده اند که در جلسه روز چهارشنبه به نتیجه انتخابات اعتراض خواهند کرد.

12 جمهوری ‌خواه روز شنبه در اطلاعیه‌ ای بدون ارائه اسناد و مدارک گفتند که «موارد ادعای تقلب و تخلف در انتخابات 2020 از همه مواردی که در عمر خود دیده‌اند، تجاوز می‌ کند».

سناتور «تد کروز» رهبری گروه 11 نفره ‌ای از سناتورهای هم‌ حزبی اش را به عهده گرفته که می‌ خواهند تقاضا کنند 10 روز فرصت داده شود که ادعاهای ترامپ مورد بررسی قرار بگیرد.

میچ مک‌ کانل رهبر اکثریت جمهوری ‌خواه در سنا پیشتر بایدن را به عنوان رئیس جمهور منتخب به رسمیت شناخته و از همکارانش خواسته که به نتیجه انتخابات اعتراض نکنند.

تحلیلگران معتقدند که مخالفان تقریبا هیچ شانسی برای ممانعت از ورود جو بایدن به کاخ سفید ندارند. تصمیم آنها در عین حال انتقاد شدید دموکرات‌ ها و حتی برخی از جمهوری ‌خواهان عضو کنگره را به دنبال داشته است.

هفت نفر از نماینده‌ های جمهوری ‌خواه در مجلس نمایندگان با صدور بیانیه ‌ای نسبت به تغییر نتیجه انتخابات در کنگره هشدار دادند. این گروه از نمایندگان استدلال کرده ‌اند که انتخابات در آمریکا به صورت ایالتی برگزار می ‌شود و ایالت ‌ها حق تعیین پیروز انتخابات را دارند و نه نمایندگان کنگره.

سخنگوی بایدن این تلاش جمهوری‌ خواهان را «حیله ‌ای» دانسته که بر پایه ادعاهای بدون سند در رابطه با تقلب انتخاباتی شکل گرفته است. اما رئیس کارکنان دفتر «مایک پنس» معاون ترامپ می گوید که اعضای کنگره این حق را دارند که مخالفت خود را ابراز کنند و اسنادی را در این رابطه ارائه دهند.

با گذشت حدود دو ماه از انتخابات 2020 آمریکا، ترامپ و متحدانش تاکنون حدود 50 شکایت و دادنامه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده اند که تقریبا همه آنها رد شده است. 

ترامپ نخستین رئیس جمهور بازنده در انتخابات مجدد در تقریبا 30 سال گذشته محسوب می شود.

بایدن قرار است از روز 20 ژانویه سوگند ریاست جمهوری را یاد کرده و کارش را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا آغاز کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.