شمارش آرا در حال انجام است و کاندیداهای دموکرات و جمهوری‌ خواه ایالت جورجیا برای تصاحب دو کرسی باقی ‌مانده سنای آمریکا رقابتی تنگاتنگ را در پیش دارند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دومین دور انتخابات میان دوره ‌ای «جورجیا» برای برگزیدن دو سناتور جدید مجلس سنای آمریکا روز سه‌ شنبه برگزار شد و شمارش آرا در این ایالت در حال انجام است.

در انتخابات سنای آمریکا که در 3 نوامبر (13 آبان ماه) همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان برگزار شد، تکلیف دو کرسی ایالت جورجیا به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا، روشن نشد. از این رو، مرحله حذفی این رقابت در روز سه‌ شنبه برگزار شد. نتیجه این انتخابات می‌ تواند ترکیب اکثریت این مجلس را تغییر دهد. هم اکنون جمهوری ‌خواهان 50 کرسی و دموکرات‌ ها 48 کرسی از 100 کرسی سنا را در اختیار دارند.

در این انتخابات، «دیوید پردو و کلی لوفلر» دو سناتور جمهوری‌ خواه تلاش می‌ کنند کرسی خود را در مجلس سنا حفظ کنند. در مقابل «جان اوسوف» کارگردان فیلم‌ های مستند و «رافائل وارنوک» کشیش یکی از کلیساهای تاریخی سیاه پوستان در شهر آتلانتا از سوی حزب دموکرات کاندید شده ‌اند.

هم اکنون با شمارش 91 درصد آرا در ایالت جورجیا دو کاندیدای حزب جمهوری خواه از رقبای دموکرات خود جلو هستند.

 

Untitled

 

شبکه ان بی سی می ‌گوید، به دلیل رقابت نزدیک کاندیداها در این انتخابات قادر نیست که نتیجه نهایی را پیش ‌بینی کند.

در همین حال این شبکه اضافه کرده است میزان مشارکت رای‌ دهندگان جمهوری خواه در این انتخابات ایالت جورجیا نسبت به انتخابات سراسری ماه نوامبر کمی کاهش داشته است.

هیچ یک از کاندیداها در دور نخست انتخابات مجلس سنا که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، موفق به کسب حد نصاب 50 درصدی لازم برای پیروزی نشدند. اما پردو در انتخابات ماه نوامبر با کسب 49.7 درصد آرا در آستانه پیروزی بر اوسوف قرار داشت ولی خانم لوفلر با کسب 25.9 درصد آرا از وارنوک که 32.9 درصد آرا را کسب کرده بود، عقب افتاد.

با توجه به پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا در انتخابات ماه نوامبر هم اکنون او برای پیشبرد برنامه‌های خود نیازمند حمایت اکثریت سنا است.

در صورتی که جمهوری ‌خواهان بتوانند هر دو کرسی جورجیا را حفظ کنند، این قدرت را خواهند داشت بر سیاست ‌های جو بایدن طی دو سال آینده تاثیر بگذارند. چنان که «باراک اوباما» نیز در دور دوم ریاست جمهوری خود به دلیل سلطه جمهوری خواهان بر اکثریت کرسی‌ های سنا در پیشبرد برنامه‌های خود موفقیت چندانی کسب نکرد.

در واقع، دموکرات ‌ها پس از انتخابات سال 2008 تا کنون موفق به کسب همزمان اکثریت در مجلس نمایندگان و سنا نشده ‌اند. ادامه وضع موجود، یعنی حفظ اکثریت جمهوری خواهان بر مجلس سنا یک چالش دیگر نیز برای بایدن به همراه خواهد داشت و آن دشوارتر شدن کسب رای موافق مجلس سنا برای کاندیداهای معرفی شده برای سمت ‌های مختلف کابینه آتی اوست.

به جز انتخابات ریاست جمهوری امسال و پیشتازی بایدن، دموکرات‌ ها از سال 2000 تاکنون هیچگاه نتوانسته در انتخاباتی در جورجیا به پیروزی برسند اما این بار دموکرات ‌ها امیدوارند تا با افزایش سطح مشارکت عمومی، آنها بتوانند پیروزی قاطع دیگری را در ایالت جورجیا رقم بزنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز از مردم این ایالت خواسته تا از آخرین فرصت خود برای نجات آمریکا استفاده کنند. در مقابل، جو بایدن هم از مردم جورجیا خواسته تا به خاطر رقم زدن آینده‌ ای بهتر برای آمریکا به پای صندوق ‌های رای بروند. حساسیت بالای سهم جمهوری خواهان و دموکرات‌ ها در مجلس سنا موجب شده تا پیروزی در آخرین نبرد انتخاباتی به رویای همزمان ترامپ و بایدن بدل شود.

با توجه به این که ابتدا آرای پستی در انتخابات روز سه شنبه شمرده خواهد شد، احتمال دارد با شمارش آرای حضوری نتیجه نهایی این انتخابات تغییر کند.

دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا از ساعت هفت صبح سه ‌شنبه به وقت محلی آغاز شده و 12 ساعت طول کشید. در صورت تکرار رقابت نزدیک کاندیداهای دو حزب، اعلام نتایج نهایی انتخابات می‌ تواند چند روز به تعویق بیفتد.

با این حال گفته می‌ شود احتمالا نتیجه نهایی انتخابات تا روز جمعه مشخص خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.